DÔVODOVÁ SPRÁVAA.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 253/1994 Z. z. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Milan Vetrák a Milan Potocký. Hlavným cieľom návrhu zákona je finančná podpora pre fyzické osoby a právnické osoby podnikajúce v sektore kultúry a kreatívneho priemyslu (ďalej len „KKP“) prostredníctvom aplikácie zníženej sadzby DPH na vybrané tovary a služby zo sektora KKP.
Sektor KKP patril medzi najviac ekonomicky zasiahnutý opatreniami v dôsledku pandémie Covid-19, dopyt po kultúrnych službách a produktoch v dobe súčasnej náročnej ekonomickej situácie sa vracia do normálu iba veľmi pomaly. Rozšírenie uplatňovania zníženej sadzby DPH, ktorá sa aktuálne v sektore KKP uplatňuje iba pri predaji tlačených kníh a periodických publikácií, by priniesla doplnkovú ekonomickú podporu podnikateľom v sektore KKP. Účinnosť zmeny právnej úpravy sa navrhuje od 1. januára 2024.
Zníženie sadzby DPH na vybrané produkty v sektore KKP je bežnou praxou aj v iných členských štátoch Európskej únie, využíva sa ako jeden z relevantných nástrojov ekonomickej podpory. Návrh produktov – tovarov a služieb - pre zaradenie do zníženej sadzby DPH (10%) je v súlade so smernicou 2006/112/ES o spoločnom systéme DPH.
Uplatňovanie zníženej sadzby DPH navrhujeme rozšíriť o:
✓e-knihy a zvukové nahrávky kníh (audioknihy);
✓periodické publikácie s nižšou frekvenciou vydania (týždenník, mesačník)
✓služba predplatného pre online periodiká a spravodajské portály;
✓služba oprávnenia na vstup (vstupné) na predstavenia a vstupy, vrátane sezónneho lístku, pravidelného poplatku; týka sa divadiel, múzeí, galérií, výstav, koncertov, festivalov, vrátane ich streamingu,
✓služba vstupu na premietanie filmov (kino);
✓služby poskytované spisovateľmi, skladateľmi, výkonnými umelcami a ich autorské odmeny; vlastná pôvodná umelecká tvorba.
Návrh zákona bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a nebude mať žiadne sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie ani vplyv na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.