Dôvodová správa
Všeobecná časť
Prioritným účelom predkladaného zákona je riešenie problémov obcí dlhodobo postihnutých vybudovaním Vodného diela Gabčíkovo (ďalej aj len „VDG“) - Dobrohošť, Vojka nad Dunajom a Bodíky, ktoré od vybudovania VDG a spustenia jeho prevádzky v roku 1992 zápasia so špecifickými a dlhodobo ignorovanými problémami, ktoré predkladateľ zákona navrhuje kompenzovať zavedením osobitnej dane za znevýhodnenie a ohrozenie územia Vodným dielom Gabčíkovo.
Vybudovanie VDG si vyžiadalo vyvlastnenie (za neférových podmienok za cenu 0,40 Skk / m2) a zatopenie stoviek hektárov úrodnej pôdy, za ktoré od ich zatopenia a výstavby VDG neplynú do rozpočtu dotknutých obcí žiadne dane z nehnuteľností. Navyše pri výstavbe VDG umelým spôsobom (vybagrovaním zeminy a štrku pre potreby výstavby VDG) vznikli aj tzv. materiálové jamy, dnes známe ako Jazero Vojka a Jazero Šuľany, ktoré rovnako nepodliehajú dani z nehnuteľností. Dani z nehnuteľností nepodlieha na základe § 10 ods. 3 zákona č. 582/2004 o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady (v znení: Predmetom dane zo stavieb nie stavby priehrad, vodovodov, kanalizácií, zariadení na ochranu pred povodňami a rozvodov tepelnej energie.“) ani samotné Vodné dielo Gabčíkovo, hoci nejde o klasickú priehradu, ale vodnú stavbu slúžiacu aj na výrobu elektrickej energie a umožňujúcu plavbu po Dunaji. V prípade obce Vojka nad Dunajom nepodlieha miestnym daniam (z dôvodov spojených s vybudovaním VDG a z dôvodu, že katastrálnom území sa nachádzajú aj lužné lesy, ktoré tiež nie predmetom miestnej dane) 70 % katastrálneho územia obce.
Dotknuté obce sa vybudovaním VDG ocitli na ostrove odrezané od svojho administratívneho centra na druhom brehu Dunaja, kam obyvatelia obcí pravidelne dochádzajú do zdravotníckych zariadení, úradov, práce, škôl, obchodov a služieb. Jediné priame spojenie s najbližším mestom Šamorín zabezpečuje kompa medzi Vojkou nad Dunajom a Kyselicou. Kompa z technických príčin neprevezie klasický autobus, preto obce z vlastného rozpočtu financujú mikrobus. V prípade nepriaznivého počasia (ako napr. hmla, silný vietor, ľad, povodeň) kompa nepremáva vôbec. V takom prípade musia samosprávy dotknutých obcí vynaložiť mnohonásobne vyššie náklady z dôvodu nevyhnutnosti prekonať Dunaj cez most gabčíkovskej elektrárne. Do Šamorína sa tak cesta predlžuje v závislosti od obce z 11-18 km na 35-51 km, nehovoriac o čase cesty. Autobusové spojenie smerom do Dunajskej stredy (okresného mesta) ako aj smerom do Bratislavy je nedostatočné. V čase prípravy zákona z a do dotknutých obcí premáva autobus smerom z a do Dunajskej Stredy len jedenkrát denne (smerom do Dunajskej Stredy ráno, a smerom z Dunajskej Stredy poobede). Veľká časť obyvateľov dotknutých obcí sú pritom starší ľudia odkázaní na verejnú dopravu.
Z bezpečnostných dôvodov kvôli VDG nebola v dotknutých obciach zrealizovaná plynofikácia. Preto obyvatelia dotknutých obcí dodnes nútení kúriť tuhým palivom (uhlie, drevo), prípadne elektrickou energiou, ktorá je však pre väčšinu obyvateľov príliš drahá. Negatívne dôsledky sa prejavujú aj na úseku odpadového hospodárstva. Obce majú mnohonásobne vyššie výdavky na odvoz komunálneho odpadu a to jednak z dôvodu, že skládka odpadu sa nachádza na druhom brehu Dunaja, ktorý v prípade nákladného auta zberajúceho odpad nemožno prekonať kompou, ale aj z dôvodu, že v dôsledku nevyhnutnosti kúrenia tuhým palivom, umiestňujú obyvatelia obcí popol do kontajnerov na komunálny odpad počas celej vykurovacej sezóny (7 mesiacov v roku). Dotknuté obce tak nedokážu zabezpečiť optimálnu mieru separácie odpadu, ktorá má vplyv na výšku poplatku za komunálny odpad.
Z dôvodu sťaženého každodenného života sa mladá generácia z dotknutých obcí
odsťahováva a staršia generácia vymiera. Vzrastá trend rekreačného užívania nehnuteľností nachádzajúcich sa v katastrálnych územiach dotknutých obcí, v dôsledku čoho počet obyvateľov s trvalým pobytom v dotknutých obciach a s tým aj príjmy z podielových daní sústavne klesajú. „Rekreační obyvatelia“ obcí bez prihláseného trvalého pobytu však rovnako využívajú služby dotknutých obcí.
Investor obciam roky sľuboval rôzne kompenzácie ako napr. zľavnenú elektrickú energiu, výstavbu mosta či permanentnú bezplatnú kompu cez Dunaj, o čom podľa článku zverejneného v júli 1992 v Národnej obrode, v júni 1992 (4 mesiace pred napustením gabčíkovského prívodného kanála) rokovala aj vláda SR. Sľuby však neboli naplnené vyše 30 rokov.
Výstavbou VDG sa vyššie uvedené obce dostali nielen do znevýhodneného ekonomického, spoločenského a sociálneho postavenia, ale ocitli sa aj v oblasti trvalého ohrozenia povodňou, ktorú by predstavovala prielomová vlna pri rozrušení pravostrannej hrádze prívodného kanála vodnej stavby (napr. technologickými haváriami, živelnými pohromami, mimoriadnymi udalosťami ako napr. haváriami lodí), v ktorej je pri bežnej prevádzke výška vodnej hladiny 131,1 m.n.m., pričom obce sa nachádzajú v nadmorskej výške 122 m.n.m. a nižšie.
Návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona nemá vplyv na podnikateľské prostredie, na životné prostredie a na služby verejnej správy pre občana. Návrh zákona nemá ani žiadne sociálne vplyvy, vplyvy na informatizáciu spoločnosti a vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. OSOBITNÁ ČASŤ:
K § 1
Vymedzuje sa účel zákona, ktorým sa zároveň odôvodňuje potreba osobitnej formy finančnej kompenzácie obciam, ktorých územie je tvorené katastrálnymi územiami Bodíky, Vojka nad Dunajom a Dobrohošť. Vymedzenie znevýhodneného a ohrozeného územia vymenovanými katastrálnymi územiami reflektuje na prípadné budúce spájanie či rozdeľovanie obcí.
K § 2 a § 3
Vymedzuje sa predmet dane, ktorým je prevádzka Vodného diela Gabčíkovo predstavujúca pôvodcu znevýhodnenia a ohrozenia dotknutého územia, a daňovník, ktorým je prevádzkovateľ Vodného diela Gabčíkovo, ktorý na úkor dotknutých obcí, ktoré v dôsledku vybudovania Vodného diela Gabčíkovo prišli o značnú časť miestnych daní z pozemkov, dosahuje zisk z výroby elektrickej energie.
K § 4 a § 5
Vymedzuje sa základ dane, ktorým je výmera dotknutých katastrálnych území. Sadzbu dane ustanoví všeobecne záväzným nariadením miestne príslušný správca dane tak, aby celková výška dane nepresiahla sumu 100.000 eur ročne na jedno znevýhodnené a ohrozené katastrálne územie.
K § 6 a § 7
V ustanovení § 6 sa ustanovuje vznik a zánik daňovej povinnosti. Ustanovenie § 7 zavádza oznamovaciu povinnosť daňovníka vo vzťahu k zániku daňovej povinnosti.
K § 8
Ustanovujú sa podrobnosti o vyrubení dane v rozsahu lehoty na vyrubenie dane, vzorca výpočtu dane a splatnosti dane.
K § 9 a § 10
Ustanovuje sa správca dane prostredníctvom vymedzenia príslušnosti katastrálneho územia k obci. Explicitne sa ustanovuje zákonné splnomocnenie obcí, ktoré správcom dane podľa návrhu zákona, na stanovenie sadzby dane, náležitostí oznamovacej povinnosti a prípadného oslobodenia od dane vo forme všeobecne záväzného nariadenia.
K § 11
Ustanovenie sa príkladmo odvoláva na osobitné predpisy, ktoré upravujú chod a fungovanie územnej samosprávy v Slovenskej republike. Tam, kde tento zákon neustanovuje inak, sa všetky ostatné záležitosti mesta Vysoké Tatry spravujú podľa osobitných predpisov.
K § 12
Dátum nadobudnutia účinnosti zákona sa navrhuje na 1. september 2023.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Peter Cseh
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona o dani za znevýhodnenie a ohrozenie územia Vodným dielom Gabčíkovo
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona o dani za znevýhodnenie a ohrozenie územia Vodným dielom Gabčíkovo
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
A.3. Poznámky
Predkladaný návrh zákona predpokladá zvýšenie finančných dôsledkov na štátny rozpočet maximálne vo výške 300 000 ročne. Vo vzťahu k rozpočtom obcí a vyšších územných celkov sa predpokladá pozitívny vplyv. Navrhovanými zmenami a úpravami sa neočakáva zvýšenie finančného zaťaženia obyvateľov.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.