1
Dôvodová správa
Osobitná časť
K čl. I
K bodom 1 až 3 [§ 14 ods. 2, 3 a 7]
Navrhuje sa prehodnotenie výšky príspevku na bývanie a zmena jeho nastavenia na viac úrovní podľa počtu osôb v domácnosti, t. j. aj na tri osoby, štyri osoby a päť a viac osôb. Uvedená zmena sa navrhuje z dôvodu, že aktuálna výška súm príspevku na bývanie a jeho nastavenie je neadekvátne k sociálnym pomerom v spoločnosti. Rozčlenenie príspevku na bývanie a jeho zvýšenie dokáže aspoň čiastočne zmierniť nepriaznivú situáciu domácností, ktorým naň vznikne nárok. Týmto opatrením sa zároveň zvýši počet domácností, ktorým sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi. Zároveň dochádza k legislatívnemu upresneniu nájmu bytu a rodinného domu podľa Občianskeho zákonníka, a to vložením odkazu na poznámku pod čiarou tak, aby bolo zrejmé, že pre účely pomoci v hmotnej núdzi sa akceptuje výlučne nájom celého bytu, nájom celého rodinného domu a nájom obytnej miestnosti v zariadení určenom na trvalé bývanie (napr. ubytovne) a podnájom je z nároku na príspevok na bývanie vylúčený.
K bodu 4 [§ 33ca]
Podľa aktuálne platného právneho stavu sa sumy pomoci v hmotnej núdzi upravia najbližšie k 1. januáru 2024, teda pol roka po úprave súm životného minima, čo neodzrkadľuje v súčasnosti nepriaznivé dôsledky inflácie na najodkázanejšie skupiny obyvateľstva. Vzhľadom na uvedené, sa v roku 2023 navrhuje mimoriadne valorizovať sumy pomoci v hmotnej núdzi už 1. októbra 2023, pričom k valorizácii od 1. januára 2024 nedôjde.
K čl. II
K bodom 1 až 3 [§ 82b ods. 1 písm. a) a písm. b)]
Navrhuje sa zvýšiť základnú sumu minimálneho dôchodku z doterajších 136 % na 145 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu, z dôvodu, aby poberateľ minimálneho dôchodku po zvýšení súm pomoci v hmotnej núdzi nebol odkázaný na pomoc v hmotnej núdzi. Súčasne sa z uvedeného dôvodu navrhuje zvýšiť aj percentá za ďalšie získané (kvalifikované) roky dôchodkového poistenia. Konkrétne sa zvyšuje percento zvýšenia za roky od 31. do 39. roku dôchodkového poistenia, a to zo súčasných 2 % na 2,5 % a za roky od 60. roku dôchodkového poistenia zo 7 % na 7,5 %.
K bodom 4 a 5 [§ 293fza ods. 2]
Navrhuje sa upraviť prechodné ustanovenie, ktoré určuje sumu minimálneho dôchodku v období od 1. júla 2023 do 31. decembra 2023 a to skrátením tohto obdobia do 30. septembra 2023. Uvedené sa navrhuje z dôvodu, že od 1. októbra 2023 sa navrhujú zvýšiť sumy pomoci v hmotnej núdzi. Na základe uvedeného zvýšenia by od 1. októbra 2023 inštitút minimálneho dôchodku neplnil svoj účel (aby poberateľ minimálneho dôchodku po zvýšení súm pomoci v hmotnej núdzi v zásade nebol odkázaný na pomoc v hmotnej núdzi), a preto je potrebné od rovnakého dátumu zvýšiť sumu minimálneho dôchodku. Súčasne sa navrhuje oprava vnútorného odkazu, v zmysle ktorého sa definuje obdobie dôchodkového poistenia na účely minimálneho dôchodku, ktoré je zadefinované v § 82b ods. 3.
2
K bodu 6 [§ 293fzb]
Navrhuje sa od 1. októbra 2023 zvýšiť sumu minimálneho dôchodku z doterajších 136 % na 145 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu, z dôvodu, aby poberateľ minimálneho dôchodku po zvýšení súm pomoci v hmotnej núdzi, ktoré sa navrhuje od 1. októbra 2023, nebol na túto pomoc odkázaný. Súčasne sa z uvedeného dôvodu navrhuje zvýšiť aj percentá za ďalšie získané (kvalifikované) roky dôchodkového poistenia. Konkrétne sa navrhuje zvýšiť aj percento zvýšenia za roky od 31. do 39. roku dôchodkového poistenia, a to zo súčasných 2 % na 2,5 % a za roky od 60. roku dôchodkového poistenia zo 7 % na 7,5 %. Na zvýšenie súm sa navrhuje (rovnako ako v § 293fza) použiť nová suma životného minima platná k 1. júlu 2023. Naďalej zostáva v platnosti ustanovenie § 293fza ods. 1, ktoré ustanovuje, že pre určenie sumy minimálneho dôchodku v roku 2023 sa ustanovenie § 82b ods. 1 neuplatňuje. Uvedené ustanovenie sa použije prvýkrát v januári 2024, kedy sa suma minimálneho dôchodku bude určovať štandardne, t. j. k 1. januáru kalendárneho roka.
K čl. III
Najmä z dôvodu, aby bolo možné dodržať legislatívny proces súvisiaci s vydaním opatrenia, ktorým sa upravia sumy pomoci v hmotnej núdzi, sa účinnosť predkladaného návrhu zákona navrhuje na 15. júla 2023, okrem čl. II bodu 6, ktorý navrhuje upraviť sumy minimálneho dôchodku v súvislosti s úpravou súm pomoci v hmotnej núdzi od 1. októbra 2023.