študentka teológie, ktorá sa rozhodne privyrábať si ako pomocná sila v hypermarkete, tak môže urobiť na základe iného typu dohody - napr. ako brigádnickú činnosť. V oboch prípadoch je však potrebné, aby bol mladý človek za vykonávanú činnosť finančne ohodnotený.Navrhovaná právna úprava zavádza rozdiel medzi zamestnávateľmi a ich povinnosťami podľa toho, či sa jedná o štátne inštitúcie - orgány štátnej moci, alebo iného zamestnávateľa.
V prvom prípade predkladateľ navrhuje, aby mal štát povinnosť uzatvárať dohody o študentskej stáži a teda finančne ohodnocovať osoby, ktoré pracujú na ministerstvách, v orgánoch štátnej správy a vôbec vo všetkých jeho zložkách. Štát nesmie využívať bezplatnú pracovnú silu mladých ľudí. Práve naopak, je jeho povinnosťou zabezpečiť im spravodlivé a férové ohodnotenie za vykonanú prácu a dovoliť im dôstojne žiť. Z infožiadostí, ktoré predkladateľ rozposlal ministerstvám a ďalším štátnym orgánom vyplýva, že žiaden z nich študentov a študentky za stáže finančne neodmeňuje. V prípade, že stáže pre študentstvo ponúkajú, jedná sa teda výlučne o neplatené stáže.
V prípade iných zamestnávateľov predkladateľ navrhuje obmedziť povinnosť uzatvárať dohody o študentskej stáži na stáže presahujúce 2 mesiace. Takýto systém funguje napríklad vo Francúzsku. Zamestnávateľ má samozrejme možnosť uzavrieť dohodu o stáži aj na dobu kratšiu ako dva mesiace. Cieľom takejto úpravy je nezaťažiť súkromný sektor, ťažko skúšaný niekoľkými krízami, ale aj tretí sektor, dlhodobo finančne poddimenzovaný.
Predkladateľ je presvedčený, že štát musí ísť ostatným zamestnávateľom príkladom a nevykorisťovať mladých ľudí. Zároveň sa domnieva, že má možnosť vynaložiť potrebné financie, aby aj takto pomohol mladým ľudom v období kríz. Mladí študujúci ľudia žiaľ doteraz ostali, napriek deklarovanej politickej vôli „udržať ich doma, na Slovensku“ na konci rebríčka priorít tejto vlády. Patria pritom medzi chudobou najviac ohrozené skupiny a hlavne: sú budúcnosťou našej krajiny.
Neplatené stáže sú faktorom prehlbovania existujúcich sociálnych a iných nerovností: kvalitnú stáž bez finančného ohodnotenia si môžu dovoliť len mladí ľudia, ktorých rodiny sú schopné finančne im pomôcť a zabezpečiť ich základné životné potreby ako bývanie, stravu a ďalšie náklady spojené so štúdiom a životom vo všeobecnosti. Študenti a študentky, ktorí takú možnosť nemajú, prichádzajú o možnosť uchádzať sa o stáž, alebo musia kumulovať niekoľko aktivít: štúdium, neplatenú stáž a zároveň brigádu. Táto situácia vytvára na mladých ľudí tlak a ohrozuje ich mentálne zdravie.
Aj preto neplatené stáže dlhodobo kritizujú aj európske inštitúcie: Európsky parlament (EP) v niekoľkých rezolúciách1 odsúdil tieto praktiky a apeloval na štáty, aby ich ukončili. Podľa EP neplatené stáže predstavujú “formu zneužívania práce mladých ľudí a porušovania ich práv”. V uznesení z februára 2022 EP vyzval Komisiu a členské štáty, aby v spolupráci s Parlamentom navrhli spoločný právny rámec na zabezpečenie spravodlivého odmeňovania za stáže s cieľom zamedziť vykorisťovateľským praktikám.
1Uznesenie Európskeho parlamentu z 8. októbra 2020 o záruke pre mladých ľudí (2020/2764(RSP)) (2021/C 395/12), Uznesenie Európskeho parlamentu zo 17. decembra 2020 o silnej sociálnej Európe pre spravodlivé transformácie (2020/2084(INI)), Uznesenie Európskeho parlamentu zo 17. februára 2022 o posilnení postavenia európskej mládeže: zamestnanosť a sociálne zotavenie po pandémii (2021/2952(RSP))