1
DÔVODOVÁ SPRÁVAVšeobecná časť
Návrh zákona o pomoci obyvateľom ohrozených chudobou sa predkladá ako návrh skupiny poslancov NRSR.
V Čl. I. sa navrhuje v reakcii na mimoriadne prudký rast cien energií a zvýšené životné náklady širokej skupiny obyvateľstva, ktorá sa ocitla v ohrození chudobou poskytnúť finančnú pomoc za účelom krytia časti životných nákladov, aby sa toto ohrozenie znížilo alebo aby sa mu úplne zabránilo.
Formou pomoci je jednorazový finančný príspevok určený pre vybraný okruh obyvateľov, ktorí sa podľa jednotnej európskej metodiky štatistického zisťovania chudoby (EU SILC) nachádzajú v riziku príjmovej chudoby. Pri posudzovaní nároku sa pritom bude zohľadňovať každý typ domácnosti osobitne, aby sa zohľadnil počet členov domácnosti a ich veková štruktúra. Na základe metodiky výpočtu hranice rizika príjmovej chudoby predstavuje totiž túto hranicu iná suma v prípade jednočlennej domácnosti a iná v prípade úplnej domácnosti s dvoma deťmi. Zákon počíta s výplatou príspevku v roku 2023, ale štruktúra jeho textu umožňuje jednoduchou legislatívnou zmenou poskytnúť takúto pomoc v prípade potreby aj v iných rokoch, ak opäť nastane takáto objektívna potreba.
Cieľovou skupinou pomoci sú rodičia nezaopatrených detí, poberatelia peňažného príspevku na opatrovanie a peňažného príspevku na osobnú asistenciu, poberatelia dôchodkových dávok a ľudia odkázaní na pomoc v hmotnej núdzi, ale aj iné fyzické osoby, ktoré sú ohrozené chudobou. V prípade posledných dvoch menovaných skupín fyzických osôb sú podmienky vzniku nároku na pomoc nastavené tak, aby „ocenili“ ich aspoň minimálnu legálnu pracovnú aktivitu v roku 2022.
Navrhovatelia sa rozhodli podporiť chudobných obyvateľov využitím najnovších dostupných údajov o hranici rizika príjmovej chudoby, ktoré budú dostupné ku dňu účinnosti tohto zákona.
Hoci v súčasnosti ešte nie sú dostupné údaje, na základe ktorých sa bude posudzovať nárok na pomoc podľa tohto zákona, predkladatelia zvolili údaje, ktoré budú najaktuálnejšie ku dňu účinnosti zákona, aby sa tak najviac priblížili príjmovej realite chudobných ľudí v súčasnosti. Vzhľadom na nedostupnosť najaktuálnejších údajov v čase predloženia návrhu zákona nie je možné presne kvantifikovať dopady návrhu na výdavkovú časť štátneho rozpočtu. Opatrenie sa dotkne odhadom do 700 tisíc ľudí, pričom pôjde o dotáciu na domácnosť. Vzhľadom na to, rozpočtové dopady nemožno považovať za rizikové z hľadiska udržateľnosti štátneho rozpočtu. Zároveň vo svetle výdavkov na opatrenia na podporu podnikov v uplynulých rokoch, ako aj vo svetle pokračujúceho nárastu výdavkov na zbrojenie v stách miliónov eur, vyplývajúcich s veľkých investičných nákupov v pôsobnosti rezortu 2
obrany sú predkladatelia presvedčení, že vláda je povinná nájsť zdroje na takúto pomoc obyvateľom. Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Osobitná časť
K čl. I
§ 1
Úprava predmetu a cieľa zákona.
§ 2
Definícia účastníkov právnych vzťahov, ktoré upravuje tento zákon. Osobitne sú špecifikované viaceré skupiny fyzických osôb, pričom spomedzi tých, ktorí nie sú poberateľmi dôchodkovej dávky a nepatria medzi osoby s ťažkým zdravotným postihnutím budú mať nárok na pomoc tí, ktorí v roku 2022 preukázali aspoň nejakú pracovnú aktivitu.
§ 3
Ustanovenie formy pomoci, ktorou je peňažný príspevok. Spôsob výplaty sa určuje tak, aby bol administratívne čo najmenej náročný tak pre fyzické osoby s nárokom na pomoc, ako aj pre príslušný orgán. Keďže ide o mimoriadne opatrenia, explicitne sa ustanovuje povinnosť príslušných orgánov poskytnúť maximálnu súčinnosť oprávneným fyzickým osobám s vyplnením formulára žiadosti. V tejto súvislosti úrady poradia žiadateľom aj s identifikovať, či im vzniká nárok podľa § 4. Formulár žiadosti by mal slúžiť na zistenie len tých údajov, ktoré sú nevyhnutné pre overenie nároku a vyplatenie pomoci. Jeho zverejnenie okamžite po nadobudnutí účinnosti zákona nebude vzhľadom na jeho jednoduchú štruktúru predstavovať administratívnu záťaž pre príslušné orgány.
§ 4
Pre posúdenie nároku bude rozhodujúci typ domácnosti, v ktorej fyzická osoba s nárokom žije, čiže zohľadnenie počtu členov domácnosti a ich vek, ako to zohľadňuje metodika EU SILC pre výpočet hranice rizika príjmovej chudoby. Najnovšie údaje, na základe ktorých ŠÚ SR oznámi údaje potrebné pre posúdenie nároku boli zozbierané vlani za rok 2021. ŠÚ SR ich aspoň v rozsahu účelnom pre aplikáciu zákona musí spracovať najneskôr do konca júna 2023. Za každú domácnosť bude mať nárok na pomoc len jedna fyzická osoba. Nárok na pomoc podľa tohto zákona vzniká definovaným fyzickým osobám automaticky. Orgány štátnej správy, ktoré vstupujú do právneho vzťahu na základe tohto zákona nebudú o nárokoch
3
rozhodovať, čím sa odbúra ich nadmerná administratívna záťaž a zjednoduší sa proces poskytnutia pomoci. § 5
Určuje sa výška pomoci.
§ 6
Príslušnosť orgánu sa určuje tak, aby poberatelia dôchodkových dávok komunikovali s úradmi, s ktorými už majú kontakt a skúsenosti so vzájomnou komunikáciou. Zároveň sa ustanovuje viacero termínov pre výplatu pomoci tak, aby oprávnené fyzické osoby mali dosť času na podanie žiadosti, a zároveň aby po jej podaní získali pomoc čo najskôr. Pritom sa rešpektuje administratívna náročnosť procesu spracovania žiadosti a vyplatenia pomoci. ŠÚ SR oznámi príslušným úradom potrebné údaje najneskôr 1. júla 2023. Znenie § 6 predpokladá vzájomnú komunikáciu príslušných orgánov so ŠÚ SR pri definovaní všetkých typov domácností, v ktorých žijú fyzické osoby podľa § 2, aby pre všetky prípady bolo možné posúdiť ich nárok podľa § 4.
§ 7
Ustanovujú sa pravidlá pre prácu s osobnými údajmi, pričom toto ustanovenie predpokladá aj výmenu informácií o príjmoch všetkých členov domácnosti za účelom kontroly, či sú splnené podmienky nároku podľa § 4 ods. 1. Hoci nárok bude fyzická osoba deklarovať v žiadosti, v ktorej uvedie aj sumu príjmu za všetkých členov domácnosti za rok 2022, výmena informácií medzi verejnými inštitúciami podľa § 7 má o. i. zabezpečiť kontrolu poskytnutých údajov, najmä pokiaľ ide o počet členov domácnosti, ich vekovú štruktúru a sumu príjmu za všetkých členov domácnosti za rok 2022.
§ 8
Ustanovuje sa povinnosť fyzickej osoby vrátiť neoprávnene poskytnutú pomoc, resp. neoprávnenú časť pomoci a spôsob vrátenia.
§ 9
Ustanovuje sa financovanie pomoci z prostriedkov štátneho rozpočtu.
§ 10
Ustanovuje sa vylúčenie pomoci podľa tohto zákona z príjmu pre najrôznejšie účely. Zámerom zákonodarcu je, aby bolo jasné, že v žiadnom právnom predpise, kde sa akýmkoľvek spôsobom určuje povinnosť alebo vznik nároku na základe príjmu sa pomoc podľa tohto zákona za príjem nepovažuje.
K čl. II
Ustanovuje sa účinnosť zákona tak, aby sa vytvoril dostatočný časový rámec na jeho realizáciu.
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTInávrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
5
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR.