Dôvodová časť A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým mení a dopĺňa zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).
Cieľom návrhu zákona je zdaniť vstupné alebo poplatok vyberaný od návštevníkov zábavných, kultúrnych, športových, rekreačných a obdobných podujatí a vstupné za návštevu atrakcii a zariadení tohto a obdobného typu, v ktorých sa za návštevu a užívanie týchto zariadení vyberá od návštevníkov vstupné, alebo iná forma odplatného plnenia, a tým zároveň zabezpečiť nový príjem do rozpočtu obcí a miest.
Predkladaný návrh bude mať pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, bude mať negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie a pozitívne vplyvy na informatizáciu spoločnosti. Nebude mať vplyvy na životné prostredie, služby verejnej správy pre občana, na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a bude mať negatívne sociálne vplyvy. Návrh zákona SR je v súlade s Ústavou SR, ústavnými zákonmi, rozhodnutiami ÚS SR, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je SR viazaná, ako aj s právom EÚ.
Návrh zákona nebude predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
Dátum účinnosti návrhu zákona sa navrhuje dňom 1. januára 2024.
Dôvodová správaB. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Cestovný ruch zahŕňa omnoho širší rozsah činností ako je len ubytovanie. Sú to mnohé aktivity, ktoré sú často hlavným dôvodom pre to aby návštevník, turista prišiel práve do danej lokality. Títo návštevníci využívajú širokú spôsobom verejnú infraštruktúru daného regiónu. Cesty, dopravu, produkujú odpad a pod. To všetko sú oblasti, ktorých budovanie a údržba si vyžaduje veľké náklady z rozpočtov samospráv. Okrem dane z ubytovania však tento rozsiahly sektor neprispieva do rozpočtov samospráv, napriek tomu, že na vytváranie podmienok, pre jeho úspešný rozvoj a prevádzku samosprávy a špecializované organizácie cestovného ruchu vynakladajú veľké prostriedky. Je preto potrebné vytvoriť touto miestnou daňou zdroj príjmov pre samosprávy a Oblastné organizácie cestovného ruchu, ktoré tak získajú zdroj pre financovanie skvalitňovania tejto oblasti a zlepšovanie infraštruktúry ktorá slúži cestovnému ruchu aj miestnym občanom. Vytvára sa tak tiež motivácia pre samosprávy aj miestnych občanov podporovať rozvoj turizmu vo svojej obci a meste, keďže cestovný ruch takto priamo vytvára zdroje potrebné pre skvalitňovanie kvality života a úrovni infraštruktúry v danom meste a regióne. Tieto zdroje, sa predpokladajú, tak ako aj daň z ubytovania, ako zdroje ktoré sa budú zároveň využívať na posilnenie príjmov OOCR v regiónoch, ktoré ich využívajú na marketing CR v regióne, tvorbu produktov CR a investície do infraštruktúry CR v regiónoch.
K bodu 2
Kľúčovou súčasťou produktov cestovného ruchu sú platené atrakcie a podujatia spojene s turistikou v regiónoch. Navrhuje sa pripočítavať k cene vstupného daň zo vstupného, ktorú platí návštevník a tak vytvárať zdroje, ktoré samosprávy opäť využijú predovšetkým v oblasti podpory a rozvoja CR v regióne. Daň platí návštevník zariadenia, alebo podujatia tak, že o príslušnú daň bude nepatrne zvýšená cena vstupného. Zavedenie dane a sadzbu dane v zákonom daných rámcoch určuje obec. Daň odvádza prevádzkovateľ zariadenia, alebo usporiadateľ podujatia, nakoľko ju predtým od návštevníkov zinkasoval. Daň nie je jeho príjmom.
K čl. II
Navrhuje sa účinnosť k 1. januáru 2024.