1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o obmedzujúcich opatreniach pri predaji energetických nápojov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov.
Cieľom návrhu zákona je ochrana zdravia osôb mladších ako 15. rokov a to formou prijatia obmedzujúcich opatrení pri predaji a ponuke energetických nápojov. Práve u mladých ľudí je vysoké nebezpečenstvo dopadov na zdravie. Detskému organizmu spôsobuje problémy najmä vysoká dávka kofeínu a ďalších stimulačných alebo tonických látok, ktoré sa v energetických nápojoch nachádzajú. Jedna 250 ml plechovka energetického nápoja môže obsahovať 80 mg kofeínu. Energetické nápoje ďalej obsahujú aminokyselinu taurín a obrovské množstvo cukru. V jednom 250 ml nápoji môže byť 27 gramov cukru, pričom maximálna odporúčaná denná dávka pridaného cukru pre deti je 20 gramov. Ďalšími látkami v energetických nápojoch častokrát aj extrakty z koreňa ženšena panax, L-karinitín, L-tartarát či extrakt zo semien guarany. Taurín v kombinácii s kofeínom zlepšuje duševnú výkonnosť, ale zároveň môže spôsobovať hnačku, útlm centrálneho nervového systému alebo poruchy krátkodobej pamäti. Stimulanty pôsobia a priamo ovplyvňujú centrálnu nervovú sústavu dieťaťa či dospievajúcej osoby, ktorá je stále vo vývoji. Pri dlhodobom používaní môžu byť energetické nápoje rizikom pre srdcovocievny systém, môžu spôsobiť zvýšenie krvného tlaku, arytmiu, čo môže skončiť na centrálnom príjme a hospitalizácií. U detí môže dôjsť k narušeniu biologických rytmov, môžu mať problémy so spánkom, či trpieť nespavosťou, prípadne sa dieťa môže začať správať agresívne. Známe aj prípady záchvatov a halucinácií. Škodlivé aj enormné množstvá cukru, ktoré energetický nápoj obsahuje. To môže viesť k obezite a problémov s ňou súvisiacich, napríklad kardiovaskulárnym chorobám, cukrovke a dne. Pravidelným užívaním si dieťa vypestuje závislosť a následne po odňatí užívania energetických nápojov môže pociťovať „príznaky odňatia kofeínu“.
Štatistiky Európskeho úradu pre bezpečnosť potravín (EFSA) poukazujú na realitu konzumácie energetických nápojov u približne 68% osôb vo veku od 10 do 18 rokov veku, pričom 12 % z nich vypije 4,5 litra energetického nápoja každý mesiac a sú teda považovaní za „vysoko chronických konzumentov“, ktorí pijú kofeínové nápoje viac ako štyrikrát týždenne. 18 % detí od troch do desiatich rokov si tiež dopraje kofeínové nápoje. O celoplošnom zákaze na úrovní sa uvažovalo v roku 2015. V súčasnosti je obdobná úprava účinná v Litve, Lotyšsku a zakázať užívanie a predaj energetických nápojov sa plánuje rovnako v Českej republike a v Poľsku.
Návrh zákona je koncipovaný na rovnakom princípe ako je to v prípade zákona o ochrane pred zneužívaním alkoholických nápojov a o zriaďovaní a prevádzke protialkoholických záchytných izieb a zákona o výrobe, označovaní a predaji tabakových výrobkov a súvisiacich výrobkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
2
Návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, žiadne sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a ani na služby verejnej správy pre občana. Návrh môže mať negatívny vplyv na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
3
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Upravuje sa cieľ zákona, ktorým je obmedziť ponuku a predaj energetických nápojov osobám mladším ako 15 rokov. Zároveň sa upravuje aj povinnosť označovať energetické nápoje a súvisiace sankcie za nedodržanie zákona.
K bodu 2
Upravuje sa definícia energetického nápoja. Definícia vychádza z komparácie úprav v iných členských štátoch a je upravená v zmysle pripomienok vecného gestora problematiky.
K bodu 3
Upravuje sa zákaz ponuky a predaja energetických nápojov osobám mladším ako 15 rokov.
K bodu 4
Ukladá sa povinnosť uvádzať na spotrebiteľskom balení energetického nápoja varovné označenie, ktoré pozostáva z textu: „Zákaz užívania pre osoby mladšie ako 15 rokov.“. Zákon určuje umiestnenie a ďalšie náležitosti varovného označenia.
K bodu 5
Ukladá sa kontrolná právomoc nad dodržiavaním tohto zákona. Analogicky, opierajúc sa o obdobnú úpravu pri ochrane nefajčiarov, sa navrhujú nasledovné kontrolné orgány.
K bodu 6
Ustanovenie o pokutách obsahuje sankčnú právomoc Slovenskej obchodnej inšpekcie vo vzťahu k porušeniu novej povinnosti uvádzania varovných označení.
Vychádzajúc zo súčasného režimu ukladania sankcií, analogicky sa opierajúc o obdobnú úpravu pri varovných označeniach na balení cigariet, sa navrhuje za porušenie ukladať sankcie predajcom, ak uvádzajú do predaja neoznačené energetické nápoje.
K bodu 7
Upravujú sa prechodné ustanovenia.
K čl. II
Účinnosť zákona sa vzhľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu navrhuje od 1. januára 2025.
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona o obmedzujúcich opatreniach pri predaji energetických nápojov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
5
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona o obmedzujúcich opatreniach pri predaji energetických nápojov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.