Oprávnená osoba má však aj možnosť požiadať o vyplácanie príspevku v hotovosti, a teda na žiadosť oprávnenej osoby sa tento vypláca v hotovosti. V prípade podania takejto žiadosti zo strany oprávnenej osoby je úrad práce, sociálnych vecí a rodiny povinný takejto žiadosti vyhovieť. Zákonodarca nedáva úradu práce, sociálnych vecí a rodiny možnosť takúto žiadosť odmietnuť. Takáto žiadosť musí byť písomná alebo podaná elektronickými prostriedkami so zaručeným elektronickým podpisom.k § 6
O nároku na príspevok rozhoduje príslušný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny, ktorého príslušnosť sa určí podľa trvalého pobytu oprávnenej osoby. Príslušný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny rozhoduje o príspevku v rámci správneho konania podľa Správneho poriadku s určitými výnimkami, keďže niektoré ustanovenia Správneho poriadku sa na konanie o príspevku nevzťahujú.
Konanie o nároku na príspevok sa začína na základe žiadosti oprávnenej osoby podanej príslušnému úradu práce, sociálnych vecí a rodiny.
Spôsoby, ktorými si môže oprávnená osoba uplatniť nárok na príspevok, sú dva, a to prostredníctvom podania písomnej žiadosti alebo prostredníctvom podania žiadosti elektronickými prostriedkami so zaručeným elektronickým podpisom.
K žiadosti sa prikladá najmä doklad o absolvovaní štúdia a lekárske potvrdenie o tom, že začal 27. týždeň pred očakávaným dňom pôrodu určeným lekárom. V prípade potreby doplnenia ďalších údajov, ktoré sú nevyhnutné na konanie o nároku na príspevok, vyzve úrad práce, sociálnych vecí a rodiny oprávnenú osobu na doplnenie takýchto údajov. Oprávnená osoba na základe doručenej výzvy doplní požadované údaje, ktoré sú nevyhnutné na konanie o príspevku.
k § 7
Predmetné zákonné ustanovenie upravuje zánik nároku na príspevok a povinnosti oprávnenej osoby. Oprávnená osoba, ktorej bol neprávom vyplatený príspevok, je povinná na vrátenie takto vyplateného príspevku.
Nárok na vrátenie príspevku je možné uplatniť do jedného roka odo dňa, keď úrad práce, sociálnych vecí a rodiny túto skutočnosť zistil, no najneskôr do troch rokov odo dňa poslednej neoprávnenej výplaty príspevku. Zákonodarca tak ustanovil subjektívnu jednoročnú a trojročnú objektívnu lehotu zániku nároku, keď v prípade neuplatnenia nároku v uvedených lehotách tento nárok zaniká.
K § 8
Navrhuje sa účinnosť predkladaného návrhu zákona so zohľadnením legisvakančnej lehoty od 1.septembra 2023. Nadobudnutie účinnosti zákona v tomto dátume zohľadňuje legisvakačnú lehotu v súlade s § 19 ods. 5 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke