DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Cieľom predloženej úpravy je zabezpečiť elektronické spracúvanie údajov z kandidátnych listín doručených zapisovateľom príslušných volebných komisií prostredníctvom novovytvoreného informačného systému registra kandidátov a kandidátnych listín. Návrh zákona tak predstavuje pokračovanie procesu elektronizácie volebných procesov.
Elektronické spracovanie pomôže odstrániť chybovosť na zoznamoch zaregistrovaných kandidátov a hlasovacích lístkoch a zároveň bude významnou oporou pre volebné komisie zodpovedné za registráciu kandidátov a kandidátnych listín pre jednotlivé druhy volieb. V neposlednom rade sa voličom uľahčí vyhľadávanie údajov o kandidátoch a vytvorí sa priestor pre rôzne sociologické výskumy a vyhľadávanie v zoznamoch zaregistrovaných kandidátov. Naplní sa tak spoločenská objednávka, aby najmä vo voľbách do orgánov územnej samosprávy bolo možné nájsť všetkých kandidátov na jednom mieste.
V súčasnosti vyhotovujú zoznam zaregistrovaných kandidátov príslušné volebné komisie zodpovedné za registráciu kandidátov a kandidátnych listín. Aplikačné problémy nastávajú najmä vo voľbách do orgánov samosprávy obcí. Vo voľbách do orgánov územnej samosprávy doposiaľ neexistuje jedno miesto, kde sa verejnosť môže oboznámiť s kandidátmi vo voľbách, ale informácie je potrebné dohľadávať na webových sídlach samosprávnych krajov, na webových sídlach obcí, prípadne na úradných tabuliach obce. Voliči mali pred voľbami do orgánov územnej samosprávy problémy získať údaje o kandidátoch v týchto voľbách.
Register kandidátov a kandidátnych listín bude slúžiť ako zdroj pre tlač a distribúciu zoznamu zaregistrovaných kandidátov a hlasovacích lístkov. Údaje z registra budú zároveň poskytované Štatistickému úradu Slovenskej republiky na účely spracovania výsledkov volieb.
Návrh zákona bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívne sociálne vplyvy a pozitívny vplyv na informatizáciu. Zákon nezakladá vplyv na podnikateľské prostredie ani vplyvy na životné prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými
zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Ustanovuje sa vytvorenie informačného systému Register kandidátov a kandidátnych listín vo voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky, vo voľbách prezidenta Slovenskej republiky, vo voľbách do Európskeho parlamentu, vo voľbách do orgánov samosprávnych krajov a vo voľbách do orgánov samosprávy obcí (ďalej len „register“).
Register slúži na evidenciu kandidátnych listín a kandidátov, ktorých kandidátne listiny boli doručené v zákonom ustanovenej lehote a zákonom ustanoveným spôsobom. Tiež slúži na overenie údajov fyzických osôb kandidátov pre jednotlivé druhy volieb. Overovanie sa nevzťahuje na kandidátov na prezidenta Slovenskej republiky, pretože návrh na kandidáta na prezidenta preskúmava predseda Národnej rady Slovenskej republiky.
Údaje o kandidátoch a kandidátnych listinách zapisuje do registra v rozsahu údajov podľa jednotlivých druhov volieb zapisovateľ príslušnej volebnej komisie bezodkladne po doručení kandidátnej listiny. Zapisovateľ volebnej komisie zároveň overuje správnosť údajov o fyzických osobách v registri fyzických osôb. Po zaregistrovaní príslušného kandidáta alebo kandidátnej listiny sa údaje v registri považujú za platné, keďže ďalej slúžia na zákonom vymedzené účely.
Zákon ustanovuje zároveň rozsah zapisovaných údajov, pričom odlišný rozsah údajov opäť platí pre kandidátov na prezidenta Slovenskej republiky, návrhy ktorých prijíma a preskúmava predseda Národnej rady Slovenskej republiky.
Po zaregistrovaní kandidátov a kandidátnych listín údaje v rozsahu uvádzanom na hlasovacom lístku budú prístupné všetkým na webovom sídle ministerstva vnútra. Tým sa uľahčí prístup pre širokú verejnosť k údajom o kandidátoch pre všetky druhy volieb na jednom mieste.
Význam registra nespočíva iba v prístupnosti pre verejnosť, najväčší význam spočíva v tom, že tieto údaje slúžia ako zdroj pre tlač hlasovacích lístkov, tlač zoznamov zaregistrovaných kandidátov a kandidátnych listín a v neposlednom rade údaje budú poskytované Štatistickému úradu Slovenskej republiky na účely spracovania výsledkov volieb prostredníctvom informačného systému Štatistického úradu Slovenskej republiky.
Zákon zároveň ustanovuje, ktoré údaje sa verejnosti nesprístupňujú. Ide najmä o osobné údaje v rozsahu rodné číslo, pohlavie a adresa trvalého pobytu a tiež všetky osobné údaje nezaregistrovaného kandidáta, kandidáta na nezaregistrovanej kandidátnej listine, alebo kandidáta, ktorý bol z kandidátnej listiny vyčiarknutý. Doba na uchovanie osobných údajov sa ustanovuje na päť rokov.
K bodu 2
Rozsah údajov o kandidátoch uvádzaných na kandidátnych listinách sa mení tak, že údaj o dátume narodenia sa nahrádza údajom rodné číslo. Rodné číslo je identifikačným údajom, na základe ktorého je možné v systéme registra fyzických osôb identifikovať osobu a vykonať kontrolu správnosti údajov kandidátov. Táto zmena sa opätovne nevzťahuje na kandidátov na prezidenta.
K bodu 3
V návrhu zákona sa vypúšťa preskúmavanie kandidátnych listín prostredníctvom sumarizačného útvaru príslušnej volebnej komisie, keďže toto preskúmavanie je nahradené overovaním v registri fyzických osôb a samotným informačným systémom.
K bodu 4
Vo voľbách do Európskeho parlamentu sa zosúlaďuje lehota na doručenie hlasovacích lístkov obciam tak, ako je to ustanovené aj vo voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky.
K bodom 5 a 6
Volebným komisiám samosprávnych krajov ako aj miestnym volebným komisiám odpadne na základe zmeny zákona povinnosť vyhotovovať a rozosielať zoznam zaregistrovaných kandidátov pre jednotlivé druhy volieb, keďže zoznam bude k dispozícii v informačnom systéme Register kandidátov a kandidátnych listín vzápätí po rozhodnutí o zaregistrovaní kandidátov a kandidátnych listín.
K bodu 7
Ide o opravu zjavnej nesprávnosti v zákone.
K Čl. II
Vzhľadom na potrebnú dĺžku legislatívneho procesu a dostatočnú legisvakanciu sa navrhuje účinnosť od 1. februára 2024. Prvýkrát by tak bolo možné uviesť register kandidátov a kandidátnych listín do praxe vo voľbách do Európskeho parlamentu v roku 2024.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a) je upravený v primárnom práve v čl. 10 Zmluvy o Európskej únii a v čl. 20 a čl. 22 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
b) je upravený v sekundárnom práve EÚ, a to:
smernica Rady 93/109/ES zo 6. decembra 1993, ktorou sa stanovujú podrobnosti uplatňovania volebného práva a práva byť volený do Európskeho parlamentu pre občanov únie s bydliskom v členskom štáte, ktorého nie štátnymi príslušníkmi (Ú. v. ES L 329, 30. 12. 1993, Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 20/zv. 001) v platnom znení,
smernica Rady 94/80/ES z 19. decembra 1994, ktorou sa ustanovujú podrobnosti uplatňovania volebného práva občanov únie v komunálnych voľbách v členskom štáte, ktorého nie štátnymi príslušníkmi (Ú. v. ES L 368, 31.12.1994, Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 20/zv. 001) v platnom znení,
c) nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii: bezpredmetné.
a)lehota na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitnú lehotu účinnosti jeho ustanovení
- smernicu Rady 93/109/ES v platnom znení a smernicu Rady 94/80/ES v platnom znení bola Slovenská republika povinná transponovať do 1. mája 2004,
b)informácia o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy so zreteľom na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1049/2001 z 30. mája 2001 o prístupe verejnosti k dokumentom Európskeho parlamentu, Rady a Komisie – bezpredmetné,
c)informácia o právnych predpisoch, v ktorých uvádzané právne akty Európskej únie prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania, príp. potreby prijatia ďalších úprav smernica Rady 93/109/ES a smernica Rady 94/80/ES v platnom znení boli úplne prebraté do zákona č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
5. Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie: úplne.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
V roku 2023 sa predpokladá dopad na štátny rozpočet vo výške 689 816 eur, ktorý je rozpočtovo zabezpečený z rozpočtového opatrenia MF SR č. 138/11/2023. Nárast výdavkov, ktorý nie je rozpočtovo zabezpečený, je kvantifikovaný v roku 2024 a 2025 v sume 34 491 eur ročne a v roku 2026 v sume 774 491 eur (to zahŕňa aj náklady na tlač a distribúciu zoznamov kandidátov do každej domácnosti v spojených komunálnych voľbách, hoci to návrh zákona v predloženom znení zatiaľ legislatívne nerieši). Tento nekrytý výpadok v štátnom rozpočte navrhujeme uhradiť z rozpočtovej rezervy (VPS) na riešenie vplyvov legislatívnych zmien, kde je alokovaných 857 992 282 (nejde o štrukturálny výdavok, keďže sa vynakladá raz za štyri roky).
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.
,