Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Aktuálna platná a účinná právna úprava nereflektuje postačujúcim spôsobom všetky osobitosti postupu v súvislosti so smrťou osoby, a teda je potrebné zabezpečiť právnu istotu pre všetky zainteresované subjekty v danej oblasti.
Cieľom návrhu zákona je precizovať a zosúladiť právnu úpravu, pokiaľ ide o zákon č. 131/2010 Z. z. o pohrebníctve v znení neskorších predpisov a zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, a to najmä, nie však výlučne, s ohľadom na zabezpečenie adekvátnej implementácie projektu ePrehliadky, správne nastavenie elektronického hlásenia o úmrtí a vystavovania potvrdenia o prehliadke mŕtveho tela, a to samostatne ako aj vo vzájomnej súvislosti oboch zákonov.
Navrhovaná právna úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, je v súlade s právom Európskej únie.
B.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Predmetom navrhovaného bodu je úprava pojmu obstarávateľ pohrebu, ktorým je v zmysle navrhovaného znenia osoba, ktorá sa preukáže úmrtným listom alebo pasom pre mŕtvolu a obstaráva pohreb. Predmetná úprava je nevyhnutná pre účely projektu ePrehliadky, v ktorom budú prehliadajúci lekári zasielať Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou elektronicky hlásenie o úmrtí, ktorým sa nahrádza písomné tlačivo list o prehliadke mŕtveho a štatistické hlásenie o úmrtí, a to s účinnosťou od 1. júla 2023. Rozsah údajov obsiahnutých v úmrtnom liste je pre potreby preukázania sa a identifikácie mŕtveho tela dostatočný. Pre účely obstarania pohrebu nie potrebné medicínske, respektíve iné informácie z listu o prehliadke (okrem informácie o úmrtí na nebezpečnú chorobu, ktorá však bude obsiahnutá v potvrdení o prehliadke). Úmrtný list matrika povinnosť vystaviť na počkanie, pričom dáta poskytnuté matrike elektronicky obratom po ukončení prehliadky mŕtveho tela.
K bodu 2
Navrhovaným bodom sa nahrádza pojem „oznámenie o úmrtí“ pojmom „hlásenie o úmrtí“ v súlade s § 47b ods. 3 zákona č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Dopĺňa sa povinnosť prehliadajúceho lekára vystaviť potvrdenie o prehliadke mŕtveho tela (v nadväznosti na navrhovanú úpravu v § 47b ods. 3 zákona č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov) a odovzdať ho pohrebnej službe prepravujúcej zomrelého z miesta úmrtia, a to za účelom preukázania oprávnenia prevozu
ľudských pozostatkov a za účelom správneho nakladania s ľudskými pozostatkami v prípade nakazenia zomrelého nebezpečnou chorobou.
K bodu 3
Úprava v navrhovanom bode nadväzuje na zrušenie listu o prehliadke od 1. júla 2023 a jeho nahradenie elektronickým hlásením o úmrtí v rámci implementácie projektu ePrehliadky. Výstupom z prehliadky mŕtveho tela bude elektronické hlásenie o úmrtí a písomné potvrdenie o prehliadke mŕtveho tela, ktoré bude obsahovať informáciu, že osoba bola v čase úmrtia nakazená nebezpečnou chorobou.
K bodu 4
Navrhovaným bodom sa nadväzuje na navrhovanú úpravu § 47b ods. 3 zákona č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, podľa ktorej bude prehliadajúci lekár okrem elektronického hlásenia o úmrtí vystavovať aj potvrdenie o prehliadke mŕtveho tela, keďže list o prehliadke sa od 1. júla 2023 nebude vystavovať.
K bodu 5
Predmetným bodom sa upravuje, aby osobe, ktorej bola počas života poskytovaná zdravotná starostlivosť a v prípade jej úmrtia je nariadená pitva, bol ponechaný zdravotnícky materiál na jej tele. Súčasťou pitvy je aj overenie zavedenia zdravotníckeho materiálu, ako napríklad cievne vstupy, intubácia dýchacích ciest, zavedenie sond do zažívacieho traktu a podobne. Z toho dôvodu je nevyhnutné, aby všetok použitý zdravotnícky materiál bol ponechaný na mŕtvom tele a telo bolo takto prevezené na pitvu.
K bodu 6
Navrhovaným bodom sa nadväzuje na navrhovanú úpravu § 47b ods. 3 zákona č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, podľa ktorej bude prehliadajúci lekár okrem elektronického hlásenia o úmrtí vystavovať aj potvrdenie o prehliadke mŕtveho tela, keďže list o prehliadke sa od 1. júla 2023 nebude vystavovať.
K bodu 7
Navrhovaným bodom sa nadväzuje na navrhovanú úpravu § 47b ods. 3 zákona č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, podľa ktorej bude prehliadajúci lekár okrem elektronického hlásenia o úmrtí vystavovať aj potvrdenie o prehliadke mŕtveho tela, keďže list o prehliadke sa od 1. júla 2023 nebude vystavovať.
K bodu 8
Navrhovaným bodom sa nadväzuje na navrhovanú úpravu § 47b ods. 3 zákona č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, podľa ktorej bude prehliadajúci lekár okrem
elektronického hlásenia o úmrtí vystavovať aj potvrdenie o prehliadke mŕtveho tela, keďže list o prehliadke sa od 1. júla 2023 nebude vystavovať.
K bodu 9
Navrhovaným bodom sa nadväzuje na navrhovanú úpravu § 47b ods. 3 zákona č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, podľa ktorej bude prehliadajúci lekár okrem elektronického hlásenia o úmrtí vystavovať aj potvrdenie o prehliadke mŕtveho tela, keďže list o prehliadke sa od 1. júla 2023 nebude vystavovať.
K bodu 10
Navrhovaným bodom sa nadväzuje na navrhovanú úpravu § 47b ods. 3 zákona č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, podľa ktorej bude prehliadajúci lekár okrem elektronického hlásenia o úmrtí vystavovať aj potvrdenie o prehliadke mŕtveho tela, keďže list o prehliadke sa od 1. júla 2023 nebude vystavovať.
K bodu 11
Vzhľadom na to, že od 1. júla 2023 (po uplynutí prechodného obdobia podľa § 86zn ods. 7 zákona č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov) nebude obstarávateľovi pohrebu vystavený list o prehliadke, nahrádza sa v zmysle tohto bodu uvedený doklad úmrtným listom, ktorý si obstarávateľ pohrebu môže zabezpečiť.
K čl. II
K bodu 1
Predmetným bodom sa upravuje zasielanie údajov od zdravotných poisťovní Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou na účely vedenia centrálneho registra poistencov. Vzhľadom na to, že Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou je jediným konzumentom týchto údajov od zdravotných poisťovní, je v aplikačnej praxi potrebné, aby zdravotné poisťovne zasielali Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou údaje formou priamej integrácie, t. j. elektronicky. Zasielaním údajov prostredníctvom priamej integrácie dôjde k efektívnejšiemu vynakladaniu verejných zdrojov, eliminuje sa riziko výskytu chýb, aj riziko predĺženia času na ich identifikáciu a odstránenie a dôjde k zjednodušeniu a zrýchleniu komunikácie medzi dotknutými subjektmi v porovnaní so zasielaním údajov prostredníctvom IS CSRU.
K bodu 2
Predmetným navrhovaným bodom sa rozširuje okruh subjektov, ktorým môže Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou poskytovať informácie z hlásenia o úmrtí, a to za účelom zabezpečenia potrebných informácií k plneniu ich úloh podľa zákona č. 131/2010 Z. z. o pohrebníctve, ak tieto subjekty týmito informáciami nedisponujú z iných zdrojov (napr. z potvrdenia o prehliadke mŕtveho tela alebo na základe informácie poskytnutej regionálnym úradom verejného zdravotníctva).
K bodu 3
Predmetným bodom sa nadväzuje na úpravu navrhovanú v § 47b ods. 3 zákona, pričom rozsah metodickej činnosti Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou v oblasti prehliadok mŕtvych tiel sa rozširuje o podrobnosti týkajúce sa vystavovania potvrdenia o prehliadke mŕtveho tela podľa takto navrhovaného ustanovenia.
K bodu 4
Keďže od 1. júla 2023 (po uplynutí prechodného obdobia podľa § 86zn ods. 7 zákona) sa nebude vystavovať tlačivo list o prehliadke mŕtveho a štatistické hlásenie o úmrtí, tak v zmysle navrhovaného bodu sa upravuje pre potreby pohrebnej služby, ktorá bude prepravovať telo zomrelého z miesta úmrtia, vystavenie dokladu, ktorým pohrebná služba preukáže oprávnenosť prevozu ľudských pozostatkov. Týmto dokladom bude potvrdenie o prehliadke mŕtveho tela, ktoré zároveň bude obsahovať vybrané medicínske údaje (napr. že zosnulý bol nakazený nebezpečnou chorobou), a to za účelom správneho a bezpečného nakladania s ľudskými pozostatkami. Náležitosti potvrdenia o prehliadke mŕtveho tela Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou upresní metodickým usmernením.
K čl. III
Navrhuje sa dátum nadobudnutia účinnosti zákona dňa 1. júla 2023.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 131/2010 Z. z. o pohrebníctve v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie
X
3. Sociálne vplyvy
-vplyvy na hospodárenie obyvateľstva
-sociálnu exklúziu
-rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
A.3. Poznámky
Návrh zákona nemá predikovaný žiadny z vyššie uvedených vplyvov, nakoľko v zmysle jeho obsahu sa výlučne len precizuje súčasná právna úprava s ohľadom na zabezpečenie adekvátnej implementácie projektu ePrehliadky, správne nastavenie elektronického hlásenia o úmrtí a vystavovania potvrdenia o prehliadke mŕtveho tela, a to samostatne ako aj vo vzájomnej súvislosti oboch zákonov.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Marek Šefčík
2.Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 131/2010 Z. z. o pohrebníctve v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3.Predmet návrhu zákona:
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b) nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c) nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu body 4. a 5. sa nevypĺňajú.