Úprava odškodnenia vo forme paušálnej čiastky bola zvolená z dôvodu rovnosti práv žiadateľov, s cieľom nevytvárania kategorizácie oprávnených osôb, keďže strata reprodukčných schopností znamená pre všetky oprávnené osoby v zásade rovnakú ujmu, aj keď jej dopad na súkromný život a vnímanie mohli byť u jednotlivých oprávnených osôb rôzne. Výška odškodnenia zohľadňuje skutočnosť, že odškodnenie podľa tohto zákona je možné poskytnúť aj v prípade absencie zdravotnej dokumentácie.
K § 6
Upravujú sa náležitosti a priebeh konania o priznaní odškodnenia.
Upravuje sa dedenie včas uplatneného nároku, ak oprávnená osoba zomrela potom, čo nárok na odškodnenie uplatnila, ale skôr, než ministerstvo odškodnenie priznalo, resp. vyplatilo.
Zamestnanci ministerstva, ktorí rozhodujú o žiadostiach podľa tohto zákona, majú právo nahliadať do príslušnej zdravotnej dokumentácie a do príslušných evidencií a registrov alebo požiadať požadovať od zdravotníckych zariadení, poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, štátnych orgánov, vyšších územných celkov, obcí a iných osôb súčinnosť pri získavaní informácií, ktoré sú nevyhnutné na rozhodnutie o žiadosti, pričom dotknuté orgány a osoby sú povinné im požadovanú súčinnosť poskytnúť.
Stanovuje sa lehota, v ktorej je ministerstvo povinné o žiadosti rozhodnúť. Lehota je prispôsobená rozsahu zisťovania i predpokladom množstva podaných žiadostí a predpokladaného počtu nových štátnozamestnaneckých miest.
Definujú sa možnosti žiadateľov, ak im ministerstvo odškodnenie neprizná. V návrhu zákona sa ustanovuje možnosť, aby minister zdravotníctva Slovenskej republiky z vlastného podnetu preskúmal zamietavé rozhodnutie ministerstva a ak dôjde k záveru, že nebolo vydané v súlade so všeobecne záväzným právnym predpisom, vydá nové rozhodnutie, ktorým pôvodné rozhodnutie zruší a sám rozhodne vo veci. Na účely preskúmavania zamietavých rozhodnutí ministerstva si môže minister zdravotníctva Slovenskej republiky zriadiť osobitnú komisiu, zloženú z odborníkov z rôznych oblastí, ktorej závery budú mať odporúčací charakter.
Súčasne sa upravuje maximálna lehota pre vyplatenie odškodnenia podľa tohto zákona, ktorá je 90 dní od doručenia rozhodnutia, ktorým sa odškodnenie priznalo.
K § 7
Na konanie podľa tohto zákona nevzťahujú všeobecné predpisy o správnom konaní a konanie podľa tohto zákona je oslobodené od poplatkov. Existuje oprávnená obava, že stanovenie poplatkov pre konanie podľa tohto zákona by bolo závažnou prekážkou pre oprávnené osoby, aby si nárok uplatňovali. Z toho istého dôvodu odškodnenie nebude podliehať dani z príjmov fyzických osôb, nebude sa zahŕňať do vymeriavacieho základu na výpočet zdravotného poistenia ani do príjmu rozhodujúceho na účely poskytovania sociálnych dávok.