1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá do legislatívneho procesu skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Cieľom návrhu zákona je umožniť samosprávnemu kraju, obci, mestu a v prípade Bratislavy a Košíc aj ich mestskej časti (ďalej len „samospráva“), aby v prípade ich predĺženia existovala možnosť ich oddlženia za predpokladu, ak sa počas nútenej správy nepodarí dlhy uspokojiť v celom rozsahu.
V praxi sa ukázalo, že súčasná právna úprava je nevyhovujúca. Vyskytli sa ojedinelé, ale o to závažnejšie prípady, kedy obec resp. mestská časť napriek tomu, že je dlhodobo v nútenej správe (napr. mestská časť Devín) a napriek tomu, že sa v rámci možností rozpočtu snaží svoje splatné záväzky uspokojovať, nedochádza v čase k reálnemu poklesu jej záväzkov. Naopak, v čase dochádza k nárastu dlhu o príslušenstvo a to do takej miery, že v súčasnosti takmer tri štvrtiny dlhu tvorí len príslušenstvo. Za súčasného stavu neexistuje reálna možnosť, aby došlo k úhrade všetkých splatných záväzkov, keďže len uhradenie istiny by pri súčasnom tempe splácania trvalo takmer 500 rokov. Súčasná právna úprava nútenej správy je teda nevyhovujúca a v prípadoch skutočného predlženia nie je schopná plniť svoj účel. Aktuálna právna úprava sa teda ukázala ako nevyhovujúca, keďže nerieši najzávažnejšie prípady predlženia.
Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy ani na podnikateľské prostredie. Návrh zákona nemá vplyv na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti a nevyvoláva žiadne sociálne vplyvy.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
2
B. Osobitná časť
K Čl. I
Podľa platného znenia § 19 zákona neexituje riešenie pre oddlženie obcí, miest a mestských častí, ktoré sa nachádzajú v nútenej správe a snažia sa svoje dlhy plniť v rámci rozpočtových možností.
Návrh zákona ponúka riešenie, ktoré značne predlženým obciam, mestám a mestským častiam umožní, aby sa po uplynutí v zákone predpokladanej lehoty zbavili svojich dlhov. Podmienkou zbavenia sa dlhu je, že počas 15 rokov v nútenej správe obec spláca toľko koľko jej umožňuje jej rozpočet. Po uplynutí uvedenej lehoty sa vo zvyšnej časti stávajú dlhy nevymáhateľné. V prípadoch už zavedenej nútenej správy lehota 15 rokov na uspokojenie pohľadávok neuplynie skôr ako jeden rok odo dňa účinnosti tohto zákona. Ustanovujú sa prechodné ustanovenia, ktoré obciam, mestám a mestským častiam umožnia, aby sa mohli nové pravidlá týkajúce oddlženia aplikovať aj na obce, ktoré sa už v nútenej správe nachádzajú.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladaného zákona so zohľadnením legisvakančnej lehoty, a to od 1. augusta 2023.