Dôvodová správa
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 187/2021 Z.z. o ochrane hospodárskej súťaže a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon“) predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Miloš Svrček.
Navrhuje sa vypustiť ustanovenie, podľa ktorého, ak účtovné obdobie, ktoré predchádza vzniku koncentrácie, zahŕňa aj keď len čiastočne obdobie definované v § 49 ods. 1 zákona, t.j. obdobie, v ktorom vláda vyhlásila mimoriadnu situáciu, núdzový stav alebo výnimočný stav na území Slovenskej republiky a obdobie počas jedného mesiaca nasledujúcom po mesiaci, v ktorom sa mimoriadna situácia, núdzový stav alebo výnimočný stav skončí (ďalej len „mimoriadna situácia“) a účastníci koncentrácie nedosiahli celkové obraty podľa ust. § 8 ods. 1 zákona, tak potom v súčasnosti platí, že za účtovné obdobie rozhodujúce pre oznámenie koncentrácie sa považuje účtovné obdobie bezprostredne predchádzajúce, ktoré nebolo dotknuté obdobím mimoriadnej situácie.
V Slovenskej republike v súčasnosti pretrvávajú dve mimoriadne situácie.
Jedna z nich bola uznesením vlády SR vyhlásená dňa 11.3.2020 v súvislosti s ohrozením verejného zdravia II. stupňa z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeným koronavírusom SARS-CoV-2 na území Slovenskej republiky.
Druhá mimoriadna situácia bola vyhlásená uznesením vlády Slovenskej republiky dňa 26.2.2022 v súvislosti s hromadným prílevom cudzincov na územie Slovenskej republiky spôsobeným ozbrojeným konfliktom na území Ukrajiny.
Dôvodová správa k odseku 5 návrhu zákona k tomuto ustanoveniu uvádzala: „Návrh na výnimočné uplatnenie iného (časovo skoršieho účtovného obdobia) vychádza z predpokladu, že počas obdobia mimoriadnej situácie (definovanej nižšie v zákone) niektorí podnikatelia, resp. podnikatelia z niektorých sektorov hospodárstva negenerujú obrat obvyklý ich riadnej prevádzke. Môže ísť pritom o výpadok aj na úrovni niekoľkomesačných tržieb. Takáto situácia a jej vplyv na právomoc úradu pokiaľ ide o posudzovanie koncentrácií podnikateľov, nebola doposiaľ súčasťou zákonnej úpravy. Ak by pre splnenie notifikačných kritérií definovaných v odseku 1 bol braný do úvahy obrat za predchádzajúce účtovné obdobie, ktoré takýto výpadok zahŕňalo, mohlo by dochádzať k nenaplneniu notifikačných kritérií, a tak k nežiadúcemu úniku určitých potenciálne súťažne problematických koncentrácií spod kontroly úradu. Potenciálne tak mohlo dochádzať k značnému narušeniu účinnej hospodárskej súťaže v dôsledku koncentrácie, ktorú úrad nemal možnosť posúdiť.“.
V čase prijatia zákona bola opodstatnenosť uvedenej právnej úpravy dôvodná, pretože prevádzky mnohých podnikateľov boli významne ovplyvnené vlnami koronavírusu, ktoré boli sprevádzané dočasným zhoršením obratov podnikateľov. Ide o dopad, ktorý je sprievodným javom hospodárskych kríz, ktoré podnikateľov plošne zasiahnu.
Mimoriadne situácie môžu trvať a aj z hľadiska súčasného stavu je zrejmé, že trvajú, až niekoľko rokov, t.j. dlhé časové obdobie. Toto ustanovenie tak vo svojom dôsledku znamená,