1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 264/2022 Z. z. o mediálnych službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o mediálnych službách) v znení zákona č. 351/2022 Z. z. a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady SR Dominik Drdul a Miroslav Kollár.
Návrhom zákona sa upravuje pôsobnosť nezávislého národného regulačného orgánu, Rady pre mediálne služby, ktorej pôsobnosť sa navrhuje rozšíriť o nové kompetencie v digitálnej oblasti. Návrhom zákona sa Rada pre mediálne služby ustanovuje za koordinátora digitálnych služieb, čím sa zabezpečiť implementácia nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/2065 z 19. októbra 2022 o jednotnom trhu s digitálnymi službami a o zmene smernice 2000/31/ES (akt o digitálnych službách) (Ú. v. L 277, 27.10.2022) (ďalej len „nariadenie (EÚ) 2022/2065“).
Nariadenie (EÚ) 2022/2065 je novou celoeurópskou reguláciou internetového obsahu v rámci poskytovania sprostredkovateľských služieb. V zmysle hesla „čo je nezákonné offline, je nezákonné aj online“ zavádza nové harmonizované pravidlá pre poskytovateľov sprostredkovateľských služieb, vrátane sociálnych sietí, online trhovísk, internetových vyhľadávačov, webhostingových a cloudových služieb, online cestovných a ubytovacích platforiem, obchodov s aplikáciami a iných typov online platforiem. Regulácii budú podliehať aj poskytovatelia z tretích krajín, ak svoje služby poskytujú užívateľom v EÚ. Cieľom nariadenia (EÚ) 2022/2065 je prispieť k budovaniu bezpečnejšieho a transparentnejšieho online prostredia, zlepšeniu podmienok poskytovania cezhraničných sprostredkovateľských služieb, zlepšeniu postavenia spotrebiteľov a posilneniu ochrany základných práv užívateľov v online priestore. Obsahom nariadenia (EÚ) 2022/2065 cielené opatrenia na efektívnejší boj proti nezákonnému obsahu šírenému prostredníctvom online sprostredkovateľských služieb a nové povinnosti pre poskytovateľov týchto služieb, diverzifikované podľa veľkosti a typu poskytovateľa. Navrhovanou celoeurópskou štruktúrou dohľadu, ktorá byť založená na intenzívnej spolupráci medzi koordinátormi digitálnych služieb a Európskou komisiou, sa zaistiť bezpečné, predvídateľné a dôveryhodné online prostredie.
Cieľom vnútroštátnej implementácie prostredníctvom návrhu zákona je zabezpečenie vymožiteľnosti práv a povinností vyplývajúcich z nariadenia (EÚ) 2022/2065. Členské štáty povinné menovať tzv. koordinátora digitálnych služieb, ktorý bude zodpovedný za riadne vykonávanie nariadenia na národnej úrovni a bude národným koordinátorom vo vzťahu k ostatným členským štátom, k Európskej komisii, voči poskytovateľom sprostredkovateľských služieb, príjemcom služieb a iným subjektom v zmysle nariadenia. Kritériom výkonu funkcie koordinátora digitálnych služieb je striktná požiadavka na jeho nezávislosť od verejných a súkromných subjektov. V podmienkach Slovenskej republiky je najvhodnejším kandidátom na plnenie týchto úloh Rada pre mediálne služby, ktorá môže nadviazať na doterajší výkon pôsobnosti vo vzťahu k platformách na zdieľanie obsahu a platformám na zdieľanie videí v zmysle platného zákona č. 264/2022 Z. z. o mediálnych službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o mediálnych službách) v znení zákona č. 351/2022 Z. z. (ďalej len „zákon o mediálnych službách“). Nariadenie (EÚ) 2022/2065 predpokladá dostatočné technické, finančné a personálne zabezpečenie na umožnenie výkonu nestranného, transparentného a včasného dohľadu v online prostredí.
2
Návrhom zákona sa zabezpečiť včasná implementácia nariadenia (EÚ) 2022/2065. Ambiciózne ciele nariadenia (EÚ) 2022/2065 si vyžadujú, aby sa dotknuté inštitúcie, najmä Rada pre mediálne služby ako národný koordinátor, čo najskôr začali pripravovať na nové úlohy, najmä po odbornej a technickej stránke, a zapájali sa do prípravných procesov na úrovni EÚ.
Návrhom zákona sa implementuje aj nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1150 z 20. júna 2019 o podpore spravodlivosti a transparentnosti pre komerčných používateľov online sprostredkovateľských služieb (Ú. v. L 186, 11.7.2019) (ďalej len „nariadenie (EÚ) 2019/1150“). Nariadenie (EÚ) 2019/1150 sa uplatňuje na poskytovateľov online sprostredkovateľských služieb a internetové vyhľadávače (najmä online trhoviská, obchody s aplikáciami, sociálne médiá pre podnikateľov, nástroje na porovnávanie cien a všeobecné online vyhľadávače), prostredníctvom ktorých obchodníci v EÚ ponúkajú tovar alebo služby spotrebiteľom v EÚ. Cieľom tejto regulácie je zvýšiť spravodlivosť a transparentnosť online podnikateľského prostredia, ktoré podnikom umožňuje cezhraničné pôsobenie na vnútornom trhu EÚ. Nariadenie (EÚ) 2019/1150 zavádza viaceré povinnosti pre online sprostredkovateľské služby a online vyhľadávače, ktoré majú predchádzať škodlivým obchodným praktikám platforiem voči komerčným užívateľom obmedzujúcim vnútroštátny a cezhraničný online predaj s negatívnym dosahom na spotrebiteľov v EÚ.
Presadzovanie nariadenia (EÚ) 2019/1150 bolo doposiaľ v Slovenskej republike ponechané na súdy. Európska komisia v tejto súvislosti začala voči Slovenskej republike konanie o porušení zmlúv podľa čl. 258 Zmluvy o fungovaní z dôvodu nezabezpečenia dostatočne primeraného a účinného presadzovania nariadenia. Doplnením vnútroštátnej právnej úpravy v návrhu zákona sa ustanoví právny základ pre verejnoprávny výkon dohľadu nad dodržiavaním povinností podľa nariadenia (EÚ) 2019/1150. S prihliadnutím na vecné súvislosti medzi nariadením (EÚ) 2019/1150 a nariadením (EÚ) 2022/2065 sa navrhuje zverenie tejto kompetencie Rade pre mediálne služby.
Návrhom zákona sa zároveň upravujú niektoré ustanovenia zákona o mediálnych službách týkajúce sa multimodálneho prístupu a ochrany maloletých, vrátane uplatňovania jednotného systému označovania, a tiež kompetencií komisie na ochranu maloletých. Návrh zákona precizuje aj ustanovenia upravujúce udeľovanie jednotlivých oprávnení Radou pre mediálne služby. Súčasne sa z dôvodu aplikačných problémov navrhuje úprava prechodných ustanovení upravujúcich zabezpečenie multimodálneho prístupu Rozhlasom a televíziou Slovenska v období do konca roka 2026.
Vzhľadom na skutočnosť, že nariadenie (EÚ) 2022/2065 v časti o zodpovednosti online sprostredkovateľov nahrádza smernicu Európskeho parlamentu a Rady 2000/31/ES z 8. júna 2000 o určitých právnych aspektoch služieb informačnej spoločnosti na vnútornom trhu, najmä o elektronickom obchode (smernica o elektronickom obchode), návrhom zákona sa zároveň vypúšťa § 6 zákona č. 22/2004 Z. z. o elektronickom obchode a o zmene a doplnení zákona č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 284/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov, pretože daná regulácia je obsiahnutá v nariadení (EÚ) 2022/2065.
Návrhom zákona sa upravuje aj zákon č. 40/2015 Z. z. o audiovízii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Zmeny sa týkajú najmä oblasti ochrany
3
maloletých a činnosti Komisie na ochranu maloletých, v rámci ktorých z aplikačnej praxe vyvstali určité nedostatky.
Súčasťou návrhu zákona je aj úprava zákona č. 265/2022 Z. z. o vydavateľoch publikácií a o registri v oblasti médií a audiovízie a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o publikáciách), ktorou sa navrhuje precizovať požiadavky týkajúce sa evidencie periodických publikácií, ktoré spravodajskými webovými portálmi. Okrem toho sa rozširuje okruh dôvodov, v prípade ktorých môže Ministerstvo kultúry SR vymazať periodickú publikáciu zo zoznamu periodických publikácií a explicitne sa ustanovuje, že povinnosť zápisu do registra partnerov verejného sektora sa nevzťahuje na subjekty verejnej správy.
Návrh zákona bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyv na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na služby verejnej správy pre občana, vplyvy na životné prostredie ani na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
4
B.Osobitná časť
Čl. I
K bodom 1 a 2
Novelizačné body 1 a 2 ustanovujú legislatívne prepojenie medzi zákonom o mediálnych službách a nariadením (EÚ) 2019/1150 a nariadením (EÚ) 2022/2065, ktorých implementácia sa navrhuje prostredníctvom novelizácie zákona o mediálnych službách. Nariadenie (EÚ) 2022/2065 upravuje povinnosti a zodpovednosť poskytovateľov online sprostredkovateľských služieb s cieľom posilniť jednotný trh a chrániť obyvateľov a ich práva v online priestore. Nariadenie (EÚ) 2019/1150 upravuje povinnosti poskytovateľov sprostredkovateľských služieb, vrátane internetových vyhľadávačov s cieľom zvýšiť transparentnosť podmienok, ktoré uplatňujú voči svojim komerčným užívateľom. Nariadenia priamo aplikovateľné. V právnom poriadku SR je potrebné ustanoviť orgán zodpovedný za ich presadzovanie a dohľad nad trhom, sankcie za porušenie povinností a doplniť niektoré procesné ustanovenia. Za hlavný orgán zodpovedný za aplikáciu a presadzovanie týchto nariadení sa navrhuje Rada pre mediálne služby, ktorá v súčasnosti kompetencie v oblasti platforiem na zdieľanie videí a platforiem na zdieľanie obsahu a z existujúcich orgánov verejnej správy, ktoré spĺňajú požiadavky na nezávislosť podľa čl. 50 nariadenia (EÚ) 2022/2065, najlepšie predpoklady na prevzatie nových kompetencií v digitálnej oblasti, ktoré SR vyplývajú z nariadení EÚ, osobitne z nariadenia (EÚ) 2022/2065, ktoré požaduje od členského štátu ustanovenie tzv. koordinátora digitálnych služieb.
K bodu 3
Navrhuje sa explicitne uviesť, že podiel programov podľa § 55 ods. 1 písm. b) sa určí ako podiel vysielacieho času programov sprevádzaných hlasovým komentovaním pre nevidiacich
vo vysielaní všetkých televíznych programových služieb verejnoprávneho vysielateľa z celkového vysielacieho času programov vysielaných vo vysielaní všetkých televíznych programových služieb verejnoprávneho vysielateľa za kalendárny štvrťrok. Zmena sa navrhuje z dôvodu možného nejednoznačného výkladu tohto ustanovenia. Hoci sa vypočítavať podiel programov sprevádzaných hlasovým komentovaním pre nevidiacich, tak zákon ustanovuje, že relevantným údajom pre výpočet podielu je vysielací čas programov s multimodálnym prístupom (v akejkoľvek forme).
K bodom 4 až 6
Navrhuje sa precizovať znenie 62 ods. 6 a 8 tak, aby bolo zrejmé, že vysielateľ a poskytovateľ audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie povinní dôsledne uplatňovať jednotný systém označovania alebo iný akceptovaný systém označovania a povinnosť určiť vekovú vhodnosť vysielaného alebo poskytovaného programu a typ potenciálne škodlivého obsahu, ktorý je v ňom obsiahnutý, sa na nich vzťahuje iba ak osobou uvádzajúcou označovaný komunikát na trh (v súlade s § 62 ods. 8). V nadväznosti na navrhovanú zmenu § 62 ods. 6 sa navrhuje vypustenie § 62 ods. 7.
K bodom 7 a 9
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na navrhované vypustenie § 62 ods. 7.
K bodu 8
5
Navrhuje sa umožniť poskytovateľovi audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie, aby si svoju povinnosť uverejniť označenie vekovej vhodnosti poskytovaného programu a typ potenciálne škodlivého obsahu, ktorý je v ňom obsiahnutý, mohol splniť okrem uverejnenia označenia v katalógu programov audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie, aj uverejnením označenia pri poskytovaní programu alebo v popise programu.
K bodu 10
Legislatívno-technická úprava. V záujme právnej istoty sa navrhuje precizovať znenie § 90 ods.
1 tak, aby z neho bolo jednoznačne zrejmé, že ustanovený časový rozsah vysielania reklamných šotov a telenákupných šotov sa vzťahovať iba na televízne vysielanie. Časový rozsah vysielania reklamných oznamov a telenákupu vo vysielaní rozhlasovej programovej služby je ustanovený v § 90 ods. 3.
K bodu 11
Navrhuje sa v zákone explicitne ustanoviť, že regulátor je povinný informácie, ktoré mu poskytovateľ obsahovej služby oznámi v súvislosti s transparentnosťou financovania, zverejniť v registri médií.
K bodom 12, 14 až 18, 33, 35, 36, 39 a 40,
Novelizačné body ustanovujú legislatívno-technické zmeny v zákone o mediálnych službách z dôvodu implementácie nariadenia (EÚ) 2019/1150 a nariadenia (EÚ) 2022/2065 prostredníctvom zákona o mediálnych službách.
K bodu 13
Upravuje sa znenie § 108 ods. 6 zákona o mediálnych službách o povinnosti iných orgánov verejnej správy poskytovať Rade pre mediálne služby súčinnosť s osobitným dôrazom na plnenie úloh podľa nariadenia (EÚ) 2022/2065. Rôznorodosť dôvodov nezákonnosti online obsahu presahuje rozsah pôsobnosti Rady pre mediálne služby, preto je spolupráca s ďalšími orgánmi verejnej správy v tejto oblasti kľúčová. Rýchla a riadna spolupráca bude nevyhnutná pre efektívne a účinné zásahy proti nezákonnému online obsahu a plnenie širokého rozsahu nových povinností členských štátov v zmysle nariadenia (EÚ) 2022/2065, ktoré predpokladá úzku spoluprácu s Európskou komisiou pri dohľade nad veľmi veľkými online platformami a veľmi veľkými internetovými vyhľadávačmi a medzi členskými štátmi navzájom.
K bodom 19 a 20
Ustanovenie § 110 zákona o mediálnych službách predstavuje súpis pôsobnosti Rady pre mediálne služby. Súpis sa dopĺňa o výkon pôsobnosti a plnenie úloh koordinátora digitálnych služieb podľa nariadenia (EÚ) 2022/2065. Podľa čl. 49 nariadenia (EÚ) 2022/2065 musí každý členský štát určiť jedného koordinátora digitálnych služieb, ktorý zodpovedá za dohľad nad poskytovateľmi sprostredkovateľských služieb, uplatňovanie a presadzovanie nariadenia (EÚ) 2022/2065, za zabezpečenie koordinácie týchto záležitostí na vnútroštátnej úrovni, za spoluprácu s koordinátormi digitálnych služieb z ostatných členských štátov, s Európskou komisiou a za plnenie úloh v rámci Európskeho výboru pre digitálne služby. Medzi povinnosti Rady pre mediálne služby sa dopĺňa povinnosť predkladať Európskej komisii výročnú správu o činnosti koordinátora digitálnych služieb podľa čl. 55 nariadenia (EÚ) 2022/2065.
Koordinátorovi digitálnych služieb zverené aj kompetencie vo vzťahu k subjektom, ktorých existenciu predpokladá nariadenie (EÚ) 2022/2065. Certifikované orgány mimosúdneho riešenia sporov majú pôsobiť ako nezávislé a nestranné subjekty pri mimosúdnom riešení sporov medzi poskytovateľmi sprostredkovateľských služieb a príjemcami ich služieb.
6
Dôveryhodní nahlasovatelia majú napomáhať rýchlemu a kvalifikovanému odhaľovaniu nezákonného obsahu v online priestore. Poverení výskumní pracovníci sa majú podieľať na odhaľovaní, identifikácii a pochopení systémových rizík v rámci služieb veľmi veľkých online platforiem a veľmi veľkých internetových vyhľadávačov.
K bodu 21
Precizuje sa pôsobnosť senátu Rady pre mediálne služby vo vzťahu k novým právomociam Rady pre mediálne služby v zmysle nových ustanovení § 133a a 133b zákona o mediálnych službách.
K bodom 22 až 24
Vzhľadom na striktné požiadavky na nezávislosť koordinátora digitálnych služieb podľa čl. 50 nariadenia (EÚ) 2022/2065 sa dopĺňa požiadavka na nezlučiteľnosť členstva v Rade pre mediálne služby s výkonom činnosti poskytovateľa sprostredkovateľskej služby, podielom na základom imaní alebo hlasovacích právach poskytovateľa sprostredkovateľskej služby a s poskytovaním priamej poradenskej alebo odbornej služby alebo inej odplatnej pomoci poskytovateľom sprostredkovateľskej služby.
K bodu 25
Rada rokuje v pléne alebo v senáte. Zatiaľ čo v pléne zastúpení všetci členovia rady, senát je zložený iba z troch členov rady, pričom nie každý člen rady musí byť zároveň členom niektorého zo senátov. Je evidentné, že členovia rady, ktorí budú aj členmi senátu, budú vykonávať väčší objem činností, ako členovia rady, ktorí v senáte pôsobiť nebudú. Z uvedeného dôvodu sa navrhuje upraviť v zákone, aby okrem odmeny, ktorá patrí každému členovi rady, patril členovi rady, ktorý je zároveň členom senátu, príplatok vo výške 120 eur mesačne a členovi rady, ktorý je predsedom senátu, príplatok vo výške 200 eur mesačne.
K bodu 26
Vzhľadom na absentujúcu úpravu regulujúcu výkon dohľadu komisie na ochranu maloletých sa navrhuje v zákone upraviť, že na dohľad komisie na ochranu maloletých nad dodržiavaním povinností podľa tohto zákona sa vzťahujú ustanovenia zákona č. 40/2015 Z. z. o audiovízii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov o výkone dohľadu.
K bodom 27 a 28
Cieľom novelizačných bodov je zabezpečiť, aby Rada pre mediálne služby ako koordinátor digitálnych služieb v Slovenskej republike disponovala vyšetrovacími právomocami a právomocami na presadzovanie práva v zmysle čl. 51 nariadenia (EÚ) 2022/2065. Navrhovaná úprava nejde nad rozsah potrebného na vybavenie Rady pre mediálne služby právomocami, ktoré podľa nariadenia majú mať koordinátori digitálnych služieb vo všetkých členských štátoch. Nové právomoci pre Radu pre mediálne služby (napr. právomoc ukladať predbežné opatrenia, nápravné opatrenia, právomoc akceptovať záväzok subjektu a vyhlásiť ho za záväzný, uloženie povinnosti prijať akčný plán) sa obmedzujú len na dohľad nad poskytovateľmi sprostredkovateľských služieb podľa nariadenia (EÚ) 2022/2065.
K bodu 29
Ide o legislatívno-technickú úpravu v nadväznosti na novelizačný bod 28.
K bodom 30 a 32
7
Novelizačným bodom sa do zákona o mediálnych službách dopĺňa § 145b, ktorý je sankčným ustanovením na účely implementácie čl. 52 nariadenia (EÚ) 2022/2065 a čl. 15 nariadenia (EÚ) 2019/1150.
Oba nariadenia ustanovujú povinnosti poskytovateľov sprostredkovateľských služieb a sú priamo vykonateľné. Pre zabezpečenie riadneho presadzovania týchto povinností je však v národnej právnej úprave potrebné ustanoviť sankcie za ich porušenie. Čl. 52 nariadenia (EÚ) 2022/2065 harmonizuje horné hranice sadzieb pokút, pokiaľ ide o porušenie povinností podľa tohto nariadenia, ktoré premietnuté do navrhovaného znenia § 145b ods. 1 písm. a), ods. 2 a 3 zákona o mediálnych službách.
V nadväznosti na doplnenie nového ustanovenia o pokutách sa v § 140 upravuje aj vnútorný odkaz na toto ustanovenie.
K bodu 31
Keďže vysielateľovi sa prideľuje frekvencia na účely vysielania s licenciou, nie je možné, aby vysielateľ používal pridelené frekvencie bez licencie. Z uvedeného dôvodu sa navrhuje precizovať ustanovenie § 142 ods. 8 písm. b).
K bodom 34 a 37
V ustanovení § 150 zákona o mediálnych službách sa upravuje podávanie a vybavovanie podnetov na preverenie v pôsobnosti Rady pre mediálne služby. Dopĺňajú sa osobitné ustanovenia o podaniach týkajúcich sa poskytovateľov sprostredkovateľských služieb. Osobitné ustanovenia sa týkajú postupovania podnetov na vnútroštátnej úrovni a koordinátorom digitálnych služieb z iných členských štátov. Ustanovuje sa tiež právo poskytovateľov sprostredkovateľských služieb a podávateľov podnetu byť vypočutý a byť informovaný o stave vybavovania podnetu v pôsobnosti Rady pre mediálne služby.
K bodu 38
Ide o legislatívno-technickú úpravu v nadväznosti na novelizačný bod 37.
K bodom 41 a 42
Znenie § 152 zákona o mediálnych službách sa zosúlaďuje so znením nariadenia (EÚ) 2022/2065, najmä s čl. 16 a odôvodnením 52 nariadenia. V rámci úpravy konania vo veci zamedzenia šírenia nelegálneho obsahu sa doposiaľ ustanovovali konkrétne lehoty, v ktorých platforma na zdieľanie obsahu v rámci svojich mechanizmov na riešenie oznámení oznámiť spôsob riešenia podnetu podávateľovi podnetu a odstrániť nelegálny obsah. Nariadenie (EÚ) 2022/2065 je horizontálnym predpisom a vzhľadom na rôznorodosť nelegálneho obsahu upravuje tieto lehoty len generálne. Vzhľadom na povahu nelegálneho obsahu definovaného v § 151 ods. 2 zákona o mediálnych službách (napr. detská pornografia, trestné činy terorizmu, zločiny proti ľudskosti) je žiaduce, aby sa podnety smerujúce proti takémuto obsahu riešili bezodkladne.
K bodom 43 a 44
Novelizačnými bodmi sa navrhuje úprava § 153 zákona o mediálnych službách o rozhodnutí o zamedzení šírenia nelegálneho obsahu v pôsobnosti Rady pre mediálne služby v súlade s čl. 9 nariadenia (EÚ) 2022/2065. Nad rozsah súčasnej úpravy je potrebné doplniť obsahové náležitosti rozhodnutia o územnú pôsobnosť podľa čl. 9 ods. 2 písm. b) nariadenia (EÚ) 2022/2065 a upraviť jazykový režim rozhodnutí v súlade s čl. 9 ods. 2 písm. c) nariadenia (EÚ) 2022/2065, keďže príkazy konať proti nezákonnému obsahu, resp. rozhodnutia o zamedzení
8
šírenia nelegálneho obsahu sa môžu zasielať aj zahraničným poskytovateľom sprostredkovateľských služieb.
K bodu 45
Vzhľadom na skutočnosť, že v zmysle § 142 ods. 6 zákona o mediálnych službách regulátor môže uložiť vysielateľovi sankciu, ak vysielateľ vysiela programovú službu v rozpore s podmienkami príslušného oprávnenia, navrhuje sa doplnenie povinnosti vysielateľa vysielať programovú službu v súlade s podmienkami autorizácie.
K bodu 46
Navrhuje sa, aby povinnou náležitosťou žiadosti o autorizáciu vysielania bola identifikácia kritérií podľa § 3, ktoré zakladajú voči žiadateľovi právomoc Slovenskej republiky iba v prípade žiadosti o autorizáciu vysielania televíznej programovej služby. Uvedené sa navrhuje z dôvodu, že § 3 upravuje jurisdikčné kritéria iba vo vzťahu k televíznemu vysielateľovi.
K bodu 47
Z dôvodu, že regulátor nemá na základe podanej žiadosti o autorizáciu vysielania k dispozícii údaje, na základe ktorých by spoľahlivo vedel v rozhodnutí o autorizácii vysielania uviesť, či ide o monotypovú programovú službu, navrhuje sa precizovať ustanovenie upravujúce náležitosti rozhodnutia o udelení autorizácie tak, aby regulátor v predmetnom rozhodnutí uvádzal iba informáciu, či ide o monotypovú programovú službu, ktorá je reklamnou programovou službou.
K bodu 48
Navrhuje sa doplnenie dvoch nových náležitostí, ktoré musí žiadosť o licenciu obsahovať. nimi identifikácia požadovanej frekvencie a informácia o používaní doplnkovej služby vysielania na požadovanej frekvencii.
K bodu 49
Navrhuje sa spresnenie ustanovenia, ktoré upravuje výnimku z aplikácie vybraných ustanovení správneho poriadku tak, aby sa nevzťahovalo na všetky konania podľa zákona o mediálnych službách, ale iba na konanie regulátora, ktorým je Rada pre mediálne služby.
K bodu 50
Z dôvodu právnej istoty sa v zákone explicitne navrhuje ustanoviť, že podmienka zápisu do registra partnerov verejného sektora sa nevzťahuje na vysielateľov a poskytovateľov audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie, ktorí sú subjektmi verejnej správy.
K bodu 51
Z dôvodu aplikačných problémov sa navrhuje nahradiť niektoré prechodné ustanovenia zákona upravujúce zabezpečenie multimodálneho prístupu verejnoprávnym vysielateľom v období do 31. decembra 2026. Keďže zabezpečenie hlasového komentovania pre nevidiacich pri publicistických programoch, ktoré založené na diskusii hostí, nie je prakticky možné uplatňovať, navrhuje sa, aby bol tento druh programov vyňatý z povinného 25 percentného podielu publicistických programov sprevádzaných hlasovým komentovaním, ktorý je verejnoprávny vysielateľ povinný v prechodnom období v rámci ustanoveného podielu programov s multimodálnym prístupom podľa § 239 ods. 1 4 zabezpečiť. Zároveň sa navrhuje aby sa podiel programov podľa § 239 ods. 1 4 určil ako podiel vysielacieho času programov sprevádzaných titulkami pre osoby so sluchovým postihnutím, podiel vysielacieho času programov tlmočených do slovenského posunkového jazyka alebo v slovenskom
9
posunkovom jazyku alebo podiel vysielacieho času programov sprevádzaných hlasovým komentovaním pre nevidiacich vo vysielaní všetkých televíznych programových služieb verejnoprávneho vysielateľa z celkového vysielacieho času programov vysielaných vo vysielaní všetkých televíznych programových služieb verejnoprávneho vysielateľa za kalendárny štvrťrok. Na zabezpečenie multimodálneho prístupu k televíznej programovej službe verejnoprávneho vysielateľ počas prechodného obdobia sa primerane vzťahujú ustanovenia § 55 ods. 5 až 9 a § 56.
Čl. II
Nariadenie (EÚ) 2022/2065 je rozšírením horizontálnej legislatívy pre elektronické služby. Nariadenie (EÚ) 2022/2065 v časti o zodpovednosti online sprostredkovateľov nahrádza smernicu Európskeho parlamentu a Rady 2000/31/ES z 8. júna 2000 o určitých právnych aspektoch služieb informačnej spoločnosti na vnútornom trhu, najmä o elektronickom obchode (smernica o elektronickom obchode) (Ú. v. ES L 178, 17. 7. 2000). Návrhom zákona sa preto navrhuje novelizácia zákona č. 22/2004 Z. z. o elektronickom obchode a o zmene a doplnení zákona č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 284/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov, ktorého § 6 doposiaľ transponoval články 12 15 smernice o zodpovednosti poskytovateľov sprostredkovateľských služieb. Predmetné ustanovenie zákona č. 22/2004 Z. z. sa vypúšťa bez náhrady, pretože daná regulácia je obsiahnutá v článkoch 4 6 a v článku 8 nariadenia (EÚ) 2022/2065.
Čl. III
K bodu 1
Navrhuje sa precizovať znenie splnomocňovacieho ustanovenia na vydanie vyhlášky upravujúcej akceptovaných systémov označovania obsahu , tak aby bolo zrejmé, že vyhláška upravovať podrobnosti o uplatňovaní povinností vysielateľa a poskytovateľa audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie ustanovené v § 62 ods. 6 a 8 11 zákona o mediálnych službách.
K bodu 2
Navrhuje sa upraviť znenie, ktoré reguluje pôsobnosť komisie pre ochranu maloletých vykonávať dohľad nad niektorými zákonnými povinnosťami tak, aby bolo zrejmé, že kompetenciou tejto komisie je dohliadať taktiež na plnenie povinnosti uvedenej v § 62 ods. 1 písm. a) zákona o mediálnych službách (aby programy alebo iné zložky programovej služby alebo audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie, ktoré môžu narušiť fyzický, psychický alebo morálny vývin maloletých, boli sprístupnené iba takým spôsobom, aby maloletí nemohli takéto programy alebo iné zložky programovej služby alebo audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie za bežných okolností počuť ani vidieť). V tejto súvislosti sa upravuje aj znenie poznámky pod čiarou k odkazu 17a.
K bodu 3
Z dôvodu posilnenia právnej istoty členov komisie pre ochranu maloletých sa navrhuje v zákone upraviť, že členstvo v komisii je nezastupiteľné a výkon funkcie člena komisie sa považuje za iný úkon vo všeobecnom záujme. Za účelom výkonu funkcie člena komisie je teda zamestnávateľ povinný poskytnúť zamestnancovi pracovné voľno na nevyhnutne potrebný čas, ak túto činnosť nemožno vykonať mimo pracovného času.
10
K bodom 4 a 5
Upravuje sa konanie pred komisiou pre ochranu maloletých. S cieľom zjednotiť právny režim upravujúci konanie pred komisiou so zákonom o mediálnych službách sa navrhuje, aby sa na konanie pred komisiou nevzťahoval osobitný predpis o sťažnostiach, a aby sa pri vybavovaní podnetov na konanie pred komisiou primerane vzťahovali ustanovenia upravujúce postup regulátora pri vybavovaní podnetu na preverenie podľa zákona o mediálnych službách. Zároveň sa navrhuje, aby sa na konanie pred komisiou nevzťahovali niektoré ustanovenia správneho poriadku, obdobne, ako je to uvedené pri konaní regulátora podľa zákona o mediálnych službách.
Čl. IV
K bodu 1
Navrhuje sa, aby obdobne ako v prípade žiadosti o zápis periodickej publikácie, ktorá je periodickou tlačou alebo elektronickou periodickou publikáciou, do zoznamu periodických publikácií, bolo aj v prípade žiadosti o zápis periodickej publikácie, ktorá je spravodajským webovým portálom, povinnou náležitosťou žiadosti uvedenie skutočnosti, či ide o vedeckú periodickú publikáciu alebo komunitné periodikum. Uvedenie tejto informácie je pre Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo kultúry“) dôležité najmä z dôvodu, že na vedeckú periodickú publikáciu a na komunitné periodikum sa nevzťahujú niektoré ustanovenia zákona o publikáciách.
K bodu 2
Navrhuje sa upraviť nový dôvod na výmaz periodickej publikácie zo zoznamu periodických publikácií, ktorý vedie ministerstvo kultúry, a to v prípade, ak vydavateľ publikácie nepokračuje vo vydávaní elektronickej periodickej publikácie alebo spravodajského webového portálu viac ako tri roky od sprístupnenia verejnosti alebo verejného rozširovania vydania, ktoré sprístupnil alebo verejne rozširoval ako posledné. Cieľom toho ustanovenia je zabezpečiť aktuálnosť evidencie periodických publikácií a umožniť ministerstvu kultúry vymazať z evidencie elektronickú periodickú publikáciu alebo spravodajský webový portál, ktorých staršie vydanie je stále dostupné na webe (je stále sprístupňované), ale najmenej tri roky nebolo vydané ich ďalšie vydanie, t.j. vydávanie bolo ukončené a vydavateľ túto skutočnosť ministerstvu neoznámil.
K bodu 3
Z dôvodu právnej istoty sa v zákone explicitne navrhuje ustanoviť, že povinnosť zapísať sa do registra partnerov verejného sektora sa nevzťahuje na vydavateľa periodickej publikácie a prevádzkovateľa spravodajského webového portálu, ktorí sú subjektmi verejnej správy.
Čl. V
Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje na 1. júla 2023, okrem čl. I bodov 2 a 32 a čl. II, ktoré v súlade s čl. 93 ods. 2 nariadenia (EÚ) 2022/2065 nadobúdajú účinnosť 17. februára 2024.
11
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Dominik Drdul a Miroslav Kollár
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 264/2022 Z. z. o mediálnych službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o mediálnych službách) v znení zákona č. 351/2022 Z. z. a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3. Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a) v primárnom práve: Zmluva o fungovaní Európskej únie, čl. 114
b) v sekundárnom práve:
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/2065 z 19. októbra 2022 o jednotnom trhu s digitálnymi službami a o zmene smernice 2000/31/ES (akt o digitálnych službách) (Ú. v. EÚ L 277, 27.10.2022)
Gestor: Ministerstvo hospodárstva SR
Spolugestor: Ministerstvo kultúry SR
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1150 z 20. júna 2019 o podpore spravodlivosti a transparentnosti pre komerčných používateľov online sprostredkovateľských služieb (Ú. v. EÚ L 186, 11.7.2019)
Gestor: Ministerstvo hospodárstva SR
Spolugestor: Ministerstvo spravodlivosti SR, Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR
c) v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie: Nie je obsiahnuté.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)uviesť lehotu na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitnú lehotu účinnosti jeho ustanovení: Návrhom zákona sa nepreberá nový právny akt Európskej únie.
b)uviesť informáciu o začatí postupu Európskej komisie alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy
Formálne oznámenie Európskej komisie C(2023)88 final zo dňa 26. januára 2023 týkajúce sa konania o porušení zmlúv vedeného podľa čl. 258 Zmluvy o fungovaní Európskej únie pod číslom INFR(2022)2148 vo veci nedostatočnej implementácie nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1150 z 20. júna 2019 o podpore spravodlivosti a transparentnosti pre komerčných používateľov online sprostredkovateľských služieb (Ú. v. L 186, 11.7.2019), osobitne so zreteľom na povinnosti uložené článkom 15 uvedeného nariadenia.
12
c)uviesť informáciu o právnych predpisoch, v ktorých uvádzané právne akty Európskej únie prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania príp. potreby prijatia ďalších úprav
Návrhom zákona sa nepreberá nový právny akt Európskej únie.
5. Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
a)úplne
13
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 264/2022 Z. z. o mediálnych službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o mediálnych službách) v znení zákona č. 351/2022 Z. z. a o zmene a doplnení niektorých zákonov
A.2. Vplyvy:
Vplyv
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva
– sociálnu exklúziu
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na služby pre občana z toho
x
- vplyvy služieb verejnej správy na občana
- vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
A.3. Poznámky
V rámci implementácie nariadenia Európskeho parlamentu a Rady 2022/2065 o jednotnom trhu s digitálnymi službami (tzv. DSA Digital Services Act) sa navrhuje poverenie Rady pre mediálne služby úlohou koordinátora digitálnych služieb (tzv. DSC - Digital Services Coordinator), ktorý bude dohliadať nad dodržiavaním ustanovení nariadenia zo strany všetkých dotknutých subjektov. V rámci kompetencie DSC bude Rada pre mediálne služby vykonávať aj dohľad nad dodržiavaním nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1150 z 20. júna 2019 o podpore spravodlivosti a transparentnosti pre komerčných používateľov online sprostredkovateľských služieb (tzv. P2B Platform to Business Regulation).
Úlohy vyplývajúce z roly DSC v spojení s dohľadom nad P2B si vyžiadajú vplyv na rozpočet verejnej správy vo výške 1 058 695 v r. 2024, 1 765 709 v r. 2025 a 2 683 267 od r. 2026 každoročne. Kvantifikácia bola vykonaná na základe odhadov prácnosti a početnosti činností súvisiacich s rolou
14
DSC. Financovanie sa navrhuje navýšením rozpočtu Rady pre mediálne služby v rozpočtovej kapitole VPS.
Výpočet nákladov je uvedený v prílohe.
Návrh zákona nebude mať vplyvy na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, služby pre občana ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Implementácia DSA a P2B sa vykonáva len v rozsahu ustanovenia kompetencií a úpravy postupov Rady pre mediálne služby. Vplyvy na podnikateľské prostredie súvisiace s novou regulačnou záťažou pre poskytovateľov sprostredkovateľských služieb a iné podnikateľské subjekty a sociálne vplyvy súvisiace s cieľom DSA zvýšiť ochranu práv spotrebiteľov v online priestore zakladajú samotné nariadenia EÚ.
A.4. Alternatívne riešenia
Nulová alternatíva (zachovanie súčasného stavu) nie je možná, pretože povinnosť Slovenskej republiky určiť do 17. februára 2024 orgán, ktorý bude vykonávať úlohu DSC, vyplýva z nariadenia DSA. Vzhľadom na začatie konania o porušení zmlúv podľa čl. 258 Zmluvy o fungovaní Európskej únie pod číslom INFR(2022/2148 je nutné ustanoviť verejnoprávny dohľad aj nad nariadením P2B. Vzhľadom na vecné súvislosti sa navrhuje zabezpečiť aj tieto úlohy cez koordinátora digitálnych služieb.
Žiaden z existujúcich orgánov v rámci právneho poriadku SR aktuálne nespĺňa všetky požiadavky na koordinátora digitálnych služieb tak, ako bol zadefinovaný v akte DSA. Pôsobnosť koordinátora digitálnych služieb je v podmienkach Slovenskej republiky úplne novou pôsobnosťou. V rámci Špeciálnej pracovnej skupiny pre digitálny governance Slovenska (pod vedením Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR) boli preskúmané možnosti výkonu pôsobnosti koordinátora digitálnych služieb prostredníctvom Rady pre mediálne služby, Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb, Národnej agentúry pre sieťové a elektronické služby, Národnej banky Slovenska, Úradu na ochranu osobných údajov alebo novovytvoreného orgánu. Ako najvýhodnejšie riešenie sa v súčasnosti javí zabezpečenie týchto činností prostredníctvom Rady pre mediálne služby, ktorá môže nadviazať na svoju pôsobnosť vo vzťahu k platformám na zdieľanie videí a platformám na zdieľanie obsahu podľa platného zákona č. 264/2022 Z. z. o mediálnych službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o mediálnych službách) v znení zákona č. 351/2022 Z. z. a ďalšie aktivity v online priestore, ktorým sa doposiaľ venovala v rozsahu zverenej pôsobnosti.
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné
Príloha: Výpočet nákladov potrebných na plnenie úloh DCS
15
Definovanie problému:
V rámci implementácie nariadenia Európskeho parlamentu a Rady 2022/2065 o jednotnom trhu s digitálnymi službami (tzv. DSA Digital Services Act) Slovenská republika povinnosť do 17. februára 2024 určiť orgán, ktorý bude vykonávať úlohu tzv. koordinátora digitálnych služieb (DSC - Digital Services Coordinator), ktorý bude dohliadať nad dodržiavaním ustanovení nariadenia zo strany všetkých dotknutých subjektov.
Z dôvodu začatia konania o porušení zmlúv podľa čl. 258 Zmluvy o fungovaní Európskej únie pod číslom INFR(2022/2148 pre nezabezpečenie dostatočného presadzovania nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1150 z 20. júna 2019 o podpore spravodlivosti a transparentnosti pre komerčných používateľov online sprostredkovateľských služieb (tzv. P2B Platform to Business Regulation) je potrebné čo najskôr ustanoviť orgán dohľadu nad povinnosťami vyplývajúci z nariadenia P2B.
Ciele a výsledný stav:
DSC byť nestranný orgán s dostatočnými finančnými, ľudskými zdrojmi a technickým zabezpečením. Jeho konanie bude nezávislé od súkromných a verejných subjektov s adekvátnymi odbornými znalosťami uplatniteľnými pri boji s nezákonným obsahom. DSC je oprávnený požadovať informácie od poskytovateľov online platforiem a poskytovateľov sprostredkovateľských služieb, vykonávať kontroly a ukladať sankcie.
Kľúčové úlohy a kompetencie DSC sa týkajú predovšetkým nasledujúcich oblastí:
nezákonný obsah,
dohľad nad online obchodom s tovarom a službami prostredníctvom online sprostredkovateľov,
riešenie sťažností používateľov online platforiem,
dohľad nad dodržiavaním povinností veľmi veľkých online platforiem a veľmi veľkých internetových vyhľadávačov (VLOP/VLOS; iba za určitých podmienok v obmedzených oblastiach a iba vtedy, ak Európska komisia už nezačala konanie v tej veci),
kontrolné a sankčné právomoci vrátane medzinárodnej spolupráce s Európskou komisiou a DSC iných členských štátov v rámci Európskeho výboru pre digitálne služby,
administratívne úlohy (napr. certifikácia orgánov mimosúdneho riešenia sporov, udeľovanie štatútu dôveryhodných nahlasovateľov alebo preverených výskumných pracovníkov).
Odhadované náklady:
Na základe odhadov prácnosti a početnosti činností súvisiacich s rolou DSC bol počet zamestnancov potrebných na ich realizáciu odhadnutý v počte 49 (FTE).
Možno predpokladať, že po zavedení RMS vo funkcii DSC budú činnosti súvisiace s DSA pribúdať postupne, preto sa navrhuje dosiahnutie cieľového počtu pracovníkov počas obdobia 3 rokov. Zároveň sa navrhuje prehodnotiť odhady prácnosti a početnosti po uplynutí kontrolovaného obdobia a stabilizácii DSC procesov tak, aby vychádzali z reálneho množstva podnetov a ich prácnosti. V prípade zistenia zásadných odklonov reálnej prácnosti a početnosti činností v priebehu kontrolovaného obdobia sa vykoná korekcia medziročne v rámci procesu tvorby rozpočtu na nasledujúci rozpočtový rok.
Náklady sú odhadnuté na základe podkladov dodaných RMS.
Rok
2024
2025
2026
Pozn.
16
% cieľovej hodnoty
33 %
66 %
100 %
Počet zamestnancov
16
32
49
Mzdy
422 400,00 €
844 800,00 €
1 293 600,00 €
2200 € / mesiac, priemer
Poistné a príspevok do poisťovní
156 096 €
312 192 €
478 044 €
813 € / mesiac, priemer
Nájom, prevádzka*
65 079 €
130 157 €
199 303 €
Iné ročné náklady na zamestnancov
217 440 €
434 880 €
665 910 €
13 590 € ročne, viď nižšie.
Iné jednorazové náklady na zamestnancov
43 680 €
43 680 €
46 410 €
2 730 €, viď nižšie.
Ostatné jednorazové náklady
154 000 €
- €
- €
154 000 €, viď nižšie.
Spolu
1 058 695 €
1 765 709 €
2 683 267 €
Zdroj: Rada pre mediálne služby
* Náklady na nájom a prevádzku boli odhadnuté na základe súčasných nákladov RMS (146 426,76 ročne pri počte 36 zamestnancov). Priemerné ročné náklady na jedného zamestnanca vo výške 4 067,41 €.
Iné ročné náklady na jedného zamestnanca
631001 - cestovné náklady zahraničné
10 000,00 €
632003 - poštové služby
60,00 €
632005 - telekomunikačné služby
180,00 €
633006 - všeobecný materiál
150,00 €
633013 - softvér
600,00 €
635002 - údržba výpočtovej techniky
400,00 €
637001 - školenia, kurzy, semináre, porady, konferencie, sympóziá (interné školenia zamestnancov)
300,00 €
637004 - všeobecné služby (ostatné)
1 020,00 €
637014 - stravovanie
660,00 €
637016 - prídel do sociálneho fondu
220,00 €
Spolu
13 590,00 €
Zdroj: Rada pre mediálne služby
Iné jednorazové náklady na jedného zamestnanca
633001 - interiérové vybavenie
1 000,00 €
633002 - výpočtová technika
1 600,00 €
633003 - telekomunikačná tech. - telefónny aparát (pevná linka)
130,00 €
Spolu
2 730,00 €
Zdroj: Rada pre mediálne služby
Ostatné jednorazové náklady
17
637001 - školenia, kurzy, semináre, porady, konferencie, sympóziá (náklady na organizovanie podujatí)
30 000,00 €
637004 - všeobecné služby (audiovizuálne služby)
40 000,00 €
637004 - všeobecné služby (náklady na monitoring sociálnych médií)
30 000,00 €
710 - obstaranie kapitálových aktív (rozšírenie dátového úložiska - SQL licencie)
15 000,00 €
710 - obstaranie kapitálových aktív (veľkokapacitné multifunkčné kopírovacie zariadenie)
9 000,00 €
710 - obstaranie kapitálových aktív (nákup audiovizálnej techniky)
30 000,00 €
Spolu
154 000,00 €
Zdroj: Rada pre mediálne služby