Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.461/2003 Z.z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
💧 Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
2. Definícia problému
Rapídne, pre mnohých občanov a domácnosti neúnosné zdražovanie potravín trápi Slovensko nielen posledné mesiace, ale minimálne posledné dva roky. Závažným problémom je najmä pomer výdavkov domácností na potraviny, ktorý je aktuálne na úrovni približne 24 percent, kým v roku 2020 to bolo len 20 percent. Znamená to, že Slovensko bolo už v rokoch 2020 a 2021 na druhom mieste vo výdavkoch na potraviny v rámci Európy. Od roku 2022 pozorujeme nielen bezprecedentnú mieru inflácie, ale navyše aj pokles reálnych miezd. Inflácia sa týka najmä tovarov každodennej spotreby, obzvlášť potravín. Tie podľa posledných analýz - vrátane výstupov NBS - prispievajú k inflácii až 46 percentami a inflácia v tejto kategórií je oproti priemeru takmer dvojnásobná. Dôsledkom pasivity kompetentných je nízka schopnosť Slovenska koncentrovať pomoc štátu tam, kde je to skutočne potrebné. Tento problém je ešte výraznejší v súčasnom prostredí poklesu reálnych miezd. Keďže u nízkopríjmových domácností tvoria potraviny väčšiu časť spotreby, inflácia má na nich ešte silnejší vplyv a spôsobuje im ťažkosti pri zabezpečení základných potrieb pre život.
3. Ciele a výsledný stav
Na základe uvedených skutočností Smer-SD od marca inicioval sériu rokovaní za účasti všetkých hlavných aktérov produkcie, spracovania a predaja potravín, vrátane potravinovej inšpekcie SR ako aj predsedu pôdohospodárskeho výboru NR SR. Súčasťou prerokovaných návrhov za účelom zníženia koncových cien základných potravín v maloobchode Slovenska je aj oblasť výšky ceny práce pre potravinárov, ktorej zníženie je predmetom tohto poslaneckého návrhu. Jedná sa o dočasné riešenie vo forme odpustenia časti odvodov do fondov sociálneho poistenia a to ich väčšej časti, ktorú tvoria tzv. odvody zamestnávateľa za zamestnanca a to v období od 1.júla 2023 do 31.decembra 2023. Konkrétne ide o sadzbu poistného na nemocenské poistenie vo výške 1,4 % z vymeriavacieho základu, sadzbu poistného na starobné poistenie vo výške 14 % z vymeriavacieho základu, sadzbu poistného na invalidné poistenie vo výške 3 % z vymeriavacieho základu, sadzbu poistného na úrazové poistenie vo výške 0,8 % z vymeriavacieho základu, sadzbu poistného na garančné poistenie vo výške 0,25 % z vymeriavacieho základu, sadzbu poistného na poistenie v nezamestnanosti vo výške 1 % z vymeriavacieho základu a sadzbu poistného do rezervného fondu solidarity zamestnávateľa vo výške 4,75 % z vymeriavacieho základu. Celkovo sa tak v danom období znížia náklady tejto časti zamestnávateľov v potravinárstve
o 25,2 % vymeriavacieho základu každého dotknutého zamestnanca, maximálne však do výšky vymeriavacieho základu zamestnancov na úrovni aktuálnej minimálnej mzdy (700 eur pre rok 2023), pričom uvedenú výšku poistného (odvodovej úľavy) bude štát, resp. Sociálna poisťovňa považovať pri uplatňovaní budúcich nárokov z poisteného systému zo strany poistencov za zaplatenú. Nad úrovňou minimálnej mzdy budú vymeriavacie základy podliehať štandardným sadzbám sociálneho poistenia v zmysle platnej legislatívy.
Na základe štatistických údajov potravinárskeho sektora je možné predpokladať, že navrhovaná odvodová úľava sa dotkne približne 27 000 zamestnancov. Pri 6 mesačnom trvaní opatrenia to znamená výpadky verejných zdrojov vo výške takmer 29 mil. Eur.
Na základe stanovísk zástupcov potravinárskeho sektoru a ďalších odborníkov sme presvedčení, že uvedené opatrenie v synergií s ďalšími diskutovanými legislatívnymi aj nelegislatívnymi krokmi umožní zníženie nákladov výrobcov a spracovateľov potravín do miery, ktorá sa v konečnom dôsledku prejaví v citeľnom poklese maloobchodných cien bežného sortimentu potravín na pultoch.
4. Dotknuté subjekty
Zamestnávatelia vykonávajúci činnosť v sektore Potravinárstva vo vybraných triedach divízii SK NACE Rev.2: 10 Výroba potravín a z divízie 11 Výroba nápojov za zamestnanca
5. Alternatívne riešenia
---
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? Áno 💧 Nie
7. Transpozícia práva EÚ
---
8. Preskúmanie účelnosti**
---
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
💧 Nie
Čiastočne
💧 Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
rodinu
10. Poznámky
11. Kontakt na spracovateľa
12. Zdroje
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie
1.
Navrhovateľ právneho predpisu: Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2.
Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
3.
Predmet návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie
b) nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie
c) nie je upravený v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
Predmet návrhu právneho predpisu nie je v práve Európskej únie upravený, preto sa body 4 a 5 nevypĺňajú.