DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.VŠEOBECNÁ ČASŤ:
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Mária Šofranko a Igor Matovič predkladajú do legislatívneho procesu návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“).
Predkladaný návrh zákona ako iniciatívny návrh zavádza povinnosť obce s počtom obyvateľov vyšším ako 500 umiestniť a zabezpečiť funkčnosť verejne prístupného automatického externého defibrilátora.
Mimonemocničné náhle zastavenie krvného obehu sa v Európe vyskytne každé dve minúty. Približne 23 % náhlych zastavení obehu defibrilovateľný rytmus. Fibrilácia srdca je stav, kedy sa srdcový sval nekontrolovateľne chveje a nedokáže pumpovať krv do životne dôležitých orgánov. Odstrániť tento stav - fibriláciu dokáže len elektrický výboj defibrilácia. Defibrilácia do 3 5 minút od kolapsu môže zvýšiť prežívanie na 50 70 %. Včasnú defibriláciu však nie je možné zabezpečiť posádkami záchrannej zdravotnej služby, ktorých by namiesto súčasných viac ako 300 muselo byť na území Slovenska aspoň 3000.
Defibrilovať dokáže nie len záchranná zdravotná služba, ale aj laický záchranca s pomocou prístroja AED (automatizovaného externého defibrilátora). Európske aj svetové krajiny preto zavádzajú programy verejne prístupnej defibrilácie a po krajinách sa rozmiestňujú prístroje tak, aby boli dostupné širokej verejnosti, ktorá dokáže prístroj zobrať a použiť do piatich minút od kolapsu osoby. Spolu s oživovaním (resuscitáciou) dokáže laik obnoviť krvný obeh ešte pred príchodom záchrannej služby.
Na Slovensku tvoria choroby obehovej sústavy (srdcovo-cievne ochorenia) takmer polovicu príčin všetkých úmrtí. Ročne takto na Slovensku zomrie viac ako 25 000 ľudí. Ku viac ako 8 000 zastavení krvného obehu za rok je na Slovensku vysielaná záchranná zdravotná služba. Ochorenie srdca spôsobuje zastavenie obehu do 83% prípadov. Defibrilovateľný rytmus najmenej 23% postihnutých osôb. Teda najmenej ku 2 000 osobám za rok by bolo potrebné na Slovensku vyslať a použiť AED a vyškoleného laického záchrancu.
Verejných defibrilátorov je na Slovensku málo. Spolu je evidovaných 2574 AED (vrátane tých vo firmách, zdravotníckych zariadeniach), verejne prístupných je len 385 spolu. Verejne prístupný defibrilátor je taký, ktorý dokáže použiť ktokoľvek kedykoľvek 24 hodín denne, bez odomykania, hlásenia či iných procedúr.
Defibrilátory AED eviduje vo verejnej databáze Operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby SR. Evidencia je dôležitá, pretože v prípade volania na tiesňovú linku 155 dokáže operátor laikovi nie len dávať inštrukcie k prvej pomoci a resuscitácii ale aj vyslať volajúceho po najbližší dostupný defibrilátor. Takto sa zlepšuje reťaz prežitia a šanca na prežitie stúpa ešte pred príchodom záchrannej služby.
Predkladaným návrhom zákona bude rozmiestnených približne 2088 defibrilátorov do konca roka 2024.
Návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá vplyvy na podnikateľské
2
prostredie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, služby verejnej správy pre občana, na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a nemá sociálne vplyvy.
Okrem uvedených vplyvov má pozitívny vplyv na odvrátiteľné úmrtia.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. OSOBITNÁ ČASŤ:
K čl. I
Zavádza povinnosť obce s počtom obyvateľov vyšším ako 500 umiestniť a zabezpečiť funkčnosť verejne prístupného automatického externého defibrilátora, pričom pri obciach nad 5000 obyvateľov sa zavádza povinnosť umiestniť ďalší defibrilátor na každých ďalších 5000 obyvateľov.
K čl. II
Vzhľadom na potrebu obstarania a rozmiestnenia defibrilátorov v obciach sa navrhuje dátum nadobudnutia účinnosti zákona dňa 1. januára 2025.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Mária Šofranko a Igor Matovič
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
5
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
A.3. Poznámky
Predkladaný návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy rozpočet miest a obcí, ktorý je vypočítaný nasledovne:
Na území Slovenska je 1771 obcí nad 500 obyvateľov, kde bude potrebné umiestniť 1 ks defibrilátora, teda 1771 defibrilátorov.
Ďalej to je 136 obcí nad 5000 obyvateľov, kde bude potrebné umiestniť viac ako 1 ks defibrilátora, podľa štruktúry obcí vykazovanej štatistickým úradom za rok 2022 to je 702 defibrilátorov.
Súhrnne je teda potrebné umiestniť do obcí nad 500 obyvateľov spolu 2473 defibrilátorov.
V súčasnosti je verejne dostupných umiestnených 385 defibrilátorov, ktoré sa odpočítajú od cieľového stavu, teda je potrebné umiestniť 2088 defibrilátorov.
Cena 1 ks defibrilátora spolu so skrinkou, v ktorej je umiestnený zväčša na fasáde budovy, je približne 2000 eur za kus s DPH. Potom celkový dopad je vypočítaný ako 2088 x 2000 eur = 4
6
176 000 eur. Ide o dopady kumulatívne za roky 2023 a 2024, pričom po tomto období sa na obdobie piatich rokov od umiestnenia nevyžadujú dodatočné finančné náklady.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.