DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá do legislatívneho procesu skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Návrh zákona vychádza z dlhodobo pretrvávajúceho a rozsiahleho problému nadmerného rozmnožovania zvierat, najmä psov a mačiek, ktoré častokrát chované v nevhodných podmienkach v neregistrovaných zariadeniach, tzv. v množiarniach. Hlavnou činnosťou týchto „nelegálnych množiarní“ je nekontrolované rozmnožovanie budúcich spoločenských zvierat, najmä psov a mačiek s cieľom čo najvyššieho zisku z predaja mláďat, ktoré sú mnohokrát mladšieho veku ako je vek stanovený legislatívou.
Za účelom maximalizovania zisku prevádzkovatelia „množiarní“ chovajú zvieratá v nevyhovujúcich podmienkach, nezabezpečujú zvieratám ani základnú veterinárnu starostlivosť a nerešpektujú povinnosti týkajúce sa, či povinnej identifikácie a registrácie zvierat, alebo povinnej registrácie zariadení, v ktorých sú zvieratá držané.
Prevádzkovatelia využívajú zvieratá len na párenie za flagrantného porušovania akýchkoľvek vedeckých poznatkov o rozmnožovaní zvierat, potrebách gravidných zvierat, časových cykloch gravidity tak, aby bola zabezpečená starostlivosť o zdravie zvieraťa a dĺžka obdobia, ktoré by mláďatá mali stráviť pri rodičoch.
Následne mláďatá, buď priamo z chovných zariadení, alebo prostredníctvom zhromaždovacích stredísk nelegálne predávané do iných krajín, pričom nespĺňajú veterinárne požiadavky na premiestňovanie zvierat do iných členských krajín alebo na vývoz do tretích krajín týkajúce sa najmä povinnej identifikácie zvierat, vakcinácie zvierat, sprievodných dokladov (pasov) zvierat, vysledovateľnosti zvierat atď. V súčasnosti je problém tak veľký, a tak zásadný, že je potrebné prijať rázne opatrenia, ktoré zvýšia ochranu chovaných zvierat, ich vysledovateľnosť a v čo najväčšej možnej miere zamedzia nedodržiavaniu zákona a jeho obchádzaniu.
Návrh zákona bude mať pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie a negatívne sociálne vplyvy. Návrh zákona nebude mať vplyvy na životné prostredie, manželstvo, rodičovstvo a rodinu, informatizáciu spoločnosti a ani vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právne záväznými aktmi Európskej únie.
2
B.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Prostredníctvom zavedenia odkazu na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/429 z 9. marca 2016 o prenosných chorobách zvierat a zmene a zrušení určitých aktov v oblasti zdravia zvierat (Ú. v. L 84, 31.3.2016) v platnom znení sa upresňuje o akých typoch zariadení Štátna veterinárna a potravinová správa Slovenskej republiky (ďalej len „štátna veterinárna a potravinová správa“) vedie aktuálne zoznamy. Upravuje sa aj povinnosť štátnej veterinárnej a potravinovej správy zverejňovať prostredníctvom webového sídla aktuálne zoznamy všetkých registrovaných, schválených a povolených zariadení, v ktorých sa držia živé zvieratá. Jednotlivé zoznamy môžu slúžiť verejnosti na overenie si potrebných informácií o uvedených zariadeniach (napr. úradné číslo, adresa zariadenia atď.).
K bodu 2
Legislatívnotechnická úprava, nakoľko pôvodný odkaz 78k sa vzťahoval na § 4 nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 313/2003 Z. z. o požiadavkách na zdravie zvierat pri premiestňovaní, obchode s členskými štátmi a dovoze zvierat, spermy, oocytov a embryí z tretích krajín, ktorým je transponovaná smernica Rady 92/65/EHS. Uvedená smernica bola zrušená nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/429 v platnom znení.
K bodu 3
Ustanovuje sa kompetencia regionálnej veterinárnej a potravinovej správy na výkon kontrol fyzických osôb podnikateľov alebo právnických osôb, ktoré schválené na činnosť odchytu túlavých zvierat a ich následné umiestnenie do karanténnych staníc a útulkov pre zvieratá.
K bodu 4
Navrhovanou úpravou sa spresňuje ustanovenie vo vzťahu k identifikácií psa podľa § 22 ods. 17 a vypúšťa sa povinnosť súkromného veterinárneho lekára oznamovať obci údaje o identifikovanom psovi a jeho vlastníkovi z dôvodu, že obciam bude umožnený priamy prístup do centrálneho registra spoločenských zvierat podľa nového znenia § 19 ods. 5.
K bodom 5 a 6
Rozširuje sa povinnosť súkromného veterinárneho lekára zadať do centrálneho registra spoločenských zvierat údaje o každej ním vykonanej vakcinácií a revakcinácií psa, mačky alebo fretky, ako aj o kastrácii a sterilizácii spoločenských zvierat, ktoré sám vykonal a tiež údaje o každom spoločenskom zvierati, ktoré bolo na žiadosť vlastníka dobrovoľne označené transpondérom.
K bodu 7
Navrhovanou úpravou sa ustanovenie dopĺňa o § 22 ods. 17, na základe ktorého sa v karanténnych staniciach pre odchytené túlavé zvieratá overuje identifikácia odchytených túlavých zvierat a následne sa vykonáva označenie transpondérom, ak zvieratá neboli ešte individuálne označené.
3
K bodu 8
Doplňujú sa ustanovenia, na základe ktorých je súkromný veterinárny lekár, ktorý bol poverený na vydávanie pasov pre spoločenské zvieratá, povinný vydať pas spoločenského zvieraťa v súlade s požiadavkami a v rozsahu ustanovenom nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 576/2013 z 12. júna 2013 o nekomerčnom premiestňovaní spoločenských zvierat a zrušení nariadenia (ES) č. 998/2003 (Ú. v. EÚ L 178, 28.6.2013).
K bodu 9
Upravuje sa lehota pre opätovné vydanie poverenia na vydávanie pasov pre spoločenské zvieratá súkromnému veterinárnemu lekárovi v prípade, že mu bolo poverenie zrušené z dôvodu nedodržania jeho povinností pri vydávaní pasov. K úprave došlo na základe aplikačnej praxe, a to najmä z dôvodu nárastu vážnych porušení pri vydávaní pasov súkromnými veterinárnymi lekármi pre spoločenské zvieratá, ktoré určené na predaj, najmä do zahraničia.
K bodu 10
Návrhom sa na účely úradných kontrol v centrálnom registri spoločenských zvierat zavádza súvislosť medzi spoločenským zvieraťom a jeho chovným zariadením, v ktorom je spoločenské zviera aktuálne chované alebo držané.
K bodu 11
Ustanovením sa umožňuje trvalý prístup do centrálneho registra spoločenských zvierat v rozsahu ustanovenom vykonávacím predpisom podľa § 53 ods. 1 písm. g) obciam a znalcom (znaleckým organizáciám), ktoré vykonávajú znaleckú činnosť v odbore veterinárstvo.
K bodu 12
Pri kontrole chovného zariadenia budú musieť byť mladšie zvieratá označené čipom a zapísané v evidencii chovateľa, čím sa zníži riziko falšovania veku šteniat, zamieňania a miešania šteniat od rôznych matiek a z rôznych chovných zariadení.
K bodu 13
Ustanovenie sa vypúšťa z dôvodu problémov v aplikačnej praxi, a to najmä z dôvodu nevymožiteľnosti uloženej pokuty orgánom veterinárnej správy a následného neoznačenia psa obcou, keďže obci nebola vlastníkom zvieraťa uhradená pokuta, pričom povinnosť obce pretrvávala.
K bodom 14 až 19
Dopĺňajú sa požiadavky, ktoré je vlastník zvieraťa alebo držiteľ zvieraťa povinný pri chove zvieraťa alebo držaní zvieraťa dodržiavať, aby zabezpečil jeho ochranu a dobré životné podmienky. Ide napr. o požiadavky na dennú kontrolu zvierat, ochranu pred nepriaznivými poveternostnými podmienkami, dravcami a zdravotnými rizikami, dodržiavanie požiadaviek na izoláciu, kúrenie a vetranie chovného zariadenia, v ktorom sa zvieratá chovajú (cirkulácia vzduchu, prašnosť, teplota, relatívna vlhkosť vzduchu a koncentrácia) a voľnosť pohybu. Ďalšou novou podmienkou z hľadiska ochrany zvierat je dodržiavanie požiadaviek na šľachtenie zvierat a ich rozmnožovanie, ktorej cieľom je zabrániť nežiaducemu rozmnožovaniu zvierat.
4
K bodom 20 a 21
V rámci zákazu týrania zvierat sa v odseku 2 dopĺňa nové konanie považované za týranie. Je ním konanie, ktorým sa vykonajú zákroky podľa § 22 bez použitia anestetík a z iných ako terapeutických alebo diagnostických dôvodov.
K bodu 22
V § 22 ods. 4 sa dopĺňa písmeno j) a ním nový zákaz uvádzať kožušiny mačiek a psov a výrobkov obsahujúcich takéto kožušiny na trh, tiež ich dovoz do členského štátu a vývoz z členského štát EÚ. Ide o zosúladenie s nariadením Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1523/2007 z 11. decembra 2007, ktorým sa zakazuje uvádzanie kožušiny mačiek a psov a výrobkov obsahujúcich takúto kožušinu na trh, ako aj ich dovoz do Spoločenstva a vývoz z neho (Ú. v. EÚ L 343, 27.12.2007).
Navrhovanou úpravou sa dopĺňa § 22 ods. 4 o písmeno k), ktorým sa predchádza k predčasnému odoberaniu mláďat ešte pred ich odstavením. Následne sa dopĺňa písmeno l), ktorým sa zakazuje chovať zvieratá osobám, ktoré nie schopné zvieratám zabezpečiť požiadavky na ich ochranu a ich dobré životné podmienky v súlade s ustanoveniami tohto zákona.
Navrhovaným ustanovením § 22 ods. 4 písm. m) sa predchádza nekontrolovateľnému rozmnožovaniu zvierat a zabezpečí sa, aby všetky zriadenia, ktoré sa zaoberajú rozmnožovaním zvierat s cieľom predaja ich mláďat alebo inej formy prevodu ich vlastníctva, a v ktorých zvieratá chované alebo držané, boli registrované alebo schválené podľa čl. 84, 90, 94, 95, 172, 176 až 178 nariadenia (EÚ) 2016/429 v platnom znení.
Zavedením nového písmena n) v § 22 ods. 4 bude možný predaj zvierat, vrátane ich predaja na diaľku (napr. využitím webového sídla, elektronickej pošty, telefónu, faxu, adresného listu alebo ponukového katalógu) alebo iná forma ich prevodu len tým zariadeniam, ktoré budú riadne registrované alebo schválené.
Novým písmenom o) za predchádza zbytočným úhynom rýb určených na predaj konečnému spotrebiteľovi pochádzajúcich z umelých chovov, ktoré sa každoročne vypúšťajú do voľnej prírody a nie sú schopné prežiť v takýchto podmienkach.
Navrhovaným písmenom p) sa zakazuje ponúkať, predávať, nakupovať alebo inak scudzovať živočíšne produkty (napr. mäso, masť a kosti), ktoré boli získané nelegálnym usmrtením zvieraťa, ako aj vyrábať zo živočíšnych produktov výrobky a s týmito výrobkami ďalej obchodovať. Tento zákaz sa, ale nevzťahuje na manipuláciu so živočíšnymi produktmi za účelom ich odstránenia v schválených zariadeniach, akými napr. kafiléria, spaľovne a cintoríny pre zvieratá.
Zavedením nového písmena q) v § 22 ods. 4 sa predchádza opätovnému páchaniu trestnej činnosti v súvislosti s ochranou zvierat a dobrými životnými podmienkami zvierat.
K bodu 23
V § 22 sa v odseku 7 dopĺňa podmienka pre výnimku zo zákazu použitia zvieraťa na verejné vystúpenie a na jeho výcvik na účely verejného vystúpenia predložením vypracovanej sprievodnej dokumentácie podľa požiadaviek štátnej veterinárnej a potravinovej správy.
K bodu 24
Ustanovením sa dopĺňa povinnosť obcí zverejňovať uzavretú zmluvu o odchyte túlavých zvierat s osobou schválenou na odchyt túlavých zvierat na ich webovom sídle na účely vykonávania úradných kontrol vo veterinárnej oblasti.
5
K bodu 25
V odseku 11 sa precizuje zabezpečenie starostlivosti o túlavé zviera obcou v súvislosti s odsekom 10 a 12.
K bodom 26 a 27
V navrhovanom ustanovení § 22 ods. 14 je premietnutá potreba zaregistrovať nielen odchytené túlavé zviera v registri odchytených túlavých zvierat, ale aj údaje o tomto zvierati, ktoré kľúčovými údajmi pre dohľadanie zvierat ich držiteľmi a pre následné úkony, ktoré je potrebné vykonať na zvierati v súlade s vykonávacím predpisom podľa § 53 ods. 1 písm. b).
Do § 22 ods. 15 sa z dôvodu spresnenia ustanovenia dopĺňa odkaz na vykonávací predpis.
K bodu 28
Novonavrhovaný odsek 22 v § 22 bližšie špecifikuje podmienky, ktoré je nevyhnutné dodržať pri rozmnožovaní zvierat s cieľom predchádzať nekontrolovateľnému množeniu zvierat a jasne sa tu definuje nežiaduce rozmnožovanie.
K bodom 29 a 30
Ustanovuje sa povinnosť pre všetky osoby, ktoré disponujú so živými zvieratami, požiadať o registráciu alebo schválenie svojho chovného zariadenia príslušnú regionálnu veterinárnu a potravinovú správu a tiež ohlásiť začatie, prerušenie alebo skončenie svojej činnosti. Ustanovenia sa nevzťahujú na domácnosti, v ktorých držané spoločenské zvieratá na súkromné nekomerčné účely.
K bodu 31
Skracuje sa doba nahlásenia zmien do centrálneho registra spoločenských zvierat vlastníkom psa v prípade zmeny vlastníctva alebo úhynu psa. Dôvodom skrátenia tejto doby z 21 dní na 7 kalendárnych dní boli problémy v aplikačnej praxi, kedy dochádzalo k zneužívaniu dlhej lehoty na prevod vlastníctva, najmä pri nelegálnych predajoch zvierat (mláďat) do zahraničia. Vo vzťahu k tejto právnej úprave dochádza i k úprave skutkovej podstaty priestupku za porušenie tejto povinnosti.
K bodom 32 až 34
Ustanovenie § 37 ods. 2 písm. b) ôsmy bod sa nahrádza z dôvodu duplicity povinnosti zasielať doklad o premiestnení hospodárskeho zvieraťa, keďže táto povinnosť je ustanovená v § 37 ods. 2 písm. b) siedmom bode a subsumuje aj povinnosť zaslať doklad o premiestnení hospodárskeho zvieraťa, pretože zmenou v chove sa rozumie okrem narodenia a úhynu zvierat aj ich premiestnenie. V § 37 ods. 2 písm. b) ôsmom bode sa tak upravuje znenie a do § 37 ods. 2 písm. b) sa dopĺňajú ustanovenia, vďaka ktorým dôjsť k lepšej vysledovateľnosti zvierat orgánmi veterinárnej správy. Presuny zvierat z jedného chovného zariadenia do druhého chovného zariadenia alebo zhromažďovacieho strediska nie je možné sledovať, preto je dôležité zaviesť nástroj na sledovanie pohybu zvierat medzi jednotlivými zariadeniami. Zvieratá prisúvané do zhromažďovacieho strediska, ktorého cieľom je zozbierať zásielku na premiestnenie do iného členského štátu alebo na vývoz do tretej krajiny musia mať rovnaký zdravotný štatút. Je nevyhnutné, aby táto povinnosť bola zavedená zákonom, nakoľko premiestnenia zvierat v rámci Slovenskej republiky nie upravené európskou legislatívou, čo
6
umožňuje nelegálny obchod so spoločenskými zvieratami. Ustanovuje sa tiež povinnosť pre kupujúceho, kupovať iba identifikované zvieratá.
K bodu 35
Doplnenie nového písmena l) v § 37 ods. 2 je potrebné z hľadiska predchádzania útokov a zabránenia vzniku škôd spôsobených zvieratami, najmä z dôvodu ich nezodpovednej držby a výchovy vlastníkmi alebo držiteľmi, ktorí nemajú dostatočné chovateľské skúsenosti a vedomosti o chove jednotlivých druhov zvierat a ich plemien.
K bodu 36
Navrhovaným ustanovením sa dopĺňa § 37 o odsek 11, ktorý ustanovuje povinnosť každého, kto poranil zviera, poskytnúť mu potrebnú pomoc, alebo ak to nie je možné, zabezpečiť mu takúto pomoc a predchádzať tým zbytočnému utrpeniu zvieraťa.
Novým odsekom 12 sa ustanovuje povinnosť pre fyzickú osobu, fyzickú osobu podnikateľa a právnickú osobu, ak prevádzajú vlastníctvo zvieraťa, najmä ponúkajú zvieratá na predaj formou inzercie, uverejniť v tejto inzercii jedinečný identifikačný kód zvieraťa alebo číslo transpondéra zvieraťa a úradné číslo zariadenia, z ktorého zviera pochádza.
K bodu 37
Z aplikačnej praxe vyplynulo, že 300 hodín vykonávania praktickej prípravy na získanie odbornej spôsobilosti na vykonávanie úloh súvisiacich s manipuláciou so zvieratami používanými na vedecké účely alebo vzdelávacie účely pod dohľadom osoby vykonávajúcej dohľad je neprimerane veľa. Získaním odbornej spôsobilosti je získanie základných vedomostí a zručnosti, ktoré sa však časom naďalej zlepšujú a prehlbujú, preto takto vysoký počet hodín praktickej prípravy nadmerne zaťažuje pracoviská, ktoré používajú zvieratá na vedecké alebo vzdelávacie účely, nakoľko väčšina užívateľských, resp. chovateľských zariadení nie je kapacitne ani personálne prispôsobená poskytnúť v rámci praktickej prípravy daný rozsah hodín v priebehu 3 mesiacov. Získanie požadovanej spôsobilosti, resp. zručnosti a vedomostí sa nadobudne prakticky omnoho skôr. Nie je preto žiaduce určovať dlhé časové limity praktickej prípravy, keďže sa predpokladá, že tento počet hodín je stanovený minimálne a trvanie dozoru a čas potrebný na získanie odbornej spôsobilosti sa môžu líšiť kvôli napr. frekvencii vykonávanej úlohy alebo technickej zložitosti a podobne.
K bodom 38, 41, 43 až 45, 50, 51 a 53
V § 48 v odseku 1 sa zvyšuje pokuta z 50 eur na 100 eur a v ostatných odsekoch a v § 50 sa dopĺňajú sankcie za porušenie novozavedených povinností.
K bodom 39 a 48
Upravuje sa skutková podstata priestupku v nadväznosti na vypustenie povinnosti zasielať doklad o premiestnení hospodárskeho zvieraťa z ustanovenia § 37 ods. 2 písm. b) ôsmeho bodu.
K bodom 40 a 52
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s vložením nového písmena a) do § 37 ods. 1.
K bodu 42
7
Navrhovaným ustanovením sa upravuje sankcia pre všetky druhy zvierat, nielen pre hospodárske zvieratá.
K bodu 46
Navrhovanou úpravou sa ustanovuje, že v blokovom konaní bude možné fyzickej osobe za priestupok podľa § 48 ods. 1 uložiť pokutu do 50 eur.
K bodu 47
Navrhovanou úpravou príjmom obce nebude pokuta podľa § 48 ods. 1, v ktorej vlastník psa, ktorý pokutu uhradil z dôvodu nezabezpečenia trvalého označenia psa podľa § 19 ods. 9, trvalý pobyt.
K bodu 49
Ustanovenie § 50 ods. 1 písm. aw) sa vypúšťa z dôvodu duplicity.
K bodu 54
Navrhovanou úpravou sa umožniť dohľadávanie vlastníka odchyteného túlavého zvieraťa. Zároveň sa v dôvodu aplikačnej praxe a na účely úradných veterinárnych kontrol zvierat držaných na území Slovenskej republiky spresňuje adresa držby zvieraťa. Veterinárne orgány nemajú kompetenciu kontrolovať zvieratá v iných členských štátoch EÚ. Centrálny register spoločenských zvierat je vedený len z dôvodu držby zvierat vedených na území Slovenskej republiky. Súkromní veterinárni lekári však zaznamenávajú v centrálnom registri spoločenských zvierat aj zvieratá, ktoré majú adresu držby v iných členských štátoch EÚ.
K čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladaného návrhu zákona na 1. januára 2024.