1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov sa predkladá ako návrh skupiny poslancov NRSR za stranu HLAS – sociálna demokracia.
V Čl. I. sa navrhuje v reakcii na aktuálne zvyšovanie cien potravín znížiť sadzbu dane z pridanej hodnoty na úroveň 5 % na tovary, ktoré tvoria okruh základných potravín oslobodiť od dane z pridanej hodnoty dodávanie tovaru pri priamom predaji takzvanom predaji z dvora.
Slovenskú republiku a jej obyvateľov v ostatnom období postihli zásadné negatívne ekonomické javy ako výrazné zvyšovanie cien potravín, zdražovanie pohonných hmôt a energií na bezprecedentnú úroveň a vysoká inflácia, ktoré spolu s negatívnymi ekonomickými dôsledkami šírenia ochorenia Covid-19 počas predchádzajúcich rokov či prebiehajúcou vojnou na Ukrajine spôsobujú zlú finančnú situáciu obyvateľov SR.
Priemerná inflácia za celý rok 2022 dosiahla úroveň 12,8 %. V novodobej histórii SR ide o rekordný nárast cien potravín či pohonných hmôt. Zdraženie vybraných potravín každodennej spotreby - chleba, či mliečnych výrobkov s vajcami, ako aj zeleniny prekročilo hranicu 20 % a váhovo menej dôležité oleje a tuky hranicu 40 % Táto situácia je citeľná i pre ľudí s vyššími príjmami, avšak pre domácnosti, ktorých členovia sa nevedia zamestnať, pre nízko príjmové domácnosti, seniori, a tie domácnosti, kde sa starajú o hendikepované osoby vzniká skutočne zásadný problém s prežitím.
Zníženie sadzby DPH predstavuje efektívny a adresný krok na pomoc obyvateľom. V okolitých štátoch pristúpili k takýmto krokom okamžite po vyhodnotení miery inflácie za predchádzajúci rok. V Poľsku znížila vláda od 1. februára 2022 daň z pridanej hodnoty na vybrané potraviny na nulu a zlacnila aj pohonné látky, v Maďarsku pristúpili k cenovej regulácií a pri celkovom porovnaní v Poľsku potraviny lacnejšie takmer o dvadsaťsedem percent, v Česku o takmer dvanásť percent a v Maďarsku o desať percent.1 Z hľadiska porovnania príjmov je však Slovensko spomedzi týchto krajín na chvoste.2 Občania sa teda môžu oprávnene pýtať na zdôvodnenie najvyšších cien. Samozrejme nižšie ceny v okolitých štátoch vedú k tomu, že slovenskí spotrebitelia žijúci v blízkosti hraníc si radšej nakúpia v zahraničí, čo potom vedie k nižším príjmom slovenských podnikateľov a nižšej dani, ktorú odvedú.
Zlacnenie základných potravín vo výške 5 % je pritom len minimálna pomoc, ktorú štát môže poskytnúť a zdražovanie nevykompenzuje v plnej miere, preto by mala vláda pristúpiť k ďalším nevyhnutným opatreniam.
Oslobodenie od dane pri priamom predaji je najmä formou podpory prvovýrobcov farmárov, pestovateľov plodín a chovateľov zvierat, ktorí svoje produkty predávajú priamo konečnému spotrebiteľovi alebo lokálnej maloobchodnej prevádzkarni. Opatrenie smerovať k tomu, aby i títo podnikatelia, ktorí produkujú kvalitné lokálne produkty, mohli cenovo konkurovať väčším prevádzkam, čím by sa zároveň podporila tradícia produkovania a konzumovania lokálnych potravín.
1 TA3. ROZHOVOR: Nulová DPH na potraviny v Poľsku či Maďarsku? Sme na chvoste celej únie, kričia potravinári. Dostupné na: https://www.ta3.com/clanok/226318/rozhovor-nulova-dph-na-potraviny-v-polsku-ci-madarsku-sme-na-chvoste-celej-unie-kricia-potravinari.
2 Priemerná mzda v EÚ za rok 2021 a 2022. Dostupné na: https://www.minimalnamzda.sk/priemerna-mzda-v-eu.php.
2
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Osobitná časť
K čl. I
K Bodu 1
Navrhovaným doplnením ustanovenia § 27 odsek 3 o písmeno c) sa bude aplikovať znížená sadzba dane z pridanej hodnoty vo výške 5 % zo základu dane na tovary uvedené v prílohe č. 7b.
K Bodu 2
Upravuje sa príloha 7, z ktorej sa vynímajú základné potraviny a zvyšné tovary sa ponechávajú v režime zníženej sadzby dane, kde sú i pri dnešnej právnej úprave.
K Bodu 3
Za prílohu č. 7a sa vkladá príloha č. 7b, ktorá obsahuje výpočet základných potravín tovarov na ktoré sa v zmysle návrhu uplatňovať mimoriadne znížená sadzba dane. Okruh tovarov v prílohe 7b je totožný s okruhom tovarov, ktorý sa vyňal z doterajšej prílohy 7.
K Bodu 4
Navrhuje sa za § 48e vložiť § 48f, ktorý kreuje novú činnosť, ktorá je oslobodená od dane z pridanej hodnoty, a to dodanie tovarov formou priameho predaja. Vymedzenie priameho predaja z hľadiska podmienok pôvodu predávaných prvovýrobkov, okruhu odberateľov, množstva predávaného tovaru a ďalších náležitostí je v súčasnosti upravené nariadeniami vlády č. 359/2011 Z. z. a č. 360/2011 Z. z., ktorých podmienky musia byť splnené na to, aby bol predaj tovaru oslobodený od dane z pridanej hodnoty.
K čl. II
Vzhľadom na mimoriadnu naliehavosť v súvislosti s rapídnym zvyšovaním cien a negatívnymi ekonomickými dôsledkami pre obyvateľov sa navrhuje, aby zákon nadobudol účinnosť už dňom vyhlásenia.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a) je upravený v práve Európskej únie
- primárnom
- čl. 110 až 113 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú.v. EÚ C 83, 30.3. 2010),sekundárnom (prijatom po nadobudnutí platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskej únii a Zmluva o založení Európskeho spoločenstva - po 30. novembri 2009)
- sekundárnom (prijatom po nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii – po 30. novembri 2009)
1.legislatívne akty
2.nelegislatívne akty
- sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii – do 30. novembra 2009)
- smernica Rady 2006/112/ES z 28. novembra 2006 o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty (Ú. v. EÚ L 347, 11.12.2006) v platnom znení,
b) je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie:
- rozhodnutie Súdneho dvora EÚ vo veci C-437/06 Securenta Göttinger Immobilienanlagen und Vermögensmanagement AG proti Finanzamt Göttingen, rok 2008
- rozhodnutie Súdneho dvora EÚ vo veci C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach proti HE, rok 2005.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii: Nie prekladaným návrhom právneho predpisu dotknuté.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie: Úplný.
4
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov.
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy je možné vyčísliť približne vo výške 110 miliónov eur ročne. Čiastočne môže byť kompenzovaný zvýšeným záujmom spotrebiteľov o lacnejší tovar a s tým súvisiacim vyšším podielom odvedenej dane.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.