Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 544/2002 Z. z. o Horskej záchrannej službe v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony predkladá skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Cieľom návrhu je upraviť viaceré problémy vyplývajúce z aplikačnej praxe, ktoré majú snahu zabrániť zneužívaniu označenia „Horská záchranná služba“ a znaku Horskej záchrannej služby. V praxi často dochádza k aplikačným a výkladovým problémom vo vzťahu k možnosti pohybu príslušníkov Horskej záchrannej služby a iných osôb pri výcviku v teréne chránených území bez predchádzajúceho súhlasu orgánu ochrany prírody. Pravidelný výcvik príslušníkov Horskej záchrannej služby, ako aj osôb odborne spôsobilých na výkon záchrannej činnosti, je jedným z predpokladov úspešného výkonu záchrany v horách.
Návrhom sa upravuje použitie finančných prostriedkov získaných za výkon záchrannej činnosti, ktorých použitie je viazané na rozpočtový rok. Reklasifikovaním týchto prostriedkov na prostriedky, ktoré bude možné viesť na samostatnom účte podľa § 22 ods. 4 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov, by umožnilo Horskej záchrannej službe efektívnejšie realizovanie výdavkov.
Návrhom sa ďalej upravia pravidlá registrácie a členstva v Národnej asociácii horských vodcov Slovenskej republiky a zakotví disciplinárna právomoc k osobám vykonávajúcim horskú vodcovskú činnosť. Zároveň sa rozširuje rozsah vodcovskej činnosti o vedenie kurzov technickej pomoci v horách.
Návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, nebude mať vplyv na životné prostredie, ani na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona taktiež nebude mať žiadne sociálne vplyvy, ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh zákona rovnako nebude mať vplyv na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1 (§ 1)
Vypúšťa sa doteraz zavedená legislatívna skratka „horská služba“, po ktorej vypustení sa bude v celom zákone používať termín „Horská záchranná služba“ v príslušnom tvare. Dôvodom je najmä snaha zabrániť aplikačným problémom, ktoré boli v doterajšej praxi zaznamenané, a to zameniteľnosť Horskej záchrannej služby s rôznymi subjektami venujúcimi sa záchrannej činnosti v horách, ktoré v názve používajú označenie „horská služba“. Obdobne, bez
zavádzania legislatívnych skratiek, je riešená i právna úprava vo vzťahu k Policajnému zboru a Hasičskému a záchrannému zboru
K bodu 2 (§ 2 ods. 6 až 8))
Účelom doplnenia nových ustanovení do § 2 je zabrániť zneužívaniu označenia „Horská záchranná služba“ a znaku Horskej záchrannej služby, a to zavedením výslovného zákazu jeho používania osobami, ktoré nevykonávajú úlohy horskej služby. Zneužitie označenia a znaku Horskej záchrannej služby byť priestupkom, resp. iným správnym deliktom podľa § 13 a § 14 zákona o Horskej záchrannej službe. S cieľom dostatočne presného definovania predmetu ochrany pri vymedzení skutkovej podstaty priestupku a iného správneho deliktu, je znak vyobrazený v prílohe zákona.
K bodom 3 a 4 (§ 2b ods. 4)
Ustanovenia predstavujú komplexnú úpravu právneho rámca pre uplatňovanie disciplinárnej pôsobnosti asociáciou. Zákon definuje dva nové orgány asociácie, a to disciplinárnu komisia a odvolaciu komisia, ktoré budú príslušné na disciplinárne konania členov asociácie a registrovaných osôb a určuje ich zloženie a pôsobnosť. V súlade so slobodou usadiť sa a slobodou poskytovať služby zaručujúcou mobilitu podnikov a odborníkov v rámci sa na účely zvýšenia bezpečnosti sprevádzaných osôb zavádza disciplinárne konanie aj voči osobám s odbornou spôsobilosťou podľa tohto zákona, ktoré nie členmi asociácie alebo osobám, ktoré majú uznanú odbornú spôsobilosť podľa Smernice Európskeho parlamentu a rady 2005/36/ES zo 7. septembra 2005 o uznávaní odborných kvalifikácií (horskí vodcovia z krajín EÚ). Zároveň sa zavádza inštitút registrovaných osôb, ktoré sa registráciou v asociácii nestanú členmi, ale majú právo na území Slovenskej republiky vykonávať činnosť horského vodcu, pričom sa dobrovoľne zaväzujú riadiť metodikou a bezpečnostnými pokynmi asociácie.
K bodu 5 (§ 2b ods. 4 ôsma veta)
Ide o upresnenie textu na konkrétne podmienky asociácie. Stanovy asociácie schvaľuje snem asociácie a sú základným dokumentom, podľa ktorého sa asociácia riadi.
K bodu 6 (§ 2ba)
Členstvo v asociácii je založené na dobrovoľnom princípe. Členom asociácie sa môže stať fyzická osoba s požadovanou odbornou spôsobilosťou na základe písomnej žiadosti o zápis do zoznamu členov. Požiadavku odbornej spôsobilosť je možné splniť nadobudnutím odbornej spôsobilosti podľa § 11a zákona a v prípade odbornej spôsobilosti nadobudnutej v inom členskom štáte, preukázaním uznania odbornej spôsobilosti (asociáciou) podľa zákona č. 422/2015 Z. z. o uznávaní dokladov o vzdelaní a o uznávaní odborných kvalifikácií v znení neskorších predpisov.
Za účelom zabezpečenia dodržiavania profesijných pravidiel pri výkone povolania horského vodcu osobami s odbornou spôsobilosťou, ktoré nie členom asociácie a osobami, ktoré majú uznanú odbornú spôsobilosť získanú v inom členskom štáte a nie členmi asociácie, sa zavádza inštitút registrovanej osoby. Právna úprava registrovanej osoby vychádza z ustanovení hlavy I článku 5 a 6 Smernice Európskeho parlamentu a rady 2005/36/ES zo 7. septembra 2005 o uznávaní odborných kvalifikácií. Hostiteľský štát, v tomto prípade Slovenská republika, na účely uľahčenia uplatňovania disciplinárnych ustanovení platných na svojom
území a dodržiavania pravidiel odborných organizácií, v tomto prípade Národnej asociácie horských vodcov Slovenskej republiky, zavádza predmetnú registráciu. Dôvodom pre zavedenie tejto právnej úpravy skúsenosti z praxe, najmä absencia sankčného dosahu na osoby vykonávajúce horskú vodcovskú činnosť na základe uznania odbornej kvalifikácie bez členstva v asociácii.
K bodu 7 (poznámka pod čiarou k odkazu 4a)
Legislatívno-technická úprava, aktualizácia poznámky pod čiarou.
K bodu 8 (§ 2c písm. j))
Úprava vzhľadom na postavenie asociácie a jej právomoci vo vzťahu k osobám vykonávajúcim horskú vodcovskú činnosť.
K bodu 9 (§ 2c písm. k) až o))
Zákon rozširuje pôsobnosti asociácie vzhľadom na jej postavenie, ako člena Medzinárodnej únie národných asociácii horských vodcov (UIAGM / IFMGA), o vydávanie metodiky na vykonávanie odbornej spôsobilosti na výkon horskej vodcovskej činnosti, ktorá napomôže pri celom procese získania odbornej spôsobilosti.
V nadväznosti na verejný záujem zabezpečiť najvyššiu možnú kvalitu služieb poskytovaných horskými vodcami sa zavádza pôsobnosť asociácie vydávať pokyny upravujúce požiadavky na bezpečnosť pri horskej vodcovskej činnosti, ktorá sa v praxi ukázala ako nevyhnutná pre dosiahnutie bezpečnosti vodených osôb. Cieľom je zaviesť jednotnosť niektorých postupov pri výkone horskej vodcovskej činnosti a predchádzať prípadným pochybeniam na strane horských vodcov.
Rozšírením § 2c o povinnosť asociácie viesť zoznam svojich členov a registrovaných osôb, ktoré oprávnené na výkon činnosti horského vodcu a ich zverejňovanie na svojom webovom sídle, sa zabezpečí informovanie verejnosti o osobách oprávnených na výkon činnosti horského vodcu.
V súlade so zavedením právneho rámca na vyvodenie disciplinárnej zodpovednosti sa ustanovuje rozhodovanie o disciplinárnych opatreniach ako jedna z pôsobností asociácie.
K bodu 10 (§ 2ca)
Ustanovenia predstavujú komplexnú úpravu disciplinárnej zodpovednosti členov a registrovaných osôb. Zároveň sa upravujú disciplinárne opatrenia, postup pri ich ukladaní ako aj režim odvolania dotknutých osôb.
K bodu 11 (§ 2d ods. 1 úvodná veta)
S ohľadom na potreby praxe sa rozširuje rozsah vodcovskej činnosti o vedenie kurzov technickej pomoci v horách.
K bodu 12 (§ 2d ods. 1 písm. a))
Z dôvodu aplikačnej praxe sa bližšie špecifikuje, v akom teréne sa horská vodcovská činnosť uplatňuje, a to s cieľom, aby nedochádzalo ku kolízii vo výklade najmä vo vzťahu k obdobným činnostiam.
K bodu 13 (§ 2d ods. 2)
Navrhovaná právna úprava dopĺňa požiadavku osoby vykonávajúcu činnosť horského vodcu o povinnosť byť členom asociácie alebo registrovanou osobou, ktorých zoznam zverejňuje asociácia na svojom webovom sídle.
K bodu 14 (§ 2d ods. 3)
Vzhľadom na charakter horskej vodcovskej činnosti, ktorá podlieha tzv. „certifikačnému procesu“, t. j. procesu získania alebo uznania odbornej spôsobilosti, sa zavádza zákonná povinnosť vykonávať horskú vodcovskú činnosť s odbornou starostlivosťou a zároveň zákonná povinnosť dodržiavať pokyny vydané asociáciou podľa § 2c písm. m). Cieľom je zvýšiť bezpečnosť osôb sprevádzaných horským vodcom.
K bodu 15 (§ 4 ods. 2 písm. i))
V praxi často dochádza k aplikačným a výkladovým problémom vo vzťahu k možnosti pohybu príslušníkov Horskej záchrannej služby (HZS) a iných osôb pri výcviku v teréne chránených území bez predchádzajúceho súhlasu orgánu ochrany prírody. Pravidelný výcvik príslušníkov HZS, ako aj osôb odborne spôsobilých na výkon záchrannej činnosti, je jedným z predpokladov úspešného výkonu záchrany v horách a je zároveň imanentnou súčasťou plnenia základných úloh HZS. Zákon o ochrane prírody a krajiny ustanovuje možnosť pohybu v teréne chránených území bez prechádzajúceho súhlasu orgánu ochrany prírody v súvislosti s plnením úloh horskou služby. Vzhľadom na to, že v platnom znení § 4 zákona o HZS nie je úloha HZS spojená s uskutočňovaním výcviku príslušníkov a odborne spôsobilých osôb výslovne ustanovená, v praxi často dochádza k odlišnej interpretácii pojmu „úlohy horskej služby“ orgánmi ochrany prírody, ktorí podmieňujú uskutočňovanie výcviku v teréne chránených území svojím predchádzajúcim súhlasom. K uvedeným odlišnostiam v interpretácii úloh HZS dochádza i napriek tomu, že v platnom znení § 4 zákona o HZS je explicitne ustanovená ako jedná z úloh HZS výcvik psov na výkon záchrannej činnosti. V záujme dosiahnutia súladu pri aplikácii predpisov na úseku ochrany prírody a krajiny v súvislosti s výkonom úloh HZS sa navrhuje výcvik horských záchranárov explicitne vymedziť ako jednu z úloh HZS.
K bodom 16 a 18 (§ 4 ods. 3 a § 11 ods. 3)
Podľa doterajšej legislatívy sa príjmy Horskej záchrannej služby podľa § 11 ods. 3 a § 4 ods. 4 zákona o Horskej záchrannej službe považujú za prostriedky podľa § 17 ods. 4 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy a ich použitie je viazané na rozpočtový rok. Reklasifikovaním týchto prostriedkov na prostriedky podľa § 22 ods. 4 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy by sa umožnilo Horskej záchrannej službe efektívnejšie realizovanie výdavkov nakoľko prostriedky sa používajú na nákup materiálno-technického vybavenia, ktorého obstaranie je časovo náročné a hlavne v čase pred skončením rozpočtového obdobia, kedy je očakávaný najvyšší príjem za výkony Horskej záchrannej služby, je problematické. Navrhovaná úprava umožní v prípade potreby kumuláciu prostriedkov, a tým pádom prefinancovanie finančne náročnejších technológii potrebných k horskej záchrane, prípadne doplnenie vybavenia Horského špecializované modulu určeného na pátranie živých osôb v ruinách. Možnosť použiť prostriedky získané zo záchrannej činnosti v súlade s § 22 ods. 4
zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy umožní efektívnejšie nakladanie s takto získanými prostriedkami, ktoré zákonne viazané na záchranné činnosti a materiál a zároveň nebude mať žiaden finančný vplyv na štátny rozpočet. Horská záchranná služba obstaráva špecializovaný materiál a zdravotnícku techniku, ktorých obstaranie je časovo náročné a vyvstáva problém, že obstaranie je limitované do skončenia rozpočtového obdobia a dodávatelia nie schopní tieto lehoty dodržať. Podobne pri rešpektovaní obdobia rozpočtového roka je veľmi obtiažne dodržiavať lehoty pri obstarávaní tovarov a služieb v súlade so zákonom č. 343/ 2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Sústreďovanie príjmov na samostatnom účte Horskej záchrannej službe umožní kumulovať prostriedky z roka na rok s následným použitím na obstaranie nákladnejších investícii. Ďalším dôležitým argumentom je skutočnosť že, príjmy plynúce z refakturácie prenájmu leteckej techniky počas záchranných akcií si Horská záchranná služba po skončení roka nemôže refundovať, tak ako tomu je počas rozpočtového obdobia, čím sa zaťažuje rozpočet bežného roka na EK: 634004 - Prenájom dopravných prostriedkov. Navrhovanou zmenou budú môcť prostriedky prijaté na samostatný účet po skončení rozpočtového roka použité na úhradu výdavkov v nasledujúcom roku.
K bodu 17 (§ 8a ods. 6)
Z pohľadu prevencie úrazov a bezpečnosti na zjazdových tratiach je dôležite, aby neplnoleté osoby povinne nosili lyžiarske prilby. V súčasnosti lyžiari vedia pri zjazde dosahovať vysoké rýchlosti, ktoré porovnateľné s jazdou na motorke. Povinnosť lyžiarskej prilby zvýši bezpečnosť neplnoletých osôb na zjazdových tratiach.
K bodom 19 až 25 (§ 12)
Proces získavania odbornej spôsobilosti na výkon záchrannej činnosti sa rozširuje o absolvovanie vstupného testu, ktorý predchádza absolvovaniu špecializovanej prípravy. Vstupným testom sa overiť technická a kondičná spôsobilosť žiadateľov s cieľom vyselektovať v prvej fáze získavania odbornej spôsobilosti žiadateľov, ktorí nie pripravení absolvovať špecializovanú prípravu.
K bodom 26 a 27 (§ 13 ods. 1 a § 14 ods. 1)
Priestupky a iné správne delikty sa rozširujú o nedodržanie zákazu používať označenie „Horská záchranná služba“ podľa § 2 ods. 7 a o nedodržanie zákazu používať znak Horskej záchrannej služby podľa § 2 ods. 8.
K bodu 28 (príloha)
Je potrebné do prílohy zákona uviesť vyobrazenie znaku Horskej záchrannej služby.
K čl. II
Podľa doterajšej legislatívy sa príjmy Horskej záchrannej služby podľa § 11 ods. 3 a § 4 ods. 4 zákona o Horskej záchrannej službe považujú za prostriedky podľa § 17 ods. 4 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy a ich použitie je viazané na rozpočtový rok. Reklasifikovaním týchto prostriedkov na prostriedky podľa § 22 ods. 4 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy by sa umožnilo Horskej záchrannej službe efektívnejšie realizovanie výdavkov nakoľko prostriedky sa používajú na nákup materiálno-technického vybavenia,
ktorého obstaranie je časovo náročné a hlavne v čase pred skončením rozpočtového obdobia, kedy je očakávaný najvyšší príjem za výkony Horskej záchrannej služby, je problematické. Navrhovaná úprava umožní v prípade potreby kumuláciu prostriedkov, a tým pádom prefinancovanie finančne náročnejších technológii potrebných k horskej záchrane, prípadne doplnenie vybavenia Horského špecializované modulu určeného na pátranie živých osôb v ruinách. Možnosť použiť prostriedky získané zo záchrannej činnosti v súlade s § 22 ods. 4 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy umožní efektívnejšie nakladanie s takto získanými prostriedkami, ktoré zákonne viazané na záchranné činnosti a materiál a zároveň nebude mať žiaden finančný vplyv na štátny rozpočet. Horská záchranná služba obstaráva špecializovaný materiál a zdravotnícku techniku, ktorých obstaranie je časovo náročné a vyvstáva problém, že obstaranie je limitované do skončenia rozpočtového obdobia a dodávatelia nie schopní tieto lehoty dodržať. Podobne pri rešpektovaní obdobia rozpočtového roka je veľmi obtiažne dodržiavať lehoty pri obstarávaní tovarov a služieb v súlade so zákonom č. 343/ 2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Sústreďovanie príjmov na samostatnom účte Horskej záchrannej službe umožní kumulovať prostriedky z roka na rok s následným použitím na obstaranie nákladnejších investícii. Ďalším dôležitým argumentom je skutočnosť že, príjmy plynúce z refakturácie prenájmu leteckej techniky počas záchranných akcií si Horská záchranná služba po skončení roka nemôže refundovať, tak ako tomu je počas rozpočtového obdobia, čím sa zaťažuje rozpočet bežného roka na EK: 634004 - Prenájom dopravných prostriedkov. Navrhovanou zmenou budú môcť prostriedky prijaté na samostatný účet po skončení rozpočtového roka použité na úhradu výdavkov v nasledujúcom roku.
K čl. III
Úprava súvisiaca s legislatívnym ukotvením vyobrazenia znaku Horskej záchrannej služby a potrebou odlíšenia vyhotovenia alebo značenia vozidiel ostatných prevádzkovateľov od vozidiel horskej služby.
K čl. IV
Navrhuje sa účinnosť od 1. januára 2024.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: Návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 544/2002 Z. z. o Horskej záchrannej službe v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
3. Predmet návrhu zákona:
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 544/2002 Z. z. o Horskej záchrannej službe v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.