D ô v o d o v á s p r á v a
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie
Národnej rady Slovenskej republiky poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Tomáš
Valášek.
Mnohé poslanecké návrhy predkladané v Národnej rade Slovenskej republiky najmä v období pred parlamentnými voľbami formou politického marketingu. Vyznačujú sa tak značnými negatívnymi alebo neznámymi vplyvmi na životy ľudí, firiem a rozpočet verejnej správy (na 83. schôdzi NR SR počas VIII. volebného obdobia išlo o vplyv za miliardy eur ročne). Takéto vplyvy nie zlučiteľné s udržateľnosťou verejných financií a z dlhodobého hľadiska by viedli k neschopnosti štátu garantovať základné služby.
Na rozdiel od legislatívy predkladanej vládou, návrhy zákonov poslancov a poslankýň a pozmeňovacie návrhy predkladané v parlamente nemajú doložky vplyvov alebo tieto doložky veľmi formalistické. Legislatíva predkladaná alebo upravovaná poslancami a poslankyňami pritom tvorila do vyslovenia nedôvery vláde v decembri 2022 najmenej 20 % schválených zákonov.
Poslanci a poslankyne ani verejnosť tak nemajú dostatok informácií o predkladanej legislatíve. Odhadnúť vplyvy následných úprav je často problematické nemožné aj pre zainteresovaných. Prispieva k tomu aj rýchlosť ich schvaľovania.
Zakotvenie princípov posudzovania vplyvov prijímanej legislatívy patrí aj medzi odporúčania renomovaných medzinárodných organizácií (OECD, Svetová banka a iné).
V novele sa ako najzákladnejší štandard navrhuje zabezpečiť dostatok informácií novou povinnosťou vypracovať a validovať doložky vplyvov pre každú zákonodarnú iniciatívu poslancov a poslankýň.
Poslanecké doložky by mala spravidla posúdiť Kancelária NR SR, ktorá môže doložku vplyvov na rozpočet verejnej správy pripraviť v spolupráci s Kanceláriou Rady pre rozpočtovú zodpovednosť a Ministerstvom financií SR. Legislatíva je len základným nevyhnutným predpokladom realizácie deklarovaného zámeru. Súčasťou riešenia musí byť aj posilnenie kapacít relevantných inštitúcií, kultúra dodržiavania pravidiel zo strany poslancov a poslankýň a ostatných relevantných inštitúcií a zverejňovanie relevantnej dokumentácie.
Návrh vytvára nárok na posilnenie kapacít Kancelárie NR SR a Kancelárie Rady pre rozpočtovú zodpovednosť a z toho vyplývajúci priamy negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy vo výške približne jeden milión eur od druhého roku realizácie. V prvom roku sa predpokladá postupný nábeh kapacít. Na MFSR sa predpokladá realizácia v rámci existujúcich kapacít. Realizáciou týchto vylepšených postupov sa očakáva výrazný nekvantifikovateľný pozitívny vplyv na tvorbu verejných politík, z ktorého budú významne benefitovať ľudia, firmy aj rozpočet verejnej správy.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1 [Nový § 68 ods. 6]
Ustanovenie upravuje možnosť poslanca alebo poslankyne pred podaním návrhu zákona požiadať Kanceláriu NR SR o vypracovanie posúdenia vybraných vplyvov návrhu zákona, a to
vrátane vplyvov na rozpočet verejnej správy. Kancelária NR SR je v lehote 30 dní povinná
vypracovať stanovisko, predmetom ktorého bude posúdenie vplyvov na rozpočet verejnej
správy podľa Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov. Pri vypracovaní
stanoviska môže Kancelária NR SR spolupracovať s Radou pre rozpočtovú zodpovednosť.
Vyhotovené stanovisko následne poslanec alebo poslankyňa priložia k návrhu zákona.
K bodu 2 [§ 74 ods. 1]
Navrhovaná právna úprava zakotvuje postup v prípade, ak poslanec alebo poslankyňa z vlastnej iniciatívy dobrovoľne nepožiada o stanovisko k posúdeniu vybraných vplyvov návrhu zákona. Všetky poslanecké návrhy, ktoré nemajú priložené príslušné stanovisko Kancelárie NR SR jej budú doručené na posúdenie. Poslanecké návrhy budú posúdené v lehote 30 dní, ktorá zohľadňuje legislatívny proces a časový úsek medzi prvým a druhým čítaním. Stanovisko Kancelárie NR SR, ktorá na jeho vypracovaní môže spolupracovať s Radou pre rozpočtovú zodpovednosť, sa k poslaneckému návrhu priloží v druhom čítaní.
K Čl. II
S ohľadom na predpokladaný priebeh legislatívneho procesu a potrebu implementovania novelizovaného znenia sa navrhuje nadobudnutie účinnosti od 1. januára 2024.