DÔVODOVÁ SPRÁVAA. Všeobecná časť
Návrh zákona životnom partnerstve a o zmene a doplnení niektorých zákonov predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Mária Kolíková, Janka Bittó Cigániková, Ondrej Dostál a Tomáš Lehotský.
Predmetný návrh zákona predkladáme s cieľom upraviť možnosť pre páry rôzneho i rovnakého pohlavia deklarovať medzi sebou a pred spoločnosťou svoj trvalý zväzok. Dôvodov na predloženie takéhoto návrhu je hneď niekoľko. Pre páry rôzneho pohlavia sa ukazuje vhodnosť nového inštitútu z dôvodu, že inštitút manželstva sa môže javiť ako príliš limitujúci napriek tomu, že daný pár chce byť trvalým zväzkom. Pre páry rovnakého pohlavia v súčasnosti neexistuje žiadna právne upravená forma spolužitia so stanoveným vzájomnými právami a povinnosťami a to napriek tomu, že vykazuje znaky a plní podobné funkcie ako dlhodobé partnerstvá osôb rôzneho pohlavia.
Predložený návrh súčasne odstráni hrubú diskrimináciu párov na základe iného postavenia v rozpore s čl. 12 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky, ktoré chcú spolu tvoriť trvalé partnerstvá dvoch osôb rovnakého pohlavia, pretože ich faktické partnerstvá bez formálneho zázemia, nepožívajú právnu ochranu, ktorú si zaslúžia a ktorú párom rôzneho pohlavia právna úprava manželstva priznáva.
Navrhovaný zákon môže posilniť rodinné väzby a vzájomnú starostlivosť pre páry rôzneho i rovnakého pohlavia a ich rodinných príslušníkov.
Priznanie určitých práv, ale aj stanovenie určitých povinností partnerom v životnom partnerstve posilní nielen ich občianske a ľudské práva ako jednotlivcov, ale predovšetkým posilní ich motiváciu zotrvať v dlhodobom partnerstve založenom na vzájomnej láske, úcte, starostlivosti a podpore, čo sú hodnoty, ktoré by sme v spoločnosti mali podporovať.
Predložený návrh nemá vplyv na rozpočty obcí a vyšších územných celkov, na životné prostredie, na zamestnanosť, podnikateľské prostredie a informatizáciu spoločnosti. Vplyv na rozpočet verejnej správy, na sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť je uvedený v doložke vybraných vplyvov.
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a inými všeobecne záväznými právnymi predpismi a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Rada Európy sa po prvýkrát vyslovila proti diskriminácii homosexuálne orientovaných osôb v rezolúcii a odporúčaní z roku 1981. Európsky parlament v roku 1994 členské štáty Európskej únie vyzval, aby ukončili nerovnaké zaobchádzanie s osobami homosexuálne orientovanými v právnom a administratívnom poskytovaní sociálneho zabezpečenia