1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.
447/2008 Z. z.
o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá do legislatívneho procesu skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Cieľom návrhu zákona je zohľadniť infláciu, zvýšené ceny tovarov a služieb, najmä stavebných materiálov, v roky sa nemeniacich sumách peňažných príspevkov na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia (ďalej len „ZŤP“), ako aj pri posudzovaní hodnoty majetku ZŤP osoby, a to konkrétne:
zvýšením hodnoty majetku, ktorý môže ZŤP osoba vlastniť popri poberaní peňažných príspevkov, zo sumy 39 833 eur na sumu 50 000 eur,
zdvojnásobením terajších súm peňažných príspevkov pri kúpe osobného motorového vozidla,
zdvojnásobením terajšej sumy peňažného príspevku na úpravu bytu a rodinného domu.
Návrh zákona negatívny dopad na rozpočet verejnej správy. Nepredpokladá vplyv na podnikateľské prostredie ani na životné prostredie, avšak vyvoláva pozitívne sociálne vplyvy. Návrh zákona nebude mať vplyv ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
2
K Čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa zvýšiť maximálnu možná hodnota majetku, ktorú môže vlastniť osoba s ťažkým zdravotným postihnutím žiadajúca o peňažný príspevok na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia na sumu 50 000 eur. V nadväznosti na túto zmenu v § 18 ods. 18 (vyhlásenie o majetku) zákona sa primerane upravia ustanovenia § 41 ods. 11 (sankčný postih) a § 57 ods. 1 písm. d) (oznámenie o zmenách v hodnote majetku).
K bodom 2 a 3
Súčasná suma peňažného príspevku na úpravu bytu alebo rodinného domu vo výške cca 6 600 eur absolútne nezodpovedá dramatickému zvýšeniu cien tovarov a služieb v stavebníctve, a to osobitne pri úpravách bytov alebo domov, ktoré potrebné pri ZŤP osobách. Aktuálne ceny priemerne rozsiahlej úpravy napr. panelákového bytu na bezbariérový sa pohybujú na úrovni cca 30 000 eur, čiže ani pri navrhovanom zdvojnásobení uvedenej sumy peňažného príspevku sa nedosiahne pokrytie aspoň 50% nákladov na takúto úpravu. ZŤP osobám však zvýšenie sumy peňažného príspevku pomôže, najmä pri menších úpravách bytu.
Podobne, dlhodobo sa zvažuje zvýšenie sumy peňažného príspevku na kúpu osobného motorového vozidla, pretože súčasné sumy cca 6 600 eur (vozidlo s manuálnou prevodovkou) a cca 8 300 eur (vozidlo s automatickou prevodovkou) nezodpovedajú nárastom cien automobilov na trhu. Ak si predstavíme ZŤP osobu s elektrickým vozíčkom, ktorý si so sebou preváža napr. do zamestnania, čiže na to potrebuje vozidlo typu menšej dodávky, ako aj riadenie pomocou rúk namiesto nôh, čo si zase vyžaduje auto s vyššou kubatúrou a automatickou prevodovkou, dostaneme sa k sumám vozidiel začínajúcich od úrovne cca 25 000 eur vyššie. Zdvojnásobením sumy umožníme ZŤP osobám pokryť približne polovicu nákladov na kúpu osobného motorového vozidla, čo z hľadiska pomoci tejto skupine obyvateľstva dáva väčší zmysel ako terajšia symbolická pomoc.
K bodu 4
Účelom prechodného ustanovenia je zohľadniť navrhovanú právnu úpravu na prípady, v ktorých začalo konanie o priznanie peňažného príspevku pred nadobudnutím účinnosti návrhu zákona, ale do nadobudnutia jeho účinnosti sa právoplatne neskončilo. Opačný prístup by viedol k tomu, že by si ZŤP osoby sťahovali a znovu podávali žiadosti o poskytnutie peňažného príspevku, čo by neúmerne zvýšilo administráciu tohto druhu pomoci.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladaného zákona so zohľadnením legisvakančnej lehoty, a to od 1. augusta 2023.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
3
2.Názov návrhu zákona: zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.
447/2008 Z. z.
o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
4
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.
447/2008 Z. z.
o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Návrh zákona negatívny dopad na rozpočet verejnej správy. Podľa informácií z Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny SR využilo peňažný príspevok na kúpu auta 1 138 osôb v celkovej výške 7 744 566,33 eur. Ak sa táto suma v zmysle návrhu zákona zdvojnásobí, bude uvedená suma predstavovať negatívny dopad na rozpočet verejnej správy. Ak pri chýbajúcej štatistike odhadneme, že to isté platí aj pre peňažný príspevok na úpravu bytu a tiež pri zvýšení hodnoty majetku, čo rozšíri okruh oprávnených osôb poberateľov peňažného príspevku, celkové dopady na rok 2023 a nasledujúce tri rozpočtové roky možno v hrubom odhadnúť na 15-20 mil. eur ročne. Tento výpadok v štátnom rozpočte navrhujeme uhradiť z rozpočtovej rezervy (VPS) na riešenie vplyvov legislatívnych zmien, kde je alokovaných 857 992 282 €.
Na druhej strane návrh zákona bude mať pozitívny sociálny vplyv na tie fyzické osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorých sa týka, čo zároveň napomôže zníženiu ich sociálnej exklúzie a zvýšeniu rovnosti príležitostí medzi nimi a ďalšími osobami, najmä s inými osobami s ťažkým zdravotným postihnutím.
A.4. Alternatívne riešenia
5
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.