Dôvodová správaA.Všeobecná časť
Podľa právnej úpravy účinnej od 1. januára 2023 sa na účely zvýšenia základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 zákona č. 578/2004 Z. z. a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4 zákona č. 578/2004 Z. z. započítava iba obdobie výkonu zdravotníckeho povolania v zdravotníckom zariadení (zariadenie ambulantnej zdravotnej starostlivosti, zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti a zariadenie lekárenskej zdravotnej starostlivosti). Zdravotnícki pracovníci však zdravotnícke povolanie vykonávajú aj v zariadeniach sociálnych služieb a v zariadeniach sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately.
Predmetom návrhu zákona je preto umožnenie započítania odpracovaných rokov zdravotníckym pracovníkom za účelom zvýšenia základnej zložky mzdy určeného zdravotníckeho pracovníka v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 zákona č. 578/2004 Z. z. a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4 zákona č. 578/2004 Z. z., a to za každý odpracovaný rok výkonu zdravotníckeho povolania, ktoré zdravotnícky pracovník vykonával aj v zariadení sociálnych služieb a v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately.
Zároveň predmetná právna úprava zabezpečuje, aby sa zdravotníckemu pracovníkovi, ktorý po získaní požadovanej odbornej spôsobilosti začne vykonávať iné zdravotnícke povolanie v rozsahu svojho vzdelania, navýšila základná zložka mzdy o daný počet rokov, ktoré odpracoval, aj keď v inom zdravotníckom povolaní nielen v zdravotníckom zariadení ale aj v zariadení sociálnych služieb a v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately.
Súčasťou právnej úpravy je aj ustanovenie, prostredníctvom ktorého je možné zákonom určenú základnú zložku mzdy zdravotníckeho pracovníka podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 zákona č. 578/2004 Z. z. a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4 zákona č. 578/2004 Z. z., navýšiť aj za čas, kedy zdravotnícky pracovník zamestnaný v zariadení sociálnych služieb a v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately bol na materskej dovolenke alebo rodičovskej dovolenke, pričom na jedno dieťa možno započítať najviac tri roky a súhrnne za všetky deti najviac šesť rokov,
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, s inými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a je v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona nemá vplyvy na podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, služby verejnej správy pre občana, ako aj na manželstvo,