1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 253/1994 Z. z. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Milan Vetrák a Milan Potocký.
Hlavným cieľom návrhu zákona je finančná podpora pre fyzické osoby a právnické osoby podnikajúce v sektore kultúry a kreatívneho priemyslu (ďalej len „KKP“) prostredníctvom aplikácie zníženej sadzby DPH na vybrané tovary a služby zo sektora KKP.
Sektor KKP patril medzi najviac ekonomicky zasiahnutý opatreniami v dôsledku pandémie Covid-19, dopyt po kultúrnych službách a produktoch v dobe súčasnej náročnej ekonomickej situácie sa vracia do normálu iba veľmi pomaly. Rozšírenie uplatňovania zníženej sadzby DPH, ktorá sa aktuálne v sektore KKP uplatňuje iba pri predaji tlačených kníh a periodických publikácií, by priniesla doplnkovú ekonomickú podporu podnikateľom v sektore KKP. Účinnosť zmeny právnej úpravy sa navrhuje od 1. januára 2024.
Zníženie sadzby DPH na vybrané produkty v sektore KKP je bežnou praxou aj v iných členských štátoch Európskej únie, využíva sa ako jeden z relevantných nástrojov ekonomickej podpory. Návrh produktov tovarov a služieb - pre zaradenie do zníženej sadzby DPH (10%) je v súlade so smernicou 2006/112/ES o spoločnom systéme DPH.
Uplatňovanie zníženej sadzby DPH navrhujeme rozšíriť o:
e-knihy a zvukové nahrávky kníh (audioknihy);
periodické publikácie s nižšou frekvenciou vydania (týždenník, mesačník)
služba predplatného pre online periodiká a spravodajské portály;
služba oprávnenia na vstup (vstupné) na predstavenia a vstupy, vrátane sezónneho lístku, pravidelného poplatku; týka sa divadiel, múzeí, galérií, výstav, koncertov, festivalov, vrátane ich streamingu,
služba vstupu na premietanie filmov (kino);
služby poskytované spisovateľmi, skladateľmi, výkonnými umelcami a ich autorské odmeny; vlastná pôvodná umelecká tvorba.
Návrh zákona bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a nebude mať žiadne sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie ani vplyv na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
2
3
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa zníženie sadzby DPH pre e-knihy a audioknihy, brožúry, letáky, podobné tlačiarenské výrobky, noviny, časopisy, periodiká, obrázkové knižky, predlohy na kreslenie alebo maľovanie pre deti a hudobniny v elektronickej podobe, ako aj pre audioknihy na fyzickom nosiči.
K bodu 2
Navrhuje sa aby sa znížená sadzba DPH pre noviny, časopisy a periodiká vzťahovala aj na noviny, časopisy a periodiká s nižšou frekvenciou vydávania ako štyrikrát týždenne.
K bodu 3
Do zoznamu služieb so zníženou sadzbou dane sa dopĺňajú vybrané služby z oblasti kultúry a kreatívneho priemyslu.
K Čl. II
Vzhľadom na potrebnú legisvakanciu sa účinnosť návrhu zákona navrhuje od 1. januára 2024.
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 253/1994 Z. z. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)je upravený v primárnom práve Európskej únie, a to v čl. 113 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
b)je upravený v sekundárnom práve Európskej únie, a to v smernici Rady 2006/112/ES z 28. novembra 2006 o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty (Ú. v. L 347, 11. 12. 2006),
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a) lehota na transpozíciu smernice uvedenej v bode 3 písm. b) uplynula 1. januára 2008, pričom táto smernica bola transponovaná do zákona uvedených v písmene c),
b) v danej oblasti nebol proti Slovenskej republike začatý postup Európskej komisie a ani konanie Súdneho dvora Európskej únie podľa článkov 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
c) smernica uvedená v bode 3 písm. b) bola transponovaná do zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov a do zákona č. 465/2008 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú zákony v pôsobnosti Ministerstva financií Slovenskej republiky v súvislosti so zavedením meny euro v Slovenskej republike.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu ústavného zákona s právom Európskej únie
úplný.
5
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 253/1994 Z. z. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Vzhľadom na nedostupnosť dát v dostatočnom detaile, možno uviesť negatívny dopad na príjmovú stránku rozpočtu verejnej správy pri aplikácii zníženej sadzby DPH pre tieto vybrané produkty z odvetvia kultúry a kreatívneho priemyslu indikatívne, na hodnotu 1,9 mil. eur 6,5 mil. eur ročne, a to na rok 2024, ako aj na ďalšie tri rozpočtové roky. Tento výpadok v štátnom rozpočte navrhujeme uhradiť z rozpočtovej rezervy (VPS) na riešenie vplyvov legislatívnych zmien, kde je alokovaných 857 992 282 €.
Možno očakávať pozitívny ekonomický vplyv na podnikateľov v odvetví kultúry a kreatívneho priemyslu, ktorí ponúkajú predmetné produkty (tovary a služby).
6
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.