1
Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Mária Kolíková, Ondrej Dostál, Jana Bittó Cigániková a Tomáš Lehotský.
Cieľom predloženého návrhu zákona je chrániť nedotknuteľnosť a rešpektovanie telesnej a duševnej integrity osôb bez ohľadu na ich sexuálnu orientáciu alebo rodovú identitu. Navrhuje sa do príslušných ustanovení Trestného zákona týkajúcich sa osobitného motívu, na spáchanie trestného činu verejného hanobenia alebo podnecovania k nenávisti z iných dôvodov doplniť aj motív spočívajúci v skutočnej alebo domnelej sexuálnej orientácii a rodovej identite skupiny osôb alebo jednotlivca. Predkladaný návrh zákona vychádza najmä z Charty základných práv EÚ, a to z článku 1 a článku 3 ods. 1, podľa ktorých platí, že ľudská dôstojnosť je nedotknuteľná, musí byť rešpektovaná a ochraňovaná a že každý právo na rešpektovanie telesnej a duševnej integrity.
Návrh zákona teda pokrýva prípady trestnej činnosti páchanej z nenávisti voči gejom, lesbám, bisexuálom a transrodovým osobám. Trestný čin páchaný z nenávisti sa vzťahuje na fyzický alebo verbálny útok na osobu, ktorý je motivovaný predsudkami voči tejto osobe pre konkrétnu charakteristiku, napríklad jej sexuálnu orientáciu alebo rodovú identitu. Strach a zastrašovanie vyplývajúce z trestného činu páchaného z nenávisti a verbálneho prejavu nenávisti, bráni gejom, lesbám, bisexuálom a transrodovým osobám, aby sa títo ľudia plne zúčastňovali na spoločenskom živote, ale aj tomu, aby verbálne prejavy nenávisti a trestné činy páchané z nenávisti voči nim vôbec oznámili. Je preto potrebné kriminalizovať aj prípady verejného hanobenia skupiny osôb alebo jednotlivca pre ich skutočnú alebo domnelú rodovú identitu a tiež sexuálnu orientáciu. Rovnako je potrebné kriminalizovať aj verejné podnecovanie k nenávisti voči skupine osôb alebo jednotlivcovi pre ich skutočnú alebo domnelú rodovú identitu. Vo viacerých členských štátoch Európskej únie (ako napríklad Francúzsko, Belgicko, Holandsko, Nemecko atď.) je pritom hanobenie osôb alebo jednotlivca pre ich sexuálnu orientáciu alebo rodovú identitu a podnecovanie k nenávisti voči takým osobám trestným činom.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, vplyv na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona ďalej nemá vplyv na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na služby verejnej správy pre občana a ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
2
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky.
2. Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskej únie
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
bezpredmetné
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti - úplný
3
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
-sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
X
7. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
X
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
A.3. Poznámky
Bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
Nepredkladajú sa.
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné
4
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Do ustanovenia § 140 písm. e) sa navrhuje doplniť ako ďalší osobitný motív na spáchanie trestnej činnosti nenávisť páchateľa voči skupine osôb alebo jednotlivcovi pre ich skutočnú alebo domnelú rodovú identitu. Pod pojmom „rodová identita˝ sa pritom rozumie schopnosť človeka hlboko vnútorne a individuálne pociťovať rod, ktorý môže, ale nemusí, zodpovedať pohlaviu, s ktorým sa človek narodil, pričom sem patrí aj vnímanie vlastného tela (vrátane lekárskych, chirurgických alebo iných úprav telesného vzhľadu alebo telesných funkcií uskutočnených na základe slobodného rozhodnutia) a iné rodové prejavy, napríklad obliekanie, rečový prejav a vystupovanie.
K bodu 2
Do ustanovenia § 423 ods. 1 písm. b) sa navrhuje doplniť do skutkovej podstaty hanobenia národa, rasy a presvedčenia aj hanobenie skupiny osôb alebo jednotlivca pre ich skutočnú alebo domnelú sexuálnu orientáciu a rodovú identitu.
K bodu 3
Do ustanovenia § 424 ods. 1 sa navrhuje doplniť ako motív na podnecovanie k nenávisti aj skutočnú alebo domnelú rodovú identitu skupiny osôb alebo jednotlivca
K Čl. II
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti zákona na 1. september 2023.