DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Tomáš Valášek
2. Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona o príspevku na predprimárne vzdelávanie dieťaťa.
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev
b) nie je obsiahnutá v práve Európskej únie
c) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
Keďže predmet návrhu zákona nie je v práve Európskej únie upravený, body 4 a 5 sa nevypĺňajú.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona o príspevku na predprimárne vzdelávanie dieťaťa.
A.2. Vplyvy:
Vplyv
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva
X
– sociálnu exklúziu
X
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
6. Vplyvy na služby pre občana z toho
- vplyvy služieb verejnej správy na občana
X
- vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
X
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
X
A.3. Poznámky
Nahradenie zákona o príspevku na starostlivosť o dieťa zákonom o príspevku na predprimárne
vzdelávanie dieťaťa bude mať pozitívny vplyv na situáciu rodín s deťmi v období ich
predprimárneho vzdelávania, a to najmä prostredníctvom uľahčenia návratu žien na trh práce
či uľahčenia hľadania si práce (vrátane žien utekajúcich z Ukrajiny pred vojnou), keďže budú
mať viac možností umiestniť svoje dieťa do materskej školy. Rovnako tak sa zlepší finančná
situácia rodín s deťmi od 3 rokov veku, ktoré aktuálne nemajú žiadnu finančnú podporu od
štátu, a prostredníctvom ktorej budú môcť úplne alebo aspoň sčasti financovať náklady na
predprimárne vzdelávanie svojho dieťaťa. Zároveň sa tým umožní dočerpanie príspevku, ktorý
sa do decembra 2022 nečerpal takmer vôbec a Slovenská republika tak nedostatočne využila
finančné možnosti zo strany Európskej únie, ktoré jej boli poskytnuté a namiesto toho
vynakladá nemalé finančné zdroje zo štátneho rozpočtu na vyplácanie rodičovského príspevku.
Finančné dopady:
Navrhovateľ predpokladá finančné dopady na rozpočet v sume:
Súkromné MŠ mimo siete: 350 eur x 12 000 x (0,896) = 3 763 200 eur
Štátne MŠ: 75 eur x 80 408 = 6 030 600 eur
Súkromné a cirkevné MŠ v sieti: 200 eur x 8 439 = 1 687 800 eur
Celkom za rok: 137 779 200 eur
Od tejto sumy treba odpočítať výdavky na rodičovský príspevok pre rodičov, ktorí ho poberajú
v nižšej sume a dieťa majú v súkromnej mimo siete. Títo rodičia uprednostnia príspevok
na predprimárnu starostlivosť: 301 x 12 000 x 0,16 x 0,35 x 12 = 2 427 262 eur.
Celkovo teda príspevok na predprimárne vzdelávanie dieťaťa navýši verejné výdavky odhadom
o 135 miliónov eur, pokiaľ by nebolo možné využiť naň žiadne prostriedky z EÚ.
Údaje o vyššie uvedených počtoch detí sú dostupné tu:
1/ Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu - Správa o hospodárení škôl 2020:
https://www.minedu.sk/data/att/20325.pdf
3/ Registre regionálneho školstva na Rezortnom informačnom systéme MŠVVŠ SR:
https://crinfo.iedu.sk/RISPortal/register/
A.4. Alternatívne riešenia
Bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné