Dôvodová správaA.Všeobecná časť
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Peter Kremský a Milan Kuriak predkladajú návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).
Cieľom návrhu zákona je, aby daňový bonus v plnej výške mohli poberať aj rodičia s nižšou mesačnou mzdou, ktorí majú tri a viac detí, nakoľko pre dosiahnutie maximálneho daňového bonusu musel mať rodič po prepočtoch hrubú mesačnú mzdu aspoň 1 500,- € pri 3 deťoch, 1 600,- € pri 4 deťoch, 1 700,- € pri 5 deťoch a 1 800,- € pri 6 a viac deťoch.
Zvýšenie percentuálneho limitu oproti terajšej úprave pri 3 a viac deťoch významne ovplyvní výšku daňového bonusu, nárok bude mať už aj rodič s hrubou mesačnou 1 100,- €. Navrhovaná zmena reaguje na skutočnosť, že práve nízkopríjmové rodiny s deťmi potrebujú pomoc od štátu viac ako rodiny s vyššími príjmami a súčasné nastavenie sa javí ako nedostatočné vzhľadom na zabezpečenie tejto potreby.
Návrh zákona má pozitívny vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a pozitívny sociálny vplyv a negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Predkladaný návrh zákona nemá vplyvy na životné prostredie ani vplyv na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na služby pre občana a ani vplyvy na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B.Osobitná časťČl. I
Navrhuje sa v doterajšom § 33 odseku 6 zmeniť hodnoty percentuálneho základu dane (čiastkového základu dane) pri 3 a viac deťoch, ktorý má vplyv na výslednú sumu daňového bonusu, s cieľom umožniť nárokovať si daňový bonus v maximálnej možnej výške aj rodičom s príjmami už od 1 100,- € pri 3 deťoch. Percentuálny limit základu dane sa pri 3 deťoch zvyšuje z 34% na 40%, pri 4 deťoch z 41% na 50%, pri 5 deťoch z 48% na 60% a pri 6 a viac deťoch z 55% na 75%.
Čl. II
Stanovuje sa nadobudnutie účinnosti na 1. januára 2024.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTInávrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Peter Kremský a Milan Kuriak
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií Slovenskej republiky a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.