1
D Ô V O D O V Á S P R Á V A
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 314/2018 Z. z. o Ústavnom súde Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Cieľom návrhu zákona je v nadväznosti na súvisiacu novelu ústavného zákona o ochrane verejného záujmu upraviť procesné ustanovenia konania pred Ústavným súdom Slovenskej republiky tak, aby mohol fungovať mechanizmus, ktorý by mal zabrániť zneužívaniu zastavenia konania voči verejnému funkcionárovi na „zametanie káuz pod koberec“.
Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, na informatizáciu spoločnosti, ani na služby verejnej správy pre občana a nemá vplyvy na podnikateľské prostredie.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, inými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami, inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
2
B.Osobitná časť
Čl. I
Najčastejšie sa zakrývajú rôzne prešľapy verejných funkcionárov, ktorí porušili ústavný zákon č. č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení neskorších predpisov tak, že príslušný orgán na rozhodovanie o porušení ústavného zákona (napr. parlamentný výbor alebo obecné zastupiteľstvo) konanie zastaví z dôvodu kolegiality alebo sa zámerne zníži kvórum potrebné na prijatie rozhodnutia, čím sa v zmysle uvedeného ústavného zákona konanie tiež zastavuje automaticky.
Navrhnutý mechanizmus, ktorý priznáva možnosť podať návrh na preskúmanie takéhoto rozhodnutia o zastavení konania aj najmenej tretine členov príslušného orgánu verejnej moci, takémuto konaniu zabrániť. V návrhu zákona sa preto upravujú procesné ustanovenia, aby mohlo konanie pred Ústavným súdom Slovenskej republiky na návrh najmenej tretiny členov príslušného orgánu verejnej moci prebehnúť, t.j. spresňuje sa, čím sa ústavný súd v tomto konaní zaoberať oproti doterajšiemu stavu, ako aj to, kto môže byť navrhovateľom v tomto konaní.
Účelom prechodných ustanovení je zabrániť retroaktívnemu pôsobeniu novej právnej úpravy na už začaté konania.
Čl. II
S prihliadnutím na primeranú legisvakančnú dobu sa navrhuje účinnosť zákona na 1. januára 2024.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 314/2018 Z. z. o Ústavnom súde Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu ústavného zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu ústavného zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
4
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 314/2018 Z. z. o Ústavnom súde Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
5
Predkladaný návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy ani na podnikateľské prostredie. Návrh zákona nemá vplyv na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti a nevyvoláva žiadne sociálne vplyvy.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.