1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2023
2024
2025
2026
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
47 500
3 086 000
2 086 000
0
v tom: MZ SR – 07B Tvorba a impl. politík
47 500
3 086 000
2 086 000
0
z toho:
- vplyv na ŠR
47 500
3 086 000
2 086 000
0
Rozpočtové prostriedky
47 500
3 086 000
2 086 000
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
Spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
1
2
2
0
- vplyv na ŠR
1
2
2
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
30 000
60 000
60 000
0
- vplyv na ŠR
30 000
60 000
60 000
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom: MZ SR – 07B Tvorba a impl. politík
0
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
47 500
3 086 000
2 086 000
0
2
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Navýšenie limitov výdavkov rozpočtu kapitoly Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky v roku 2023 a návrhu rozpočtu na roky 2024 až 2025.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Návrh zákona rieši jednorazové finančné odškodnenie osôb sterilizovaných v rozpore s právom v období od roku 1966 do roku 2004. Príslušným orgánom, ktorému budú žiadosti o priznanie jednorazového odškodnenia predkladané, ktorý o nich bude rozhodovať a odškodnenie vyplácať, bude Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky. Zákon zároveň uloží povinnosť Úradu splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity, Úradom práce, sociálnych vecí a rodiny a Centru právnej pomoci prijímať žiadosti o odškodnenie a poskytnúť podporu pri podaní žiadosti, prípadne pri jej doplnení. Navrhovaná úprava sa bude vzťahovať na odškodnenie za sterilizácie v rozpore s právom vykonané v rozhodnom období výlučne v zdravotníckom zariadení na území Slovenskej republiky.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
X nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2023
2024
2025
2026
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
3
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Vyplácanie jednorazového finančného odškodnenia osobám sterilizovaným v rozpore s právom
Navrhovaná suma jednorazového finančného odškodnenia za sterilizáciu v rozpore s právom je na úrovni 5 000 eur. Pokiaľ ide o celkový dopad navrhovanej zákonnej úpravy na štátny rozpočet, čo do celkovej výšky poskytnutého odškodnenia, primárnym východiskovým kritériom bol počet doposiaľ doručených žiadostí podľa zákona č. 297/2021 Sb. o poskytnutí jednorázové peněžní částky osobám sterilizovaným v rozporu s právem a o změně některých souvisejících zákonů platného v Českej republike, ktorý sa pohybuje na úrovni do 500 žiadostí. Zároveň platí, že nie je dôvodný predpoklad očakávať, že by v zdravotníckych zariadeniach na území Slovenskej republiky, bolo vykonaných násobne viac sterilizácií ako v Českej republike, a teda že by bolo podaných viac ako 1000 žiadostí o priznanie jednorazového finančného odškodnenia. Vychádzajúc z uvedeného za predpokladu podaných žiadostí o jednorazové odškodnenie oprávnenými osobami v počte 1000, bude celkový dopad navrhovanej právnej úpravy na štátny rozpočet predstavovať sumu 5 000 000 eur. Keďže zákon bude stanovovať lehotu na podanie žiadosti jeden rok od nadobudnutia jeho účinnosti a lehotu na rozhodnutie 6 mesiacov od doručenia žiadosti, ako i s ohľadom na to, že sa predpokladá, že viac žiadostí príde v prvých mesiacoch účinnosti zákona, bola suma predpokladaného odhadu na odškodnenie rozdelená na dva po sebe idúce roky.
Vytvorenie štátnozamestnaneckých miest
Predmetný návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet aj v oblasti osobných výdavkov z dôvodu potreby personálneho posilnenia Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o dve štátnozamestnanecké miesta v 9. platovej triede, nakoľko prijatím návrhu zákona vznikne nový typ agendy. Obsadenie týchto miest sa predpokladá po nadobudnutí účinnosti zákona na dobu určitú, celkom na 2,5 roka.
Výdavky na mzdy predpokladané v priemere 2 500 eur mesačne/osoba, celkom 60 000 eur ročne, poistné odvody 21 000 eur ročne. Prevádzkové výdavky na zamestnancov v prvom roku v priemere 3 500 eur na osobu/rok, vrátane prvotného materiálno technického zabezpečenia, celkom 7 000 eur ročne a v ďalších rokoch v priemere 2 500 eur na osobu/rok, celkom 5 000 eur ročne.
Z dôvodov uvedených v predchádzajúcej časti sa predpokladá, že v priebehu dvoch rokov by mali byť žiadosti vybavené.
4
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2023
2024
2025
2026
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
5
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2023
2024
2025
2026
poznámka
Bežné výdavky (600)
47 500
3 086 000
2 086 000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
30 000
60 000
60 000
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
10 500
21 000
21 000
Tovary a služby (630)2
7 000
5 000
5 000
Bežné transfery (640)2
3 000 000
2 000 000
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
47 500
3 086 000
2 086 000
0
6
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2023
2024
2025
2026
poznámka
Počet zamestnancov celkom
1
2
2
z toho vplyv na ŠR
1
2
2
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
2 500
2 500
2 500
z toho vplyv na ŠR
2 500
2 500
2 500
2 x ŠS v 9. PT –
predpoklad od 1.6.2023 do 31.12.2025
Osobné výdavky celkom (v eurách)
40 500
81 000
81 000
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
30 000
60 000
60 000
z toho vplyv na ŠR
30 000
60 000
60 000
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
10 500
21 000
21 000
z toho vplyv na ŠR
10 500
21 000
21 000
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
2.2.5. Výpočet vplyvov na dlhodobú udržateľnosť verejných financií
Vzhľadom k tomu, že návrh nemá vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií, tabuľku č. 6 osobitne nevypĺňame.