DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 18/1996 Z. z. o cenách predkladajú do legislatívneho procesu poslanci Národnej rady Slovenskej republiky.
Súčasná právna úprava v ostatnom období prešla viacerými legislatívnymi zmenami, medzi ktoré možno zaradiť aj zákon č. 198/2020 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19, ktorý s cieľom znížiť administratívnu záťaž predávajúcim, ktorí predávajú tovar, na ktorý sa nevzťahuje cenová regulácia, zrušil povinnosť viesť evidenciu o cenách vrátane kalkulácii nákladov a zisku pre takéto subjekty. Realizáciou uvedeného tak štátne orgány prišli o dôležitú možnosť zabezpečiť si relevantné podklady pri realizácii svojich oprávnení či z hľadiska reakcie na výnimočné situácie alebo pri výkone trhového dohľadu.
V dôsledku nadmernej inflácie v oblasti cien potravín, tieto v ostatnom období neúmerne prudko vzrástli, medziročne v priemere cca o 30% a niektoré základné potraviny o 50 - 75%, napriek tomu vláda SR, ani príslušné cenové orgány v zmysle zákona o cenách nijako nekonajú, nereagujú na vznik mimoriadnej trhovej situácie s priamym vplyvom na ceny tovarov na tuzemskom trhu ohrozujúcim cenovú stabilitu alebo dostupnosť tovarov. Preto vznikla legislatívna potreba určiť povinnosť cenovému orgánu konať tak, aby na dočasnú dobu vykonal cenovú reguláciu.
Účelom navrhovanej právnej úpravy je obnovenie právneho rámca do stavu pred novelizáciou zákonom č. 198/2020 Z.z., ktorý s modifikáciami trval prakticky po celú dobu účinnosti zákona o cenách, t.j. od 01.04.1996 a stanoviť povinnosť cenovému regulačnému orgánu určiť opatrenia na zamedzenie nežiaduceho cenového vývoja na vybraný okruh potravín na časovo obmedzenú dobu.
Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, sociálne vplyvy, vplyvy na podnikateľské prostredie, životné prostredie, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, na informatizáciu spoločnosti ani na služby verejnej správy pre občana.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná. Návrh zákona je plne v súlade s právom Európskej únie.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.
B. Osobitná časť
K Čl. I, bod 1.
Opätovné zavedenie povinnosti viesť evidenciu o cenách tovarov vrátane kalkulácií nákladov a zisku tri roky po predaji tovaru aj pre vybraných predávajúcich, ktorí predávajú tovar, na ktorý sa nevzťahuje regulácia cien, je dôležitým a nevyhnutným nástrojom pre všetky cenové orgány uvedené v zákone o cenách. Bez tejto možnosti sa nedá vykonávať cenová kontrola v pravom slova zmysle, vrátane objektívneho nahliadnutia do histórie cenového vývoja v prípade potreby z rôznych dôvodov.
V prvom rade ide o dôvody, ktoré uvádza samotný zákon o cenách v § 4a ods. 2 písm. a), b) a c) alebo o dôvody, ktoré súvisia s vymáhaním osobitných predpisov v oblasti ochrany spotrebiteľa, najmä v prípade rôznych typov nekalých obchodných praktík, ako je klamlivé opomenutie a klamlivé konanie vo vzťahu k informačným povinnostiam o cene alebo spôsobe jej výpočtu alebo vo vzťahu k existencii osobitnej cenovej výhody tak ako ich pozná Smernica 2005/29/ES o nekalých obchodných praktikách transponovaná do zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa.
Vedenie takejto evidencie je prirodzenou súčasťou cenotvorby každého zodpovedného podnikateľského subjektu a za súčasného zachovania predchádzajúcich výnimiek, ktoré zákon poznal pred zrušením tejto povinnosti, nepredstavuje zvýšenú administratívnu záťaž pre podnikateľov. Treba tiež pripomenúť a zdôrazniť, že táto povinnosť bola zavedená od 1. apríla 1996, kedy zákon o cenách nadobudol účinnosť.
K Čl. I, bod 2.
Účelom navrhovanej právnej úpravy je na prechodné vopred určené obdobie stanoviť povinnosť cenovému regulačnému orgánu určiť opatrenia na zamedzenie nežiaduceho cenového vývoja podľa tretej časti tohto zákona (cenovú reguláciu a to buď úradným určením cien, vecným usmerňovaním cien alebo kombináciou týchto dvoch spôsobov na vybraný okruh potravín ktorý tvorí prílohu č. 1 navrhovanej úpravy, kde je uvedený zoznam základných potravín, na ktoré sa táto cenová regulácia vzťahovať. A to za účelom bezprostrednej eliminácie vzniknutej mimoriadnej trhovej situácie s priamym vplyvom na ceny tovarov na tuzemskom trhu ohrozujúcim cenovú stabilitu alebo dostupnosť tovarov.
K Prílohe č. 1 k zákonu č. 18/1996 Z. z.
Navrhuje sa zoznam základných potravín na ktoré by sa mala vzťahovať dočasná cenová regulácia.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť návrhu zákona od 1. júna 2023.