všeobecný predpis o správnom konaní, ktorým je zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov.Posledná, piata časť návrhu zákona, s názvom spoločné, prechodné a záverečné ustanovenia, obsahuje niekoľko ďalších relevantných právnych ustanovení so zameraním na poistenie vo veci zodpovednosti za škodu a na inštitút regresnej náhrady.
Problematika poistenia zodpovednosti za škodu je diferencovaná na dva rozličné režimy. Jedným je postup v konaní pri uplatnení nároku na náhradu škody samotným štátom – v prípade existencie poistenia v tomto konaní vzniká generálnej prokuratúre povinnosť pred podaním návrhu na súd predbežne prerokovať nárok na náhradu škody s poisťovňou, ktorá poistenie uzatvorila.
V druhom prípade - v konaní pri uplatnení nároku na náhradu škody treťou osobou - je postup skomplikovaný o jeden medzistupeň. Ak súd v konaní začatom na návrh tretej osoby zistí, že verejný činiteľ je poistený vo veci zodpovednosti za škodu spôsobenú štátu, konanie zastaví a postúpi vec generálnej prokuratúre, ktorá následne koná obdobne ako v predošlom prípade. Podstatným prvkom druhého režimu je analogické poskytnutie odmeny oprávnenej osobe aj v prípade uspokojenia nároku na náhradu škody z poistenia.
Regresná náhrada je, na rozdiel od poistenia, upravená len pomocou normatívneho odkazu na osobitné predpisy, ktorými v zmysle poznámky pod čiarou k príslušnému odkazu je napríklad § 13a zákona č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme.
V spoločných ustanoveniach zákona je vymedzený vecný vzťah ustanovení návrhu zákona k všeobecnému predpisu o správnom konaní, k Občianskemu zákonníku a k ďalším relevantným prameňom práva medzinárodného charakteru.
V splnomocňujúcom ustanovení je ustanovená povinnosť orgánu konajúceho v mene štátu stanoviť v lehote 60 dní odo dňa účinnosti zákona vzor žiadosti, prostredníctvom ktorej uplatňuje oprávnená osoba svoj nárok na podielovú odmenu. V tejto časti návrhu zákona sú tiež upravené prechodné ustanovenia, v rámci ktorých sa stanovuje časová pôsobnosť zákona takým spôsobom, aby nespôsobila retroaktívne účinky.
Hoci to v návrhu zákona nie je výslovne uvedené, z legislatívneho hľadiska je potrebné poznamenať, že návrh zákona súvisí aj so zákonom č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre v znení neskorších predpisov. Podľa § 4 uvedeného zákona vykonávajú prokurátori pôsobnosť prokuratúry aj tým, že zastupujú štát v konaní pred súdom, ak tak ustanoví osobitný zákon [§ 4 ods. 1 písm. d)], ako aj plnením ďalších úloh, ak tak ustanovuje osobitný zákon [§ 4 ods. 1 písm. j)]. Takýmto osobitný zákonom je aj návrh zákona, ktorý ustanovuje ďalšie úlohy, práva a povinnosti prokuratúry bez potreby novelizácie uvedeného zákona.
Návrh zákona úzko súvisí aj s Civilným sporovým poriadkom.
Navrhuje sa účinnosť predkladaného zákona so zohľadnením legisvakančnej lehoty, a to od 1. januára 2024.