B. Osobitná časť K čl. I
K bodu 1:
Zavádza sa definícia domácnosti na účely poskytovania zvýhodnených podmienok pre rodiny. Domácnosť tvoria manžel, manželka a maloleté deti, pričom uvedené skutočnosti sa preukazujú sobášnym listom a rodným listom dieťaťa.
K bodu 2:
Legislatívno- technická úprava súvisiaca s bodom 4.
K bodu 3:
Navrhuje sa zvýhodniť rodiny aj 50 % zľavou z výšky poplatkov, náhradu nákladov alebo inú odplatu za vedenie účtu stavebného sporenia počas obdobia 12 kalendárnych mesiacov odo dňa poskytnutia štátnej prémie.
K bodu 4:
Súčasná úprava plnoletého žiadateľa o štátnu prémiu zohľadňuje jeho zdaniteľné príjmy bez zohľadnenia ďalších okolností, čo v konečnom dôsledku skresľuje reálnu životnú úroveň žiadateľa. Hranica priemerného mesačného príjmu sa navrhuje zvýšiť o 1,3-násobok (t. j. zdvojnásobiť) priemernej mesačnej nominálnej mzdy zamestnanca v národnom hospodárstve SR zistenej ŠÚ SR za kalendárny rok predchádzajúci kalendárnemu roku, za ktorý sa uplatňuje nárok na štátnu prémiu, keďže je domácnosť tvorená manželmi a o ďalších 0,65-násobku za každé maloleté dieťa v domácnosti. Umožní to tak získať nárok na štátnu prémiu nielen rodinám s malými deťmi, kde je jeden z rodičov na rodičovskej dovolenke, ale aj rodinám s väčšími deťmi, pri ktorých sa jeden alebo obaja rodičia dostali pri svojej snahe zabezpečiť prostriedky pre svoju rodinu nad doteraz akceptovateľnú hranicu príjmu (tzv. rodinnú štátnu prémiu).
K bodu 5:
Minimálna suma sporenia je pri získavaní štátnej prémie rozhodujúca, obzvlášť pre rodiny s nižším a priemerným príjmom. V realite pozorujeme, že skoro žiadna domácnosť s nižším príjmom nemá možnosť ušetriť si 2 800 eur ročne, aby obdržala maximálnu 70-eurovú štátnu prémiu. Pre uplatnenie nároku na štátnu prémiu nesmie čistý príjem žiadateľa presiahnuť približne 1176 eur, pričom, na získanie úplnej štátnej prémie je potrebné nasporiť 233 eur mesačne - preto priemerná nasporená suma a tým aj priemerná štátna prémia býva menej než polovičná. Navrhuje sa preto, aby na získanie štátnej prémie pre rodiny postačovalo nasporiť 50 % sumy potrebnej na „štandardnú štátnu prémiu“ – štátna podpora zameraná na získanie vlastného bývania sa tak stane dostupnou aj pre rodiny s nižším príjmom a malými deťmi.
K bodu 6:
Každý žiadateľ sa bude musieť rozhodnúť, či ako jednotlivec požiada o štátnu prémiu podľa existujúceho nastavenia podmienok, alebo si zvoli alternatívu posudzovania nároku na tzv. rodinnú štátnu prémiu – kombinácia nebude možná.
K bodu 7:
Legislatívno- technická úprava súvisiaca s bodom 4. Pôvodné znenie predmetného ustanovenia ostáva zachované, dochádza len prečíslovaniu odkazov na ďalšie odseky zákona.
K bodu 8:
Vzhľadom na zavedenie tzv. rodinnej štátnej prémie je potrebné bližšie upraviť podmienky uzatvárania zmlúv o stavebnom sporení a zmien na zmluvách o stavebnom sporení vo