1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Peter Kremský a Radovan Marcinčin predkladajú návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).
Cieľom návrhu zákona je čo na najnižšiu možnú mieru znížiť počet nepoistených vozidiel, ktoré registrované na Slovensku a spôsobujú škody, ktoré musia byť následne hradené z poistného garančného fondu („GF“). Počet nepoistených vozidiel totiž každoročne dynamicky rastie a za rok 2022 ide o 60 tisíc vozidiel. Dosiahnuť sa to chce zavedením príspevku osoby, ktorá nesplní povinnosť uzavrieť poistnú zmluvu podľa zákona č. 381/2001 Z. z. a vyradením vozidiel z evidencie vozidiel, ktoré už nemajú dôvod byť vedené v evidencii motorových vozidiel.
GF je spravovaný Slovenskou kanceláriou poisťovateľov („SKP“), ktorá poskytuje poškodeným poistné plnenie za škodu, ktorá bola spôsobená prevádzkou vozidla bez poistenia zodpovednosti (PZP). Financovanie GF je založené na príspevkoch členských poisťovní poskytujúcich PZP na Slovensku. Vzhľadom na systém financovania GF prostredníctvom príspevkov členských poisťovní (a mimoriadnych príspevkov ak je výška prostriedkov nedostatočná) sa fakticky na poskytovanie plnenia z GF podieľajú prostredníctvom platenia poistného prevádzkovatelia vozidiel, ktorí si svoju povinnosť uzavrieť PZP splnili. Je však principiálne žiaduce, aby sa na financovaní GF podieľali aj tí, ktorí si neplnia svoju povinnosť uzavrieť a udržiavať PZP v platnosti počas celej doby prevádzky vozidla.
Dlhodobá prax ukazuje, že SKP sa darí cez regresnú náhradu vymôcť len časť výdavkov GF na úhradu škody spôsobenej prevádzkou nepoisteného vozidla. Navrhovaný systém príspevku povedie k spravodlivejšiemu usporiadaniu v GF.
V čl. II sa novelizáciou zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke upravuje jednorazové vyradenie vozidiel z evidencie vozidiel ministerstvom vnútra, ktoré k 30. júnu 2024 nemajú uzavreté PZP najmenej tri po sebe nasledujúce mesiace. Ustanovenie nadväzuje na právnu úpravu čl. I § 28a, kedy vyradeniu z evidencie vozidiel predchádza 6 mesačné obdobie informovania prevádzkovateľov vozidiel o neexistencii PZP.
Z analýzy údajov z Registra vozidiel vedenom MV SR a Registra poistných zmlúv vedenom SKP vyplýva, že odhadom 150-200 tis. vozidiel evidovaných v Evidencii motorových vozidiel ministerstva vnútra nie je v súlade s fyzickým stavom vozidiel v premávke. Tento stav zaťažuje evidenciu vozidiel a bráni účinne bojovať s prevádzkovaním vozidiel bez poistenia. Ide o vozidlá:
neexistujúce (rozobrané na súčiastky);
ktorých držitelia boli vymazaní z Obchodného registra;
staršie ako 50 rokov;
u ktorých vek držiteľa vozidla presahuje 100 rokov;
ktorých vlastníci zomreli;
odcudzené.
2
SKP je zo zákona č. 381/2001 Z.z. povinná oznamovať príslušnému okresnému úradu údaje o prevádzkovateľoch vozidiel, ktorí si povinné zmluvné poistenie neuzatvorili. Okresné úrady vedú voči nim správne konania, výsledkom ktorých je uloženie pokuty. Pokuty príjmom štátneho rozpočtu. Počet podaní SKP osciluje v počte okolo 400 tis. ročne a okresné úrady zahlcuje. Počet podaní súvisí jednak s nekorektnými údajmi, ale rovnako tiež s veľkým množstvom opodstatnených podaní prevádzkovateľov vozidiel bez poistenia. Aktuálny stav zároveň ukazuje, že sankcie, ktoré okresné úrady udeľujú nemotivujú povinných uzatvoriť si poistenie. Okresné úrady vyberú ročne na pokutách cca 0,5 mil. Eur.
Okresné úrady nedisponujú dostatočnými personálnymi, technickými kapacitami a nestíhajú vybavovať všetky podania, čo za následok, že väčšina motoristov bez poistenia zostáva nepotrestaná. Odvolacím orgánom pre správne konanie iné útvary okresných úradov, ktoré sa primárne tejto problematike nevenujú. Preto okresné úrady sa s cieľom vyhnúť sa odvolaciemu konaniu snažia vybavovať iba prípady, ktoré nie sú sporné, prípadne udeliť pokutu, ktorá je iba symbolická.
Prehľad podaní, ktoré SKP zasiela na okresné úrady:
459 857
434 117
478 501
411 573
359 306
400 000
2018
2019
2020
2021
2022
2023
Prehľad zaslaných podaní na okresné úrady v jednotlivých rokoch
Rok
Počet podaní na OÚ
Návrh zákona predpokladá, že sankčný systém spravovaný štátom cez okresné úrady zostáva, keďže PZP je povinným poistením zo zákona a štát mať možnosť uloženia pokuty za porušenie zákonnej povinnosti.
Rovnako zostáva zachovaná právomoc dopravnej polície zisťovať existenciu PZP pri kontrolách vodičov na cestách. Dopravná polícia musí byť súčasťou prevenčného a sankčného systému tak ako je tomu v ostatných krajinách.
Návrh zákona pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie. Predkladaný návrh zákona nemá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá ani žiadne sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na služby pre občana a ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
3
Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1 (§ 8a)§ 3 ods. 1 zákona stanovuje kto má pri tuzemskom motorovom vozidle povinnosť uzavrieť poistnú zmluvu na povinné zmluvné poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla („PZP“). Ak na také vozidlo nebolo uzatvorené poistenie škodu ním spôsobenú a nároky poškodených vysporiada SKP z GF, teda tými, ktorí si svoju povinnosť uzavrieť PZP splnili.
Napriek tomu, že je PZP povinné, počet vozidiel bez PZP každoročne rastie, údaje uvedené v tabuľke:
45 198
5 556
11 311
12 951
18 201
19 594
19 995
22 447
21 563
20 758
24 311
27 164
27 729
26 043
23 201
20 907
23 885
30 339
39 208
44 244
48 454
61 249
0
10 000
20 000
30 000
40 000
50 000
60 000
70 000
<1.1.2002
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
Prírastky nepoistených vozidiel ročne
Nepoistené celkom: 594 308
Novým § 8a sa preto stanovuje, že ten kto si túto zákonnú povinnosť nesplní bude povinný zaplatiť SKP príspevok do GF za každý deň porušenia tejto povinnosti. Oslobodenie od platenia príspevku sa bude vzťahovať len na odcudzené vozidlo. Príspevok sa bude platiť za každý deň kedy na auto nebolo uzavreté PZP, a to dennou sadzbou podľa druhu motorového vozidla. Výška príspevku musí byť vyššia ako bežné poistné v komerčnej poisťovni, pretože je neprípustné, aby platenie príspevku bolo ekonomicky priaznivejšie ako platenie poistného za štandardné PZP; tiež je nutné zachovať dostatočnú motiváciu na uzatváranie štandardného PZP, ktoré bude lacnejšie ako príspevok osoby bez poistenia.
SKP patrí náhrada nákladov, ktoré jej vzniknú s mimosúdnym uplatnením práva na príspevok. Výška nákladov bude stanovená vykonávacím právnym predpisom, aby sa zabránilo sporom o ich výške čím budú zároveň ochránené práva dotknutých osôb pred neprimeranou výškou nákladov. Náklady súdneho a exekučného vymáhania upravené osobitnými predpismi, preto nie je potrebné právo na náhradu týchto nákladov a ani ich výšku výslovne upravovať.
Podrobnosti o dennej sadzbe, druhy vozidiel a výšku nákladov, ktoré si SKP môže voči povinnému uplatniť stanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá Ministerstvo financií SR a ktoré sa vyhlasuje v Zbierke zákonov SR.
Príspevok bude môcť byť vymáhaný len v lehote jedného roka z dôvodu zamedzenia nežiaduceho omeškania SKP s oslovením povinnej osoby a vymáhaním príspevku. Podmienkou zachovania lehoty je odoslanie výzvy povinnej osobe. V prípade márneho uplynutia lehoty jedného roka od vzniku povinnosti príspevok zaplatiť SKP nebude mať právo príspevok vymáhať. Začiatok plynutia lehoty od
4
vzniku povinnosti zaplatiť príspevok platí voči osobám zapísaným v registri vozidiel, pretože tieto osoby môže SKP identifikovať, a to vrátane ich adresy. U osôb nezapísaných v evidencii motorových vozidiel začne lehota jedného roka plynúť od okamihu, keď sa SKP preukázateľne dozvie, kto je prevádzkovateľom vozidla, inak by hrozilo, že lehota ubehne skôr, ako uvedené skutočnosti SKP zistí. Vzhľadom na to, že povinnosť zaplatiť príspevok vzniká samostatne za každý jednotlivý deň, bude nárok na príspevok v prípade nezaslania výzvy zanikať za každý deň. Touto úpravou nie je dotknuté premlčanie nároku SKP v prípade, že SKP po včasnom odoslaní výzvy nepristúpi k podaniu žaloby na príslušnom súde a dôjde k uplynutiu všeobecnej premlčacej doby.
Zároveň sa navrhuje, aby súčasťou výzvy na úhradu príspevku bolo aj dostatočné poučenie adresáta o jeho právach a povinnostiach vrátane informovania o možnostiach doložiť okolnosti vylučujúce vznik nároku na príspevok (napr. doklady o prevode držby vozidla na inú osobu) a o možnostiach ďalšieho postupu pri vymáhaní príspevku. Táto „poučovacia povinnosť“ SKP prispeje k lepšej informovanosti adresáta výzvy a väčšej ochrane jeho práv.
K bodu 2 (§ 24 ods. 1)
V nadväznosti na zavedenie príspevku osoby bez poistenia v § 8a sa upravuje, že GF je tvorený aj príjmami z tohto príspevku.
K bodu 3 (§ 28a)
V nadväznosti na úpravu v čl. II (vyradenie áut z registra vozidiel z dôvodu neexistencie PZP najmenej po dobu 3 mesiacov) sa povinným osobám umožňuje po dobu 6 mesiacov od účinnosti zákona splniť zákonnú povinnosť uzavrieť PZP. po uplynutí tejto lehoty bude možné vozidlo vyradiť. Počas uvedenej doby bude mať SKP na svojej webovej stránke SKP zverejnené údaje - druh motorového vozidla, evidenčné číslo motorového vozidla a identifikačné číslo motorového vozidla VIN, aby si každý mohol overiť, či má uzavreté PZP.
Čl. II
K bodu 1 (§ 120 ods. 1)
Navrhuje sa, aby orgán policajného zboru vyradil z evidencie vozidlo, pri ktorom nie je zistené uzatvorené poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla.
K bodu 2 (§ 143l)
V nadväznosti na úpravu § 28a v čl. I sa navrhuje jednorazové vyradenie vozidiel z evidencie vozidiel, pri ktorých aj po uplynutí 6 mesačnej lehoty zverejnenia informácie, že na vozidlo nebolo uzavreté PZP, nebola táto zákonná povinnosť splnená. Zoznam vyradených vozidiel zverejní ministerstvo vnútra na svojej webovej stránke do 10 kalendárnych dní od vyradenia motorového vozidla.
Umožňuje sa opätovné zaradenie vozidla do evidencie vozidiel, ak bude preukázané, že k stanovenému termínu bolo PZP k vyradenému vozidlu uzavreté. Na toto opätovné prihlásenie vozidla do evidencie vozidiel sa neuplatní požiadavka na opätovné schválenie vozidla na prevádzku v cestnej premávke podľa § 120 ods. 8.
Čl. III
Účinnosť zákona sa navrhuje na 1. januára 2024. okrem čl. II bodu 1, ktorý nadobúda účinnosť od 1. júla 2024.
5
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Peter Kremský a Radovan Marcinčin
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)je upravený v primárnom práve Európskej únie, a to v článku 114 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
b)je upravený v sekundárnom práve Európskej únie a to v smernici Európskeho parlamentu a Rady 2009/103/ES zo 16. septembra 2009 o poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel a o kontrole plnenia povinnosti poistenia tejto zodpovednosti,
c)je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie, a to je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie, a to v rozsudku Súdneho dvora vo veci C-22/12 Katarína Haasová / Rastislav Petrík a Blanka Holingová [2013] čl. 3 ods. 1 smernice Rady 72/166/EHS z 24. apríla 1972 o aproximácii právnych predpisov členských štátov týkajúcich sa poistenia zodpovednosti za škodu spôsobenú motorovými vozidlami a kontroly plnenia povinnosti poistenia tejto zodpovednosti a článok 1 ods. 1 smernice Rady 90/232/EHS zo 14. mája 1990 o aproximácii právnych predpisov členských štátov týkajúcich sa poistenia zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel sa majú vykladať v tom zmysle, že je s nimi nezlučiteľná taká vnútroštátna právna úprava, ktorá umožňuje vylúčenie alebo obmedzenie nároku pozostalej osoby po obeti dopravnej nehody na náhrady nemajetkovej ujmy z povinného poistného krytia zodpovednej osoby.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a) lehota na transpozíciu smernice uvedenej v bode 3 písm. b) tejto doložky zlučiteľnosti nebola stanovená, pretože smernica zachováva transpozičné lehoty ňou zrušených smerníc, z ktorých tie, ktoré relevantné vo vzťahu k predmetu úpravy návrhu zákona, uplynuli ešte pred vstupom Slovenskej republiky do Európskej únie,
6
b) v danej oblasti nebol proti Slovenskej republike začatý postup Európskej komisie a ani konanie Súdneho dvora Európskej únie podľa článkov 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
c) smernica uvedená v bode 3 písm. b) tejto doložky zlučiteľnosti bola pôvodne úplne transponovaná do zákona č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, do zákona č. 186/2004 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 430/2003 Z. z. a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov a do zákona č. 645/2004 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie
- úplný
7
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií Slovenskej republiky a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.