DOLOŽKAvybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie
X
3. Sociálne vplyvy
-vplyvy na hospodárenie obyvateľstva
-sociálnu exklúziu
-rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre
občana
X
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a
rodinu
X
A.3. Poznámky
Návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý je vyčíslený v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy a zabezpečený z iných ako rozpočtových zdrojov. Ide o zdroje z Plánu obnovy a odolnosti SR. Návrh zákona ako aj dopad na finančné prostriedky a ich zabezpečenie bol konzultovaný s Ministerstvom zdravotníctva Slovenskej republiky.
Návrh zákona nemá vplyvy na podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, služby verejnej správy pre občana, na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a nemá sociálne vplyvy.
A.4. Alternatívne riešenia
Bezpredmetné.
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné.
Príloha č. 1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
1.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
r
r + 1
r + 2
r + 3
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
Spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
1 078 448 €
1 053 657 €
1 095 804 €
1 139 636 €
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
1.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Prostredníctvom útvaru podpory riadenia bude Ministerstvo zdravotníctva SR vykonávať podporu riadenia organizácií vo svojej pôsobnosti. Útvar podpory riadenia bude jeho organizačným útvarom, riadeným generálnym riaditeľom, ktorý spadá do riadiacej pôsobnosti ministra zdravotníctva Slovenskej republiky.
Zdrojom pre vypracovanie návrhu zákona bola analýza súčasného stavu procesov a vzťahov medzi MZ SR a organizáciami v pôsobnosti ministerstva a organizáciami navzájom v oblasti podpory riadenia a návrh na riešenie aktuálneho stavu. Analýzu a návrh na riešenie pripravilo ministerstvo v rámci projektu Technickej pomoci Európskej komisie v rokoch 2021-23. Návrh riešenia obsahuje aj návrh nasledovného organizačného zabezpečenia útvaru podpory riadenia, ktorý má dopad na financovanie návrhu.
Návrh personálneho zabezpečenia útvaru podpory riadenia je nasledovný:
celkový počet - 42 pracovníkov, z toho:
i) 20 pracovníkov - presunutých z iných útvarov MZ SR, ktoré aktuálne zastrešujú niektorú z oblastí útvaru podpory riadenia a ich zaradenie nemá vplyv na zmenu štátneho rozpočtu
ii) 22 pracovníkov – nových, ktorých zaradenie má vplyv na zmenu štátneho rozpočtu
Predpokladá sa, že pôsobenie útvaru podpory riadenia bude mať zo strednodobého hľadiska pozitívny vplyv na štátny rozpočet vo forme zníženia zadlženosti organizácií v pôsobnosti ministerstva, v úsporách z rozsahu pri centrálnom verejnom obstarávaní vybraných komodít, ako aj úsporách pri efektívnom riadení strategických investičných projektov.
1.2. Popis a charakteristika návrhu
1.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Návrh zákona reaguje na dlhodobú zadlženosť organizácií v zriaďovateľskej a zakladateľskej pôsobnosti ministerstva (ďalej len „organizácie v pôsobnosti ministerstva“) a na dlhodobo nereflektovanú potrebu Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstva“) ako zriaďovateľa, koordinovať a podporovať riadiace procesy v organizáciách v pôsobnosti ministerstva a rovnako aj na potreby týchto organizácií, súvisiacich s koordináciou ich riadenia zriaďovateľom.
Návrh zákona bol vypracovaný v súlade s cieľmi a míľnikmi Plánu obnovy a odolnosti, Komponentu 11, Reformy 3 „Centralizácia riadenia najväčších nemocníc“, ktorá podmieňuje časť Investície 3. Návrh zákona je v súlade s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2021-2024.
Návrh zákona bude implementovať Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky.
Prostredníctvom útvaru podpory riadenia bude ministerstvo vykonávať podporu riadenia organizácií vo svojej pôsobnosti. Útvar podpory riadenia bude jeho organizačným útvarom, riadeným generálnym riaditeľom, ktorý spadá do riadiacej pôsobnosti ministra zdravotníctva Slovenskej republiky.
1.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
x iné
1.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady
základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
1.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a
výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť
podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za
každý subjekt.
Tabuľka č. 4
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2023
2024
2025
2026
poznámka
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
498 022 €
723 908 €
752 864 €
782 979 €
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
174 059 €
253 006 €
263 126 €
273 651 €
Tovary a služby (630)2
122 567 €
76 744 €
79 813 €
83 006 €
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
283 800 €
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
1 078 448 €
1 053 657 €
1 095 804 €
1 139 636 €
2 –
IT
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Výpočty mzdy, platy sú vypočítané na základe platných platových taríf štátnych zamestnancov od 01.01.2023. Pre rok 2023 je výška bežných výdavkov prepočítaná na mesiace apríl až december. IT softvér spolu s prevádzkou boli nacenené podľa predpokladanej hodnoty zákazky.
Finančné prostriedky sú zabezpečené z Plánu obnovy a odolnosti SR.
Tabuľka č.5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2023
2024
2025
2026
Poznámka
Počet zamestnancov celkom
22
22
22
22
z toho vplyv na ŠR
22
22
22
22
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
3 247 €
3 540 €
3 681 €
3 828 €
z toho vplyv na ŠR
3 247 €
3 540 €
3 681 €
3 828 €
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
498 022 €
723 908 €
752 864 €
782 979 €
z toho vplyv na ŠR
498 022 €
723 908 €
752 864 €
782 979 €
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
174 059 €
253 006 €
263 126 €
273 651 €
z toho vplyv na ŠR
174 059 €
253 006 €
263 126 €
273 651 €
Poznámka:
Pre rok 2023 je výška bežných výdavkov prepočítaná na mesiace apríl až december.
Priemerný mzdový výdavok bol vypočítaný podľa potreby navýšenia počtu zamestnancov aparátu MZ SR o 22 osôb plus 1 osoba ( 1 osoba predstavuje potrebu navýšenia osobných výdavkov z titulu zmeny systemizácie - zmeny platového zaradenia 2 existujúcich štátnozamestnaneckých miest).
Finančné prostriedky sú zabezpečené z Plánu obnovy a odolnosti SR.
2.2.5. Výpočet vplyvov na dlhodobú udržateľnosť verejných financií
Uveďte model, ktorý bol použitý na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky v dlhodobom horizonte, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali a boli v modeli zahrnuté. Popíšte použitý model spolu s jeho modifikáciami, ak boli pri výpočte vykonané.
Tabuľka č. 6
Vplyv na verejné financie
Dlhodobá udržateľnosť
d
d+10
d+20
d+30
d+40
Poznámka
Vplyv na výdavky v p. b. HDP
Vplyv na príjmy v p. b. HDP
Vplyv na bilanciu v p. b. HDP
Poznámka:
Písmeno „d“ označuje prvý rok nasledujúcej dekády.
Tabuľka sa vypĺňa pre každé opatrenie samostatne. V prípade zavádzania viacerých opatrení sa vyplní aj tabuľka obsahujúca aj kumulatívny efekt zavedenia všetkých opatrení súčasne.“