Dôvodová správaA.Všeobecná časť
Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Tomáš Valášek predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky návrh na vydanie zákona o príspevku na predprimárne vzdelávanie dieťaťa.
Cieľom predkladaného návrhu je nanovo zadefinovať a nastaviť príspevok na starostlivosť, a to predĺžením nároku až do veku, kedy deti nastupujú na povinnú školskú dochádzku, navýšením jeho sumy na 350 eur a tiež zmena nároku na jeho poberanie, aby ho mohli využívať aj osoby, ktorým bolo poskytnuté dočasné útočisko. Za týmto účelom predkladateľ prichádza s novým návrhom zákona o „príspevku na predprimárne vzdelávanie dieťaťa“, ktorý kombinuje súčasný príspevok na starostlivosť pre deti do troch rokov veku a podporu detí od troch rokov, ktoré už spravidla navštevujú materské školy, až do ukončenia ich predprimárneho vzdelávania. Okrem toho predkladateľ zavádza súbeh tohto príspevku s rodičovským príspevkom, ale len v prípade, ak sú v rodine dve a viac detí. Vtedy bude mať nárok na príspevok na skôr narodené dieťa aj rodič, ktorý v tom čase poberá rodičovský príspevok na mladšie dieťa. Účelom predkladaného návrhu je zvýšenie efektivity čerpania príspevku na starostlivosť, ktorý sa v súčasnej dobe čerpá veľmi málo, takmer vôbec, a to najmä z dôvodu, že na Slovensku je zavedený aj rodičovský príspevok, na ktorý má nárok rodič každého dieťaťa do troch rokov veku (alebo do šiestich v prípade dlhodobo nepriaznivého zdravotného stavu dieťaťa) bez ohľadu na to, či rodič pracuje alebo nie. Podľa štatistiky Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny bol počet poberateľov príspevku na starostlivosť za mesiac január 2023 iba 293 osôb a vyplatená suma príspevku v hodnote 35 614,88 eur. Rodičovský príspevok v tomto mesiaci poberalo 138 177 poberateľov v celkovej sume 48 128 548,64 eur.1 Tento stav nezvrátila ani novela tohto zákona z dielne MPSVR, ktorá zaviedla možnosť uplatniť si nárok na sumu 160 eur z príspevku na starostlivosť o dieťa, pokiaľ dieťa bude umiestnené do tzv. detskej skupiny. Ministerstvo zriadenie detských skupín nijako nepodporilo informačnou kampaňou, čoho dôsledkom je napríklad situácia v Bratislavskom kraji, kde doteraz odbor sociálnych služieb BSK zaregistroval len štyri detské skupiny. Pretrvávajúci nepomer v čerpaní príspevku na starostlivosť o dieťa a rodičovského príspevku je spôsobený dvomi faktormi:
1. Tým, že obidva príspevky sú určené pre rodičov detí do troch rokov, rodičia si vyberajú radšej rodičovský príspevok, keďže je buď v rovnakej sume ako príspevok na starostlivosť o dieťa (280 eur) alebo v prípade, že rodič pred poberaním rodičovského príspevku pracoval, má nárok na vyšší rodičovský príspevok v sume 412,60 eur (údaj platný pre rok 2023).
2. Rodičia, ktorí chodia do práce a potrebujú umiestniť svoje deti do jaslí, v súčasnosti vo veľkej väčšine uhrádzajú túto starostlivosť práve z rodičovského príspevku, pretože nie sú administratívne zaťažení tak, ako by boli, keby túto starostlivosť hradili z príspevku na starostlivosť o dieťa, kde je nutné predložiť Úradu práce doklad o tom, že je rodič zamestnaný a tiež doklad o tom, v ktorom zariadení (alebo v ktorej detskej skupine) má umiestnené dieťa.
Z týchto dôvodov sa príspevok na starostlivosť o dieťa v súčasnosti čerpá minimálne a nie je vôbec využívaný. Navyše, tento príspevok je financovaný z prostriedkov Európskeho sociálneho fondu2 a jeho čerpanie malo byť ukončené v decembri 2022. Keďže príspevok bol málo využívaný, je pravdepodobné, že tieto finančné prostriedky, ktoré nezaťažujú štátny rozpočet, neboli dočerpané, ale štát naopak míňa zhruba 50 mil. eur mesačne na výdavky spojené s vyplácaním rodičovského príspevku.
Zároveň tu máme už dlhodobý problém s nedostatkom miest v materských školách, ktorý je rovnako dlhodobo systémovo neriešený. Snaha pracujúcich rodičov umiestniť svoje deti v zariadeniach predprimárneho vzdelávania naráža na nedostatočné kapacity, alebo nefunkčné systémy podpory, ako napr. nedostatočná a neadekvátne rozmiestnená sieť verejných predškolských zariadení. Projekty na dobudovanie kapacít sú síce hlasno prezentované, ale v skutočnosti sú náročné na realizáciu, procesne zdĺhavé, zamerané na budovanie veľkokapacitných zariadení, ktoré sa výrazne predražujú a časovo predlžujú v procese výstavby a vo výsledku nie vždy prinesú adresnú podporu komunite, pre ktorú sú budované. Deklarované podporné nástroje nesmerujú adresne tam, kde ich rodiny s deťmi potrebujú. Neriešia problém dostupnosti služieb komplexne. Zameriavajú sa len na dobudovanie kapacít bez ohľadu na ich funkčnosť a dlhodobú udržateľnosť. Nerieši sa financovanie miesta dieťaťa v zariadení, len stavby budov a materiálne vybavenie. Rovnako tak sa doposiaľ neriešilo financovanie prevádzky týchto (zatiaľ nevybudovaných) zariadení. Pokiaľ sa aj podarí z Plánu obnovy vybudovať dostatok zariadení predprimárneho vzdelávania, pri súčasnej situácii, kedy samosprávy prišli nehospodárnymi rozhodnutiami bývalého ministra financií o veľké množstvo finančných zdrojov, nebudú schopné tieto zariadenia prevádzkovať, nebudú mať dostatok personálu a ani ten nebudú môcť adekvátne zaplatiť. Nehovoriac o tom, že pri klesajúcej pôrodnosti o niekoľko rokov už ďalšie nové priestory nebudú potrebné, pretože nedostatok miest v škôlkach tu máme už 13 rokov a obdobie, kedy bolo potrebné stavať nové škôlky, sme už ako krajina premeškali.
2 NP Príspevok na starostlivosť o dieťa vo viac rozvinutom regióne v celkovej sume 16 998 207,95 eure a NP Príspevok na starostlivosť o dieťa v menej rozvinutom regióne v celkovej sume 29 000 000 eur Toto všetko znamená, že absentuje systémová finančná podpora rodín s deťmi od troch rokov, teda práve v čase, keď deti spravidla nastupujú do materských škôl a rodičia ich často musia umiestňovať do súkromných škôlok, pretože v obecných škôlkach ich žiadosti z dôvodu nedostatku kapacít zamietajú. Súkromné materské školy sú finančne náročnejšie, pretože nie sú dotované štátom. Rodič tak zaplatí nemalé peniaze, a značne by mu pomohlo, ak by mohol mať aspoň časť týchto nákladov refundovaných práve cez predkladateľom navrhovaný príspevok. Najmä v období, keď sa enormne zvyšujú životné náklady vo všetkých oblastiach a teda aj náklady na zabezpečenie starostlivosti o deti v dôsledku zvýšenia vstupných a režijných nákladov, inflácie a energetickej krízy. V dôsledku vojnového konfliktu na Ukrajine a utečeneckej krízy zároveň v niektorých lokalitách extrémne narástol nápor na kapacitné a personálne zabezpečenie ranej starostlivosti a predprimárneho vzdelávania detí. Mnohé ukrajinské ženy, ktoré prišli a stále prichádzajú na Slovensko, chcú pracovať, ale buď si nemajú šancu nájsť pracovné miesto, pretože sa musia starať o svoje deti v predškolskom veku, alebo, keď si aj prácu nájdu, zisťujú, že nemajú kam svoje dieťa umiestniť. Je preto na mieste analyzovať a revidovať podporné systémy pre rodiny, ktoré máme dnes k dispozícii. Oveľa väčší počet rodín sa ocitol v situácii ohrozenia chudobou, sociálneho vylúčenia a podobne. Z tohto dôvodu je potrebné hľadať nástroje, ktoré slovenským aj ukrajinským rodinám rýchlo, procesne jednoducho a adresne pomôžu, budú motivujúce s potenciálom na vytvorenie udržateľného a odolného funkčného podporného prostredia pre všetky rodiny s deťmi. Vágne vytvorenie inštitútu Detských skupín, ktoré nebolo sprevádzané žiadnou informačnou kampaňou, očividne tento účel nesplnilo, pretože aktuálne je na všetkých VÚC dokopy registrovaných len 13 detských skupín.
Predkladaný návrh zákona o príspevku na predprimárne vzdelávanie dieťaťa efektívne rieši všetky tieto situácie a je plne v súlade s Plánom obnovy (Slovenská republika sa zaviazala zvýšiť zaškolenosť detí a garantuje miesta v programoch predprimárneho vzdelávania), ako aj s Partnerskou dohodou (záväzok podpory programov predprimárneho vzdelávania a ranej starostlivosti, zosúlaďovania rodinného a pracovného života, uľahčenia prístupu na trh práce pre rodičov malých detí).
Predkladateľ navrhuje, aby sa podmienky čerpania príspevku upravili nasledovne:
a) predĺženie doby čerpania príspevku na dieťa do nástupu na povinnú školskú dochádzku;
b) možnosť čerpania všetkým rodičom, ktorí sa preukážu pracovným pomerom (aj inej národnosti, aj osoby, ktorým bolo poskytnuté dočasné útočisko, aj na skrátený pracovný úväzok);
c) aby bola garantovaná a deklarovaná účasť dieťaťa na programe predprimárneho vzdelávania a programoch starostlivosti, čerpanie bude umožnené v zariadeniach definovaných školským zákonom (§ 28 MŠ, § 161l
zariadenia predprimárneho vzdelávania) a v zariadeniach definovaných zákonom o sociálnych službách (podľa § 32a, 32b, ... );
d) navýšenie príspevku na maximálnu výšku 350 eur;
e) oprávnenej osobe budú refundované len reálne uskutočnené výdavky a platby zariadeniu za poskytnuté služby ako refundácia nákladov na zabezpečenie účasti dieťaťa na programe predprimárneho vzdelávania;
g) možnosť prechodnej lehoty v dĺžke 3 mesiace po skončení rodičovskej dovolenky na preklenutie obdobia, ktoré je potrebné na efektívne hľadanie si práce, keďže kým rodič zabezpečuje starostlivosť o dieťa počas rodičovskej dovolenky, nemá vždy podmienky na to, aby si mohol prácu hľadať, obzvlášť v prípade jednorodičov. V súčasnej dobe dosiahnutím hranice 3 rokov veku dieťaťa prichádza aj o rodičovský príspevok a zostáva prakticky bez príjmu a akejkoľvek finančnej podpory od štátu;
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
B. Osobitná časť
K § 1 [Predmet úpravy]
Navrhuje sa nanovo zadefinovať a nastaviť príspevok na starostlivosť, a to predĺžením nároku až do veku, kedy deti nastupujú na povinnú školskú dochádzku. Cieľom príspevku je pomôcť rodičom s výdavkami spojenými so zabezpečením starostlivosti o dieťa a predprimárneho vzdelávania dieťaťa v prípade, ak vykonávajú zárobkovú činnosť alebo plnia študijné povinnosti. Účelom príspevku je zároveň podporiť zamestnanosť a zamestnateľnosť rodičov, zlepšiť ich prístup na trh práce (aj zavedením prechodného 3-mesačného obdobia) a vytvoriť podmienky, ktoré im umožnia zosúladiť ich pracovný, osobný a rodinný život.
K § 2 [Predprimárne vzdelávanie] V návrhu ustanovenia sa definujú právnické osoby a fyzické osoby, ktoré môžu poskytovať starostlivosť o dieťa, predprimárne vzdelávanie dieťaťu a prostredie, v ktorom sa tieto činnosti vykonávajú. Poskytovateľmi starostlivosti môže byť široká škála zariadení, napríklad materské školy, jasle, zariadenia sociálnych služieb, denné pobyty zriaďované občianskymi združeniami, napríklad materskými centrami alebo fyzickými osobami, ktoré poskytujú starostlivosť na základe živnostenského listu. Zariadenia môžu byť štátne aj neštátne (cirkevné alebo súkromné). oprávnenej osobe podľa písomnej dohody rodičov. Ak nedôjde k písomnej dohode, pri zverení maloletého dieťaťa do a) striedavej osobnej starostlivosti obidvoch rodičov sa príspevok vypláca striedavo každému rodičovi počas kalendárnych mesiacov, ktorých počet sa určí podľa pomeru, ktorým je určená striedavá osobná starostlivosť, b) spoločnej osobnej starostlivosti obidvoch rodičov sa príspevok vypláca striedavo každému rodičovi počas troch kalendárnych mesiacov. Príspevok sa začne vyplácať tomu rodičovi, ktorý má určený väčší rozsah striedavej osobnej starostlivosti; to neplatí, ak si za tie isté kalendárne mesiace uplatní nárok na príspevok len rodič, ktorý má určený menší rozsah striedavej osobnej starostlivosti.K § 4 [Podmienky nároku na príspevok]
Navrhujú sa podmienky nároku na príspevok. Okrem trvalého pobytu alebo prechodného pobytu rodiča a dieťaťa na území Slovenskej republiky má nárok na príspevok aj osoba, ktorej bolo poskytnuté dočasné útočisko podľa osobitného predpisu. Poskytovanie príspevku je zároveň podmienené vykonávaním starostlivosti výlučne na území Slovenskej republiky. O príspevok môže požiadať rodič, ktorý vykonáva zárobkovú činnosť, študuje dennou formou na strednej škole, na vysokej škole alebo na doktorandskom štúdiu, a preto sa nemôže časť dňa starať o svoje dieťa osobne. Zárobkovou činnosťou na účel tohto zákona sa rozumie činnosť, ktorá zakladá nárok na príjem zdaňovaný podľa § 5 a § 6 ods. 1, 2 a 5 zákona o dani z príjmov. Z hľadiska nároku na poskytovanie príspevku nie je dôležitý príjem oprávnenej osoby, ale vykonávanie zárobkovej činnosti. Za zárobkovú činnosť sa považuje aj náhrada príjmu a náhrada služobného platu. Návrh zavádza aj prechodné obdobie 3 mesiacov po skončení poberania rodičovského príspevku alebo obdobného príspevku v cudzine. Pre účely tohto zákona sa toto obdobie považuje za zárobkovú činnosť, čím je splnená podmienka tohto nároku na výplatu príspevku. Jeho cieľom je podpora v kritickom období, kedy rodič stráca príjem v podobe rodičovského príspevku a zároveň nemal dostatočné možnosti na zabezpečenie svojej účasti na trhu práce, čo platí obzvlášť pre jednorodičov. Nárok na príspevok na skôr narodené dieťa má aj matka, ktorá očakáva narodenie ďalšieho dieťaťa a v tejto súvislosti poberá nemocenskú dávku – materské. Obdobie šiestich týždňov nadväzuje na zákon o sociálnom poistení, podľa ktorého sa matka po pôrode môže vrátiť do pracovného procesu najskôr po uplynutí šesť týždňov od narodenia dieťaťa. Ak sú v rodine dve a viac detí, nárok na príspevok na skôr narodené dieťa má aj rodič, ktorý v tom čase poberá rodičovský príspevok na mladšie dieťa. Navrhuje sa vyplácanie príspevku na starostlivosť o dieťa v jednej sume mesačne v závislosti od poskytovateľa starostlivosti a od výšky preukázaných výdavkov rodiča. Ak starostlivosť o dieťa rodič zabezpečil prostredníctvom právnickej osoby alebo fyzickej osoby podľa § 2 ods. 3 písm. a), až c), navrhuje sa poskytovať príspevok mesačne vo výške preukázaných výdavkov, najviac vo výške 350 eur; a najviac vo výške 200 eur, ak predprimárne vzdelávanie dieťaťu poskytuje poskytovateľ, ktorým je materská škola zaradená do siete škôl a školských zariadení Slovenskej republiky zriadená obcou alebo orgánom miestnej štátnej správy v školstve.Ak zabezpečil rodič starostlivosť o dieťa poskytovateľom podľa § 2 ods. 3 písm. d) a e), navrhuje sa poskytovať príspevok vo výške 50 eur. Navrhovaná suma neplní úlohu odmeny za poskytovanú starostlivosť a vzdelávanie, ale predstavuje odhad nákladov, ktoré sú spojené so zabezpečením starostlivosti – napr. spotreba vody, elektriny, hygienických potrieb, cestovného rodiča alebo fyzickej osoby a iné. Navrhovaná suma sa poskytne aj v tom prípade, ak rodič zabezpečí starostlivosť o dieťa prostredníctvom blízkeho príbuzného, napr. starým rodičom. Suma príspevku sa bude pravidelne valorizovať. K § 6 [Výplata príspevku]
Návrh ustanovuje platiteľa príspevku na predprimárne vzdelávanie dieťaťa, ktorým je Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny príslušný podľa miesta trvalého pobytu oprávnenej osoby alebo podľa miesta prechodného pobytu osoby, či miesta dočasného útočiska osoby. Zároveň upravuje postup platiteľa pri vyplácaní príspevku, ktorého výška môže byť každý mesiac iná v závislosti od výdavkov rodiča a subjektu, ktorý v kalendárnom mesiaci poskytoval starostlivosť a vzdelávanie dieťaťa. Na základe preukázaných výdavkov platiteľ vypočíta výšku príspevku za príslušný kalendárny mesiac. Ak za kalendárny mesiac alebo jeho časť mal rodič vyplatený rodičovský príspevok, navrhuje sa za tento mesiac nevyplatiť príspevok na predprimárne vzdelávanie dieťaťa. Platiteľ umožňuje rodičovi uplatniť si nárok na príspevok aj za obdobie dlhšie ako jeden kalendárny mesiac, najdlhšie však za obdobie šesť po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov, a to predovšetkým z dôvodu zníženia administratívnej náročnosti spojenej s výkonom agendy. Platiteľ umožňuje rodičovi zmeniť poskytovateľa starostlivosti o dieťa aj v priebehu kalendárneho mesiaca. Navrhuje sa, aby výška príspevku za tento mesiac závisela od toho, či k zmene poskytovateľa príde medzi právnickými osobami, medzi fyzickými osobami alebo medzi právnickou osobou a fyzickou osobou. Príspevok je možné poukazovať na účet v banke alebo vyplácať v hotovosti napríklad prostredníctvom poštového okruhu. V prípade pochybností platiteľa o trvaní podmienok nároku na príspevok, môže platiteľ rozhodnúť o zastavení výplaty príspevku, prešetriť danú situáciu a následne rozhodnúť o obnove výplaty a doplatení príspevku za obdobie zastavenia jeho výplaty. K § 7 [Zánik nároku]
Navrhuje sa šesťmesačná lehota na spätné uplatnenie nároku na príspevok na starostlivosť o dieťa. Zároveň sa navrhujú situácie zániku nároku na príspevok zo zákona.K § 8 [Odňatie a vrátenie príspevku]
Navrhované ustanovenie upravuje postup platiteľa v prípade odňatia alebo vrátenia príspevku na predprimárne vzdelávanie dieťaťa, a to spôsobom, ktorým sa postupuje aj pri poskytovaní štátnych sociálnych dávok určených rodinám s nezaopatrenými deťmi. K § 9 [Konanie]
Navrhuje sa, aby platiteľ v konaní o nároku na príspevok na predprimárne vzdelávanie dieťaťa postupoval podľa zákona o správnom konaní s ustanovenými výnimkami. Konanie sa začne na základe písomnej žiadosti oprávnenej osoby, pričom ustanovenie navrhuje, aké údaje o rodičovi, dieťati a poskytovateľovi starostlivosti a vzdelávania dieťaťa má žiadosť o príspevok obsahovať a zároveň ukladá platiteľovi, na aký účel môže spracúvať a sprístupňovať získané údaje v záujme ochrany týchto údajov. Ustanovenie navrhuje, v ktorých prípadoch sa vydá písomné rozhodnutie. K § 10 [Povinnosti oprávnenej osoby]
Ustanovujú sa povinnosti oprávnenej osoby, medzi ktoré patria najmä oznamovacie povinnosti a povinnosť preukázať výšku úhrady vynaloženú za poskytované predprimárne vzdelávanie. K § 11 [Súčinnosť a spolupráca pri poskytovaní príspevku]
Návrhom ustanovenia sa zaväzujú rôzne vecne zainteresované inštitúcie k spolupráci s platiteľom príspevku za účelom kontroly trvania podmienok nároku na príspevok, jeho výšku a výplatu v záujme predchádzania jeho neoprávnenému vyplácaniu. Pri vykonávaní kontroly je platiteľ povinný o zistených skutočnostiach zachovávať mlčanlivosť, pokiaľ ním zistené skutočnosti neohrozujú život alebo zdravie občanov. K § 12 [Prechodné ustanovenia]
Upravujú sa prechodné ustanovenia v dôsledku zrušenia zákona č. 561/2008 Z.z. o príspevku na starostlivosť o dieťa a o zmene a doplnení niektorých zákonov. K § 13 [Zrušovacie ustanovenia]
Zrušuje sa zákon č. 561/2008 Z.z. o príspevku na starostlivosť o dieťa a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorého znenia sa v novej podobe nahrádza týmto zákonom. K Čl. IIS ohľadom na predpokladaný priebeh legislatívneho procesu sa navrhuje nadobudnutie účinnosti od 1. septembra 2023.