DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Návrh zákona o príspevku pre tehotné absolventky štúdia (ďalej len „návrh zákona“) predkladá do legislatívneho procesu skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Cieľom predloženého návrhu zákona je zavedenie nového typu štátnej sociálnej dávky, ktorá je podporou pre tehotné absolventky štúdia stredných škôl alebo vysokých škôl.
Navrhovaná úprava poskytovania príspevku pre tehotné absolventky štúdia pomôže pokryť zvýšené výdavky spojené so zdravotným stavom, špeciálnymi materiálnymi potrebami a s prípravou na narodenie dieťaťa tých absolventiek štúdia, ktoré otehotnejú do deväť mesiacov od absolvovania štúdia.
Návrh zákona bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie, životné prostredie ani informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona nebude mať vplyv na služby verejnej správy pre občana, bude mať pozitívne sociálny vplyvy a pozitívny vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s právom Európskej únie, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
B.Osobitná časť
k § 1 až 4
Príspevok pre tehotné absolventky štúdia („ďalej len „príspevok“) je nový typ štátnej sociálnej dávky, prostredníctvom ktorej štát prispieva oprávnenej osobe na pokrytie zvýšených výdavkov spojených so zdravotným stavom, špeciálnymi materiálnymi potrebami a s prípravou na narodenie dieťaťa. Oprávnenou osobou je plnoletá absolventka štúdia strednej školy alebo vysokej školy, ktorá absolvovala štúdium a otehotnela v období do deväť mesiacov od absolvovania štúdia. Nárok na príspevok nevzniká, ak oprávnená osoba nárok na materské podľa § 47a zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov alebo na tehotenské štipendium podľa § 149a zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ak ide o tehotnú absolventku strednej školy alebo podľa § 96b zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ak ide o tehotnú absolventku vysokej školy. Oprávnená osoba teda nemôže poberať príspevok a tehotenské resp. tehotenské štipendium zároveň. Štát prispieva oprávnenej osobe sumou 200 eur.
k § 5
O nároku na príspevok rozhoduje a príspevok vypláca príslušný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny podľa trvalého pobytu oprávnenej osoby. Príslušný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny rozhoduje o nároku na rodičovský príspevok v rámci správneho konania podľa Správneho poriadku.
Príspevok je vždy poskytovaný za celý kalendárny mesiac, a to aj v takom prípade, ak k splneniu podmienok na vznik nároku na príspevok došlo len za časť mesiaca.
Zákonodarcu viedli k tejto úprave predovšetkým praktické dôvody, a to najmä zabránenie zbytočnému administratívnemu zaťaženiu, keď by dochádzalo k prepočítavaniu výšky príspevku na dni. Nie je preto rozhodujúca dĺžka časti mesiaca, keď boli podmienky pre vznik nároku na príspevok splnené. Zákon neustanovuje ani minimálnu dĺžku takejto časti mesiaca, preto by bolo postačujúce, aj ak by k splneniu podmienok došlo aspoň na jeden deň v mesiaci.
Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny vypláca príspevok oprávnenej osobe vždy mesiac pozadu. K vyplateniu príspevku musí dôjsť najneskôr do konca kalendárneho mesiaca, ktorý nasleduje po kalendárnom mesiaci, v ktorom oprávnená osoba splnila podmienky vzniku nároku na príspevok.
Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny poukazuje oprávnenej osobe príspevok na účet v banke alebo pobočke zahraničnej banky, ktorá povolenie pôsobiť ako banka na území Slovenskej republiky.
Oprávnená osoba však aj možnosť požiadať o vyplácanie príspevku v hotovosti, a teda na žiadosť oprávnenej osoby sa tento vypláca v hotovosti. V prípade podania takejto žiadosti zo strany oprávnenej osoby je úrad práce, sociálnych vecí a rodiny povinný takejto žiadosti vyhovieť. Zákonodarca nedáva úradu práce, sociálnych vecí a rodiny možnosť takúto žiadosť odmietnuť. Takáto žiadosť musí byť písomná alebo podaná elektronickými prostriedkami so zaručeným elektronickým podpisom.
k § 6
O nároku na príspevok rozhoduje príslušný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny, ktorého príslušnosť sa určí podľa trvalého pobytu oprávnenej osoby. Príslušný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny rozhoduje o príspevku v rámci správneho konania podľa Správneho poriadku s určitými výnimkami, keďže niektoré ustanovenia Správneho poriadku sa na konanie o príspevku nevzťahujú.
Konanie o nároku na príspevok sa začína na základe žiadosti oprávnenej osoby podanej príslušnému úradu práce, sociálnych vecí a rodiny.
Spôsoby, ktorými si môže oprávnená osoba uplatniť nárok na príspevok, dva, a to prostredníctvom podania písomnej žiadosti alebo prostredníctvom podania žiadosti elektronickými prostriedkami so zaručeným elektronickým podpisom.
K žiadosti sa prikladá najmä doklad o absolvovaní štúdia a lekárske potvrdenie o tom, že začal 27. týždeň pred očakávaným dňom pôrodu určeným lekárom. V prípade potreby doplnenia ďalších údajov, ktoré nevyhnutné na konanie o nároku na príspevok, vyzve úrad práce, sociálnych vecí a rodiny oprávnenú osobu na doplnenie takýchto údajov. Oprávnená osoba na základe doručenej výzvy doplní požadované údaje, ktoré nevyhnutné na konanie o príspevku.
k § 7
Predmetné zákonné ustanovenie upravuje zánik nároku na príspevok a povinnosti oprávnenej osoby. Oprávnená osoba, ktorej bol neprávom vyplatený príspevok, je povinná na vrátenie takto vyplateného príspevku.
Nárok na vrátenie príspevku je možné uplatniť do jedného roka odo dňa, keď úrad práce, sociálnych vecí a rodiny túto skutočnosť zistil, no najneskôr do troch rokov odo dňa poslednej neoprávnenej výplaty príspevku. Zákonodarca tak ustanovil subjektívnu jednoročnú a trojročnú objektívnu lehotu zániku nároku, keď v prípade neuplatnenia nároku v uvedených lehotách tento nárok zaniká.
K § 8
Navrhuje sa účinnosť predkladaného návrhu zákona so zohľadnením legisvakančnej lehoty od 1.septembra 2023. Nadobudnutie účinnosti zákona v tomto dátume zohľadňuje legisvakačnú lehotu v súlade s § 19 ods. 5 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke
zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Lucia Drábiková
2.Názov návrhu zákona: Návrh zákona o príspevku pre tehotné absolventky štúdia
3.Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona o príspevku pre tehotné absolventky štúdia
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
A.3. Poznámky
Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu ako i pozitívne sociálne vplyvy, pretože pomôže oprávnenej osobe pokryť zvýšené výdavky spojené so zdravotným stavom, špeciálnymi materiálnymi potrebami a s prípravou na narodenie dieťaťa. Vzhľadom nato, že nevieme verifikovať aký je ročne počet tehotných absolventiek štúdia na účely tohto zákona, nie je tým pádom možné vyčísliť dopady na štátny rozpočet.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.