DÔVODOVÁ SPRÁVAVšeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov sa predkladá ako návrh skupiny poslancov NRSR za stranu HLAS – sociálna demokracia.
V Čl. I. sa navrhuje v reakcii na aktuálne zvyšovanie cien potravín znížiť sadzbu dane z pridanej hodnoty na úroveň 5 % na tovary, ktoré tvoria okruh základných potravín oslobodiť od dane z pridanej hodnoty dodávanie tovaru pri priamom predaji – takzvanom predaji z dvora.
Slovenskú republiku a jej obyvateľov v ostatnom období postihli zásadné negatívne ekonomické javy ako výrazné zvyšovanie cien potravín, zdražovanie pohonných hmôt a energií na bezprecedentnú úroveň a vysoká inflácia, ktoré spolu s negatívnymi ekonomickými dôsledkami šírenia ochorenia Covid-19 počas predchádzajúcich rokov či prebiehajúcou vojnou na Ukrajine spôsobujú zlú finančnú situáciu obyvateľov SR.
Priemerná inflácia za celý rok 2022 dosiahla úroveň 12,8 %. V novodobej histórii SR ide o rekordný nárast cien potravín či pohonných hmôt. Zdraženie vybraných potravín každodennej spotreby - chleba, či mliečnych výrobkov s vajcami, ako aj zeleniny prekročilo hranicu 20 % a váhovo menej dôležité oleje a tuky hranicu 40 % Táto situácia je citeľná i pre ľudí s vyššími príjmami, avšak pre domácnosti, ktorých členovia sa nevedia zamestnať, pre nízko príjmové domácnosti, seniori, a tie domácnosti, kde sa starajú o hendikepované osoby vzniká skutočne zásadný problém s prežitím.
Zníženie sadzby DPH predstavuje efektívny a adresný krok na pomoc obyvateľom. V okolitých štátoch pristúpili k takýmto krokom okamžite po vyhodnotení miery inflácie za predchádzajúci rok. V Poľsku znížila vláda od 1. februára 2022 daň z pridanej hodnoty na vybrané potraviny na nulu a zlacnila aj pohonné látky, v Maďarsku pristúpili k cenovej regulácií a pri celkovom porovnaní sú v Poľsku potraviny lacnejšie takmer o dvadsaťsedem percent, v Česku o takmer dvanásť percent a v Maďarsku o desať percent.1 Z hľadiska porovnania príjmov je však Slovensko spomedzi týchto krajín na chvoste.2 Občania sa teda môžu oprávnene pýtať na zdôvodnenie najvyšších cien. Samozrejme nižšie ceny v okolitých štátoch vedú k tomu, že slovenskí spotrebitelia žijúci v blízkosti hraníc si radšej nakúpia v zahraničí, čo potom vedie k nižším príjmom slovenských podnikateľov a nižšej dani, ktorú odvedú.
Zlacnenie základných potravín vo výške 5 % je pritom len minimálna pomoc, ktorú štát môže poskytnúť a zdražovanie nevykompenzuje v plnej miere, preto by mala vláda pristúpiť k ďalším nevyhnutným opatreniam.
Oslobodenie od dane pri priamom predaji je najmä formou podpory prvovýrobcov – farmárov, pestovateľov plodín a chovateľov zvierat, ktorí svoje produkty predávajú priamo konečnému spotrebiteľovi alebo lokálnej maloobchodnej prevádzkarni. Opatrenie má smerovať k tomu, aby i títo podnikatelia, ktorí produkujú kvalitné lokálne produkty, mohli cenovo konkurovať väčším prevádzkam, čím by sa zároveň podporila tradícia produkovania a konzumovania lokálnych potravín.
1 TA3. ROZHOVOR: Nulová DPH na potraviny v Poľsku či Maďarsku? Sme na chvoste celej únie, kričia potravinári. Dostupné na: https://www.ta3.com/clanok/226318/rozhovor-nulova-dph-na-potraviny-v-polsku-ci-madarsku-sme-na-chvoste-celej-unie-kricia-potravinari.2 Priemerná mzda v EÚ za rok 2021 a 2022. Dostupné na: https://www.minimalnamzda.sk/priemerna-mzda-v-eu.php.