zákone stanovuje lehota pre rozhodnutie súdu vo veci preskúmania zákonnosti uznesení samosprávy. Návrhom zákona zavedený postup samosprávy by mal byť nasledovný:1. Starosta nepodpíše uznesenie zastupiteľstva z dôvodu, že sa nazdáva, že je protizákonné (uplatnenie sistačného práva – práva veta).
2.Starosta je povinný v lehote 30 dní od schválenia uznesenia zastupiteľstvom podať podnet na vydanie protestu prokurátora – tým zároveň blokuje možnosť zastupiteľstva prelamovať jeho veto. Ak takýto podnet nepodá, zastupiteľstvo môže prelomiť jeho veto a potvrdiť uznesenie.
3.Prokurátor je povinný do 3 mesiacov od podania podnetu starostu rozhodnúť o proteste, ak vydá protest, zastupiteľstvo nemôže prelamovať veto starostu až do rozhodnutia súdu vo veci preskúmania uznesenia zastupiteľstva. Ak je podnet starostu opodstatnený, prokurátor je na rozdiel od doterajšieho stavu, povinný vydať protest. Ak protest nevydá, zastupiteľstvo môže prelomiť jeho veto a potvrdiť uznesenie.
4.Ak zastupiteľstvo nevyhovie protestu prokurátora, prokurátor je povinný podať v stanovenej lehote žalobu na Najvyšší správny súd SR – tým zároveň blokuje možnosť zastupiteľstva prelamovať jeho veto. Ak zastupiteľstvo protestu prokurátora vyhovie, uznesenie sa zrušuje a nie je potrebné veto starostu prelamovať.
5.Zastupiteľstvo môže prelomiť veto starostu, ak Najvyšší správny súd SR vo svojom rozhodnutí týkajúcom sa preskúmania zákonnosti uznesenia zastupiteľstva konštatuje, že uznesenie nie je nezákonné.
Ak je pozastavený výkon len časti uznesenia zastupiteľstva, vzťahuje sa vyššie uvedený mechanizmus len na tú časť, ktorej výkon bol starostom pozastavený.
Starostovo veto sa v tomto prípade prelamuje nadpolovičnou väčšinou všetkých poslancov zastupiteľstva (v súčasnosti trojpätinová väčšina všetkých). V zásade pôjde už len o prípady, keď starosta nedal podnet na prokuratúru alebo ak súd konštatoval, že namietané uznesenia zastupiteľstva nie je protizákonné, resp. ak to už skôr týmto spôsobom vyhodnotil príslušný prokurátor.
Ak by starosta aj napriek takto nastavenému mechanizmu stále nechcel vykonať uznesenie zastupiteľstva (t.j. ak by nechcel plniť uznesenie, resp. obecný úrad na jeho pokyn, ktoré bolo posúdené ako v súlade so zákonom), hoci to prikazuje už platný zákon, takéto konanie starostu sa bude považovať za konanie v rozpore s verejným záujmom a bude podliehať sankčnému postihu (aj opakovanému) zo strany príslušnej komisie zastupiteľstva alebo príslušného výboru Národnej rady Slovenskej republiky v zmysle ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení neskorších predpisov.