1
Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov sa predkladá ako návrh skupiny poslancov NRSR za stranu Hlas sociálna demokracia.
Návrh nadväzuje na novelizáciu zákona o cenách z roku 2019, ktorým sa definovala obchodná prirážka a dala sa taktiež kompetencia Ministerstvu pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky kontrolovať cenovú disciplínu v oblasti cien potravinárskych výrobkov.
V ostatnom období spotrebitelia na Slovensku čelia nevídanému nárastu cien. Medziročne ceny tovarov a služieb vzrástli v novembri 2022 na hodnotu 15,4 %, čo je stále najvyššia úroveň za posledných viac ako 22 rokov. Tempo zdražovania v novembri zrýchlilo hlavne v oblasti potravín a nealkoholických nápojov a to na 27,8 %.1 Odborníci však naznačujú, že toto zdražovanie nie je do veľkej miery spôsobené objektívnymi faktormi a zvyšovaniu nákladov priamo u výrobcov, naopak ide o zvyšovanie obchodných marží predajcov potravín, ktorí tlačia svojich dodávateľov s cenami čo najnižšie a následne ich spotrebiteľom predávajú s enormnými ziskami. Z prieskumov NBS vyplýva, že len v prvom polroku 2022 si podnikatelia zvýšili marže v priemere o 15 20 percent.2 Dlhodobo takýto stav nie je udržateľný, pretože rast miezd nedokáže dostihnúť nárast cien a najmä v poslednom období si rizikové nízkopríjmové skupiny obyvateľov nemôžu dovoliť nakúpiť ani základné potraviny, ktoré pre nich doteraz boli samozrejmosťou. Nárast obchodných prirážok sa týka najmä veľkých reťazcov z hľadiska ich negociačnej sily pri dojednávaní cien a dominantného postavenia na trhu, ktoré im garantuje záujem spotrebiteľov. Samotné reťazce na Slovensku aplikujú prirážky, ktoré niekoľkonásobne vyššie než inde v zahraničí.
Návrh zákona tak reaguje na zneužívanie ekonomickej sily jedného z účastníkov obchodného vzťahu, ktoré sa v obchodných vzťahoch najmä pri predaji potravinárskeho tovaru vyskytuje stále častejšie. Návrh za cieľ upraviť výšku obchodnej prirážky, ktorá sa považuje za primeranú a pomerne nadpriemernú i v zahraničí a zároveň definuje okruh potravín, na ktoré by sa táto primeraná prirážka, ktorú reťazce nemôžu prekročiť aplikovala. Návrh taktiež upravuje výšku sankcií, ktorá sa platní, v prípade, že reťazce zákaz dohodnutia neprimeranej obchodnej prirážky porušia.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
1 Dostupné na: https://tvnoviny.sk/domace/clanok/385374-ceny-potravin-opat-narastli-za-vianocny-nakup-si-tento-rok-poriadne-priplatite-vypocet-tabulka-cien.
2 RTVS. Prečo potraviny tak zdraželi? Dostupné na: https://spravy.rtvs.sk/2023/01/preco-potraviny-tak-zdrazeli/.
2
Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Z dôvodu, že problém zneužívania výšky obchodnej prirážky sa dotýka najmä veľkých obchodných reťazcov s dominantným postavením a výhodnejším postavením voči jeho dodávateľom, navrhuje sa definovať v § 2 ods. 3 kto sa na účely tohto zákona považuje za obchodný reťazec.
K bodu 2
Návrh stanovuje obchodných reťazcoch, že zisková prirážka pri predaji potravinárskych výrobkov nie je primeraná, pokiaľ je výška prirážky vyššia než 40 % oproti nákupnej cene pri potravinách uvedených v prílohe. Ide o nadpriemernú výšku prirážky, ktorá umožní obchodným reťazcom pokryť náklady s predajom a distribúciou tovaru, zároveň však zabezpečí, že nebudú zneužívať svoje postavenie na obohacovanie sa na úkor spotrebiteľov a dodávateľov.
K bodom 3 a 4
Racionalizujú sa sumy pokút, ktoré môžu byť uložené za porušenie cenovej disciplíny. Tieto sumy je potrebné navýšiť tak, aby ich uloženie predstavovalo účinnú sankciu za účelom prevencie porušovania ustanovení zákona.
K bodu 5
Stanovuje sa zoznam potravín, pri ktorých budú môcť obchodné reťazce stanoviť obchodnú prirážku maximálne do výšky 40% oproti nákupnej cene. Zoznam vychádza z definície tovaru v Nariadení Rady (EHS) č. 2658/87 z 23. 7. 1987 o colnej a štatistickej nomenklatúre a o Spoločnom colnom sadzobníku, pričom uvedený výpočet zahŕňa tento tovar všeobecne v rámci všetkých jeho podkategórií, z tohto dôvodu musia reťazce aplikovať uvedený výpočet tovarov vo všetkých jeho možných variáciách a v jeho najširšom znení.
K čl. II
Vzhľadom na mimoriadnu naliehavosť v súvislosti s rapídnym zvyšovaním cien a negatívnymi ekonomickými dôsledkami pre obyvateľov sa navrhuje, aby zákon nadobudol účinnosť už dňom vyhlásenia.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov.
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
4
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov.
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR.