DÔVODOVÁ SPRÁVAA. Všeobecná časť
Jedným z nevyhnutných predpokladov zefektívňovania poskytovania zdravotnej starostlivosti je elektronizácia zdravotníctva, osobitne však elektronizácia vedenia zdravotnej dokumentácie. Poskytovateľ zdravotnej starostlivosti má zákonom uloženú povinnosť viesť zdravotnú dokumentáciu v elektronickej zdravotnej knižke v národnom zdravotníckom informačnom systéme a v zákonom predpokladaných prípadoch v písomnej forme, ktorej alternatívou je (okrem zákonných výnimiek) elektronická forma s požiadavkou používania kvalifikovaného elektronického podpisu.
Požiadavka na používanie kvalifikovaného elektronického podpisu pri vedení zdravotnej dokumentácie v elektronickej forme, ak ide o zdravotné záznamy nad rámec elektronických zdravotných záznamov v elektronickej zdravotnej knižke, je v praxi spojená so zásadnými technickými prekážkami, v dôsledku ktorých poskytovatelia zdravotnej starostlivosti uprednostňujú papierovú formu, čo však ide na úkor časovej a finančnej efektívnosti poskytovania zdravotnej starostlivosti.
Cieľom návrhu je zmeniť podmienky vedenia zdravotnej dokumentácie v elektronickej forme, pokiaľ je zdravotná dokumentácia vedená mimo elektronickej zdravotnej knižky tak, aby sa namiesto kvalifikovaného elektronického podpisu umožnilo používanie zdokonaleného elektronického podpisu s pripojením kvalifikovanej elektronickej časovej pečiatky, ktorou sa zabezpečí dôkaz o existencii záznamov v zdravotnej dokumentácii podpísaných zdokonaleným elektronickým podpisom v konkrétnom čase. Zároveň tým dôjde k zjednoteniu s vedením zdravotnej dokumentácie v elektronickej zdravotnej knižke, keďže pri tomto spôsobe sa používa práve zdokonalený elektronický podpis vydaný podľa zákona č. 153/2013 Z. z. Národným centrom zdravotníckych informácií a nie kvalifikovaný elektronický podpis.
Z dôvodu zavedenia možnosti vedenia zdravotnej dokumentácie v elektronickej podobe so zdokonalených elektronickým podpisom v rámci zdravotných záznamov mimo elektronickej zdravotnej knižky sa umožňuje, aby poskytovateľ zdravotnej starostlivosti nahral svoj certifikát so zdokonaleným elektronickým podpisom na elektronický preukaz zdravotníckeho pracovníka vydaný Národným centrom zdravotníckych informácií alebo vydal zdravotníckemu pracovníkovi elektronický preukaz s certifikátom so zdokonaleným elektronickým podpisom.
Navrhovanou úpravou sa výslovne určuje, že súkromné kľúče a certifikáty na vyhotovovanie zdokonalených elektronických podpisov, ktoré vydal iný poskytovateľ dôveryhodných služieb než Národné centrum zdravotníckych informácií nemožno použiť na vyhotovovanie zdokonalených elektronických podpisov na podpisovanie elektronických zdravotných záznamov v elektronickej zdravotnej knižke, nakoľko na identifikáciu, autentizáciu a autorizáciu zdravotníckeho pracovníka v Národnom zdravotníckom informačnom systéme možno používať výlučne elektronický preukaz zdravotníckeho pracovníka vydaný v súlade so zákonom č. 153/2013 Z. z. o národnom zdravotníckom informačnom systéme a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Zároveň sa zo zákona č. 153/2013 Z. z. vypúšťajú ustanovenia, ktoré určovali Národnému centru zdravotníckych informácií vydávať elektronický preukaz pracovníka v zdravotníctve z dôvodu nevykonateľnosti. Národné centrum zdravotníckych informácií môže vydávať elektronické preukazy výlučne zdravotníckym pracovníkom, ktorých je možné identifikovať a autentifikovať v registroch príslušných stavovských organizácií. V uvedenej súvislosti sa navrhuje, aby pracovníkovi v zdravotníctve mohol vydávať elektronický preukaz samotný poskytovateľ zdravotnej starostlivosti.
B. Osobitná časťZ dôvodu jednoznačnosti sa určuje, že zdokonalený podpis, ktorý je súčasťou elektronického preukazu zdravotníckeho pracovníka vydaného Národným centrom zdravotníckych informácii sa výlučne používa na vedenie zdravotnej dokumentácie v elektronickej forme v elektronickej zdravotnej knižke.
Umožňuje sa používanie zdokonaleného elektronického podpisu s pripojením kvalifikovanej elektronickej časovej pečiatky namiesto kvalifikovaného elektronického podpisu pri vedení zdravotnej dokumentácie v elektronickej forme, pokiaľ je zdravotná dokumentácia vedená nad rámec elektronických zdravotných záznamov v elektronickej zdravotnej knižke. Zároveň sa v poznámke pod čiarou upravuje odkaz na čl. 3 ods. 11 Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 910/2014 z 23. júla 2014 o elektronickej identifikácii a dôveryhodných službách pre elektronické transakcie na vnútornom trhu a o zrušení smernice 1999/93/ES, v ktorom je vymedzený pojem zdokonaleného elektronického podpisu.
Navrhovanou úpravou sa umožňuje viesť zdravotnú dokumentáciu v elektronickej forme nad rámec elektronických zdravotných záznamov v elektronickej zdravotnej knižke, čo v aplikačnej praxi znamená, že je na rozhodnutí samotného poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, aby poskytovateľ zdravotnej starostlivosti nahral svoj certifikát so zdokonaleným elektronickým podpisom na elektronický preukaz zdravotníckeho pracovníka vydaný Národným centrom zdravotníckych informácií alebo sám vydal zdravotníckemu pracovníkovi elektronický preukaz s certifikátom so zdokonaleným elektronickým podpisom. Na základe takejto alternatívnej možnosti v aplikačnej praxi budú zdravotnícki pracovníci používať jednu alebo dve elektronické karty. Elektronický preukaz zdravotníckeho pracovníka vydaný Národným centrom zdravotníckych informácií sa však bude výlučne používať len na vedenie zdravotnej dokumentácie v elektronickej zdravotnej knižke.
Zároveň sa navrhuje, aby pracovníkovi v zdravotníctve mohol vydávať elektronický preukaz samotný poskytovateľ zdravotnej starostlivosti.
Vypúšťajú sa ustanovenia, ktoré určovali Národnému centru zdravotníckych informácií vydávať elektronický preukaz pracovníka v zdravotníctve z dôvodu nevykonateľnosti jeho vydávania. Národné centrum zdravotníckych informácií môže vydávať elektronické preukazy výlučne zdravotníckym pracovníkom, ktorých je možné identifikovať a autentifikovať v registroch príslušných stavovských organizácií. V uvedenej súvislosti sa navrhuje, aby pracovníkovi v zdravotníctve mohol vydávať elektronický preukaz samotný poskytovateľ zdravotnej starostlivosti (navrhovaná úprava v zákone č. 576/2004 Z. z.).
Účinnosť predkladaného poslaneckého návrhu zákona sa navrhuje od 1.1.2024