Dôvodová správaI. Všeobecná časť
Návrh na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov predkladá do legislatívneho procesu poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Martin Fecko.
Hlavným sledovaným cieľom predloženého návrhu zákona na základe doterajšej aplikačnej praxe, ako aj požiadavky zástupcov Úradu geodézie, kartografie a katastra, je doplniť absentujúci legislatívny rámec pri zmene druhu pozemku z vodnej plochy na ostatnú plochu a zastavanú plochu a nádvorie a naopak.
Návrh zákona definuje pojem vodná plocha, upravuje a spresňuje doterajšie postupy ohľadom predkladania rozhodnutí podľa § 43 ods. 8 a § 23 písm. c) a d) na zápis do katastra nehnuteľností v prípade, že na ich základe je možné v katastri nehnuteľností vykonať zmenu druhu pozemku a rovnako upravuje a spresňuje doterajšie postupy ohľadom predkladania rozhodnutí podľa § 43 ods. 8 a § 23 písm. c) a d) iným orgánom štátnej správy predovšetkým na úseku štátnej správy ochrany poľnohospodárskej pôdy alebo na úseku štátnej správy lesného hospodárstva za účelom vydania rozhodnutia alebo stanoviska podľa osobitného predpisu.
V zákone sa dopĺňa orgánom štátnej vodnej správy kompetencia rozhodovať v pochybnostiach o tom, či ide o vodnú plochu. Podkladom pre vydanie rozhodnutia je záväzné stanovisko správcu toku a orgánu ochrany prírody, stanovisko obce a dotknutých vlastníkov pozemkov. V prípade, že ide o časť pozemku pre takého rozhodnutie je podkladom aj geometrický plán.
Súčasťou predkladaného návrhu zákona je aj návrh na zmenu zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch, zmena zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny a zákona č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy z dôvodu zosúladenia niektorých ustanovení, resp. zjednotenia znenia citovaných zákonov s navrhovanou novelou vodného zákona.
Vzhľadom na absenciu legislatívnej úpravy, ako aj relevantných listín, na základe ktorých je možné vykonať zmenu v katastri nehnuteľnosti sa konania o zmene druhu pozemku, ktorých sa týka legislatívna zmena vykonaná týmto zákonom, začaté pred účinnosťou tohto zákona dokončia podľa tohto zákona.
Predkladaný návrh zákona má pozitívny vplyv na životné prostredie. Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, informatizáciu spoločnosti, podnikateľské prostredie, na služby verejnej správy pre občana, sociálne vplyvy, vplyvy na manželstvo a rodinu.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, nálezmi ústavného súdu, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná. Návrh zákona je v súlade s právom Európskej únie.