DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Tomáš Valášek
2. Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení ďalších zákonov a ktorým sa dopĺňajú niektoré ďalšie zákony
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev
b) nie je obsiahnutá v práve Európskej únie
c) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
Keďže predmet návrhu zákona nie je v práve Európskej únie upravený, body 4 a 5 sa nevypĺňajú.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení ďalších zákonov a ktorým sa dopĺňajú niektoré ďalšie zákony
A.2. Vplyvy:
Vplyv
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva
X
– sociálnu exklúziu
X
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
6. Vplyvy na služby pre občana z toho
- vplyvy služieb verejnej správy na občana
X
- vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
X
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
X
A.3. Poznámky
Predkladaný návrh bude mať pozitívny vplyv na hospodárenie obyvateľstva aj na rodiny, nakoľko jeho cieľom je finančná podpora mladých ľudí a riešenie ich ťažkej finančnej situácie. Príjmovou chudobou bolo na Slovensku v roku 20211 ohrozených 12,3 percenta obyvateľov, čo predstavuje približne 660-tisíc osôb. Najvýraznejšie zhoršenie po roku 2021 nastalo práve vo vekovej skupine mladých ľudí od 18 do 24 rokov, ich počet sa zvýšil o 1,6 percentuálneho bodu a chudoba ohrozovala približne každého šiesteho v tejto vekovej skupine. V súčasnosti mladí ľudia nie za stáže finančne odmeňovaní a preto musí drvivá väčšina z nich kumulovať niekoľko aktivít alebo ich musí aj v dospelosti podporovať rodina. Neplatené stáže tiež faktorom prehlbovania existujúcich sociálnych a iných nerovností: kvalitnú stáž bez finančného ohodnotenia si môžu dovoliť len mladí ľudia, ktorých rodiny schopné finančne
im pomôcť a zabezpečiť ich základné životné potreby ako bývanie, stravu a ďalšie náklady spojené so štúdiom a životom vo všeobecnosti.
Finančné dopady:
Návrh negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy z dôvodu úhrady mzdových nákladov na stážistov pracujúcich vo verejných inštitúciách. Údaje získané na základe infožiadostí naznačujú, že počet neplatených stážistov vo vybraných štátnych inštitúciách (najmä ministerstvá a NR SR) možno aktuálne odhadnúť na niekoľko desiatok. sa však očakávať, že počet záujemcov o stáž by výrazne stúpol v prípade, že by stáž bola platená. Presný počet záujemcov nie je možné odhadnúť ex ante. Za predpokladu, že by sa stáže zúčastnilo 1000 študentov (čo zodpovedá zhruba 1 % študentov v dennom štúdiu na slovenských VŠ) po dobu 6 mesiacov, a priemerná odmena by sa rovnala minimálnej mzde, úhrnná cena práce by dosiahla výšku 5,7 milióna eur ročne.
A.4. Alternatívne riešenia
Bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné