B.Osobitná časť
Čl. I
Poslaním médií verejnej služby je viacero aspektov, ktoré sú dlhodobo vymedzené na úrovni Európskej únie a možno ich uplatniť aj na lokálnej úrovni, najmä:
•poskytovať bezplatnú službu pre obyvateľov obce, mesta alebo samosprávneho kraja,
•zabezpečiť objektivitu informácií, názorovú pluralitu, redakčnú nezávislosť a vytvoriť stálu informačnú a diskusnú platformu pre obyvateľov obce, mesta (mestskej časti) alebo samosprávneho kraja,
•umožniť verejnosti prístup k významným udalostiam samosprávy,
•zachovať v ponuke širokú škálu žánrov vrátane tých menej lukratívnych,
•udržiavať si vysokú kvalitu,
•podporovať a obohacovať kultúru ako prvok národnej a lokálnej identity,
•napomáhať inováciám, technologickému rozvoju a kreativite,
•spolupracovať pri zachovaní a výmene kultúrneho dedičstva a rozvíjať partnerské vzťahy s inými médiami.
Návrhom zákona sa zavádza možnosť podporiť z dotačného systému Ministerstva kultúry aj lokálne a regionálne médiá v podobe vysielateľov rozhlasovej a televíznej programovej služby. Ide o vysielateľov, ktorí už aj bez dotačnej pomoci preukázali, že vedia na trhu mediálnych služieb pôsobiť (podmienka 5 rokov) a sú výlučne orientované na takéto lokálne, regionálne, či v súčasnosti už aj komunitné vysielanie (zámerom nie je podporovať celoštátnych vysielateľov, ktorí si vytvorili regionálne vysielania alebo ovládli lokálne a regionálne médiá). Z dôvodu zabránenia duplicite pri podpore poskytovaním z verejných zdrojov Slovenskej republiky sa zdá byť relevantnou aj podmienka, aby žiadateľ o dotáciu nepoberal okrem eurofondov na svoju činnosť, resp. vysielanie, aj iné finančné prostriedky od štátu, samosprávy alebo iných subjektov verejnej správy.
Čl. II
S prihliadnutím na primeranú legisvakančnú dobu sa navrhuje účinnosť zákona na 1. januára 2024. Prihliada sa pritom nielen na legisvakanciu, ale tiež na skutočnosť, že v tomto roku nie sú v rozpočte Ministerstva kultúry SR vyčlenené dostatočné finančné zdroje na