DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona životnom partnerstve a o zmene a doplnení niektorých zákonov predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Mária Kolíková, Janka Bittó Cigániková, Ondrej Dostál a Tomáš Lehotský.
Predmetný návrh zákona predkladáme s cieľom upraviť možnosť pre páry rôzneho i rovnakého pohlavia deklarovať medzi sebou a pred spoločnosťou svoj trvalý zväzok. Dôvodov na predloženie takéhoto návrhu je hneď niekoľko. Pre páry rôzneho pohlavia sa ukazuje vhodnosť nového inštitútu z dôvodu, že inštitút manželstva sa môže javiť ako príliš limitujúci napriek tomu, že daný pár chce byť trvalým zväzkom. Pre páry rovnakého pohlavia v súčasnosti neexistuje žiadna právne upravená forma spolužitia so stanoveným vzájomnými právami a povinnosťami a to napriek tomu, že vykazuje znaky a plní podobné funkcie ako dlhodobé partnerstvá osôb rôzneho pohlavia.
Predložený návrh súčasne odstráni hrubú diskrimináciu párov na základe iného postavenia v rozpore s čl. 12 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky, ktoré chcú spolu tvoriť trvalé partnerstvá dvoch osôb rovnakého pohlavia, pretože ich faktické partnerstvá bez formálneho zázemia, nepožívajú právnu ochranu, ktorú si zaslúžia a ktorú párom rôzneho pohlavia právna úprava manželstva priznáva.
Navrhovaný zákon môže posilniť rodinné väzby a vzájomnú starostlivosť pre páry rôzneho i rovnakého pohlavia a ich rodinných príslušníkov.
Priznanie určitých práv, ale aj stanovenie určitých povinností partnerom v životnom partnerstve posilní nielen ich občianske a ľudské práva ako jednotlivcov, ale predovšetkým posilní ich motiváciu zotrvať v dlhodobom partnerstve založenom na vzájomnej láske, úcte, starostlivosti a podpore, čo sú hodnoty, ktoré by sme v spoločnosti mali podporovať.
Predložený návrh nemá vplyv na rozpočty obcí a vyšších územných celkov, na životné prostredie, na zamestnanosť, podnikateľské prostredie a informatizáciu spoločnosti. Vplyv na rozpočet verejnej správy, na sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť je uvedený v doložke vybraných vplyvov.
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a inými všeobecne záväznými právnymi predpismi a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Rada Európy sa po prvýkrát vyslovila proti diskriminácii homosexuálne orientovaných osôb v rezolúcii a odporúčaní z roku 1981. Európsky parlament v roku 1994 členské štáty Európskej únie vyzval, aby ukončili nerovnaké zaobchádzanie s osobami homosexuálne orientovanými v právnom a administratívnom poskytovaní sociálneho zabezpečenia
a sociálnych výhod, dedičských práv, trestného práva a všetkých nadväzujúcich právnych úprav, ktorých sa to týka.
B. Osobitná časť
K § 1
Stanovuje predmet úpravy navrhovaného zákona.
K § 2
Upravuje základné pojmy zákona: životné partnerstvo, partner.
K § 3
Upravuje spôsob vzniku životného partnerstva, ktoré je založené na dobrovoľnom súhlasnom vyhlásení partnerov pred príslušným orgánom, ktorým je matričný úrad. Súčasne tu upravené základné podmienky pre dané vyhlásenie.
K § 4
Stanovuje okolnosti vylučujúce vznik životného partnerstva. V zmysle navrhovanej úpravy budú môcť uzavrieť osoby životné partnerstvo len v prípade, ak aspoň jedna z nich je občanom Slovenskej republiky. Výslovne sa vylučuje dvojité partnerstvo alebo kombinácia partnerstva s manželstvom jednej osoby. Na rozdiel od manželstva nie je stanovená žiadna výnimka pre uzatváranie partnerstva pre osoby mladšie ako 18 rokov.
K § 5
Stanovuje povinnosti osôb uzatvárajúcich partnerstvo pred jeho uzavretím a voľbu priezviska registrovaného partnera tak, aby sa predišlo neplatnému uzavretiu partnerstva.
K § 6
Stanovuje okolnosti, za ktorých partnerstvo nevznikne alebo pre ktoré môže byť vyhlásené za neplatné, pričom v prípade pochybností bude rozhodovať súd.
K § 7
Definuje vzájomné práva a povinnosti partnerov v partnerstve, ktoré následne majú dosah aj na úpravu vzájomnej vyživovacej povinnosti počas trvania partnerstva a po skončení partnerstva.
K § 8
Ustanovujú sa pravidlá pre vzájomné zastupovanie partnerov a vznik spoločných a nerozdielnych záväzkov z ich konania.
K § 9
Stanovuje sa vzájomná vyživovacia povinnosť partnerov podobne ako v prípade manželov.
K § 10 a 11
Stanovuje sa vyživovacia povinnosť aj po zániku partnerstva podobne ako u manželov s rovnakými podmienkami nároku ako v prípade manželov.
K § 12
Zákonom sa stanovuje zachovanie rodičovských práv a povinnosti partnerov voči ich dieťaťu, vrátane vyživovacej povinnosti, možnosti zverenia dieťaťa do osobnej starostlivosti. Zavádza sa možnosť dieťa po smrti rodiča registrovaného partnera zveriť dieťa do starostlivosti druhého partnera.
K § 13
Uzavretie partnerstva je predpokladom vzniku bezpodielového spoluvlastníctva partnerov. Vznik bezpodielového spoluvlastníctva však možno vylúčiť súhlasným vyhlásením budúcich partnerov. Rovnako však možno neskôr súhlasným vyhlásením partneri bezpodielové spoluvlastníctvo založiť. Primerane sa použijú ustanovenia občianskeho zákonníka o bezpodielovom spoluvlastníctve manželov.
K § 14 - 16
Navrhuje sa možnosť tzv. doosvojenia dieťaťa partnera. V tomto ustanovení podmienky s tým spojené počas života i smrti partnera ako biologického rodiča či osvojiteľa dieťaťa. tu upravené podmienky aj pre situáciu, kedy nie je potrebný súhlas rodiča osvojovaného maloletého dieťaťa.
K § 17
Upravuje zánik partnerstva. Navrhuje sa okrem iného, aby partneri, ktorí sa dohodnú, mohli zrušenie partnerstva vykonať spoločným vyhlásením pred matrikárom rovnako ako pri vstupe do partnerstva. Ak sa partneri na zrušení partnerstva nehodnú, môže jeden z nich podať návrh na súd.
K § 18
Upravuje bližšie podmienky pre zánik partnerstva z dôvodu vyhlásenia partnera za mŕtveho.
K § 19
Ustanovuje sa výslovne možnosť zrušiť partnerstvo spoločným vyhlásením partnerov alebo rozhodnutím súdu.
K § 20
Upravuje bližšie podmienky pre spoločné vyhlásenie partnerov o zrušení partnerstva.
K § 21
Upravuje bližšie podmienky pre konanie na súde o zrušení partnerstva a súvisiace otázky spojené so starostlivosťou o deti a vyporiadanie bezpodielového spoluvlastníctva manželov.
K § 22
Upravujú sa podmienky pre používanie priezvisk partnerov.
K § 23
Odkaz na primerané použitie zákona o rodine a občianskeho zákonníka.
Čl. II
Navrhuje sa doplniť medzi osoby oprávnené uplatňovať právo na ochranu osobnosti v mene fyzickej osoby, ktorá zomrela, aj partnera. Navrhuje sa rovnako upraviť premlčanie práv medzi partnermi ako medzi manželmi. Navrhuje sa medzi osoby blízke definované v Občianskom zákonníku výslovne zahrnúť aj partnerov. Ďalej je zásah do úpravy ďalších vzťahov súkromného práva, osobitne v oblasti spoluvlastníctva a dedenia.
Čl. III
Navrhuje sa upraviť podmienky vstupu do manželstva tak, aby bolo potrebné preukázať zánik skoršieho partnerstva a predišlo sa tak vzniku neplatného manželstva. A podobne ďalšie okolnosti, ktoré sú náležité výslovne upraviť v zákone o rodine.
Čl. IV
Na účely Trestného zákona je potrebné upraviť ustanovenia o prepadnutí majetku, keďže aj partneri môžu mať majetok v bezpodielovom spoluvlastníctve. ustanovenie definujúce osoby navzájom blízke tak, aby zahŕňali aj partnerov. Na účely Trestného zákona je potrebné upraviť ustanovenie definujúce osoby navzájom blízke tak, aby zahŕňali aj partnerov. Vzhľadom na skutočnosť, že v návrhu zákona o životných partnerstvách a tiež v zákone o rodine je vylúčené dvojité partnerstvo alebo kombinácia partnerstva a manželstva s vážnymi dôsledkami pre rodinný život a život partnerov, navrhujeme rozšíriť skutkovú podstatu trestného činu dvojmanželstva aj na osoby uzatvárajúce partnerstvo.
Čl. V
Navrhuje sa doplniť možnosť, aby obvinenému mohol zvoliť obhajcu v trestnom konaní aj partner popri iných osobách, ktoré považované za blízke osoby obvineného. Navrhuje sa výslovne upraviť možnosť odoprieť výpoveď, ktorou by mohol partner spôsobiť trestné stíhanie druhému partnerovi, pretože v zmysle navrhovanej úpravy budú partneri osoby navzájom blízke v podobnom postavení ako osoby vymenované v tomto ustanovení. Navrhuje sa výslovne upraviť možnosť odoprieť výpoveď, ktorou by mohol partner spôsobiť trestné stíhanie druhému partnerovi aj v prípade oznamovateľa alebo poškodeného aj pred začatím trestného stíhania. Navrhuje sa výslovne upraviť, aby partner mohol napadnúť rozsudok súdu
odvolaním v prospech obžalovaného. Navrhuje sa výslovne upraviť, aby partner mohol napadnúť rozsudok súdu dovolaním v prospech obžalovaného.
Čl. VI
Upravuje sa príslušnosť súdu s ohľadom na bezpodielové spoluvlastníctvo partnerov.
Čl. VII
Okrem doplnenia niektorých ustanovení, kde je žiadúce výslovne uviesť inštitúty novej právnej úpravy je nanovo osobitne upravené „Konanie o povolenie uzavrieť manželstvo alebo životné partnerstvo“ a „Konanie o určenie neplatnosti alebo o určenie neexistencie manželstva alebo životného partnerstva“, ako aj „Vyporiadanie bezpodielového spoluvlastníctva manželov alebo bezpodielového spoluvlastníctva partnerov“
Čl. VIII
Vzhľadom na navrhovanú právnu úpravu životného partnerstva je potrebné rovnaké práva priznať aj partnerom prichádzajúcim zo zahraničia, či z krajín alebo z tretích krajín tak, aby nedochádzalo k diskriminácii na základe pôvodu alebo štátnej príslušnosti.
Čl. IX
Upravuje sa osobitne príslušnosť matričného úradu, náležitosti zápisu do knihy životných partnerstiev, zápis o vzniku bezpodielového spoluvlastníctva partnerov, náležitosti úradného výpisu z knihy životných partnerstiev a vkladá sa osobitná právna úprava do časti „III. ČASŤ POSTUP PRED UZAVRETÍM A PRED ZRUŠENÍM ŽIVOTNÉHO PARTNERSTVA“.
Čl. X
Vkladá sa osobitná právna úprava pre vzťahy medzi životnými partnermi.
Čl. XI
Osobitná právna úprava v zákonníku práce, ktorá reflektuje primerane nový inštitút životného partnerstva.
Čl. XII
Osobitná právna úprava v zákone o štátnom občianstve, ktorá reflektuje primerane nový inštitút životného partnerstva.
Čl. XIII
Osobitná právna úprava v zákone o dani z príjmov, ktorá reflektuje primerane nový inštitút životného partnerstva.
Čl.XIV
Osobitná právna úprava v zákone o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov, ktorá reflektuje primerane nový inštitút životného partnerstva.
Čl. XV
Osobitná právna úprava v zákone o správnych poplatkoch, ktorá reflektuje primerane nový inštitút životného partnerstva. Navrhuje sa obdobne ako pri uzatváraní manželstva v sadzobníku správnych poplatkov stanoviť správne poplatky vyberané matrikou za úkony matrikára vrátane zrušenia partnerstva vyhlásením partnerov.
Čl. XVI
Vzhľadom na navrhovanú právnu úpravu, podľa ktorej si budú môcť registrovaní partneri zvoliť spoločné priezvisko alebo používať dve priezviská, z tohto dôvodu je potrebné zmeniť pravidlá používania priezvisk v úradnom styku.
Čl. XVII
Navrhuje sa doplniť rozsah údajov vedených v Registri obyvateľov Slovenskej republiky v časti osôb s trvalým pobytom na území Slovenskej republiky, pretože v zmysle návrhu sa životné partnerstvo bude považovať za osobný stav občana tak, aby boli vedené záznamy o partnerovi občana Slovenskej republiky. Náležite sa upravia aj údaje o zániku životného partnerstva.
Čl. XVIII
Navrhuje sa stanoviť účinnosť zákona na 1. januára 2024.