Odôvodnenie
návrhu na prijatie uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky k aktuálnym otázkam rozvoja verejného zdravotníctva
Návrh na prijatie uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky k aktuálnym otázkam rozvoja verejného zdravotníctva predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky.
Pre rozvoj verejného zdravotníctva v Slovenskej republike mimoriadne dôležité aj tri vybrané problematiky:
1. Urýchlená realizácia opatrení z memoranda o zlepšení systému zdravotníctva uzavretého medzi vládou Slovenskej republiky a Lekárskym odborovým združením.
2. Zmysluplné a včasné čerpanie peňažných prostriedkov z Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti na výstavbu a rekonštrukciu nemocníc, vrátane Národnej univerzitnej nemocnice Bratislava – Rázsochy.
3. Riešenie naakumulovaných a akútnych problémov v zdravotníctve počas neprimerane dlho trvajúceho obdobia ústavneho režimu obmedzenej pôsobnosti dočasne poverenej vlády.
Všetky tri kľúčové témy v praktickej rovine vykazujú vážne problémy a zasluhujú si pozornosť Národnej rady Slovenskej republiky.
Občania, od ktorých pochádza verejná moc, dlhodobo považujú zdravie, zdravotnú starostlivosť a dostupnosť jej poskytovania za prvoradú prioritu. Zabezpečenie kvality a dostupnosti zdravotnej starostlivosti predstavuje kľúčovú výzvu súvisiacu s udržaním a rastom kvality života.
Ochrana zdravia, zdravotná starostlivosť, verejné zdravotné poistenie, ďalšie vzdelávanie zdravotníckych pracovníkov, ale aj cenová politika výkonov v zdravotníctve zároveň predstavujú konkrétny úsek verejnej správy.
Nárast tlaku na financovanie zdravotnej starostlivosti nadväzne vyvoláva veľký tlak aj na zabezpečenie personálnej zložky zdravotnej starostlivosti v Slovenskej republike, a článkom 40 ústavy zaručená ochrana zdravia sa stávala problematickou.
Verejnosť aj politická sféra v posledných mesiacoch roka 2022 upriamili pozornosť na problematiku zdravotníctva v kríze. Hlavnými otázkami boli jeho personálne a finančné zabezpečenie. Napriek verejnému, ale aj politickému tlaku neboli jasne predstavené spôsoby ako sa s danými problémami vysporiadať.
Poskytovanie kvalitnej zdravotnej starostlivosti je podmienené aj uceleným systémom rozvoja personálnej zložky zdravotnej starostlivosti v Slovenskej republike. Naviac k súťaži o zdravotnícke profesie dochádza v konkurenčnom prostredí minimálne okolitých štátov. Takto širšie poňatú problematiku obsahovali aj požiadavky predložené Lekárskym odborovým združením. Združenie identifikovalo osem z jeho pohľadu najzávažnejších problémov, ktoré bolo potrebné riešiť bez zbytočného zdržania. Napriek komplexne formulovaným
2
očakávaniam, bol prístup výkonnej moci neadekvátny. Lekárske odborové združenie zorganizovalo medzi svojimi členmi akciu, ktorá vyvrcholila podaním výpovedí 2100 lekárov zo svojho zamestnania. Výpovede mali nadobudnú platnosť k 1. decembru 2022. K výpovediam lekárov sa pridali aj zdravotné sestry a ostatní zdravotnícky pracovníci, hlavne formou výpovedí z pohotovostných služieb.
Po zložitých rokovaniach a rôznorodých návrhoch zo strany členov vlády Slovenskej republiky, 26. novembra 2022 bolo verejnosti oznámené dosiahnutie dohody. Dňa 31. novembra 2022, t. z. posledný deň plynutia výpovednej doby, došlo k podpisu memoranda o zlepšení systému zdravotníctva uzavretého medzi vládou Slovenskej republiky a Lekárskym odborovým združením.
Aký bude osud ostatných opatrení, ktoré priamo nesúvisia so zvýšením platových náležitostí zdravotníckych pracovníkov bol od začiatku otázny. Tie totiž súvisia s financovaním poskytovania zdravotnej starostlivosti a s uceleným systémom rozvoja jej personálnej zložky.
Na tlačovej konferencii 17. februára 2023 predstavitelia Lekárskeho odborového združenia informovali verejnosť o stave plnenia memoranda. Kritizovali vládu za neplnenie bodov memoranda a vyzvali ju, aby začala konať:
Chceme informovať, že „vláda konala pokiaľ boli výpovede lekárov na stole a dnes opäť problémy nášho zdravotníctva nerieši a záväzky, ktoré dala vláda nám ale aj verejnosti, si neplní.“
„Počas výpovedí lekárov vláda splnila len tri požiadavky z ôsmich, a to navýšila mzdy sestier a lekárov, zrušila zdaňovanie vzdelávania zdravotníkov a čiastočne zlepšila vzdelávanie mladých lekárov. Ostatné záväzky z memoranda si však dnes vláda opäť neplní a bez našich výpovedí sa opäť stretáme s ignoranciou.“
Podľa Lekárskeho odborového združenia napriek navýšeniu rozpočtu pre zdravotníctvo nemocnice hlásia, že im dané peniaze poisťovne neposkytli. Vláda tiež neplní svoje záväzky vo vzťahu k zavádzaniu DRG systému. Nenavrhla zákonnú úpravu minimálnych noriem na personálne zabezpečenie oddelení. Nerieši problémy lekárskych fakúlt.
Určité riešenie vzniknutej situácie ponúkal návrh na prijatie uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky k urýchleniu realizácie memoranda o zlepšení systému zdravotníctva uzavretého medzi vládou Slovenskej republiky a Lekárskym odborovým združením, ktorý prerokovala Národná rady Slovenskej republiky na 88. schôdzi ako tlač 1474. Návrh však veľmi tesným počtom hlasov nebol schválený.
Na neschválenie návrhu na prijatie uznesenia k urýchleniu realizácie memoranda zareagovalo aj Lekárske odborové združenie. V tlačovej správe podčiarklo, že národná rada by mala vstúpiť do implementácie memoranda, a ďalej uviedlo:
„Návrh uznesenia poslanca NR SR Vladimíra Faiča na urýchlenie implementácie Memoranda o zlepšení zdravotníckeho systému, ktorý bol uzavretý medzi vládou Slovenskej republiky a Lekárskym odborovým združením, sme považovali za pozitívnu iniciatívu, ktorej prijatie mohlo reálne pomôcť slovenskému zdravotníctvu.
3
Sme presvedčení, že požiadavka na predloženie správy o implementácii Memoranda na zasadnutie Národnej rady, ako aj požiadavka na stretnutie predstaviteľov zástupcov zdravotníckych organizácií, Lekárskeho odborového združenia a povereného ministra zdravotníctva v prítomnosti predsedu Národnej rady by situáciu pri implementácii memoranda zlepšilo. Tak isto ako predkladateľ uznesenia si myslíme, že výbor pre zdravotníctvo by mal v tejto chvíli dozorovať ministerstvo zdravotníctva pri implementácii memoranda.
Lekárske odborové združenie ďakujem všetkým poslancom, ktorí si uvedomujú stav nášho zdravotníctva a chcú problémy riešiť. Návrh poslanca NR SR Vladimíra Faiča na uznesenie, ktorým by sa urýchlila implementácia nášho Memoranda, považujeme za dobrý a je nám ľúto, že neprešiel o jediný hlas. Veríme preto, že sa tento návrh podá opäť a pri opakovanom hlasovaní sa nájde dosť poslancov, aby prešiel, pretože prinesie zlepšenie starostlivosti pre našich pacientom. Situáciu v NR SR budeme podrobne sledovať.“
Skutočnosť, že vláde chýba ústavno-politická legitimita, a práve z toho dôvodu jej zároveň chýba podstatná časť jej ústavno-právnej pôsobnosti, sa zákonite musela premietnuť aj do plnenia memoranda o zlepšení systému zdravotníctva. Aj v medziach ústavneho režimu obmedzenej pôsobnosti je možné realizovať významnú časť opatrení vyplývajúcich z memoranda o zlepšení systému zdravotníctva, uzavretého medzi vládou Slovenskej republiky a Lekárskym odborovým združením.
Rovnako výrazne sledovanou témou je aj zmysluplné a včasné čerpanie peňažných prostriedkov z Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti na podporu financovania výstavby a rekonštrukcie nemocníc, vrátane výstavby hrubej stavby Národnej univerzitnej nemocnice Bratislava – Rázsochy.
Oficiálna stránka planobnovy.sk venuje významnú pozornosť národnej univerzitnej nemocnici:
„Zahrnutie Rázsoch do plánu obnovy bolo určené uznesením vlády č. 441/2022 z 1. júla 2022, na základe ktorého bol stanovený aj rozpočet v hodnote 281 miliónov eur. V samotnom pláne obnovy sa konkrétne nemocnice nespomínajú, dokument hovorí o výstavbe a rekonštrukcii nemocníc a sprístupnení lôžok v týchto nemocniciach. Cieľom tejto investície je modernizovať súčasnú infraštruktúru a vybudovať novú, ktorá bude kompatibilná s požiadavkami moderných zdravotníckych systémov a prispeje k sieti nemocníc.“
Zároveň v stave implementácie označuje červenými bodmi, znamenajúcimi „priame ohrozenie splnenia celkového projektu“ tri opatrenia. Osem oranžových bodov znamená omeškanie, vrátane zahájenia a dokončenia výstavby národnej univerzitnej nemocnice.
Na stránke ministerstva zdravotníctva k plánu podpory obnovy a odolnosti zaujme dokument šiestej verzie Indikatívneho harmonogramu vyhlasovania výziev / priamych vyzvaní v rámci Plánu obnovy a odolnosti. Zatiaľ čo dlhodobo a kvalitne manažmentom pripravovaná výstavba novej Univerzitnej nemocnice v Martine, je v tomto indikatívnom harmonograme zakomponovaná ako samostatná položka a priame vyzvanie s alokáciou 329 892 689 €. Výzva na financovanie veľkých investičných projektov na podporu výstavby a rekonštrukcie nemocníc za účelom zlepšenia kvality a efektívnosti ústavnej zdravotnej starostlivosti počíta s alokáciou 212 109 738 (t. z. nemocnice na celom území SR). Návštevníkovi stránky však
4
nemôže byť jasné, kde zahrnuté plánované peňažné zdroje z Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti na výstavbu Národnej univerzitnej nemocnice Bratislava – Rázsochy.
Aj médiami zverejnené informácie naznačujú existenciu neprekonateľných problémov pri čerpaní európskych peňazí na výstavbu národnej univerzitnej nemocnice, akoby veľké plány s financovaním mali ísť takzvane „do stratena“.
Napríklad Trend na svojom internetovom portáli tému financovania výstavby a rekonštrukcie nemocníc vrátane Rázsoch z plánu podpory obnovy a odolnosti, opisuje v článku pod názvom:
„Nepodarená mexická telenovela s názvom Plán obnovy“
Okrem iného prekvapenie, akú nízku váhu majú protichodné vyjadrenia trojnásobne dočasne povereného predsedu a člena vlády Eduarda Hegera k problematike zazmluvnenia európskych peňazí na podporu výstavby a rekonštrukcie nemocníc.
Nasledovalo zverejnenie informácie, podľa ktorej Ministerstvo financií Slovenskej republiky navrhlo, aby sa upustilo od financovania hrubej stavby Národnej univerzitnej nemocnice Rázsochy z plánu podpory obnovy a odolnosti.
Opäť Trend v aktuálnejšom článku pod názvom Slovensko čaká medzinárodná blamáž. Rázsochy sa stavať nebudú, hneď v podtitule uvádza:
„Vláda si nechce priznať svoju neschopnosť. Zámer ministerstva financií zastaviť výstavbu nemocnice Rázsochy premiér z oči verejnosti stiahol“.
Neprimerane dlhé trvanie ústavneho režimu výkonu obmedzenej pôsobnosti dočasne poverenej vlády Slovenskej republiky podľa čl. 115 ods. 3 Ústavy Slovenskej republiky, len prehlbuje neudržateľnú spoločenskú a ekonomickú situáciu. Tým sa generovaný konflikt a polarizácia viditeľne prejavujú aj v oblasti zdravotníctva.
Napríklad spomenuté úvahy o zásadnej zmene vo výstavbe a financovaní Národnej univerzitnej nemocnice Bratislava Rázsochy v každom prípade patria do kategórie zásadných opatrení na zabezpečenie sociálnej politiky Slovenskej republiky s presahom aj na jej hospodársku oblasť.
Rovnako skutočnosť, že právna úprava kategorizácie ústavnej zdravotnej starostlivosti (tlač 706) bola schválená pred vyslovením nedôvery vláde, nezakladá jej oprávnenie rozhodovať o rušení nemocníc v čase po zverejnení obmedzeného poverenia v Zbierke zákonov SR. Verejná komunikácia problematiky reformy nemocníc budí dojem, akoby ju realizovala vláda so štandardnou pôsobnosťou, a nie s výrazne obmedzenou.
Doteraz uvedené potvrdzuje opodstatnenosť prerokovania mimoriadne dôležitých problematík na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky, ako aj prijatie jej uznesenia k aktuálnym otázkam rozvoja verejného zdravotníctva.
5
Ústavný poriadok Slovenskej republiky predstavuje právny a inštitucionálny rámec verejných politík, vrátane verejnej zdravotnej politiky. V rámci ústavného poriadku je venovaná pozornosť aj jej inštitucionálnemu ukotveniu. To znamená definovanie inštitúcií, ich pôsobnosti a pravidiel vzájomných vzťahov.
Parlament disponuje najvyššou mierou politickej legitimity, nakoľko je reprezentantom suverenity ľudu a je kreovaný priamymi voľbami. Z uvedeného odvodenia legitimity a postavenia v systéme orgánov štátnej moci vyplýva právo rokovať aj zodpovednosť Národnej rady Slovenskej republiky za smerovanie vnútornej, medzinárodnej, hospodárskej, sociálnej a iných politík. T. z. aj verejnej zdravotnej politiky. Problematika východísk pre zlepšenie systému zdravotníctva nie len vecou zodpovednosti výkonnej moci a vlády ako jej vrcholného orgánu. Je aj o zodpovednosti volených zástupcov, výborov parlamentu a Národnej rady Slovenskej republiky. Vrátane uplatnenia kontrolnej právomoci národnej rady voči vláde a jej jednotlivým členom, ako kľúčovým znakom parlamentnej formy vlády.
Predmetné uznesenie parlamentu byť impulzom pre výraznejšie angažovanie sa jednak zákonodarnej, jednak výkonnej moci. Nakoľko, ako bolo na začiatku zdôraznené - občania, od ktorých pochádza verejná moc, dlhodobo považujú zdravie, zdravotnú starostlivosť a dostupnosť jej poskytovania za prvoradú prioritu. Zabezpečenie kvality a dostupnosti zdravotnej starostlivosti predstavuje kľúčovú výzvu súvisiacu s udržaním a rastom kvality života.