1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú do legislatívneho procesu poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Peter KREMSKÝ a Milan KURIAK.
Cieľom návrhu zákona je zrýchlenie niektorých procesov v rámci zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie. Príslušné orgány v niektorých štádiách procesu (napr. pri určovaní rozsahu navrhovanej činnosti alebo jej zmeny, hodnotení pripomienok a určovania spracovateľa a pod.) majú síce zákonom stanovenú povinnosť, no bez určenia lehoty v rámci ktorej majú konať, preto často dochádza k zbytočným prieťahom v konaní posudzovaní vplyvov na životné prostredie, čím sa spomaľuje celý stavebný proces. Návrh zákona tak vo vybraných prípadoch určuje príslušnému orgánu lehotu na splnenie zákonnej povinnosti.
Cieľom návrhu zákona je aj podpora budovania obnoviteľných zdrojov energie, preto sa v prílohe zákona určujúcej prahové hodnoty činnosť, objekty alebo zariadenia, ktoré determinujú rozsah posudzovania vplyvov (povinné hodnotenie a zisťovacie konanie), upravujú predmetné prahové hodnoty a to podľa požiadaviek efektívnejšieho posudzovania so zachovaním štandardu ochrany životného prostredia.
Návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na služby pre občana, vplyvy na informatizáciu spoločnosti ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na hospodárstvo a podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a s právom Európskej únie.
2
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1:
Navrhuje sa stanoviť pre príslušný orgán lehotu 30 dní na určenie rozsahu hodnotenia navrhovanej činnosti a takisto stanoviť povinnosť nielen bezodkladne ho zaslať rezortnému orgánu, povoľujúcemu orgánu, dotknutému orgánu, dotknutej obci a dotknutej verejnosti, ale aj zverejniť prostredníctvom webového sídla ministerstva.
K bodu 2:
Navrhuje sa stanoviť pre príslušný orgán lehotu 30 dní na vyhodnotenie pripomienok k rozsahu hodnotenia a stanoviť povinnosť bezodkladne doručiť vyhodnotenie navrhovateľovi.
K bodu 3:
Navrhuje sa, aby príslušný orgán v rámci 10 dňovej lehoty (resp. 5 dňovej v osobitnom prípade) v ktorej je povinný určiť spracovateľa odborného posudku na základe správy o hodnotení činnosti s prihliadnutím na doručené záznamy podľa § 34 ods. 4 a stanoviská § 35 ods. 1 3, mal aj povinnosť túto skutočnosť písomne oznámiť spracovateľovi a navrhovateľovi. Precizuje sa tak predmetné ustanovenie, ktoré doposiaľ neobsahovalo žiadnu lehotu pre príslušný orgán na oznámenie skutočnosti určenia spracovateľa, čo v praxi spôsobovalo prieťahy v konaní.
K bodu 4:
Navrhuje sa položku „vrty na využívanie geotermálnej energie a geotermálnych vôd“ presunúť pod samostatnú položku v rámci tabuľky určenia prahových hodnôt a určiť pri týchto vrtoch povinnosť vykonať len zisťovacie konanie s cieľom podpory obnoviteľných zdrojov energie.
K bodu 5, 6 a 8:
Navrhuje sa upraviť prahové hodnoty pri určovaní rozsahu posudzovania vplyvov na životné prostredie v položkách veterné elektrárne a geotermálne elektrárne s cieľom zrýchliť proces ich výstavby v kontexte posudzovania vplyvov na životné prostredie a v rámci podpory obnoviteľných zdrojov energie.
Podobne sa navrhuje stanoviť aj prahové hodnoty pre slnečné elektrárne a tým vložiť do predmetnej tabuľky príslušnú novú položku.
K čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona 1. augusta 2023.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Peter KREMSKÝ a Milan KURIAK
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
4
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.