DÔVODOVÁ SPRÁVAA. Všeobecná časť
Návrh zákona o Učenej spoločnosti Slovenskej republiky a o zmene a doplnení zákona č. 133/2002 Z. z. o Slovenskej akadémii vied v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá do legislatívneho procesu skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Cieľom návrhu zákona je zriadenie inštitucionálne nezávislej Učenej spoločnosti Slovenskej republiky združujúcej vedecké osobnosti, ktoré významným spôsobom prispeli k rozvoju poznania alebo kultúry a sú morálne bezúhonné. Učená spoločnosť Slovenskej republiky si nebude zriaďovať vlastné výskumné inštitúcie a bude zriadená ako verejnoprávna ustanovizeň.
Na dosiahnutie tohto cieľa návrh zákona upravuje najmä:
•zadefinovanie úloh a členov Učenej spoločnosti Slovenskej republiky,
•zriadenie orgánov Učenej spoločnosti Slovenskej republiky, ktorými sú valné zhromaždenie, predseda a podpredseda a Rada a zadefinovanie ich kompetencií a spôsob voľby,
•základné obsahové náležitosti Štatútu Učenej spoločnosti Slovenskej republiky,
•hospodárenie a financovanie Učenej spoločnosti Slovenskej republiky ako i podmienky hospodárenia s príspevkom štátu.
Učené spoločnosti sú prirodzenou súčasťou novovekých dejín európskych národných spoločenstiev. Už v 17. storočí založil napríklad kardinál de Richelieu Académie française, ktorá združovala vedeckú, umeleckú a filozofickú elitu.
V súčasnosti majú učené spoločnosti v najvyspelejších štátoch významné a nezastupiteľné miesto. Všetky majú spoločný základný cieľ – združovať významné tvorivé vedecké osobnosti tak, aby svojím výskumom a tvorbou rozvíjali poznanie a kultúru v prospech národa a spoločnosti.
Vzhľadom na zámer návrhu zákona, aby na Slovensku fungovala len jedna inštitucionálne nezávislá učená spoločnosť, je potrebné vykonať zodpovedajúce úpravy zákona č. 133/2002 Z. z. o Slovenskej akadémii vied v znení neskorších predpisov.
Návrh zákona bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s právom Európskej únie, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.