Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Na jednej strane je platný a účinný zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o cenách“), na druhej strane realita s nedostatočnou, respektíve mizivou reakciou verejnej politiky v oblasti cien a cenových orgánov na extrémne nežiadúci cenový vývoj životne dôležitých výrobkov.
Cena je dôležitým faktorom ovplyvňujúcim premenu príjmov zamestnancov a dôchodkov dôchodcov na reálne peňažné zdroje. Vývoj cien významný vplyv na vývoj životnej úrovne a sociálny i ekonomický rozvoj.
Prevládli názory o nezlučiteľnosti trhového hospodárstva a verejnej cenovej politiky. Tie tvorili východiská pre hospodársku politiku viacerých vládnych garnitúr, ktorá paralelne existovala popri komunitárnom práve Európskeho spoločenstva a Európskej únie, ale aj vnútroštátnej legislatíve. Reálne názory na cenovú stabilitu boli potom o niečom inom ako oficiálna právna regulácia predmetnej problematiky, či už na európskej alebo národnej úrovni.
Podľa čl. 3 ods. 3 Zmluvy o Európskej únii, tvoriacej Lisabonskú zmluvu, Európska únia usiluje o trvalo udržateľný rozvoj Európy založený na vyváženom hospodárskom raste a cenovej stabilite.
Požiadavky ochrany spotrebiteľa sa zohľadnia pri definovaní a uskutočňovaní iných politík a činností Európskej únie (čl. 12 Zmluvy o fungovaní Európskej únie).
V podmienkach trhového hospodárstva štát obmedzené možnosti ovplyvňovania vývoja spotrebiteľských cien. Obmedzené však neznamená žiadne možnosti. Ako je uvedené, priamo primárne pramene práva Európskej únie obsahujú ustanovenia o cenovej stabilite a ochrane spotrebiteľa.
Dôležitým je postoj k úlohe štátu ako verejnej autority pri dosahovaní väčšej cenovej stability.
Prvotnou príčinou absencie reakcie na skutočne extrémne nežiadúci cenový vývoj nie je absolútne nevhodná právna úprava predmetnej oblasti. Skôr polarizovaný pohľad na verejnú politiku v oblasti cien. Potom buď cenové orgány nevykazujú žiadnu aktivitu, alebo sa diskutuje o opačnom póle, t. z. čo by v danej situácii urobila cenová regulácia. Nakoniec sa úplne rezignuje na nástroje a opatrenia verejnej politiky v oblasti cien, vrátane opatrení na zamedzenie nežiadúceho cenového vývoja, a v lepšom prípade sa uprednostnia nástroje kompenzačné.
2
Účelom návrhu zákona nie je vstupovať do právnej úpravy opatrení na zamedzenie nežiadúceho cenového vývoja. Predmetom návrhu zákona je zdokonalenie právnej úpravy pôsobnosti niektorých cenových orgánov, koordinovanejšieho postupu cenových orgánov a kontrolných mechanizmov vo vzťahu k reálnemu výkonu existujúcich kompetencií cenových orgánov.
Navrhuje sa zaviesť štandardný nástroj správy, predkladanej vládou Slovenskej republiky Národnej rade Slovenskej republiky v ročných intervaloch. Tým sa vytvorí priestor pre uplatňovanie kontrolnej právomoci parlamentu voči výkonnej moci aj verejnej politiky v oblasti cien.
Cieľom návrhu novelizácie zákon č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o štátnej kontrole vnútorného trhu“) je úprava kompetencie Slovenskej obchodnej inšpekcie pri výkone cenovej kontroly a konaní o porušení cenovej disciplíny, rovnako jej spolupráce s ostatnými cenovými orgánmi.
Návrh zákona obsahuje zdokonalenie právnej úpravy prvkov inštitucionálnej roviny pre uskutočňovanie verejnej politiky v oblasti cien.
Návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie a životné prostredie. Návrh zákona zakladá sociálne vplyvy a vplyv na rodinu. V prípade riadneho uplatňovania zákona sa predpokladajú pozitívne sociálno-ekonomické vplyvy v dôsledku optimálnejšej reakcie na nežiadúci cenový vývoj, vrátane pozitívneho dopadu na rodinu, a to najmä na rodinné hospodárenie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Aj v podmienkach trhového hospodárstva úlohu ústredného orgánu štátnej správy pre oblasť cien a cenovej kontroly plní ministerstvo financií 7 ods. 1 zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov). Z tohto jeho postavenia vyplýva aj oprávnenie a povinnosť vypracovať koncepciu cenovej politiky.
Koncepcia cenovej politiky významným spôsobom určovať podobu, vecné zameranie a mieru akčnosti verejnej politiky v oblasti cien.
Novelizáciou zákona o cenách sa rozširuje pôsobnosť Ministerstva financií Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo financií“), a to v súvislosti s vypracovávaním koncepcie
3
cenovej politiky, ktorá sa rozširuje o pôsobnosť zabezpečovania jej uskutočňovania, ako aj predkladania koncepcie cenovej politiky na rokovanie vlády.
Prerokovanie koncepcie cenovej politiky vládou patrí do kategórie zásadných opatrení na zabezpečenie hospodárskej a sociálnej politiky, a súčasne aj do kategórie zásadných otázok vnútornej politiky.
K bodu 2
Ďalšia kompetencia v pôsobnosti ministerstva financií, ktorou je zabezpečovanie informačného systému pre potreby vyhodnocovania vývoja cien, regulácie cien, cenovej kontroly a konania vo veciach porušenia cenovej disciplíny sa rozširuje o každoročné predloženie informácie o výsledkoch využívania tohto informačného systému na vládu.
Využívanie informačného systému je jedným z najdôležitejších nástrojov verejnej politiky v oblasti cien, ktorý zároveň nezasahuje do trhového prostredia. Je opodstatnené, aby vláda bola informovaná o výsledkoch využívania tohto informačného systému, za účelom prijímania rozhodnutí vo verejnej politike v oblasti cien.
K bodu 3
Do pôsobnosti ministerstva financií sa dopĺňa kompetencia, aby za účelom vyhodnocovania vývoja cien ministerstvo financií zabezpečovalo súčinnostné väzby so Štatistickým úradom Slovenskej republiky. Nakoľko vývoj cien významný vplyv na vývoj životnej úrovne a sociálny i ekonomický rozvoj, je opodstatnené využívanie údajovej bázy generovanej štátnou štatistikou aj pre potreby cenových orgánov.
Rovnako ministerstvo financií predkladá správu s návrhom riešení na prerokovanie vládou Slovenskej republiky, ak nastane výrazne nepriaznivý cenový vývoj výrobkov, na ktoré sa vzťahuje pôsobnosť ministerstva financií, a to v oblasti rozhodovania vo veciach regulácie cien a vykonávania cenovej kontroly a uskutočňovania konania vo veciach porušenia cenovej disciplíny. Rozšírenie pôsobnosti aj prispieť k zamedzeniu prípadnej nečinnosti ministerstva financií v období výrazne nepriaznivého cenového vývoja výrobkov, súčasne zabezpečovať aktívny prístup vlády vo verejnej politike v oblasti cien.
K bodu 4
Podľa existujúcej kompetencie Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo pôdohospodárstva“) je povinné, ak nastane výrazne nepriaznivý cenový vývoj pri vybraných potravinárskych výrobkoch, všeobecne záväzným právnym predpisom ustanoviť rozsah, spôsob stanovenia a ostatné podrobnosti nevyhnutné pre určenie ekonomicky oprávnených nákladov u predávajúceho, ktorý predáva kupujúcemu vo výhodnejšom ekonomickom postavení. Za účelom zosúladenia verejných politík, ministerstvo pôdohospodárstva informuje o tejto skutočnosti Protimonopolný úrad Slovenskej republiky.
Rovnako je ministerstvo pôdohospodárstva v prípade výrazne nepriaznivého cenového vývoja pri predaji vybraných potravinárskych výrobkov konečnému spotrebiteľovi, povinné predložiť o tejto skutočnosti správu s návrhom riešení na prerokovanie vládou Slovenskej republiky. Rozšírenie pôsobnosti aj prispieť k zamedzeniu prípadnej nečinnosti ministerstva
4
pôdohospodárstva v období výrazne nepriaznivého cenového vývoja vybraných potravinárskych výrobkov, súčasne zabezpečovať aktívny prístup vlády vo verejnej politike v oblasti cien.
K bodu 5
Vláde Slovenskej republiky sa ustanovuje nová kompetencia v súvislosti s cenovým vývojom a verejnou politikou v oblasti cien, a to povinnosť predkladať Národnej rade Slovenskej republiky každoročne v prvom štvrťroku správu o cenovom vývoji dôležitých výrobkov, opatreniach na zamedzenie nežiadúceho cenového vývoja, plnení koncepcie cenovej politiky a o uplatňovaní zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov.
Predloženie správy vytvára priestor pre rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky o základných otázkach verejnej politiky v oblasti cien. Súčasne predstavuje štandardný nástroj verejnej kontroly uskutočňovanej Národnou radou Slovenskej republiky, a to v oblasti, ktorá má mimoriadny význam pre vývoj životnej úrovne a sociálny i ekonomický rozvoj.
K čl. II
K bodu 1
Pôsobnosť Slovenskej obchodnej inšpekcie je upravená zákonom o štátnej kontrole vnútorného trhu. Súčasne podľa zákona o cenách Slovenská obchodná inšpekcia je cenovým orgánom s odkazom práve na zákon o štátnej kontrole vnútorného trhu. Za účelom zdokonalenia uvedenej právnej úpravy sa v § 4 zákona o štátnej kontrole vnútorného trhu rozširuje pôsobnosť Slovenskej obchodnej inšpekcie. Rozširuje sa oprávnenie Slovenskej obchodnej inšpekcie ako cenového orgánu podľa zákona č. 18/1996 Z. z. o cenách vykonávať cenovú kontrolu a uskutočňovať konanie o porušení cenovej disciplíny pri predaji výrobkov a poskytovaní služieb konečnému spotrebiteľovi.
K bodu 2
V § 10 zákona o štátnej kontrole vnútorného trhu, ktorý upravuje spoluprácu Slovenskej obchodnej inšpekcie s orgánmi verejnej správy a združeniami na ochranu spotrebiteľa, sa dopĺňa úprava jej spolupráce s cenovými orgánmi.
Slovenská obchodná inšpekcia v súvislosti s výkonom kontroly nad dodržiavaním cenových predpisov a s výkonom cenovej kontroly podľa zákona č. 18/1996 Z. z. o cenách spolupracuje s cenovými orgánmi, a to najmä podieľa sa na vypracovaní a uskutočňovaní koncepcie cenovej politiky, predkladá podnety na zlepšovanie právnej úpravy v oblasti opatrení na zamedzenie nežiadúceho cenového vývoja a cenovej kontroly a podáva návrhy na zdokonaľovanie informačného systému pre účely vyhodnocovania vývoja cien, regulácie cien, cenovej kontroly a konania vo veciach porušenia cenovej disciplíny. T. z. spolupráca v operatívnych, ale aj systémových prvkov v cenovej oblasti.
K čl. III
Navrhuje sa účinnosť právneho predpisu na 1. augusta 2023.