Dôvodová správa
I.Všeobecná časť
Nezaradený poslanec a člen hnutia REPUBLIKA Miroslav Suja predkladá do Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 91/2019 o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami a zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov.
Cieľom predloženej novely zákona je zastaviť neúmerný a neudržateľný nárast koncových cien základných potravín prostredníctvom zníženia sadzby DPH pre tieto potraviny na úroveň 5 % a určenia maximálnej obchodnej prirážky u týchto potravín na úroveň 40 %.
Návrh zákona definuje obchodnú prirážku ako vyčíslenie percentuálneho podielu rozdielu medzi predajnou cenou a nákupnou cenou voči nákupnej cene. V prípade, ak je táto obchodná prirážka u predajcu potravín (s výnimkou samotného prvovýrobcu alebo spracovateľa potravín) vyššia ako 40 %, tak je považovaná za neprimeranú obchodnú podmienku. V súčasnej maloobchodnej praxi je totiž bežným javom, že najmä veľké obchodné reťazce pracujú pri základných potravinách s obchodnými prirážkami na úrovni 80 a viac percent, čo považuje predkladateľ za neakceptovateľné, a práve tu vidí priestor na zníženie rastu cien základných potravín.
Ceny potravín v dôsledku vysokej inflácie dosahujú svoje historické maximá. Zdražovanie, ktoré bude podľa odborníkov pokračovať aj v nasledujúcich mesiacoch, existenčne ohrozuje mnohé slovenské rodiny. Naopak, veľké obchodné reťazce zaznamenali počas obmedzení súvisiacich s ochorením Covid-19 nadpriemerné zisky, a to najmä na úkor malých a stredných podnikateľov, ktorí mali z epidemických dôvodov nariadené, aby svoje prevádzky zatvorili alebo výrazne obmedzili.
Stanovením maximálnej obchodnej prirážky pri základných potravinách budú obchodné reťazce aj naďalej schopné dosahovať adekvátne zisky a nebude nijakým spôsobom obmedzená ich schopnosť ďalej investovať. Po nadmerných ziskoch, najmä za posledné dva roky, to predkladateľ považuje zo strany reťazcov aj za správny, žiaduci a spoločensky očakávaný prínos k riešeniu vysokej inflácie. Vďaka navrhovanému zastropovaniu obchodných prirážok by sa ceny základných potravín pre spotrebiteľov mali znížiť minimálne o 25 %.
Predkladateľ taktiež navrhuje zníženie sadzby DPH aplikovanej na základné potraviny na úroveň 5 %. V súčasnosti sadzba DPH pre tento typ potravín pohybuje zväčša na úrovni 10 %. Náklady na tlmenie rastu koncových cien potravín sa tak primerane rozložia medzi obchodníkov a štát, v prospech občanov a zabezpečenia ich základných životných potrieb.

II.Osobitná časťČlánok I
Definujú sa základné pojmy nevyhnutné pre definovanie neprimeranej podmienky podľa § 3a.
Definícia prvovýrobcu vychádza z čl. 3 Nariadenia EP a Rady (ES) č. 178/2002 z 28. januára 2002, ktorým sa ustanovujú všeobecné zásady a požiadavky potravinového poľa.
Zoznam základných potravín vychádza z platnej a účinnej Prílohy č. 7 k zákonu č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov a z aplikačnej praxe. Zavádza sa nová neprimeraná podmienka v obchode s potravinami, ktorou je obchodná prirážka odberateľa, ktorý nie je prvovýrobcom alebo spracovateľom potravín a ktorá pri základnej potravine predstavuje viac ako 40 %.
Za porušenie § 3a zákona je ministerstvo oprávnené uložiť podnikateľovi pokutu do výšky 500 000 eur.
Článok II
Základné potraviny definované v prílohe 7b k zákonu sú predmetom zníženej sadzby dane 5 % zo základu dane.
Dochádza k zmene prílohy č. 7 k zákonu, nakoľko základné potraviny uvedené v prílohe č. 7b sú predmetom zníženej sadzby dane 5 % zo základu dane a teda nepodliehajú zníženej sadzbe dane 10 % zo základu dane tak, ako tomu bolo vo väčšine prípadov doteraz.
Článok III
Navrhuje sa účinnosť zákona pätnástym dňom po jeho vyhlásení v Zbierke zákonov.
