Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Podľa právnej úpravy účinnej od 1. januára 2023 sa na účely zvýšenia základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 zákona č. 578/2004 Z. z. a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4 zákona č. 578/2004 Z. z. započítava iba obdobie výkonu zdravotníckeho povolania v zdravotníckom zariadení (zariadenie ambulantnej zdravotnej starostlivosti, zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti a zariadenie lekárenskej zdravotnej starostlivosti). Zdravotnícki pracovníci však zdravotnícke povolanie vykonávajú aj v zariadeniach sociálnych služieb a v zariadeniach sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately.
Predmetom návrhu zákona je preto umožnenie započítania odpracovaných rokov zdravotníckym pracovníkom za účelom zvýšenia základnej zložky mzdy určeného zdravotníckeho pracovníka v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 zákona č. 578/2004 Z. z. a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4 zákona č. 578/2004 Z. z., a to za každý odpracovaný rok výkonu zdravotníckeho povolania, ktoré zdravotnícky pracovník vykonával aj v zariadení sociálnych služieb a v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately.
Zároveň predmetná právna úprava zabezpečuje, aby sa zdravotníckemu pracovníkovi, ktorý po získaní požadovanej odbornej spôsobilosti začne vykonávať iné zdravotnícke povolanie v rozsahu svojho vzdelania, navýšila základná zložka mzdy o daný počet rokov, ktoré odpracoval, aj keď v inom zdravotníckom povolaní nielen v zdravotníckom zariadení ale aj v zariadení sociálnych služieb a v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately.
Súčasťou právnej úpravy je aj ustanovenie, prostredníctvom ktorého je možné zákonom určenú základnú zložku mzdy zdravotníckeho pracovníka podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 zákona č. 578/2004 Z. z. a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4 zákona č. 578/2004 Z. z., navýšiť aj za čas, kedy zdravotnícky pracovník zamestnaný v zariadení sociálnych služieb a v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately bol na materskej dovolenke alebo rodičovskej dovolenke, pričom na jedno dieťa možno započítať najviac tri roky a súhrnne za všetky deti najviac šesť rokov,
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, s inými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a je v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona nemá vplyvy na podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, služby verejnej správy pre občana, ako aj na manželstvo,
rodičovstvo a rodinu. Zároveň uvedený návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a pozitívne sociálne vplyvy.
B.Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Predmetom navrhovaného bodu je navýšenie zákonom určenej základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka aj za odpracované roky, počas ktorých vykonával odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zariadení sociálnych služieb alebo v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately.
Navrhovaným bodom sa upravuje, aby sa nielen obdobie, počas ktorého zdravotnícky pracovník súbežne uzatvorený pracovný pomer s viacerými zdravotníckymi zariadeniami, ale aj zariadeniami sociálnych služieb alebo zariadeniami sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, v ktorých vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti, tomuto zdravotníckemu pracovníkovi do odpracovaných rokov započítavalo ako jedno obdobie.
K bodu 2
Predmetom navrhovaného bodu je, aby sa základná zložka mzdy zdravotníckeho pracovníka podľa jednotlivých ustanovení v § 80a § 80aw, ktorý vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa
§ 7 ods. 2
u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 a v zdravotníckom zariadení podľa
§ 7 ods.
2
u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4, navýšila aj za odpracované roky spôsobom a za podmienok ustanovených v zákone aj za obdobie, počas ktorého vykonával iné zdravotnícke povolanie v rozsahu získaného vzdelania nielen v zdravotníckom zariadení, ale aj v zariadení sociálnych služieb alebo v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately.
K bodu 3
Daným bodom sa upravuje, aby sa základná zložka mzdy zdravotníckeho pracovníka podľa jednotlivých ustanovení v § 80a § 80aw, ktorý vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa
§ 7 ods. 2
u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 a v prípade zdravotníckeho pracovníka podľa § 80a a § 80aj aj v zdravotníckom zariadení podľa
§ 7 ods. 2
u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4, navýšila aj za čas starostlivosti o dieťa zodpovedajúci dĺžke materskej dovolenky, ďalšej materskej dovolenky alebo rodičovskej dovolenky, ďalšej rodičovskej dovolenky ustanovenej osobitnými predpismi počas jej čerpania, pričom na jedno dieťa možno započítať najviac tri roky a súhrnne za všetky deti najviac šesť rokov, ak zdravotnícky pracovník bezprostredne pred odchodom na materskú dovolenku, ďalšiu materskú dovolenku alebo rodičovskú dovolenku, ďalšiu rodičovskú dovolenku vykonával odborné pracovné činnosti 33 ods. 2), špecializované pracovné činnosti 33 ods. 5) alebo certifikované pracovné činnosti (§33 ods. 6) v pracovnom pomere v zariadení sociálnych služieb alebo v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately v rozsahu získaného vzdelania.
K Čl. II
Navrhuje sa dátum nadobudnutia účinnosti zákona 1. septembra 2023.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Monika Kavecká, Marek Šefčík a Jana Majorová Garstková
2.Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3.Predmet návrhu zákona:
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b) nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c) nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu body 4. a 5. sa nevypĺňajú.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie
X
3. Sociálne vplyvy
-vplyvy na hospodárenie obyvateľstva
-sociálnu exklúziu
-rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
X
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
X
A.3. Poznámky
Návrh zákona predikovaný negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý nie je možné v súčasnosti presne vyčísliť, nakoľko závisí od počtu zdravotníckych pracovníkov, ktorí aktuálne pracujú podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 zákona č. 578/2004 Z. z. a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4 zákona č. 578/2004 Z. z. a v minulosti pracovali aj v zariadení sociálnych služieb alebo v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately. Zároveň výška potrebných finančných prostriedkov závisí aj od počtu zdravotníckych pracovníkov, ktorí v súčasnosti alebo aj v minulosti pracovali v zariadení sociálnych služieb alebo v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately a rozhodnú sa po nadobudnutí účinnosti novely zákona zamestnať sa v u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 zákona č. 578/2004 Z. z. a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4 zákona č. 578/2004 Z. z.
Zároveň návrh zákona predpokladaný pozitívny sociálny vplyv na domácnosti za podmienky, že v predmetnej domácnosti žije zdravotnícky pracovník, ktorý v rozsahu získaného vzdelania vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa
§ 7 ods. 2 u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4 a bude mu možné započítať do základnej zložky mzdy aj odpracované roky v zariadení sociálnych služieb alebo v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.