DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Marek Krajčí, Zuzana Šebová, Vladimír Baláž a Richard Raši predkladajú do legislatívneho procesu návrh zákona o postavení, pôsobnosti a financovaní Asociácie na ochranu práv pacientov Slovenskej republiky (ďalej len „návrh zákona“).
Cieľom návrhu zákona je účelným a praktickým spôsobom realizovať záväzok z Programového vyhlásenia vlády vytvoriť inštitút pacientskeho ombudsmana. Práve Asociácia na ochranu práv pacientov Slovenskej republiky (ďalej len „AOPP“) dve desaťročia vykonáva tie funkcie, ktoré materiálne zodpovedajú úlohe pacientskeho ombudsmana. Ako združenie zastrešujúce 50 organizácií pôsobiacich v oblasti ochrany práv pacientov v tejto oblasti dlhoročné praktické skúsenosti a výsledky, a svoju štruktúru a metódy práce plne prispôsobené potrebám efektívnej ochrany práv pacienta.
Úrad tzv. štátneho ombudsmana by znamenal výrazne vyššie finančné náklady na štátny rozpočet a zároveň by bol spojený s logisticky zložitejším rozbehom, ako využitie nezávislej, odbornej a nestrannej platformy s preukaznými výsledkami, ktorú v Slovenskej republike predstavuje práve AOPP.
Programové vyhlásenie vlády zároveň obsahuje záväzok podporiť nezávislé financovanie pacientskych organizácií a tiež záväzok zákonom posilniť postavenie pacientskych organizácií pri tvorbe legislatívy a zabezpečiť ich nezávislé financovanie.
Navrhovaný model predstavuje syntézu uvedených záväzkov, ktorá nielen prinesie bezprostredný úžitok širokej pacientskej verejnosti, ale zároveň odbremení štátnu správu od ekonomicky a organizačne podstatne nákladnejšej verzie, spočívajúcej v zriadení nového úradu takpovediac na zelenej lúke.
Účinnosť navrhovanej právnej úpravy sa navrhuje od 1. januára 2024.
Návrh zákona bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona nebude mať vplyvy na podnikateľské prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti a vplyvy na služby verejnej správy pre občana, nebude mať vplyvy na životné prostredie, sociálne vplyvy a vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
2
DÔVODOVÁ SPRÁVA
B.Osobitná časť
K § 1
Definuje sa postavenie AOPP ako nezávislej právnickej osoby s celoštátnou pôsobnosťou, a to rovnakým spôsobom, aký sa v právnom poriadku používa napríklad pri vymedzení pôsobnosti Slovenského zväzu protifašistických bojovníkov.
K § 2
Ustanovuje sa demonštratívny výpočet úloh, ktoré AOPP plní v oblasti ochrany práv pacientov. Takto vymedzený rozsah pôsobnosti zodpovedá potrebám účinnej ochrany práv pacientov a jeho účelnosť je preukázaná doterajšími výsledkami AOPP v danej oblasti.
K § 3
Ide o deklaratórne uznanie záväzkov štátu pri podpore činnosti AOPP, opäť totožným spôsobom, aký právny poriadok tieto záväzky formuluje vo vzťahu k Slovenskému zväzu protifašistických bojovníkov.
K § 4
Uznaním súčasného právneho stavu a nezávislého postavenia AOPP sa ustanovuje základná štruktúra, vnútorná organizácia a mechanizmy internej normotvorby na pôde AOPP.
K § 5
Ustanovuje sa okruh príjmov AOPP. Okrem bežných typov príjmov sa predpokladá aj finančný príspevok zo strany štátu, a to z rozpočtovej kapitoly Ministerstva zdravotníctva SR. Rozsah zákonom zverenej pôsobnosti a efektivita jej výkonu si vyžadujú profesionalizáciu expertného zázemia AOPP a zriadenie jej kancelárie, pričom vnútorné zdroje a dary od fyzických a právnických osôb nedokážu tieto náklady plne pokryť.
Navrhované riešenie je nákladovo a logisticky efektívne, a zodpovedá záväzkom z Programového vyhlásenia vlády uvedeným vo všeobecnej časti dôvodovej správy.
K § 6
Navrhuje sa zriadenie neinvestičného fondu s názvom Fond na podporu pacientskych organizácií (ďalej „fond“), ktorý bude zriadený za všeobecne prospešným účelom zriaďovacou listinou za účelom ochrany a podpory zdravia a vzdelávania pacientskych organizácii. Okrem bežných typov príjmov fondu sa predpokladá aj finančný príspevok zo strany štátu, a to
3
z rozpočtovej kapitoly Ministerstva zdravotníctva SR. Návrh vychádza z PVV, v ktorom sa Vláda SR zaviazala, že sa zasadí o podporu nezávislého financovania pacientskych organizácii.
K § 7
Navrhuje sa, aby AOPP bola príjemcom príspevku zo štátneho rozpočtu za rok 2024, a to na účely profesionalizácie a posilnenia jej odborných aj administratívnych kapacít.
K § 8
Navrhuje sa účinnosť od 1. januára 2024.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Marek Krajčí, Zuzana Šebová, Vladimír Baláž a Richard Raši
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona o postavení, pôsobnosti a financovaní Asociácie na ochranu práv pacientov Slovenskej republiky
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
5
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona o postavení, pôsobnosti a financovaní Asociácie na ochranu práv pacientov Slovenskej republiky
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
A.3. Poznámky
Predkladaný návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy rozpočet miest a Odhadovaný vplyv na rozpočet verejnej správy dosahuje sumu cca. 600 tisíc eur ročne, a to v delení cca. 260 tisíc eur mzdové náklady pracovníkov Kancelárie AOPP a cca. 140 tisíc eur. Mzdové náklady sa netýkajú volených funkcionárov AOPP, ale pracovníkov Kancelárie, a ich odhad vychádza z nákladov Kancelárie Komisára pre zdravotne ťažko postihnuté osoby, ktorý zabezpečuje plnenie porovnateľných úloh.
Odhadované náklady na zriadenie neinvestičného fondu s názvom Fond na podporu pacientskych organizácií (ďalej „fond“), ktorý bude zriadený za všeobecne prospešným účelom podpory zdravia a vzdelávania pacientskych organizácii je vo výške 200 tisíc eur. ročne. Ďalšie peňažné prostriedky do fondu budú príspevkami od fyzických osôb, alebo vklady od právnických osôb.
Výdavky z rozpočtu verejnej správy spojené s implementáciou zmien budú hradené v rámci záväzných limitov rozpočtovej kapitoly Ministerstva zdravotníctva SR.
6
A.4. Alternatívne riešenia
Cieľom návrhu zákona je posilniť ochranu práv pacientov priznaním postavenia ich reprezentatívnej organizácii aj na úrovni zákona a zabezpečením jej financovania na účely plnenia jej úloh. Alternatívne riešenia nie prakticky dostupné, ak sa dosiahnuť cieľ a výsledný stav. Alternatíva v podobe vytvorenia nového štátneho úradu tzv. pacientskeho ombudsmana by bola časovo a organizačne prohibitívne náročná, a zároveň by bola spojená s niekoľkonásobne vyššími nákladmi pre rozpočet verejnej správy.
Alternatíva na zabezpečenie nezávislého financovania pre cca.130 pacientskych organizácii by bola pre štát personálne náročná a finančne nákladná.
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.