DÔVODOVÁ SPRÁVAA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 18/1996 Z. z. o cenách predkladajú do legislatívneho procesu poslanci Národnej rady Slovenskej republiky.
Súčasná právna úprava v ostatnom období prešla viacerými legislatívnymi zmenami, medzi ktoré možno zaradiť aj zákon č. 198/2020 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19, ktorý s cieľom znížiť administratívnu záťaž predávajúcim, ktorí predávajú tovar, na ktorý sa nevzťahuje cenová regulácia, zrušil povinnosť viesť evidenciu o cenách vrátane kalkulácii nákladov a zisku pre takéto subjekty. Realizáciou uvedeného tak štátne orgány prišli o dôležitú možnosť zabezpečiť si relevantné podklady pri realizácii svojich oprávnení či už z hľadiska reakcie na výnimočné situácie alebo pri výkone trhového dohľadu.
V dôsledku nadmernej inflácie v oblasti cien potravín, tieto v ostatnom období neúmerne prudko vzrástli, medziročne v priemere cca o 30% a niektoré základné potraviny o 50 - 75%, napriek tomu vláda SR, ani príslušné cenové orgány v zmysle zákona o cenách nijako nekonajú, nereagujú na vznik mimoriadnej trhovej situácie s priamym vplyvom na ceny tovarov na tuzemskom trhu ohrozujúcim cenovú stabilitu alebo dostupnosť tovarov. Preto vznikla legislatívna potreba určiť povinnosť cenovému orgánu konať tak, aby na dočasnú dobu vykonal cenovú reguláciu.
Účelom navrhovanej právnej úpravy je obnovenie právneho rámca do stavu pred novelizáciou zákonom č. 198/2020 Z.z., ktorý s modifikáciami trval prakticky po celú dobu účinnosti zákona o cenách, t.j. od 01.04.1996 a stanoviť povinnosť cenovému regulačnému orgánu určiť opatrenia na zamedzenie nežiaduceho cenového vývoja na vybraný okruh potravín na časovo obmedzenú dobu.
Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, sociálne vplyvy, vplyvy na podnikateľské prostredie, životné prostredie, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, na informatizáciu spoločnosti ani na služby verejnej správy pre občana.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná. Návrh zákona je plne v súlade s právom Európskej únie.