1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Sterilizácie v rozpore s právom predstavujú závažný zásah do základných ľudských práv garantovaných Ústavou Slovenskej republiky a medzinárodnými ľudsko-právnymi dokumentmi, predovšetkým do práva na ochranu života a zdravia, práva na nedotknuteľnosť osoby a jej súkromia, práva nebyť podrobený/á neľudskému a ponižujúcemu zaobchádzaniu, tiež práva na súkromný a rodinný život.
Hlavným cieľom návrhu zákona je zaistiť odškodnenie obetí sterilizácií v rozpore s právom, a to pre všetky obete od roku 1966 do roku 2004. Návrh zákona reaguje na pozitívny záväzok štátu zabezpečiť efektívnu nápravu pri porušovaní ľudských práv a zároveň napravenie krivdy spôsobenej komunistickou politikou v oblasti reprodukčného zdravia skupiny žien. V tomto ohľade štát vychádza z práv zakotvených v Dohovore o ochrane ľudských práv a základných slobôd, ako aj zo záverov vyslovených Európskym súdom pre ľudské práva vo viacerých prípadoch proti Slovenskej republike, týkajúcich sa problematiky sterilizácií uskutočnených v rozpore s právami zaručenými článkami 3 a 8 uvedeného Dohovoru (rozsudky Európskeho súdu pre ľudské práva vo veci V.C. proti Slovenskej republiky zo dňa 08.11.2011, č. 18968/07, N. B. proti Slovenskej republike zo dňa 12.06.2012, č. 29518/10, I. G. a ďalší proti Slovenskej republike zo dňa 13.11.2012, č. 15966/04). Pri definovaní cieľov navrhovanej právnej úpravy bolo zohľadnené stanoviska Verejnej ochrankyne práv z roku 2018, správa Poradne pre občianske a ľudské práva a Centra pre reprodukčné práva: Telo i duša a nasledujúcich podnetov Poradne pre občianske a ľudské práva.
Zámerom navrhovateľa je snaha o uzavretie ľudsko-právnej a spoločenskej témy, v súvislosti s ktorou sa uznesením vlády Slovenskej republiky č. 674 zo dňa 24.11.2021 vláda Slovenskej republiky ospravedlnila za sterilizácie žien v rozpore s právom a odsúdila porušovanie ľudských práv dotknutých žien.
Účinnosť predkladanej právnej úpravy sa navrhuje dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona zakladá vplyvy na verejné financie a sociálne vplyvy; tieto vplyvy detailne popísané v doložke vybraných vplyvov a príslušných prílohách doložky vybraných vplyvov. Návrh zákona nebude mať vplyvy na podnikateľské prostredie, manželstvo, rodičovstvo a rodinu, informatizáciu spoločnosti, ani vplyv na životné prostredie a na služby verejnej správy pre občana.
2
B. Osobitná časť
K Čl. I
K § 1
Charakterizuje sa základný zámer zákona úprava podmienok, za ktorých štát poskytne jednorazové finančné odškodnenie osobám, ktoré boli sterilizované v rozpore s právom.
K § 2
Definuje sa okruh oprávnených osôb, ktoré podľa tohto zákona môžu požiadať o jednorazové finančné odškodnenie.
Prvou podmienkou je časové obdobie, v ktorom došlo k vykonaniu sterilizácie. Oprávnenou osobou je osoba, podrobila sterilizácii v období od 1. júla 1966 do 31. decembra 2004. Začiatok tohto obdobia je stanovený na deň, kedy vstúpil do účinnosti zákon Národného zhromaždenia Československej socialistickej republiky č. 20/1966 Zb. o starostlivosti o zdravie ľudu v znení neskorších predpisov zo 17. marca 1966 (ďalej len „zákon č. 20/1966 Zb.“), ktorý v § 27 upravoval možnosť vykonania sterilizácie so súhlasom alebo na vlastnú žiadosť osoby. Koniec tohto obdobia je stanovený na deň predchádzajúci dňu, kedy vstúpil do účinnosti zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov z 21. októbra 2004 (ďalej len „zákon č. 576/2004 Z. z.“), ktorý upravil výkon sterilizácií tak, aby sa do budúcna sterilizácii v rozpore s právom zamedzilo. Zákon č. 576/2004 Z. z. v § 40 definoval presné podmienky výkonu sterilizácie len na základe písomnej žiadosti a písomného informovaného súhlasu po predchádzajúcom poučení osoby, resp. zákonného zástupcu osoby a stanovil nutné lehoty (minimálne 30 dní) medzi podaním informovaného súhlasu a samotným výkonom sterilizácie. Zákon č. 576/2004 Z. z. zároveň doplnil zákon Národného zhromaždenia Československej socialistickej republiky č. 140/1961 Zb. Trestný zákon v znení neskorších predpisov o trestný čin nezákonnej sterilizácie. Časové obdobie je teda stanovení tak, aby pokrylo odškodnenie všetkých prípadov sterilizácií v rozpore s právom, ku ktorému došlo na základe predchádzajúcej nedostatočnej právnej úpravy.
Druhá podmienka je vymedzená územnou pôsobnosťou zákona, a to na sterilizácie v rozpore s právom vykonané v rozhodnom období výlučne v zdravotníckom zariadení na území Slovenskej republiky.
Tretia podmienka vymedzujúci okruh oprávnených osôb stanoví, že nárok na odškodnenie majú osoby, ktoré boli sterilizované v rozpore s právom. Definícia pojmu sterilizácia v rozpore s právom je ďalej uvedená v ustanovení § 3 zákona.
K § 3
Ustanovenie § 3 definuje, čo sa na účely zákona rozumie sterilizáciou v rozpore s právom.
3
Odsek 1 písm. a) stanovuje, že o sterilizáciu v rozpore s právom ide vtedy, ak k jej prevedeniu oprávnená osoba neudelila informovaný súhlas, keďže aj podľa zákona č. 20/1966 Zb. bol podmienkou výkonu zdravotného úkonu zabraňujúcemu plodnosti súhlasu dotknutej osoby alebo vlastná žiadosť osoby.
Odsek 1 písm. b) stanovuje, že o sterilizáciu v rozpore s právom ide vtedy, ak k jej prevedeniu oprávnená osoba udelila informovaný súhlas v rozpore s právnymi predpismi upravujúcimi v rozhodnom období vykonanie sterilizácie.
Odsek 1 písm. c) stanovuje, že o sterilizáciu v rozpore s právom ide vtedy, ak k jej prevedeniu oprávnená osoba udelila informovaný súhlas za takých okolností, ktoré vylučujú alebo vážne narúšajú slobodu rozhodnutia alebo bezpochybného porozumenia následkov udelenia súhlasu.
Odsek 2 bližšie definuje, čo možno rozumieť pod okolnosťami, ktoré vylučujú alebo vážne narúšajú slobodu rozhodnutia alebo bezpochybného porozumenia následkov udelenia súhlasu podľa ods. 1 písm. c). Vymedzenie daných okolností vychádza zo zistení o spôsobe výkonu sterilizácií, či získavania súhlasu k ich výkonu, v rozhodnom období. Verejná ochrankyňa práv vo svojom stanovisku poukázala na prípady žien, ktoré boli sterilizované buď bez ich informovaného súhlasu, alebo bol informovaný súhlas vynútený poskytnutím zavádzajúcich a zastrašujúcich informácií, prípadne k jeho podpisu došlo počas pôrodných bolestí či po podaní liekov.
Odsek 3 definuje ako sterilizáciu v rozpore s právom aj zdravotný úkon zabraňujúci plodnosti, v súvislosti s ktorým bola oprávnenej osobe podľa predpisov o sociálnom zabezpečení vyplácaná sociálna dávka alebo bolo poskytnuté iné plnenie, ktorého poskytnutie bolo viazané na podstúpenie sterilizácie. Odsek 3 odkazuje najmä na vyhlášku Ministerstva zdravotníctva a sociálnych vecí Slovenskej socialistickej republiky č. 151/1988 Zb. zo 6. septembra 1988, ktorou sa vykonáva zákon o sociálnom zabezpečení a zákon Slovenskej národnej rady o pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v sociálnom zabezpečení, v zmysle § 35 ktorej, občanom, ktorí sa podrobili zdravotníckemu úkonu podľa osobitných predpisov v záujme zdravej populácie a na prekonanie nepriaznivých životných pomerov rodiny môže okresný národný výbor poskytnúť jednorazový peňažný príspevok alebo aj vecnú dávku, a to do jedného roka od vykonania zdravotníckeho úkonu.
K § 4
Upresňuje sa postup pri uplatnení nároku na vyplatenie odškodného podľa tohto zákona.
Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky (ďalej len "ministerstvo") sa ustanovuje za orgán štátnej správy, ktorý bude vykonávať tento zákon. Pri určení tohto orgánu predkladateľ vychádzal zo zásady (vyjadrenej napríklad v rade iných právnych predpisov, napríklad zákon č. 514/2003 Z. z., zákon č. 119/1990 Zb., zákon č. ), aby odškodnenie za zásah do základných práv a slobôd zabezpečil ten ústredný orgán štátnej správy, do ktorého pôsobnosti patrí oblasť štátnej správy, v ktorej došlo k zásahu.
4
Hraničný termín pre podanie žiadosti o odškodnenie sa stanovuje na 31. december 2025, po uplynutí ktorého nárok na odškodnenie zaniká. Pre všetky oprávnené osoby tak vznikne časové obdobie viac ako dva roky (závisí od rýchlosti legislatívneho procesu) na uplatnenie si nároku. Vzhľadom na skutočnosť, že je predpoklad, že väčšinu žiadateľov budú tvoriť ženy z marginalizovaných rómskych komunít, zámerom zákonodarcu je poskytnúť všetkým oprávneným osobám dostatočný čas nielen na oboznámenie sa so zákonom, ale aj na dôslednú prípravu žiadosti, vrátane zabezpečenia všetkých potrebných príloh.
Upravujú sa náležitosti písomnej žiadosti o odškodnenie, ktorá okrem všeobecných náležitostí podľa zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov musí obsahovať popis rozhodujúcich okolnosti, za ktorých došlo k výkonu sterilizácie, a to najmä označenie zdravotníckeho zariadenia a uvedenie časového údaju, kedy došlo k sterilizácii. Na preukázanie nároku na odškodnenie je k žiadosti nutné pripojiť výpis zo zdravotnej dokumentácie alebo iné doklady preukazujúce skutočnosti, že došlo k výkonu sterilizácie v rozpore s právom. S ohľadom na značný časový odstup od výkonu zdravotného úkonu sterilizácie a dôvodný predpoklad o skartácii príslušnej zdravotnej dokumentácie a s tým súvisiacou nemožnosťou pre žiadateľov zabezpečenia potrebnej dokumentácie na preukázanie nároku na odškodnenie, zákon stanovuje ako možnosť dôveryhodného preukázania nároku aj vyjadrenie žiadateľa, ktoré bude možné vyvrátiť len existenciou spochybňujúcich dôkazov.
V prípade neúplnej žiadosti ministerstvo vyzve žiadateľa na jej doplnenie v lehote nie kratšej ako 30 dní, pričom ak žiadateľ v stanovenej lehote žiadosť nedoplní, ministerstvo odškodnenie neprizná. Vydanie negatívneho rozhodnutia pritom neznamená nemožnosť podania opätovnej žiadosti.
Zákon vymedzuje okruh subjektov, ktoré povinné prijímať žiadosti o odškodnenie a najmä poskytnúť žiadateľom asistenciu pri podaní žiadosti a pri jej dopĺňaní na základe výzvy ministerstva. Zámerom takejto úpravy je uľahčiť prístup k odškodneniu širokej verejnosti, ale aj osobám z vylúčených komunít a najmä zjednodušenie komunikácie medzi ministerstvo a žiadateľom. Predkladaná úprava predpokladá potrebu zaškolenia zamestnancov vybraných subjektov zo strany príslušného ministerstva a ďalšia úzka spolupráca pri riešení vzniknutých situácií.
Pre uľahčenie podania žiadosti, ktorá bude spĺňať všetky náležitosti podľa zákona, sa upravuje forma žiadosti ako tlačivo, ktorého vzor určí ministerstvo a bude dostupné na jeho webovom sídle. V praxi by tlačivá mali byť k dispozícii aj u subjektov podľa odseku 5.
Pri výkone tohto zákona bude ministerstvo a vybrané subjekty nevyhnutné pracovať s osobnými údajmi žiadateľov. Zákon preto upravuje oprávnenie ministerstva a vybraných subjektov na spracovanie osobných údajov žiadateľov v rozsahu potrebnom na riadne plnenie ich úloh podľa zákona.
K § 5
Upravuje sa jednorazová paušálna čiastka, na ktorej poskytnutie má oprávnená osoba nárok.
5
Úprava odškodnenia vo forme paušálnej čiastky bola zvolená z dôvodu rovnosti práv žiadateľov, s cieľom nevytvárania kategorizácie oprávnených osôb, keďže strata reprodukčných schopností znamená pre všetky oprávnené osoby v zásade rovnakú ujmu, aj keď jej dopad na súkromný život a vnímanie mohli byť u jednotlivých oprávnených osôb rôzne.
Výška odškodnenia zohľadňuje skutočnosť, že odškodnenie podľa tohto zákona je možné poskytnúť aj v prípade absencie zdravotnej dokumentácie.
K § 6
Upravujú sa náležitosti a priebeh konania o priznaní odškodnenia.
Upravuje sa dedenie včas uplatneného nároku, ak oprávnená osoba zomrela potom, čo nárok na odškodnenie uplatnila, ale skôr, než ministerstvo odškodnenie priznalo, resp. vyplatilo.
Zamestnanci ministerstva, ktorí rozhodujú o žiadostiach podľa tohto zákona, majú právo nahliadať do príslušnej zdravotnej dokumentácie a do príslušných evidencií a registrov alebo požiadať požadovať od zdravotníckych zariadení, poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, štátnych orgánov, vyšších územných celkov, obcí a iných osôb súčinnosť pri získavaní informácií, ktoré nevyhnutné na rozhodnutie o žiadosti, pričom dotknuté orgány a osoby povinné im požadovanú súčinnosť poskytnúť.
Stanovuje sa lehota, v ktorej je ministerstvo povinné o žiadosti rozhodnúť. Lehota je prispôsobená rozsahu zisťovania i predpokladom množstva podaných žiadostí a predpokladaného počtu nových štátnozamestnaneckých miest.
Definujú sa možnosti žiadateľov, ak im ministerstvo odškodnenie neprizná. V návrhu zákona sa ustanovuje možnosť, aby minister zdravotníctva Slovenskej republiky z vlastného podnetu preskúmal zamietavé rozhodnutie ministerstva a ak dôjde k záveru, že nebolo vydané v súlade so všeobecne záväzným právnym predpisom, vydá nové rozhodnutie, ktorým pôvodné rozhodnutie zruší a sám rozhodne vo veci. Na účely preskúmavania zamietavých rozhodnutí ministerstva si môže minister zdravotníctva Slovenskej republiky zriadiť osobitnú komisiu, zloženú z odborníkov z rôznych oblastí, ktorej závery budú mať odporúčací charakter.
Súčasne sa upravuje maximálna lehota pre vyplatenie odškodnenia podľa tohto zákona, ktorá je 90 dní od doručenia rozhodnutia, ktorým sa odškodnenie priznalo.
K § 7
Na konanie podľa tohto zákona nevzťahujú všeobecné predpisy o správnom konaní a konanie podľa tohto zákona je oslobodené od poplatkov. Existuje oprávnená obava, že stanovenie poplatkov pre konanie podľa tohto zákona by bolo závažnou prekážkou pre oprávnené osoby, aby si nárok uplatňovali. Z toho istého dôvodu odškodnenie nebude podliehať dani z príjmov fyzických osôb, nebude sa zahŕňať do vymeriavacieho základu na výpočet zdravotného poistenia ani do príjmu rozhodujúceho na účely poskytovania sociálnych dávok.
6
Zároveň sa ustanovuje, že žiadosti podľa tohto zákona, jej vybavenie a rozhodnutie o poskytnutí odškodnenia nemá vplyv na rozhodovanie pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti a služieb súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti podľa zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K Čl. II
Novelizuje sa zákon č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov v znení neskorších predpisov v súvislosti s oslobodením od poplatku súdneho konania o správnej žalobe vo veci preskúmania zákonnosti rozhodnutia, ktorým nebolo priznané jednorazové finančné odškodnenie za sterilizáciu v rozpore s právom.
K Čl. III
Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť čo v najkratšom možno termíne, t.j. vyhlásením.
7
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Peter Pollák
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona o jednorazovom finančnom odškodnení osôb sterilizovaných v rozpore s právom a o doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie, a to
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
Bezpredmetné
5.Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie
Stupeň zlučiteľnosti - úplný
Príloha č. 4
1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona o jednorazovom finančnom odškodnení osôb sterilizovaných v rozpore s právom a o doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Peter Pollák
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Sterilizácie v rozpore s právom predstavujú závažný zásah do základných ľudských práv garantovaných Ústavou SR a medzinárodnými ľudsko-právnymi dokumentmi, predovšetkým do práva na ochranu života a zdravia, práva na nedotknuteľnosť osoby a jej súkromia, práva nebyť podrobený/á neľudskému a ponižujúcemu zaobchádzaniu, tiež práva na rodinný život. Praktiky predchádzajúceho režimu v rokoch 1966–1989 obmedzujúce reprodukčné správanie sa žien zo sociálne znevýhodneného prostredia neprípustné a predstavujú formu štátom podporovaného eugenického prístupu v neprospech istej časti populácie, ktorú štát hodnotil ako „nezdravú populáciu“. Po roku 1990 tieto praktiky v mnohých zariadeniach pretrvávali. V roku 2003 správa viacerých mimovládnych organizácií poukázala sa skutočnosti, že v niektorých zdravotníckych zariadeniach, predovšetkým na východnom Slovensku, naďalej dochádzalo s výkonu sterilizácií predovšetkým žien z marginalizovaných rómskych komunít, bez získania adekvátneho informovaného súhlasu.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Hlavným cieľom zákona bude zaistiť odškodnenie osôb sterilizovaných v rozpore s právom v období od roku 1966 do roku 2004. Predkladaný legislatívny zámer je snahou o uzavretie spoločenskej témy, v súvislosti s ktorou uznesením vlády Slovenskej republiky č. 674 zo dňa 24.11.2021 sa vláda Slovenskej republiky ospravedlnila za sterilizácie žien v rozpore s právom a odsúdila porušovanie ľudských práv dotknutých žien.
4.Dotknuté subjekty
Príloha č. 4
2
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Priamo dotknutú subjekty: osoby sterilizované v rozpore s právom
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
V prípade neprijatia navrhovanej zákonnej úpravy by téma sterilizácií v rozpore s právom v dotknutom období 1966 2004 naďalej zostala neuralgickým bodom, za ktorý je Slovenská republika kritizovaná doma aj v zahraničí, keďže tieto praktiky boli v čase ich výkonu jednoznačným a závažným porušením medzinárodných dohovorov o ľudských právach, ku ktorým už v tom čase československá socialistická republika zaviazala.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody.
Áno Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Príloha č. 4
3
K preskúmaniu účelnosti by malo prísť po uplynutí dvoch rokov od nadobudnutia účinnosti zákona, kedy by mali byť všetky doručené žiadosti už vybavené. Preskúmané budú názory verejnosti a postoj verejnosti.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Príloha č. 4
4
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Negatívny vplyv na rozpočet sa navrhuje riešiť navýšením limitov výdavkov rozpočtu kapitoly Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky v roku 2023 a návrhu rozpočtu na roky 2024 až 2025.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.
- správa Centra pre reprodukčné práva, Poradňa pre občianske a ľudské práva: Telo i duša. Násilné sterilizácie a ďalšie útoky na reprodukčnú slobodu Rómov na Slovensku (2003),
- spáva Poradne pre občianske a ľudské práva,
- záverečné zistenia Výboru CEDAW (Dohovor o odstránení diskriminácie žien) k zlúčenej piatej a šiestej periodickej správe Slovenska (2015),
Príloha č. 4
5
- záverečné zistenia Výboru CERD (Medzinárodný dohovor o odstránenie všetkých foriem rasovej diskriminácie) ku spojenej jedenástej a dvanástej periodickej správe Slovenska (2018),
- stanovisko Verejnej ochrankyne práv k odškodneniu obetí protiprávnych sterilizácií na Slovensku (2018),
- záverečné zistenia Výboru CESCR (Medzinárodný pakt o hospodárskych, sociálnych a kultúrnych právach) k tretej periodickej správe Slovenska (2019),
- list Dunje Mijatović, Komisárky Rady Európy pre ľudské práva adresovaný predsedovi vlády Slovenskej republiky a ministerke spravodlivosti Slovenskej republiky (2021),
- rozsudky Európskeho súdu pre ľudské práva vo veci V.C. proti Slovenskej republiky zo dňa 08.11.2011, č. 18968/07, N. B. proti Slovenskej republike zo dňa 12.06.2012, č. 29518/10, I. G. a ďalší proti Slovenskej republike zo dňa 13.11.2012, č. 15966/04.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
Analýza sociálnych vplyvov
Vplyvy na hospodárenie domácností, prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám, sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rovnosť žien a mužov a vplyvy na zamestnanosť
Príloha č. 4
6
(Ak v niektorej z hodnotených oblastí sociálnych vplyvov (bodov 4.1 4.4) nebol identifikovaný vplyv, uveďte v príslušnom riadku analýzy poznámku „Bez vplyvu.“.)
4.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Vedie návrh k zvýšeniu alebo zníženiu príjmov alebo výdavkov domácností?
Ktoré skupiny domácností/obyvateľstva sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
Sú medzi potenciálne ovplyvnenými skupinami skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Legislatívny zámer zákona o jednorazovom finančnom odškodnení osôb sterilizovaných v rozpore s právom vedie k zvýšeniu príjmov domácností, v ktorých sa nachádza žena sterilizovaná v rozpore s právom, a to konkrétne vo výške jednorazového vyplatenia odškodnenia v sume 5.000,- €. Je vysoký predpoklad, že návrh zákona pozitívne ovplyvní najmä skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia, keďže k výkonu sterilizácie v rozpore s právom dochádzalo predovšetkým u žien z marginalizovaných rómskych komunít.
(V prípade vyššieho počtu hodnotených opatrení doplňte podľa potreby do tabuľky pred bod 4.2 ďalšie sekcie - 4.1.1 Pozitívny vplyv/4.1.2 Negatívny vplyv).
a)
4.1.1 Pozitívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Zvýšenie príjmov domácností, v ktorých sa nachádza žena sterilizovaná v rozpore s právom - odškodnenie v sume 5.000,- €.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
Ženy sterilizované v rozpore s právom
c)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
d)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
Rast príjmov jednorazovo o 5.000,- €. Odhad oprávnených žiadateliek do 1 000 žien.
e)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.1.1 Z toho pozitívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte pozitívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. znižovanie miery rizika chudoby, priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Pozitívny vplyv- jednorazové zvýšenie príjmov domácností, v ktorých sa nachádza žena sterilizovaná v rozpore s právom.
i)
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
Príloha č. 4
7
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
j)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
k)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
a)
4.1.2 Negatívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
c)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
d)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
e)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.2.1 Z toho negatívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte negatívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. zvyšovanie miery rizika chudoby, priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
i)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
Príloha č. 4
8
j)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
k)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
9
4.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva a vplyv na sociálnu inklúziu.
Má návrh vplyv na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám?
Popíšte hodnotené opatrenie, špecifikujte ovplyvnené skupiny obyvateľstva a charakter zmeny v prístupnosti s ohľadom na dostupnosť finančnú, geografickú, kvalitu, organizovanie a pod. Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
a)
Rozumie sa najmä na prístup k:
-sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
-kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
-pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
-zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
-zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
-k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
-bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
-doprave,
-ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
-spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
-informáciám,
-k iným právam (napr. politickým).
Návrh vplyv na prístup žien sterilizovaných v rozpore s právom k jednorazovému odškodneniu.
b)
návrh významný vplyv na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva alebo skupín v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv na ne. Je tento vplyv väčší ako vplyv na iné skupiny či subjekty? Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
c)
Zraniteľné skupiny alebo skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia sú napr.:
Návrh má vplyv na marginalizované rómske komunity, keďže podľa doterajších výskumov práve ženy
10
-domácnosti s nízkym príjmom (napr. žijúce iba zo sociálnych príjmov, alebo z príjmov pod hranicou rizika chudoby, alebo s príjmom pod životným minimom, alebo patriace medzi 25% domácností s najnižším príjmom),
-nezamestnaní, najmä dlhodobo nezamestnaní, mladí nezamestnaní a nezamestnaní nad 50 rokov,
-deti (0 – 17),
-mladí ľudia (18 – 25 rokov),
-starší ľudia, napr. ľudia vo veku nad 65 rokov alebo dôchodcovia,
-ľudia so zdravotným postihnutím,
-marginalizované rómske komunity
-domácnosti s 3 a viac deťmi,
-jednorodičovské domácnosti s deťmi (neúplné rodiny, ktoré tvoria najmä osamelé matky s deťmi),
-príslušníci tretích krajín, azylanti, žiadatelia o azyl,
-iné zraniteľné skupiny, ako napr. bezdomovci, ľudia opúšťajúci detské domovy alebo iné inštitucionálne zariadenia
z marginalizovaných rómskych komunít podstupovali sterilizáciu v rozpore s právom. .
11
4.3 Identifikujte a popíšte vplyv na rovnosť príležitostí.
Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na rovnosť žien a mužov.
a)
4.3.1 Dodržuje návrh povinnosť rovnakého zaobchádzania so skupinami alebo jednotlivcami na základe pohlavia, rasy, etnicity, náboženstva alebo viery, zdravotného postihnutia, veku, sexuálnej orientácie alebo iného statusu? Mohol by viesť k nepriamej diskriminácii niektorých skupín obyvateľstva? Ak áno, ktoré skupiny takto ovplyvnené a akým spôsobom?
b)
Návrh dodržuje povinnosť rovnakého zaobchádzania.
c)
4.3.2 Môže návrh viesť k zväčšovaniu nerovností medzi ženami a mužmi? Podporuje návrh rovnosť príležitostí? Má návrh odlišný vplyv na ženy a mužov? Popíšte vplyvy.
d)
Popíšte riziká návrhu, ktoré môžu viesť k zväčšovaniu nerovností:
Nie sú.
e)
Popíšte pozitívne vplyvy návrhu na dosahovanie rovnosti žien a mužov, rovnosti príležitostí žien a mužov, prípadne vplyvy na ženy a mužov, ak sú odlišné:
Návrh bude mať dopad predovšetkým na ženy, keďže primárne na ženách bol vykonaný zákrok sterilizácie v rozpore s právom.
f)
návrh významné vplyvy na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva? Ak áno, aké? Akým spôsobom? Zraniteľnou skupinou obyvateľstva sa rozumejú najmä ženy ohrozené viacnásobnou diskrimináciou, tehotné matky, seniorky, ženy patriace do marginalizovaných skupín obyvateľstva, migrantky, ženy a dievčatá so zdravotným postihnutím, obete násilia a pod.
Návrh vplyv na ženy z marginalizovaných rómskych komunít, keďže k výkonu sterilizácie v rozpore s právom dochádzalo predovšetkým v tejto komunite.
g)
Pri identifikovaní vplyvov na rovnosť žien a mužov treba vziať do úvahy existujúce rozdiely medzi ženami a mužmi, ktoré relevantné k danej politike. Podpora rovnosti žien a mužov nespočíva len v odstraňovaní obmedzení a bariér pre plnohodnotnú účasť na ekonomickom, politickom a sociálnom živote spoločnosti ako aj rodinnom živote, ale taktiež v podpore rovnosti medzi nimi.
V ktorých oblastiach podpory rovnosti žien a mužov návrh
12
odstraňuje prekážky a/alebo podporuje rovnosť žien a mužov? Medzi oblasti podpory rovnosti žien a mužov okrem iného patria:
-podpora slobodného výberu povolania a ekonomickej činnosti
-podpora vyrovnávania ekonomickej nezávislosti,
-zosúladenie pracovného, súkromného a rodinného života,
-podpora rovnosti príležitostí pri participácii na rozhodovaní,
-boj proti domácemu násiliu, násiliu na ženách a obchodovaniu s ľuďmi,
-podpora vnímania osobnej starostlivosti o dieťa za rovnocennú s ekonomickou činnosťou a podpora neviditeľnej práce v domácnosti ako takej,
-rešpektovanie osobných preferencií pri výbere povolania a zosúlaďovania pracovného a rodinného života.
13
4.4 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na zamestnanosť a na trh práce.
V prípade kladnej odpovede pripojte odôvodnenie v súlade s Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov.
a)
Uľahčuje návrh vznik nových pracovných miest? Ak áno, ako? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
b)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, pre aké skupiny zamestnancov, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod.
Nie
c)
Vedie návrh k zániku pracovných miest? Ak áno, ako a akých? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu
d)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod. Identifikujte možné dôsledky, skupiny zamestnancov, ktoré budú viac ovplyvnené a rozsah vplyvu.
Nie
e)
Ovplyvňuje návrh dopyt po práci? Ak áno, ako?
f)
Dopyt po práci závisí na jednej strane na produkcii tovarov a služieb v ekonomike a na druhej strane na cene práce.
Nie
g)
Má návrh dosah na fungovanie trhu práce? Ak áno, aký?
h)
Týka sa makroekonomických dosahov ako je napr. participácia na trhu práce, dlhodobá nezamestnanosť, regionálne rozdiely v mierach zamestnanosti. Ponuka práce môže byť ovplyvnená rôznymi premennými napr. úrovňou miezd, inštitucionálnym nastavením (napr. zosúladenie pracovného a súkromného života alebo uľahčovanie rôznych foriem mobility).
Nie
i)
Má návrh špecifické negatívne dôsledky pre isté skupiny profesií, skupín zamestnancov či živnostníkov? Ak áno, aké a pre ktoré skupiny?
j)
Návrh môže ohrozovať napr. pracovníkov istých profesií favorizovaním špecifických aktivít či technológií.
Nie
k)
Ovplyvňuje návrh špecifické vekové skupiny zamestnancov? Ak áno, aké? Akým spôsobom?
l)
Identifikujte, či návrh môže ovplyvniť rozhodnutia zamestnancov alebo
Nie
14
zamestnávateľov a môže byť zdrojom neskoršieho vstupu na trh práce alebo predčasného odchodu z trhu práce jednotlivcov.
15