1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Peter VONS, Peter KREMSKÝ, Milan KURIAK, Lukáš KYSELICA a Ľuboš KRAJČÍR.
Cieľom predkladaného návrhu zákona je znížiť negatívne dopady na súčasnú hospodársku situáciu v sektore autodopravy na Slovensku a odstrániť nadmerné daňové a poplatkové zaťaženie slovenských autodopravcov v porovnaní s okolitými štátmi V4. Návrhom zákona sa rovnako zlepší konkurencieschopnosť slovenských autodopravcov v podnikateľskom prostredí. Zároveň sa predkladaným návrhom zákona navrhuje flexibilnejšie upraviť vznik a zánik daňovej povinnosti, odbúrať zbytočnú byrokraciu a znížiť finančnú záťaž úradov a samotných daňovníkov.
Návrh zákona môže mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a to konkrétne vyšších územných celkov, zároveň však bude mať výrazne pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, nebude mať žiadne sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a ani na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
V ustanovení návrhu zákona sa navrhuje, aby v prípade, ak autodopravca zaplatí za kalendárny rok na mýte v SR viac, ako 50% dane z motorových vozidiel pripadajúcej na ním vlastnené vozidlo, aby sa mu znížila daň z motorového vozidla o 50 %. Dopravcovi, ktorý uhradí na mýte menej ako 50% dane z motorového vozidla, ale viac ako 5%, by sa znížila daň o výšku zaplateného mýta. Dopravcom, ktorý na mýte zaplatia ročne menej ako 5 % dane z motorových vozidiel (bagateľné čiastky) by sa daň neznižovala. Týmto spôsobom sa zabezpečí, že nebude dochádzať k zdvojovaniu poplatkov za užívanie cestnej siete v SR.
Sektor autodopravy na Slovensku je v súčasnosti nadmerne daňovo zaťažený oproti okolitým štátom V4 ale aj v porovnaní s ďalšími členskými štátmi Európskej únie. V Slovenskej republike máme takmer najvyššie daňové zaťaženie (vyššie je iba v Írsku). Pre porovnanie,
2
kým na Slovensku je ročná sadzba dane v eurách 2189, v Českej republike je to iba 1054, v Maďarsku 1000 a v Poľskej republike 664 . Najnižšiu sadzbu v Európskej únii Lotyšsko, iba 336 eur. Minimálna sadzba dane požadovaná smernicou Európskeho parlamentu a Rady 1999/62/ES zo 17. júna 1999 o poplatkoch za používanie určitej dopravnej infraštruktúry ťažkými nákladnými vozidlami je stanovená vo výške 515 eur (príloha č. 1 smernice minimálne sadzby dane).
K bodu 2
Legislatívno-technická zmena.
K bodu 3
V zmysle § 2 ods. 1 písm. a) tohto zákona podlieha tejto dani motorové vozidlo, ktoré sa skutočne používa na podnikanie. Počas podnikania sa ale vyskytujú obdobia, kedy vozidlo na podnikanie nie je využívané, pretože je napr. nepojazdné (nevyhovujúce na prevádzku na pozemných komunikáciách), nie je využité pre nedostatok objednávok a pod. Doterajšia právna úprava umožňovala zánik daňovej povinnosti, napr. ak daňovník odhlási vozidlo z evidencie na dopravnom inšpektoráte PZ SR (§ 8 ods. 2 písm. a) zákona).
Domnievame sa, že v súčasnej dobe elektronickej komunikácie daňových subjektov s orgánmi
Finančnej správy SR je možný aj flexibilnejší prístup k evidovaniu zániku daňovej povinnosti,
pričom sa odbúra zbytočná byrokracia a zníži sa aj finančná záťaž úradov a samotných daňovníkov. Navrhované ustanovenie upravuje situáciu tak, aby k zániku daňovej povinnosti došlo aj dňom uvedeným v oznámení doručenom správcovi dane. Tiež k opätovnému vzniku daňovej povinnosti by došlo oznámením daňovníka. K zániku daňovej povinnosti by došlo najskôr deň po doručení oznámenia daňovníka orgánu finančnej správy a k vzniku daňovej povinnosti v deň uvedenom v oznámení. V oznámení by musel daňovník okrem svojho názvu a daňového identifikačného čísla uviesť aj evidenčné číslo motorového vozidla, ku ktorému existuje daňová povinnosť a miesto, kde sa toto vozidlo bude nachádzať v období, za ktoré daňová povinnosť nevznikla. Následkom nepravdivých údajov v oznámení by mohol byť vznik daňovej povinnosti za oznámené obdobie vo výške dane bez zákonných znížení a oslobodení.
K bodu 4
Legislatívno-technická zmena.
K bodu 5
Dopĺňa sa nové prechodné ustanovenie.
K čl. II
3
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2024.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Peter VONS, Peter KREMSKÝ, Milan KURIAK, Lukáš KYSELICA a Ľuboš KRAJČÍR.
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 361/2014 Z. z. o dani motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona: je upravený v práve Európskej únie:
a) Primárne právo:
-čl. 91 až 97 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
b) Sekundárne právo prijaté po nadobudnutí platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskej únii a Zmluva o založení Európskeho spoločenstva - po 30. novembri 2009):
1.legislatívne akty:
-nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 168/2013 z 15. januára 2013 o schvaľovaní
a dohľade nad trhom dvoj- alebo trojkolesových vozidiel a štvorkoliek (Ú. v. L 60, 2.3.2013),
Sekundárne právo -prijaté pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskej únii a Zmluva o založení Európskeho spoločenstva - do 30. novembra 2009):
-smernica Európskeho parlamentu a Rady 1999/62/ES zo 17.júna 1999 o poplatkoch za používanie určitej dopravnej infraštruktúry ťažkými nákladnými vozidlami (Mimoriadne vydanie Ú.v. EÚ kap. 7/zv.4) v platnom znení,
-smernica Rady 1992/106/EHS zo 7. decembra 1992 o stanovení spoločných pravidiel pre určité
typy kombinovanej dopravy tovaru medzi členskými štátmi (Ú. v. ES L 368, 17.12.1992) v platnom znení,
-nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 79/2009 zo 14. januára 2009 o typovom
schvaľovaní motorových vozidiel na vodíkový pohon, ktorým sa mení a dopĺňa smernica 2007/46/ES (Ú. v. EÚ L 35, 4.2.2009).
c) je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie:
4
-rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C -18/08, Foselev Sud-Ouest SARL v. Administration des douanes et droits indirects, [2008].
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)Lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia: bezpredmetné.
b)Lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov: bezpredmetné.
c)Proti SR nebolo začaté konanie o porušení Zmluvy o fungovaní Európskej únie podľa čl. 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
d)Bezpredmetné.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie:
Úplný.
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky a Ministerstvo financií Slovenskej republiky
5
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 361/2014 Z. z. o dani motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
6
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.