1
Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Peter Kremský.
Aktuálna právna úprava účinná od 1.2.2023 stanovuje povinnosť, aby každý verejný obstarávateľ používal elektronickú platformu na obstarávanie a) zákaziek s nízkou hodnotou a b) podlimitných zákaziek, ktorých je z pohľadu celkového počtu realizovaných zákaziek najviac. Na rozdiel od týchto dvoch skupín zákaziek, pri tretej skupine, ktorú tvoria tzv. nadlimitné zákazky, je úprava odlišná a okrem elektronickej platformy môžu obstarávatelia používať aj iné Úradom pre verejné obstarávanie registrované špecializované informačné systémy. Za zmienku stojí, že nadlimitných zákaziek je síce menej ako v množine podlimitných zákaziek a zákaziek s nízkou hodnotou, ale nadlimitné zákazky majú vyššiu kumulatívnu peňažnú hodnotu.
Povinné používanie elektronickej platformy a súčasný zákaz používať iné systémy však teraz spôsobuje a aj bude spôsobovať v praxi viaceré problémy. V prvom rade spôsobuje duplicitu v používaní informačných systémov. Kým doposiaľ platilo, že jeden a ten istý verejný obstarávateľ všetky svoje zákazky zadával v jednom systéme, kde ich mohli potenciálni uchádzači aj nájsť, po novom bude mať viacero najväčších obstarávateľov nadlimitné zákazky v jednom systéme a ostatné v inom. To sťažuje nielen účasť vo verejnom obstarávaní, ale aj manažment zákaziek, keďže ich rozdrobenosť znemožňuje pokročilé štatistické vyhodnocovanie a prehľad nad všetkými zákazkami.
Zároveň povinnosť používania elektronickej platformy pri podlimitných zákazkách a zákazkách s nízkou hodnotou spôsobuje podstatné zhoršenie prehľadnosti realizovaných obstarávaní, znižovanie ponúk a záujmu dodávateľov o predkladanie ponúk (z dôvodu výrazne nižšieho užívateľského komfortu elektronickej platformy v rozhraní uchádzača a kapacitných obmedzení pri nahrávaní dokumentov) a zvýšenie chybovosti pri zadávaní zákaziek, teda v konečnom dôsledku klesá efektivita a predlžuje sa čas verejných obstarávaní, čo je v rozpore s cieľmi Plánu obnovy a deklarovaným cieľmi v minulosti zavádzanej úpravy.
Zároveň z pohľadu evidencie pripravovaných, realizovaných a ukončených zákaziek, najmä na účely sledovania limitov určujúcich výber správneho postupu obstarávania pri veľkých inštitúciách ako ministerstvá, nemocnice, krajské mestá, vyššie územné celky alebo štátne podniky, dochádza k výraznej neprehľadnosti evidencií zákaziek. Štátny systém elektronickej platformy neobsahuje žiadne užívateľské funkcionality, ktoré veľké inštitúcie využívajú na riadenie interných procesov kontraktácie dodávateľov (sledovanie čerpania plánu obstarávania, zákonných limitov zadávania zákazky, prideľovania zákazky a zastupiteľnosti referentov, šablón a automatizovaného vypĺňania dokumentov a pod.).
Elektronická platforma je Úradom vlády SR spravovaný elektronický systém, ktorý vznikol prepojením štátneho systému EVO a prenajímaným súkromným systémom
2
Elektronického trhoviska, ktoré bolo vytvorené na základe zmluvy uzatvorenej Ministerstvom vnútra SR v roku 2013. Po prijatí právnej úpravy elektronické trhovisko prešlo do správy Úradu vlády SR. Pri prijímaní právnej úpravy zavádzajúcej povinnosť používania elektronickej platformy ako jediného systému pre zadávanie podlimitných zákaziek a zákaziek s nízkou hodnotou v doložke vplyvov na rozpočet štátu spracovanej k predloženiu právnej úpravy do medzirezortného pripomienkového konania neboli vyčíslené dopady zavedenia povinnej jednotnej elektronickej platformy na štátny rozpočet.
Podľa štúdie realizovateľnosti zverejnenej na1 sa náklady na zavedenie jednotnej elektronickej platformy vyčíslené na necelých 8 mil. EUR. Zároveň Úrad vlády SR od Úradu pre verejné obstarávanie k dnešnému dňu nevyhlásil verejné obstarávanie na realizáciu potrebných úprav systémov / elektronickej platformy. Nie je jasné koľko budú tieto úpravy stáť a koľko bude stáť prevádzka systému z hľadiska priamo súvisiacich služieb (technická podpora užívateľov, ktorú je potrebné zabezpečiť pre všetkých užívateľov systému a aj dodávateľov po celom Slovensku). Úrad vlády SR v roku 2022 zmenou aktuálnych zmlúv s prevádzkovateľom systému Elektronického kontraktačného systému (ktorého súčasťou je aj elektronické trhovisko) a dodávateľom zabezpečujúcim SLA služby pre systém EVO zabezpečil funkčnosť /prevádzku systémov do 30.6.2023. Nie je jasné ako bude zabezpečená prevádzka elektronickej platformy po 30.6.2023 a koľko to bude štát stáť.
Vzhľadom na množstvo prostriedkov, ktoré boli preinvestované do systému Elektronického verejného obstarávania (pôvodný štátny systém EVO) a elektronického trhoviska (podľa zverejnených informácií od Ministerstva vnútra SR ide o viac ako 30 mil. EUR bez DPH) považujeme za neefektívne prevádzkovať štátny elektronický nástroj, ktorý si bude vyžadovať ďalšie investície na potrebné úpravy, jeho prevádzku a podporné služby, ktoré nevyhnutné pre používanie nástroja užívateľmi. Zohľadňujúc personálne kapacity Úradu vlády Slovenskej republiky, ktorý je správcom elektronickej platformy, prevádzkovanie povinného štátneho prostriedku na elektronickú komunikáciu pri najväčšom počte zákaziek spôsobí výrazné nároky na podporné služby (usmerňovanie užívateľov pri bežnom používaní elektronickej platformy). Náklady na navýšenie / zamestnanie potrebného počtu zamestnancov poskytujúcich takéto podporné služby, ktoré nevyhnutné pre úspešné prevádzkovanie nového štátneho softvéru, nie sú vyčíslené a alokované v štátnom rozpočte.
K návrhu zavedenia štátneho softvéru nebola spracovaná analýza nákladov a prínosov, preto nie známe reálne odhadované náklady, ani či ich vynaloženie bude efektívne vo vzťahu k sledovanému cieľu, ktorý sa dosiahnuť. Nie je známe, či k dnešnému dňu boli vykonané všetky úpravy, ktoré potrebné na to, aby systém zvládol taký počet zákaziek (ročne ide o tisíce zákaziek tisíckami verejných obstarávateľov a tisíckami dodávateľov), ktoré sa budú prostredníctvom neho povinne realizovať. Cieľom elektronizácia procesov obstarávania na úrovni štátu by malo byť sprístupňovanie / prepájanie štátnych systémov za účelom automatizovaného vyhodnocovania dát, ktoré štát k dispozícií (overovanie aktuálnosti údajov v ponukách z elektronických výpisov z obchodného registra, nedoplatkov na zdravotnom alebo sociálnom poistení, posudzovanie obratov a iných dát, ktoré štát k dispozícií v štátnych systémov).
3
Navrhuje sa preto alternatívne používanie elektronickej platformy a registrovaných elektronických prostriedkov, aby sa každé ministerstvo, samospráva, štátny alebo mestský podnik, univerzita alebo nemocnica (t. j. akýkoľvek verejný obstarávateľ) mohol slobodne rozhodnúť aký systém podľa svojich potrieb bude používať. Zavedením alternatívy sa vytvorí dostatočný časový priestor na zrealizovanie verejného obstarávateľa na výber dodávateľa, ktorý zrealizuje potrebné úpravy v elektronickej platforme, zistí sa potrebná miera podporných služieb v takom rozsahu, ktorý bude reálne potrebný a finančne efektívny pre štát. Alternatívnym používaním elektronickej platformy nie je ohrozený stanovený cieľ v Pláne obnovy. Naopak, umožní cielene pracovať na funkcionalitách porovnávania cien, ktorý je kľúčový pre splnenie stanoveného cieľa, ku ktorému sa Slovenská republika zaviazala.
Bez navrhovanej zmeny by akékoľvek omeškanie s implementáciou a úpravami elektronickej platformy mali priamy dopad na plynulosť verejných obstarávaní a tým by mohlo byť priamo ohrozené aj čerpanie eurofondov a plnenie Plánu obnovy.
Návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, životné prostredie, služby verejnej správy pre občana, nebude mať žiadne sociálne vplyvy, ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
4
B.Osobitná časť
K bodu 1 (§ 112 ods. 1)
Navrhuje sa zavedenie možnosti používať na zadávanie podlimitných zákaziek okrem elektronickej platformy aj elektronický prostriedok (§20).
K bodu 2 (§ 113 ods. 8)
Stanovuje sa výnimka z aplikácie ustanovení § 113 ods. 1 7 ohľadom povinnosti verejného obstarávateľa vypracovať a odoslať úradu prostredníctvom elektronickej platformy výzvu na predkladanie ponúk na uverejnenie a súťažné podklady ak použil na zadávanie zákazky elektronický prostriedok (§ 20).
K bodu 3 (§ 114 ods. 9)
Stanovuje sa výnimka z aplikácie ustanovení § 114 ods. 1 8 týkajúca sa viacerých povinností subjektov verejného obstarávania (hospodársky subjekt, verejný obstarávateľ) súvisiacich s používaním elektronickej platformy, ak použije na zadávanie zákazky elektronický prostriedok (§ 20).
K bodu 4 (§ 114a ods. 2)
Navrhuje sa aby na účely zriadenia podlimitného dynamického nákupného systému verejný obstarávateľ mohol použiť aj funkcionalitu elektronického prostriedku.
K bodu 5 (§ 116 ods. 1)
Navrhuje sa aby verejný obstarávateľ mohol vyhotoviť oznámenia používané pri podlimitných zákazkách aj prostredníctvom elektronického prostriedku.
K bodu 6 (§ 117 ods. 13)
Navrhuje sa zavedenie možnosti používať na zadávanie zákaziek s nízkymi hodnotami okrem elektronickej platformy aj elektronický prostriedok (§20).
K čl. II (účinnosť)
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti 1. augusta 2024.
5
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ právneho predpisu: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Peter Kremský
2. Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskej únie
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
bezpredmetné
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti - úplný
6
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy na
– hospodárenie obyvateľstva,
- sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí,
- rodovú rovnosť a
- zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
X
7. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
X
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
A.3. Poznámky
Bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
Nepredkladajú sa.
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné