V § 34b sa upravuje oblasť odbornej prípravy z bezpečnostnej ochrany zohľadňujúc požiadavky vykonávacieho nariadenia (EÚ) 2015/1998 v platnom znení a aj oblasť odbornej prípravy z kybernetickej bezpečnosti v civilnom letectve rešpektujúc existujúcu národnú právnu úpravu oblasti kybernetickej bezpečnosti, t. j. zákon č. 69/2018 Z. z. o kybernetickej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov a zohľadňujúc požiadavky vykonávacieho nariadenia (EÚ) 2015/1998 v platnom znení.Ustanovenia § 35 určujú zodpovednosť a oprávnenia prevádzkovateľa letiska alebo držiteľa rozhodnutia podľa § 33 ods. 2 za zaistenie bezpečnostnej ochrany alebo osôb nimi poverených na vykonávanie nevyhnutných úkonov na ochranu civilného letectva pred činmi protiprávneho zasahovania, ktoré môžu predstavovať rôznu úroveň ohrozenia. Zároveň sa ukladá osobám, ktoré pokiaľ sa zdržiavajú na letisku alebo osobitnom letisku, sú povinné dodržiavať a riadiť sa pokynmi prevádzkovateľa letiska alebo držiteľa rozhodnutia podľa § 33 ods. 2 alebo osoby nimi poverenej na zabezpečenie bezpečnostnej ochrany.
Vzhľadom na skutočnosť, že nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 300/2008 z 11. marca 2008 o spoločných pravidlách v oblasti bezpečnostnej ochrany civilného letectva a o zrušení nariadenia (ES) č. 2320/2002 (Ú. v. EÚ L 97, 9.4.2008) v platnom znení ukladá povinnosť osobám a cestujúcim, aby sa podrobili kontrolám bezpečnostnej ochrany vrátane detekčnej kontroly pred vstupom do vyhradených bezpečnostných priestorov letiska s výnimkou prepravy diplomatickej pošty, ustanovenia § 36 upravujú opatrenia vo vzťahu k osobám iným ako cestujúci, ktorí okrem základných noriem bezpečnostnej ochrany letectva porušujú aj program bezpečnostnej ochrany, keďže v praxi sa vyskytujú aj prípade, kedy používatelia letísk nedodržiavajú bezpečnostné opatrenia a bez tejto legislatívnej úpravy by zaistenie ich rešpektovania bolo takmer nemožné.
K bodom 2, 38 až 41
Legislatívno-technická úprava týkajúca sa precizovania textu na základe aplikačnej praxe a úprav súvisiacich s navrhovanými zmenami.
K bodom 3 a 42
Za letecké prevádzkovateľa sa navrhovanou právnou úpravou bude považovať aj osoba, ktorá podala vyhlásenie na vykonávanie príslušnej leteckej činnosti, napríklad leteckých prác.
Právna úprava § 44 predstavuje „analógiu“ so špeciálnou prevádzkou podľa nariadenia Komisie (EÚ) č. 965/2012 z 5. októbra 2012, ktorým sa ustanovujú technické požiadavky a administratívne postupy týkajúce sa leteckej prevádzky podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 216/2008 (Ú. v. EÚ L 296, 25.10.2012) v platnom znení, ak sa na vykonávanie leteckých prác používa lietadlo, na ktoré sa nevzťahujú príslušné právne záväzné akty Európskej únie.
V prípade, ak sú letecké práce vykonávané za odplatu, je možné vykonávať takúto činnosť len na základe povolenia Dopravného úradu , pričom takéto povolenie je osobitným oprávnením na výkon podnikateľskej činnosti. Navrhovaná legislatíva bude umožňovať vykonávať letecké práce aj bezodplatne, t. j. mimo rámca výkonu podnikateľskej činnosti, no z pohľadu zaistenia bezpečnosti a zníženia rizika pre tretie osoby, bude možné bezodplatné letecké práce vykonávať len na základe vyhlásenia o výkone takejto činnosti.
K bodom 5, 6, 7, 8, 9, 10, 43
Okrem zákona č. 143/1998 Z. z. o civilnom letectve (letecký zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, všeobecne záväzných právnych predpisov vydaných na jeho základe a medzinárodných zmlúv je vzdušný priestor Slovenskej republiky prístupný za podmienok ustanovených aj právne záväznými aktmi Európskej únie v oblasti civilného letectva. Tieto podmienky sa okrem „klasických“ lietadiel s pilotom na palube musia v určitom rozsahu vzťahovať aj na „bezpilotné letectvo“.