Dôvodová správaA.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Peter Kremský.
Aktuálna právna úprava účinná od 1.2.2023 stanovuje povinnosť, aby každý verejný obstarávateľ používal elektronickú platformu na obstarávanie a) zákaziek s nízkou hodnotou a b) podlimitných zákaziek, ktorých je z pohľadu celkového počtu realizovaných zákaziek najviac. Na rozdiel od týchto dvoch skupín zákaziek, pri tretej skupine, ktorú tvoria tzv. nadlimitné zákazky, je úprava odlišná a okrem elektronickej platformy môžu obstarávatelia používať aj iné Úradom pre verejné obstarávanie registrované špecializované informačné systémy. Za zmienku stojí, že nadlimitných zákaziek je síce menej ako v množine podlimitných zákaziek a zákaziek s nízkou hodnotou, ale nadlimitné zákazky majú vyššiu kumulatívnu peňažnú hodnotu.
Povinné používanie elektronickej platformy a súčasný zákaz používať iné systémy však už teraz spôsobuje a aj bude spôsobovať v praxi viaceré problémy. V prvom rade spôsobuje duplicitu v používaní informačných systémov. Kým doposiaľ platilo, že jeden a ten istý verejný obstarávateľ všetky svoje zákazky zadával v jednom systéme, kde ich mohli potenciálni uchádzači aj nájsť, po novom bude mať viacero najväčších obstarávateľov nadlimitné zákazky v jednom systéme a ostatné v inom. To sťažuje nielen účasť vo verejnom obstarávaní, ale aj manažment zákaziek, keďže ich rozdrobenosť znemožňuje pokročilé štatistické vyhodnocovanie a prehľad nad všetkými zákazkami.
Zároveň povinnosť používania elektronickej platformy pri podlimitných zákazkách a zákazkách s nízkou hodnotou spôsobuje podstatné zhoršenie prehľadnosti realizovaných obstarávaní, znižovanie ponúk a záujmu dodávateľov o predkladanie ponúk (z dôvodu výrazne nižšieho užívateľského komfortu elektronickej platformy v rozhraní uchádzača a kapacitných obmedzení pri nahrávaní dokumentov) a zvýšenie chybovosti pri zadávaní zákaziek, teda v konečnom dôsledku klesá efektivita a predlžuje sa čas verejných obstarávaní, čo je v rozpore s cieľmi Plánu obnovy a deklarovaným cieľmi v minulosti zavádzanej úpravy.
Zároveň z pohľadu evidencie pripravovaných, realizovaných a ukončených zákaziek, najmä na účely sledovania limitov určujúcich výber správneho postupu obstarávania pri veľkých inštitúciách ako sú ministerstvá, nemocnice, krajské mestá, vyššie územné celky alebo štátne podniky, dochádza k výraznej neprehľadnosti evidencií zákaziek. Štátny systém elektronickej platformy neobsahuje žiadne užívateľské funkcionality, ktoré veľké inštitúcie využívajú na riadenie interných procesov kontraktácie dodávateľov (sledovanie čerpania plánu obstarávania, zákonných limitov zadávania zákazky, prideľovania zákazky a zastupiteľnosti referentov, šablón a automatizovaného vypĺňania dokumentov a pod.).
Elektronická platforma je Úradom vlády SR spravovaný elektronický systém, ktorý vznikol prepojením štátneho systému EVO a prenajímaným súkromným systémom