Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Predkladaný návrh zákona, bol vypracovaný v súlade s cieľmi a míľnikmi Plánu obnovy a odolnosti, Komponentu 11, Reformy 3 „Centralizácia riadenia najväčších nemocníc“, ktorá podmieňuje časť Investície 3.
Návrh zákona je v súlade s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2021-2024, ktoré v časti „Zlepšenie starostlivosti o zdravie obyvateľstva“ obsahuje záväzok vlády, dôkladne sa venovať dlhodobým, štrukturálnym problémom zdravotného systému. Jedným z bodov programového vyhlásenia, ktoré súvisí s návrhom zákona, je záväzok vlády SR, že začne štátne nemocnice riadiť koordinovane pod jednotným vedením a bude naplno využívať úspory z rozsahu. Vláda Slovenskej republiky sa zároveň v Programovom vyhlásení zaviazala, že sa zasadí o transparentný a nepolitický výber riaditeľov nemocníc a o zavedenie osobnej zodpovednosti manažmentu nemocníc pri nehospodárnom nakladaní s majetkom štátnych nemocníc, ako aj pri nedodržiavaní personálnych normatívov.
Návrh zákona reaguje na zadlženosť organizácií v zriaďovateľskej a zakladateľskej pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky (ďalej len „organizácie v pôsobnosti ministerstva“), a s tým súvisiacu nereflektovanú potrebu koordinovať a podporovať riadiace procesy, a to najmä v zmysle koncepčného a systematického využívaní úspor z rozsahu pri podpore riadenia väčšieho počtu organizácií v pôsobnosti ministerstva.
Predkladaný návrh zákona vyplýva z nereflektovanej potreby Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstva zdravotníctva“) ako zriaďovateľa, koordinovať a podporovať riadiace procesy v organizáciách a rovnako aj z potrieb vedení organizácií v pôsobnosti ministerstva, súvisiacich s koordináciou ich riadenia zriaďovateľom.
Podkladom pre prípravu tohto návrhu zákona bola analýza existujúceho stavu a návrh riešenia. Analýzu pripravilo ministerstvo zdravotníctva v rámci projektu Technickej pomoci Európskej komisie v rokoch 2021-23. Na základe zistení z analýzy boli identifikované nasledovné kľúčové výzvy riadenia organizácií v pôsobnosti ministerstva:
1.Koordinované zapojenie organizácií v pôsobnosti ministerstva do prípravy strategických rozhodnutí ministerstva zdravotníctva, ktoré sa týkajú ich pôsobnosti a včasná a dostatočná informovanosť o týchto rozhodnutiach.
2.Implementovať jednotný systém finančného plánovania a to pre všetky organizácie v pôsobnosti ministerstva, vrátane príspevkových organizácií.
3.Štandardizovať reportingový proces, vrátane zadefinovania jedného kontaktného bodu na úrovni ministerstva zdravotníctva pre organizácie v pôsobnosti ministerstva a ostatných stakeholderov. Zistenia z reportingu využívať aj pre implementáciu potrebných opatrení na zlepšenie existujúceho stavu.
4.Zriadiť na úrovni ministerstva zdravotníctva útvar, ktorý bude i) posudzovať strategické investičné projekty a inovácie z celorezortného strategického pohľadu; ii) vytvorí a bude spravovať zásobník týchto projektov, vrátane neschválených projektov, použiteľných v ďalšom období; iii) vyhodnocovať strategické investičné projekty po ich ukončení a to z technického, ekonomického a pod. hľadiska a prijímať na základe nich potrebné opatrenia; iv) koordinovať zdieľanie informácií a najlepšej praxe o implementácii strategických projektov medzi organizáciami v
2
pôsobnosti ministerstva a ďalšími kľúčovými stakeholdermi.
5.Strategicky usmerňovať verejné obstarávanie pre organizácie v pôsobnosti ministerstva, poskytovať im štandardizovanú podporu predovšetkým pri príprave podkladov pre verejné obstarávanie (opis predmetu zákazky a stanovenie predbežnej hodnoty zákazky), pri realizácii podlimitných a nadlimitných zákaziek a pri vysporiadaní sa s námietkami a podporovať centrálny nákup vybraných komodít pre organizácie v pôsobnosti ministerstva, najmä v oblasti prístrojovej techniky, liekov, hardvéru, softvéru, bežného spotrebného tovaru.
6.Zabezpečiť podporu sledovania majetku organizácií v pôsobnosti ministerstva.
Na základe zistení vyplývajúcich z analýzy ministerstvo zdravotníctva navrhuje vytvorenie útvaru podpory riadenia. Prostredníctvom útvaru podpory riadenia bude ministerstvo zdravotníctva vykonávať podporu riadenia organizácií vo svojej pôsobnosti.
Cieľom návrhu zákona je precizovať právnu úpravu § 45 zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov za účelom definovania výkonu právomocí ministerstva zdravotníctva v oblasti podpory riadenia organizácií v pôsobnosti ministerstva a zriadenia útvaru podpory riadenia. Prostredníctvom útvaru podpory riadenia bude ministerstvo zdravotníctva vykonávať podporu riadenia organizácií vo svojej pôsobnosti.
Navrhovaná právna úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a je v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá vplyvy na podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, služby verejnej správy pre občana, na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a nemá sociálne vplyvy.
3
DÔVODOVÁ SPRÁVA
B. Osobitná časť
K čl. 1
K bodu 1
Predmetom navrhovaného bodu je definovať novú pôsobnosť ministerstva zdravotníctva s cieľom vytvoriť jednotný systém podpory riadenia organizácií v pôsobnosti ministerstva.
K bodu 2
Navrhovaná právna úprava definuje výkon právomocí ministerstva zdravotníctva v oblasti podpory riadenia organizácií v pôsobnosti ministerstva. Výkon týchto právomocí predstavuje jednotný systém podpory riadenia za účelom efektívnejšej koordinácie riadiacich a podporných procesov týchto organizácií, a to najmä v oblasti koncepčných, odborných, metodických a kontrolingových činností.
Daným bodom sa stanovuje aj zriadenie útvaru podpory riadenia, ktorým sa zabezpečí koordinovaná podporu riadenia organizácií v pôsobnosti ministerstva, a to predovšetkým v oblasti finančného plánovania, centrálneho kontrolingu, analýz pre centrálne verejné obstarávanie, sledovania majetku, v oblasti investičných projektov, ako aj ďalších riadiacich a podporných procesov.
Zriadenie útvaru podpory riadenia bude viesť k efektívnejšej koordinácii a optimalizácii nemedicínskych procesov, ku konzistentnosti v reportingu, k porovnávaniu vybraných a stanovených ukazovateľov, ku zdieľaniu dobrej praxe pri aplikácií jednotných postupov, metodík a ďalších procesov, podporujúcich riadenie za účelom strategického riadenia zdravotnej starostlivosti s cieľom jej skvalitnenia a súčasne udržateľného využívania verejných finančných prostriedkov, určených na zdravotnú starostlivosť.
Útvar podpory riadenia prispeje k efektívnej podpore strategického riadenia organizácií v pôsobnosti ministerstva prostredníctvom analýz údajov a porovnávania strategických ukazovateľov týchto organizácií s cieľom zostavenia strategických plánov a cieľov, vrátane následného monitoringu ich plnenia.
Zriadením útvaru podpory riadenia sa zabezpečí jednotný prístup k finančnému plánovaniu v rámci organizácií v pôsobnosti ministerstva, a to prostredníctvom nastavenia štruktúry finančných plánov, finančných cieľov a opatrení, zabezpečenia procesu ich schvaľovania na úrovni ministerstva, ich kontroly a monitoringu.
V oblasti kontrolingu sa zefektívni podpora riadenia prostredníctvom monitoringu a porovnávania operatívnych ukazovateľov, najmä ekonomických a medicínskych ukazovateľov, vrátane ich analýz a vyhodnotenia. Na základe analýz hospodárenia organizácií v pôsobnosti ministerstva a porovnávania finančných ukazovateľov budú nastavené efektívne operatívne opatrenia pre zlepšenie hospodárenia organizácií v pôsobnosti ministerstva.
4
V oblasti centrálneho verejného obstarávania útvar podpory riadenia zabezpečí výkon analytických činností a konsolidáciu požiadaviek od jednotlivých organizácií v pôsobnosti ministerstva, pričom tieto činnosti prispejú k efektívnosti a cenovej úspore realizovaného centrálneho verejného obstarávania.
V oblasti sledovania majetku organizácií v pôsobnosti ministerstva sa štandardizáciou evidencie majetku zefektívni spôsob rozhodovania o centrálnom nákupe, správe a využívaní majetku organizácií v pôsobnosti ministerstva.
V oblasti investičných projektov sa prostredníctvom útvar podpory riadenia zabezpečí efektívna koordinácia a kontrola úloh súvisiacich so strategickými investíciami.
Útvar podpory riadenia bude vykonávať aj ďalšie potrebné činnosti za účelom podpory riadenia organizácií v pôsobnosti ministerstva.
Predmetom navrhovaného bodu je taktiež definovať dotknuté subjekty, voči ktorým sa realizuje podpora riadenia. Ide o subjekty právnej formy príspevkovej organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti ministerstva zdravotníctva z dôvodu dlhodobého generovania majoritnej časti dlhu rezortu zdravotníctva a subjekty právnej formy akciovej spoločnosti poskytujúcej zdravotnú starostlivosť, ktoré spoločne s vyššie uvedenými príspevkovými organizáciami narábajú so zásadnou časťou zdrojov z verejného zdravotného poistenia.
K čl. II
Vzhľadom na potrebu splnenia cieľov Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky sa navrhuje dátum nadobudnutia účinnosti zákona dňa 1. septembra 2023.
5