1
Dôvodová správa
I. Všeobecná časť
Návrh na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov predkladá do legislatívneho procesu poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Martin Fecko.
Hlavným sledovaným cieľom predloženého návrhu zákona na základe doterajšej aplikačnej praxe, ako aj požiadavky zástupcov Úradu geodézie, kartografie a katastra, je doplniť absentujúci legislatívny rámec pri zmene druhu pozemku z vodnej plochy na ostatnú plochu a zastavanú plochu a nádvorie a naopak.
Návrh zákona definuje pojem vodná plocha, upravuje a spresňuje doterajšie postupy ohľadom predkladania rozhodnutí podľa § 43 ods. 8 a § 23 písm. c) a d) na zápis do katastra nehnuteľností v prípade, že na ich základe je možné v katastri nehnuteľností vykonať zmenu druhu pozemku a rovnako upravuje a spresňuje doterajšie postupy ohľadom predkladania rozhodnutí podľa § 43 ods. 8 a § 23 písm. c) a d) iným orgánom štátnej správy predovšetkým na úseku štátnej správy ochrany poľnohospodárskej pôdy alebo na úseku štátnej správy lesného hospodárstva za účelom vydania rozhodnutia alebo stanoviska podľa osobitného predpisu.
V zákone sa dopĺňa orgánom štátnej vodnej správy kompetencia rozhodovať v pochybnostiach o tom, či ide o vodnú plochu. Podkladom pre vydanie rozhodnutia je záväzné stanovisko správcu toku a orgánu ochrany prírody, stanovisko obce a dotknutých vlastníkov pozemkov. V prípade, že ide o časť pozemku pre takého rozhodnutie je podkladom aj geometrický plán.
Súčasťou predkladaného návrhu zákona je aj návrh na zmenu zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch, zmena zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny a zákona č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy z dôvodu zosúladenia niektorých ustanovení, resp. zjednotenia znenia citovaných zákonov s navrhovanou novelou vodného zákona.
Vzhľadom na absenciu legislatívnej úpravy, ako aj relevantných listín, na základe ktorých je možné vykonať zmenu v katastri nehnuteľnosti sa konania o zmene druhu pozemku, ktorých sa týka legislatívna zmena vykonaná týmto zákonom, začaté pred účinnosťou tohto zákona dokončia podľa tohto zákona.
Predkladaný návrh zákona pozitívny vplyv na životné prostredie. Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, informatizáciu spoločnosti, podnikateľské prostredie, na služby verejnej správy pre občana, sociálne vplyvy, vplyvy na manželstvo a rodinu.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, nálezmi ústavného súdu, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná. Návrh zákona je v súlade s právom Európskej únie.
2
II. Osobitná časť
K Čl. I.
K bodu 1
Z aplikačnej praxe vyplynula požiadavka zadefinovať vodnú plochu pre zjednotenie a zjednodušenie postupov orgánov štátnej vodnej správy a katastrálnymi odbormi ohľadom zmeny druhu pozemku. Definícia sa upravuje aj s cieľom predpokladaného zosúladenia so zákonom o ochrane prírody a krajiny.
K bodu 2
Navrhovanou úpravou sa odstránia súčasné nedostatky absentujúceho legislatívneho rámca, teda právnej úpravy pre vydávanie relevantných listín týkajúcich sa zmeny druhu pozemku. Podľa doterajšieho znenia zákona orgán štátnej vodnej správy nemal založenú pôsobnosť, resp. príslušnosť na rozhodovanie vo veci zmeny druhu pozemku vodná plocha. Podľa doterajšieho znenia zákona sa katastru nehnuteľností predkladali len rozhodnutia podľa § 23 ods. 1 písm. c) a d) a § 43 ods. 8. Navrhovanou úpravou sa rozširuje predkladanie aj na rozhodnutia v pochybnostiach, či ide o vodnú plochu alebo nie.
K bodu 3
Navrhovanou úpravou sa upresňuje postup predkladania rozhodnutí orgánov štátnej vodnej správy pre konania orgánov štátnej správy na úseku katastra nehnuteľnosti, orgánov štátnej správy lesného hospodárstva a orgánov štátnej správy ochrany poľnohospodárskej pôdy.
Rozhodnutia vydané podľa § 43 ods. 8, § 23 písm. c) a d) a § 43a sa predkladajú na zápis do katastra nehnuteľností v prípade, že na ich základe je možné v katastri nehnuteľností vykonať zmenu druhu pozemku. Rozhodnutia vydané podľa § 43 ods. 8, § 23 písm. c) a d) a § 43a sa predkladajú iným orgánom štátnej správy predovšetkým na úseku štátnej správy ochrany poľnohospodárskej pôdy alebo na úseku štátnej správy lesného hospodárstva za účelom vydania rozhodnutia alebo stanoviska podľa osobitného predpisu.
K Čl. II
Úprava vzhľadom na nové znenie definície vodnej plochy a nové ustanovenie § 43a.
K Čl. III
Úprava vzhľadom na nové znenie definície vodnej plochy, nové ustanovenie § 43a a v § 73 doplnený nový odsek 22.
K Čl. IV
Úprava vzhľadom na nové znenie definície vodnej plochy a nové ustanovenie § 43a.
3
K Čl. V
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. augusta 2023.
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Martin FECKO
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
5
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
6
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.